Kalmarkille skrev:
Vi kommer också ha öppen fiber installerad till sommaren, och den installationen kostade 19 000 SEK i ett speciellt erbjudande från TeliaSonera. Normalpris för den utan erbjudande, är 39 000 SEK.
Detta är då installation i ett stort villaområde.
Jag har aldrig sett nån som betalat så mycket som 39000 för Telias Öppen Fiber.... Det brukar kosta 19 000.
 
@Nere - sorry, 29 000 SEK skulle det vara i ordinarie pris.
Så stod det i utskicket om specialerbjudande.
 
Har aldrig sett nån som betalat det heller. Kolla runt i trådarna här på forumet, typ alla får betala 19 000.
 
kulle
För oss som bor "utanför kartan" är det nästan ett måste att få fiber indraget.
Så fort det blåser till litegrann så är det ett träd som ramlat över teleledningen, och det tar längre o längre tid innan linjen lagas igen. Så förmodligen är det bara en tidsfråga innan ledningarna tas bort och vi är hänvisade till mobilt nät, går knappt att ringa än mindre surfa på det.
Vi har startat en fiberförening och som det ser ut nu så kommer det att kosta 16,300:- att ansluta sig.
Det är värt varenda öre säger jag, så man får en säker , snabb , stabil uppkoppling som inte havererar så fort det blåser lite.
 
Redigerat:
Kalmarkille skrev:
@Nere - sorry, 29 000 SEK skulle det vara i ordinarie pris.
Så stod det i utskicket om specialerbjudande.
Även 29 000 låter mycket. Men jag antar att det är ett standard försäljarknep. Dra till med ett högt 'normalpris' och få kunden att tro att det erbjudna priset är ett klipp.
 
Telia skriver själva att det normalt kostar mellan 15 000 kr och 30 000, tror dom flesta ligger runt 19 000. Vi fick erbjudanden på 18 000 något.
 
Vi betalar 18900:- för öppet nät med IP-Only
 
Får fiber till sommarstugan under sommaren för 9995:- (y)
 
Om man anger ett "ordinarie" pris så måste man väl kunna visa att det faktiskt är kunder som har betalat det priset? Eller t.o.m. att man haft det priset under en längre period? Har man haft det nersatta priset längre så blir väl det nersatta priset ett nytt ordinarie pris?

Men jag har aldrig sett nån som angett att de fått betala mer än 19 000 för Telias Öppen Fiber.
 
Här är en annan medlem som nämner priser över 20 000 SEK "utanför" kampanjen:

"Nyinflyttad i Hällsvik utanför Göteborg upptäckte jag att Telia just avslutat kampanj på Öppen Fiber vilket medförde att kostnaden för oss skulle bli 26700kr. Dock skulle vi få fibern samtidigt med alla andra som gått med i kampanjen. Då lät det rimligt att vi fick betala kampanjpriset 19900kr tyckte jag."
 
Från Villaägarna, gällande Telias Öppen Fiber-kampanj:

"..och vi vet om att det är klart mycket billigare att göra detta nu under kampanjen än att göra det senare. Vi tror att priset kommer hamna strax under 17000:- vilket är mycket pengar. Men man ska ha med sig att om man framöver efter kampanjen vill invenstera så kommer det kosta närmare det dubbla."
 
Jo, men frågan här är ju vilket som är "det ordinarie" priset. Det ordinarie kan vara både högre och lägre än det pris man får betala.

Om 90% av kunderna får betala 19 000 och det bara är 10% av kunderna som går betala 25-30 tusen så är det 19 000 som är ordinarie pris. De där 10 procenten får betala ett pris som är högre än det ordinarie eftersom de efteransluter sig.
 
Angående kampanjen som var:

"..Men allt till priset av 16 700 kr. Ordinarie pris är från 26 700 kr."
 
Som sagt var, frågan handlar om ifall det är vilseledande marknadsföring eller inte att kalla det ordinarie pris.

Ordinarie pris måste vara ett pris som varan eller tjänsten har sålts för under en längre tid och en kampanj eller ett erbjudande måste vara under begränsad tid. Att ha kampanj efter kampanj utan att sälja till ordinarie pris mellan kampanjerna gör att kampanjpriset blir ordinarie.
 
Nerre skrev:
Om man anger ett "ordinarie" pris så måste man väl kunna visa att det faktiskt är kunder som har betalat det priset? Eller t.o.m. att man haft det priset under en längre period? Har man haft det nersatta priset längre så blir väl det nersatta priset ett nytt ordinarie pris?
Det är säker så det ska fungera. Men verkligheten är tyvärr sällan så. Se bara på de stora hemelektronikkedjorna och hur de fuskar med mellandagsreor och liknande. Sen är det väl inget som hindrar att någon stackare som själv ringt upp Telia och velat ha en uppkoppling nappat på det höga priset. Så jag tror säkert att de kan visa några kunder som betalt det höga priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.