lars_stefan_axelsson skrev:
FC? Borde jag komma ihåg vad det betyder?
FirstClass server, med diskussionforum, filarkiv, mail, etc, tror till och med att det var ett eget kommunikationsprotokoll.
Var vanligt inom skolvärlden.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade en kursare som faktiskt satt med en DEC VT100 och ett 300 "bauds" modem på studentrummet, men jag hade redan PC då, så jag kunde köra kermit och tanka ner filer osv(!) :)
Det här var ju i slutet av 80-talet och farsan hade nog en 386:a på firmans kontor, men jag ville ju sitta på min "kammare" (jag hade eget telefonabonnemang redan då) och "surfa":) Jag tror att jag hade en Amiga 500 också men kom aldrig igång med modem på den av nån anledning. Min första PC blev en IBM XT med 5 MB hårddisk.

Terminalen som jag körde var en mastodont-grej, Wang tror jag.
 
AndersS skrev:
FirstClass server, med diskussionforum, filarkiv, mail, etc, tror till och med att det var ett eget kommunikationsprotokoll.
Var vanligt inom skolvärlden.
Aha... Ja, det är inte alls omöjligt särskilt som vi hade en stor skara Mac-fantaster tidigt (redan på 80-talet). Själv var jag Internet, och bara det, redan från början (1988). Höll inte ens på särskilt mycket med BBSer.
 
Nerre skrev:
Det här var ju i slutet av 80-talet och farsan hade nog en 386:a på firmans kontor, men jag ville ju sitta på min "kammare" (jag hade eget telefonabonnemang redan då) och "surfa":) Jag tror att jag hade en Amiga 500 också men kom aldrig igång med modem på den av nån anledning. Min första PC blev en IBM XT med 5 MB hårddisk.

Terminalen som jag körde var en mastodont-grej, Wang tror jag.
Köpte min första 386:a 1989 för 25000:- ... :) Var sur att betala av. (Hade en Amstrad PC från 1986, men den var betydligt billigare).
 
Jag hade turen att ha en pappa som drev eget, var inte många ungar i plugget som hade lika vassa burkar som man själv :p

8086, 80286 och shit vad kung man var med 386 med matteprocessor och sedan 486 DX2 med 17 tumskärm, skärmen kostade nog mer än datorn :p
 
Jag köpte min Mac II CX runt 1989 eller så. Nypriset var 50 000 SEK för den maskinen, har jag för mig.

Det här var på den tiden då det tog ungefär en natt att defragmentera en normalstor hårddisk på en 486:a (PC) : )
 
Med tanke på att vissa påstår att mobilt bredband är / kommer bli så fantastiskt bra, mitt mobila bredband med 100 GB i månaden tog slut den 25 Mars och jag fick nedsatt hastighet... Kunde knappt surfa in på Aftonbladet. Nä fuck it, jag längtar efter mitt fiber!
 
Marre666 skrev:
Med tanke på att vissa påstår att mobilt bredband är / kommer bli så fantastiskt bra, mitt mobila bredband med 100 GB i månaden tog slut den 25 Mars och jag fick nedsatt hastighet... Kunde knappt surfa in på Aftonbladet. Nä fuck it, jag längtar efter mitt fiber!
Jag tankar väll typ 100 gig på 8 timmar eller så :D
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Hade man kört tex Netflix på 720/1080 samt all annan streaming, så hade 100 GB räckt 1 vecka max 😇
 
AndersMalmgren skrev:
Jag tankar väll typ 100 gig på 8 timmar eller så :D
Jag kollade just på mina räknare och extrapolerar jag de 16 dagar sedan brandväggen startades om så blir det 350 gig/månad.

Det mesta är Netflix och Youtube. (Borde nog ta fram ridspöt och jaga bort ungarna från TVn... :mad:)
 
Yup. Om vi inte ransonerar internet tar det sketna mobila 'bredbandets' 100 gig slut runt den 10:surprised:nde i månaden.

Grrr!Argh! Kan inte få fiber fort nog. Mobilt 'bredband' är inte ett alternativ till riktigt bredband. Inte i någon form.
 
geekling skrev:
Mobilt 'bredband' är inte ett alternativ till riktigt bredband. Inte i någon form.
Precis, jag tröttnade på att den mobila surfmängden alltid tog slut efter nån helg i sommarstugan, så nu skall det handgrävas (35 m, suck) från vägen in till stugan och fiber driftas under maj. Sen går man ner till 2GB tak per månad på mobilen.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag kollade just på mina räknare och extrapolerar jag de 16 dagar sedan brandväggen startades om så blir det 350 gig/månad.

Det mesta är Netflix och Youtube. (Borde nog ta fram ridspöt och jaga bort ungarna från TVn... :mad:)
Kollade statistiken på den torrentsite jag använder mest och det var ca åtta gigabyte om dagen i trafik så var faktiskt mindre än vad jag trodde
 
Fiber installerades 12 dec.


Screenshot_2015-04-04-10-46-49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fiber_stat.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har varken TV eller telefoni via fiber, men Youtube är ganska populärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.