35 811 läst · 268 svar
36k läst
268 svar
Skall få fiber...möjligheter?!
Jag har en kompis vars villaområde är anslutet till Telia öppen fiber. Han hoppade inte på då "när tåget gick" för 4 år sedan. Han har ångrat sig och har nu i över ett års tid försökt få uppgifter om vad det skulle kosta att efteransluta sig men han får inte ens svar på sina mail eller telefonsamtal.
Det slutade med att grannen uppgraderade sin hastighet och så delar de på grannens anslutning trådlöst över gatan...
Det jag vill ha sagt med detta är att det inte verkar så lätt att bli efteransluten.
Det slutade med att grannen uppgraderade sin hastighet och så delar de på grannens anslutning trådlöst över gatan...
Det jag vill ha sagt med detta är att det inte verkar så lätt att bli efteransluten.
@Nerre - jag svarade bara på ditt antagande: "..typ alla får betala 19 000." : )
"typ alla" betyder "nästan alla" om du inte förstod det. det finns säkert några få undantag. Men som sagt var, det blir inte ordinarie pris för att EN kund har fått betala det.Kalmarkille skrev:
Att dela anslutning med grannen är normalt brott mot abonnemangsavtalet, så ja, det kräver VERKLIGEN att man har bra kontakt med grannen. Grannen blir också juridiskt ansvarig för det som förbindelsen används till, delar man ut en massa piratkopior riskerar grannen att torska på det.
Brottet mot abonnemangsavtalet är nog relativt lätt att komma undan. Jag som abonnent kan väl inte anses ha brutit avtalet ifall min granne råkat chansa rätt på mitt lösenord för mitt wifi. Det lär ju vara extremt osannolikt att operatören skulle komma på det. Det är ju inte ovanligt att samma hus innehåller flera datorer som används samtidigt. Att då detektera ytterligare en 'främmande' dator som inte har rätt att vara där kan inte vara lätt.Nerre skrev:
Som jag sa så krävs ju bra kontakt med grannen, men det är ju rätt vanligt att folk litar på sin granne och låter grannen vattna blommor när man är bortrest. Tänk vad mycket djävulskap en sådan granne kan ställa till med. Jag anser att förtroendet som krävs ligger på ungefär samma nivå.
I Sverige klarar man sig än så länge, i Tyskland säger lagen att du är skyldig att hålla ditt trådlösa nätverk ordentligt skyddat.
Och grannen kan ju råka få in virus eller trojan i sin dator som gör att den blir medlem av ett botnet eller nåt... Kan ju ske utan att grannen haft onda avsikter.
Och grannen kan ju råka få in virus eller trojan i sin dator som gör att den blir medlem av ett botnet eller nåt... Kan ju ske utan att grannen haft onda avsikter.
Finns det något exempel på ett rättsfall där någon på något sätt blivit bestraffad för det som har gjorts via internetförbindelsen? Jag har aldrig hört talas om det, utan enbart om domar baserat på det som fanns på datorn.
Det är också helt omöjligt för en internetoperatör att avgöra om en dator står hemma hos dig eller hos grannen. Många internetoperatörer ger också möjlighet att ansluta flera utrustningar som då får separata IP-adresser. Det innebär att du kan ha en egen brandvägg och grannen kan ha en egen brandvägg. Det löser problemet med om någon skulle råka få in en trojan.
Det är också helt omöjligt för en internetoperatör att avgöra om en dator står hemma hos dig eller hos grannen. Många internetoperatörer ger också möjlighet att ansluta flera utrustningar som då får separata IP-adresser. Det innebär att du kan ha en egen brandvägg och grannen kan ha en egen brandvägg. Det löser problemet med om någon skulle råka få in en trojan.
Känns som du verkligen försöker måla faan på väggen här.Nerre skrev:
Som pelpet skrev finns ju lösningar för det, sen är ju den risken antagligen minst lika stor ifall man har surfande barn i huset eller t.ex. en 'datornaiv' fru som surfar utan säkerhetsmedvetande och gillar attt ladda ner och prova allt möjligt.Nerre skrev:
Men visst är man väldigt säkerhetsmedveten så är det säkert ingen lysande ide, men den stora majoriteten surfare klassar nog inte in under den benämningen.
Inte fälld i domstol, men avstängd av operatör. Man har inte så mycket glädje av fibern om man inte har ett abonnemang.pelpet skrev:
Med tanke på hur mycket tid jag spenderat i telefonkö till Telia för att sedan kopplas vidare till ett svart hål så skulle jag inte ha dåligt samvete ifall jag deltog i en sådan lösning. Behandlar man sina kunder som skit kan man nog förvänta sig skit tillbaka.
Tyvärr har varken jag eller någon granne fiber från Telia, så jag kan inte omsätta denna lysande ide i praktiken.
Tyvärr har varken jag eller någon granne fiber från Telia, så jag kan inte omsätta denna lysande ide i praktiken.
Har du någon referens som förklarar vad det handlar om? Man kan ju få sin förbindelse avstängd eller filtrerad om man har en dator som sprider virus men det handlar om en säkerhetsavstängning. Vad jag vet så får operatörerna inte stänga av folk för att de tankat warez eller liknande.Nerre skrev:
Vilket spel är det? Jag ställer mig YTTERST tveksam till att det finns spel som kräver 20 Mbps.Kalmarkille skrev:
Mer troligt menar du 20 Mbps DSL - då kan jag förstå det, eftersom du då har en långsam förbindelse uppåt (typiskt 1.5-2 Mbps), vilket kan ställa till problem, särskilt om den andra sonen fyller uppåtförbindelsen med att tanka hem torrents från piratebay eller liknande.
Fiber ger dessutom kortare fördröjningar, men det är ganska marginellt i sammanhanget, så länge uppförbindelsen som sagt var inte är fylld.
Jag har inte lusläst avtalet men det vanligaste skälet till att uppkopplingen stängs är betalningsproblem.Nerre skrev:
Jag har som sagt aldrig hört talas om att någon fått sin internetansluting avstängd för olämplig internetanvädning.
Under 2012 så fälldes 10 personer för fildelningsbrott, och enligt en hovrättsdom så räcker det inte med loggar från IP-adressen utan man måste styrka att datorn använts av rätt person. De som straffades fick oftast böter, om man inte drivit en fildelningshub. Lite vanligt piratebay-tankande är helt riskfritt. Jag kan inte heller tänka mig att någon skulle bli dömd för barnporrsurfande utan husrannsakan där man knyter datorn till rätt användare.
Jag har som sagt aldrig hört talas om att någon fått internet avstängt pga fulsurf. Kan du skaka fram ett endaste exempel på motsatsen?