35 763 läst · 268 svar
36k läst
268 svar
Skall få fiber...möjligheter?!
Jag har läst om det förr, men sparar tyvärr inte länkar till allt jag läser.
Men tittar man t.ex. i Telias villkor så hittar man följande passager:
De lägger ju inte in den typen av villkor bara för skojs skull.
Men tittar man t.ex. i Telias villkor så hittar man följande passager:
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte:
a)ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia ellertredje man;
b)ger upphov till störningar i Telias nät eller i Tjänsten,exempelvis genom massanrop eller obeställdamassutskick, (s.k. ”spam”, eller spridande av datavirus,
c)används i kommersiellt syfte, exempelvis somväxelfunktion, gränssnitt för samtrafik eller liknandeoperatörsverksamhet;
d)kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annanimmaterialrätt;
e)strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut,eller;
f)strider mot god sed eller mot Telias vid var tid gällande regler för Tjänsten, till exempel ”Användningspolicy -Telias Internettjänster”, se www.telia.se/aup
(Min fetmarkering)7.1 Telia får stänga eller begränsa Tjänsten om:
a) Kunden inte inom angiven tid inkommer med skriftligt avtal till Telia enligt punkt 1.3
b) Kunden trots påminnelse inte betalat faktura inom angiven tid,
c) Kunden överskridit beloppsgräns eller underlåtit att inom angiven tid ställa begärd säkerhet eller göra förskottsbetalning enligt punkt 5.10,
d) Kunden inte skaffat tillstånd enligt punkt 2.7 för Telia avseende anläggning och underhåll av ledningar,
e) Kunden har brutit mot sina åtaganden enligt någon av punkterna 4.1 – 4.5 eller 11.1,
f) Kunden i övrigt använder Tjänsten i strid med Avtalet trots skriftligt påpekande från Telia.
De lägger ju inte in den typen av villkor bara för skojs skull.
Man kan ju undra. För ifall de verkligen menade det så skulle de ju stänga av alla som laddar ner upphovsskyddat material från t.ex. fildelningstjänster.Nerre skrev:
Jag tror att dessa formuleringar i mycket handlar om att ha ryggen fri. Telia vill ju ha betalande kunder och skiter antagligen fullständigt i om någon kund gör något olagligt så länge kunden betalar Telias faktura för bredbandet.
De stänger antagligen av de kunder där de får kännedom om att kunden ägnar sig åt avtalsbrott. Men de sitter ju inte själva och analyserar all trafik.
Det är precis som på forum, det finns massor med folk som bryter mot reglerna men det är bara om nån rapporterar inläggen som nån moderator tar sig en titt och eventuellt tar bort det.
Det är precis som på forum, det finns massor med folk som bryter mot reglerna men det är bara om nån rapporterar inläggen som nån moderator tar sig en titt och eventuellt tar bort det.
I villkoren du angav stod det:
"7.1 Telia får stänga eller begränsa Tjänsten om:"
Det står 'får' och inte 'kommer att'. Då Telia inte har något som helst ekonomiskt intresse att stänga av t.ex. en kund som laddat ner upphovsrättsskyddat material så tror åtminstone jag att risken är minimal så länge kunden betalar sin räkning. Tvärtom så är det ju rent av korkat företagsekonomiskt att göra så. Sen kan man ju tänka sig att Telia kan använda sig av sina villkor ifall de av någon helt annan anledning vill stänga av kunden. T.ex. en kund som startat en 'anti-Telia hemsida' eller gjort något annat för att reta Telia.
"7.1 Telia får stänga eller begränsa Tjänsten om:"
Det står 'får' och inte 'kommer att'. Då Telia inte har något som helst ekonomiskt intresse att stänga av t.ex. en kund som laddat ner upphovsrättsskyddat material så tror åtminstone jag att risken är minimal så länge kunden betalar sin räkning. Tvärtom så är det ju rent av korkat företagsekonomiskt att göra så. Sen kan man ju tänka sig att Telia kan använda sig av sina villkor ifall de av någon helt annan anledning vill stänga av kunden. T.ex. en kund som startat en 'anti-Telia hemsida' eller gjort något annat för att reta Telia.
Visst, men ifall man delar wifi med grannen så är det ju i princip omöjligt för operatören att få reda på det. Även om de på något sätt skulle få reda på det så är det antagligen väldigt svårt att påvisa att det är ett medvetet delande. Grannen kan ju bara råkat knäcka lösenordet till wifi eller så var den datorovane kunden inte medveten om att man ska ha lösenord till sitt wifi. Jag känner folk som bor i lägenhet som surfar gratis för att det i princip alltid går att koppla upp sig till ett oskyddat wifi i huset.b_hasse skrev:
Du kan inte se allt i svart eller vitt. Som du resonerar så verkar det ju som att du ser folk som har tonåringar som laddar ner något upphovsrättsskyddat någon gång som kriminella då de bryter mot internetleverantörens avtalstext.Nerre skrev:
Nej, de är inte kriminella för att de bryter mot internetleverantörens avtalstext. Men det är ändå brott mot avtalet.lbgu skrev:
De är möjligen kriminella för att de bryter mot upphovsrättslagen.
Nja, de som spelar och TV + lite annat är uppkopplat med kabel, men alla mobiler och plattor osv är ju uppkopplade trådlöst. Och visst jag klarar mig i dagsläget, men behover kommer ju bara att öka, så jag behöver 100/10 då den lägre hastigheten som det lokala energibolgate erbjuder är 30/30.Helioz skrev:
Och routern + accesspunkt verkar klara av det i dagsläget, men visst, det är där det kommer att behöva uppgraderas i framtiden förmodligen...
Men med fibern känner man sig ju hyfsat framtidssäkrad då det kommer dröja innan den blir avgränsande vad gäller hastighet...
21564 kostade det för oss. Då ingår 36 månaders 100/10 från Universal i det priset (så i princip kan man säga att vi fick fibern gratis när vi band oss till bredband för 599 spänn i månaden i 3 år).
Sen passade jag iofs på att köpa ny router i samma veva men det var ju inget måste.
Sen passade jag iofs på att köpa ny router i samma veva men det var ju inget måste.