I
Om fiberoperatören tecknar avtal med G5 operatören har denne ett ansvar att leverera signal till G5, inget mer. Synes för mig vara fördelaktigt att slippa bry med användaren som har G5 att gnälla på om det skulle skita sig. Är fiber så driftsäkert som sägs borde det vara ganska bekymmerslösa intäkter för fiberbolaget.
kundstocken som varit erbjuden fiber och tackat nej, pga (i medelvärde) lägre teknikmognad, pga högre ålder osv.
Det där får du gärna posta en trovärdig länk till. Teknik handlar inte enbart om ettor och nollor.
Att trycka och peta är inte kunskap det heller.
http://svenska.yle.fi/artikel/2008/12/10/ungdomar-daliga-pa-datorer
 
Redigerat av moderator:
Det resonemanget håller ju bara om det finns överkapacitet i det som har grävts ner så fiberoperatören kan leverera bandbredd till 5G-operatören utan att behöva gräva nytt. Men så är det oftast inte. Det innebär att 5G-operatören måste få nån att gräva ner nya fibrer till deras 5G-basar. Det kommer att kosta lika mycket som att dra in fiber direkt till kunderna.
 
I
Nerre skrev:
Det resonemanget håller ju bara om det finns överkapacitet i det som har grävts ner så fiberoperatören kan leverera bandbredd till 5G-operatören utan att behöva gräva nytt. Men så är det oftast inte. Det innebär att 5G-operatören måste få nån att gräva ner nya fibrer till deras 5G-basar. Det kommer att kosta lika mycket som att dra in fiber direkt till kunderna.
Som jag skrev är det nergrävt till tomtgränserna till alla husen. Förmodar att man anser sig ha kapacitet att koppla in alla då. Att jag tror det var fiber var för att det såg ut så när de splittade den grove kabeln till varje hus. När ni skriver rör, hur tjocka är de? De som de drog över till andra sidan gata var ca 2mm st. Sen skalade de änden och gjorde nåt som jag var för långt ifrån för att se vad.

Är det egentligen otänkbart att de lagt fiber till tomtgränserna, Det blir kanske billigare än att åka ut och blåsa in en fiber senare, med eventuella problem.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Om fiberoperatören tecknar avtal med G5 operatören har denne ett ansvar att leverera signal till G5, inget mer. Synes för mig vara fördelaktigt att slippa bry med användaren som har G5 att gnälla på om det skulle skita sig. Är fiber så driftsäkert som sägs borde det vara ganska bekymmerslösa intäkter för fiberbolaget.
Det är samma affär som de gör idag. Dvs det är din ISP som tar betalt (typiskt) och del av intäkterna går sedan till fiberoperatören som sådan. Detta i ett öppet nät. I ett slutet så är det ändå typiskt så att man separerar affärerna i en nätdel och en ISP/kund-del. Med trådlös teknik så får ISPns-kundvända organisation mer att göra. Det kostar pengar.

Så det är ingen ISP som skulle se någon större fördel med det upplägget, och fiberoperatören får som sagt mindre betalt totalt sett.


ion skrev:
kundstocken som varit erbjuden fiber och tackat nej, pga (i medelvärde) lägre teknikmognad, pga högre ålder osv.
Det där får du gärna posta en trovärdig länk till. Teknik handlar inte enbart om ettor och nollor.
Att trycka och peta är inte kunskap det heller.
[länk]
Ja, nu visade ju just den artikeln inte alls på det du vill torgföra, utan den stöder ju just det jag sade. Nämligen att unga är duktiga på "datorer". I det här fallet att hålla dem igång. Att man inte kan köra Photoshop har ju inte mycket med om man blir en börda för kundtjänst hos ens ISP. Tvärtom så är den allmänna datormognaden avgörande där. Framförallt att kunna avgöra vad som är "skit bakom tangenterna" och alltså inte kräver ett samtal till sin ISP och vad som inte är det. Vill du veta mer om internetanvändning och ålder så är http://www.soi2014.se/tag/alder/ en bra källa. Summa summarum så rör sig användningen allt längre upp i åldrarna, men det finns fortfarande ett gap. Och kom ihåg att gruppen "som inte velat ha fiber fast möjligheten finns" inte är ett jämt urval, utan det är självselekterat bland de som inte ser nyttan, så en eftersläpning där gentemot medel är ju helt naturlig.
 
ion skrev:
Är det egentligen otänkbart att de lagt fiber till tomtgränserna, Det blir kanske billigare än att åka ut och blåsa in en fiber senare, med eventuella problem.
Ja det är otänkbart. Så installerar man inte fiber. Vad man installerat är duct som man i ett senare skede kan blåsa in en fiber i. Man skarvar inte fiber i onödan (det är typiskt en skarv på en fiber till ett hem, mellan drop-off fibern till användaren och trunkfibern till "växeln") och det är en enkel och snabb operation att blåsa den, så det finns ingen anledning att blåsa halvfärdig fiber i en kanalisation.
 
I
Men kalla det inte " teknikmognad" att använda en teknisk pryl kan de flesta göra, några tycker det är mer spännande än andra. Det behöver dessutom inte alltid vara positivt, det kan i vissa fall vara rent fördummande.
 
ion skrev:
det kan i vissa fall vara rent fördummande.
Vilket ju lätt bevisas om man betänker vissa inlägg som gjorts ibland i det här forumet. ;) (Ingen nämnd, ingen glömd.)
 
ion skrev:
Som jag skrev är det nergrävt till tomtgränserna till alla husen. Förmodar att man anser sig ha kapacitet att koppla in alla då. Att jag tror det var fiber var för att det såg ut så när de splittade den grove kabeln till varje hus. När ni skriver rör, hur tjocka är de? De som de drog över till andra sidan gata var ca 2mm st. Sen skalade de änden och gjorde nåt som jag var för långt ifrån för att se vad.

Är det egentligen otänkbart att de lagt fiber till tomtgränserna, Det blir kanske billigare än att åka ut och blåsa in en fiber senare, med eventuella problem.
En fiberslang kan vara. 5 mm i diameter och den grävs ned vid tomtgränsen och man blåser nog inte i fiber förrän den ska användas. Du vet ju aldrig var fastighetsägaren vill ha sin anslutning på huset.
 
Är det inte så att vi använder våra bredbandsanslutningar olika, inget konstigt med det.
Hemma vet jag inte vad vi förbrukar då jag inte kollat. Däremot i fritidshuset med 4G och endast två äldre vuxna med utflugna barn får vi spara lite på våra 20 Gbyte/månad som vi har där, det blir ca 4-5 Gbyte/helg, det som tar mest är vissa TV-sändningar vi "måste"se och via antenn kommer bara skogstv-kanalerna.
 
I
AndersS skrev:
En fiberslang kan vara. 5 mm i diameter och den grävs ned vid tomtgränsen och man blåser nog inte i fiber förrän den ska användas. Du vet ju aldrig var fastighetsägaren vill ha sin anslutning på huset.
Jag har som sagt ingen aning, har googlat och sett ställen där man lagt fiber direkt och även enbart rör. Det spelar i o f ingen roll för Nokias idé eftersom det tydligen är lätt inblåst, men det kunde vara roligt att veta hur de gjort. Frågar nästa gång jag ser dem.
 
Om man kopplar en 5g accesspunkt i lyktstoplarna kommer man väl bara att ha bredband när det är mörkt ute eller?

Om stolparna inte har konstant spänning med skymningsreläer vill säga, men det är väl inte normalfallet? I såfall måste ju alla stolpar byggas om och då lär ju den redan dåliga kalkylen (som Lars-Stefan redan påpekat) blivit ännu sämre.
 
mexitegel skrev:
Om man kopplar en 5g accesspunkt i lyktstoplarna kommer man väl bara att ha bredband när det är mörkt ute eller?

Om stolparna inte har konstant spänning med skymningsreläer vill säga, men det är väl inte normalfallet? I såfall måste ju alla stolpar byggas om och då lär ju den redan dåliga kalkylen (som Lars-Stefan redan påpekat) blivit ännu sämre.
Nej, det är riktigt att de också måste spänningsmatas (de allra allra flesta lyktstolpar är spänningslösa när de inte är på). Men det är nog ett mindre problem i sammanhanget. Ström är trots allt vanligare än fiber. Jmf alla "vanliga" basstationer som ju alla har ström, men långtifrån alla har fiber. Det finns fortfarande mycket radiolänk i nätet.

Att man skulle sätta upp sådana här där man redan har fiber är nog svårsmält. Man konkurrerar ogärna om kunderna om det redan finns bra bredband lokalt. En 5G-basstation är inte gratis, så man vill ha en viss anslutningsgrad innan man hänger upp den. (Fast jag vet inte hur man planerat med mikrobasar och pris här. De skulle kunna göras ganska billiga, men då måste man upp i stora serier, och det är tveksamt om man får till. Man får det iaf inte baserat på marknaden i "väst", men tredje världen iofs kanske stödja en sådan utveckling).

Det är därför öppna stadsnät är så kritiska för att få bra internetanslutning. Man kommer nämligen aldrig att få konkurrens om konkurrenten också måste rulla ut sin egen fiberinfrastruktur. (Pss som om de behövde rulla ut sitt eget elnät, eller vägnät eller vad det vara må som är en stor infrastrukturinvestering).

Så summa summarum. Jag är fortsatt skeptisk. Jag känner igen den och många andra liknande förslag från då jag jobbade i branschen. Det kostar inte mycket att drömma och skriva en powerpoint som någon journalist snappar upp. Men när det verkligen kommer till kritan så kostar det en hel del, och då brukar det hamna i byrålådan fortare än kvickt. (Hur många av er har t ex fått ert mobila internet via en nedlänk i DAB-radio-nätet, där mobilen bara fungerat som upplänk? Inte många... :) Och det finns en otrolig mängd powerpoint om det konceptet...)
 
ion skrev:
Är nog inte Nokias idé, men de är med.
[länk]
Nej, jag ser bara att man satsar på en allmän 5G utveckling och utrullning. Att "5G" kommer att komma, det är ganska självklart. (Exakt vad det kommer att vara det är det än så länge inte).

Det är bara användningsfallet "ersätta last mile, ja, fast bara last couple of 100 meters" som jag inte tror på. Mobilt internet/bredband är här för att stanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.