Nerre skrev:
Vet du hur mycket de fick betala? (Och kommer det att blåsas in fiber?? :) )

Det som är mest intressant är ju kostnad exklusive grävningen på egna tomten.

Kanske kan vara intressant också om det dragits till flera fastigheter i samma område i samma veva nu, d.v.s. att de i princip var tvungna att invänta att fler skulle vara intresserade?
Det är en bra fråga. Ja, jag är övertygad om att någon kommer blåsa fiber, men jag har inte hört någon kostnad än. Jag skall fråga när jag träffar dem nästa gång. Vad jag har sett så har man bara dragit till två fastigheter som ligger nära varandra (dvs de grävde bara ett hål i gatan för dem och tryckte duct in under stenläggningen för en av fastigheterna). Jag har också sett att de grävt av trottoaren framför ett annat hus längre bort.

Men frågan om hur många som måste ansluta sig är ju aktuell. När Telia drog öppen fiber i området ovanför vårt och passerade på vägen nedanför så kollade dessa grannar om det kunde gå att få anslutning. "Nej." fick man svaret. "Eran gata är ju Gothnet redan". Så även fast en av grannarna fick OK från en annan granne att gå över dennes tomt (det huset skulle nämligen kopplas in till Telias öppna fiber) så blev det ändå nej. "Vi går bara in från gatan". Det var fyra-fem år sedan...

Så lätt har det inte varit.

kulle skrev:
Jo det kan man ju tycka, men det är ju en framtidsuppgradering som kommer hålla länge och för vissa finns det inget allternativ.
Som sagts innan så kommer kopparnätet rivas ner till stora delar och satsar man inte på fibern så kommer det bara finnas mobilt bredband kvar, och för oss är inte det ett alternativ.
En annan sak är ju avgifterna man betalar nu, enligt mina beräkningar så kommer fibern betala sig själv inom 6-7 år pga lägre kostnader.
Jag betalar 249kr/mån för mitt trådlösa med obegränsad datamängd. Telia vill ha 329kr/mån för fiber med samma hastighet. Ja sedan tilkommer ju naturligtvis dom 20.000kr för installationen också. Jag är ingen civilekonom men för mig går inte ekvationen ihop iaf.

Tompamannen skrev:
Jag betalar 249kr/mån för mitt trådlösa med obegränsad datamängd.
Vilken operatör är det?

Sen är det ju lite orättvist att jämföra med Telias pris på fiber, då ska du i såna fall jämföra Telia pris på fiber med Telias pris på mobilt bredband. Normalt kan man ju idag välja operatör för sin fiber, och alltså välja nån annan än Telia.

För många vägs också kostnaden för TV och telefoni in i priset, många operatörer har erbjuder "triple play" över fiber som gör att totalkostnaden för telefoni+tv+bredband blir lägre än den är via andra lösningar.

Nerre skrev:
Vilken operatör är det?

Sen är det ju lite orättvist att jämföra med Telias pris på fiber, då ska du i såna fall jämföra Telia pris på fiber med Telias pris på mobilt bredband. Normalt kan man ju idag välja operatör för sin fiber, och alltså välja nån annan än Telia.

För många vägs också kostnaden för TV och telefoni in i priset, många operatörer har erbjuder "triple play" över fiber som gör att totalkostnaden för telefoni+tv+bredband blir lägre än den är via andra lösningar.
Jag har ett kombiabbonemang från Telenor med mobilt bredband och telefoni för 249kr/mån. Att jag jämförde med Telia är för att det är dom som ska dra fibern i mitt område. Telia vill ha 369kr/mån för 10mbit och bredbandstelefoni i kombination. Dvs. 120kr mer per månad.

kulle
Tompamannen skrev:
Jag betalar 249kr/mån för mitt trådlösa med obegränsad datamängd. Telia vill ha 329kr/mån för fiber med samma hastighet. Ja sedan tilkommer ju naturligtvis dom 20.000kr för installationen också. Jag är ingen civilekonom men för mig går inte ekvationen ihop iaf.
Nu är ju inte dina och mina förutsättningar samma.
Men även om det vore så hade jag inte valt trådlöst bredband. Jag tycker som sagt att det är en bra och säker framtidsuppgradering och jag betalar gärna för det.

Tompamannen skrev:
Jag betalar 249kr/mån för mitt trådlösa med obegränsad datamängd.
Hur länge har du haft det abonnemanget? Kan du nyteckna det abonnemanget för det priset?

Du måste jämföra mellan abonnemang som går att nyteckna idag.

Redigerat:
Tompamannen skrev:
Jag har ett kombiabbonemang från Telenor med mobilt bredband och telefoni för 249kr/mån. Att jag jämförde med Telia är för att det är dom som ska dra fibern i mitt område. Telia vill ha 369kr/mån för 10mbit och bredbandstelefoni i kombination. Dvs. 120kr mer per månad.
Även om det är Telia som drar fibern så är det med största sannolikhet deras produkt Öppen Fiber, vilket innebär att du kan välja vilken operatör du använder.

Tompamannen skrev:
För 249:- kronor i månaden så får man av Telnor idag 0.5 GB/månad. (för 199:). Om man ökar till 299:- så får man hela 4 GB/månad. Det senare räcker enligt Telenors egna beräkningar till hela 29 minuter strömmad video i månaden! Då får man helt klart kolla på Rapports 16.00 sändning på SVT-play, så att man inte bränner hela månadens nyhetstörst på 19.30-sändningen den 1:e varje månad... :)

Ja, ja, jag har inte kollat vad just SVT-play drar, Telenor själva använder Youtube som referens; 550 kbps=4.4MB/minut. Som jämförelse så drar Netflix 1GB/timme SD, och 3GB/timme HD, vilket är det man vill se.

Nu har jag själv ett obegränsat Telenorabonnemang, men det är ett företagsabonnemang och även fast det är 4G så är det då istället begränsat till 7/2Mbps, så supersnabbt är det inte. Detta skall jämföras med ett Bahnhof-abonnemang man kan beställa till min fiber, där kostar 100/100Mbps 339:-/mån och då kan alla i huset titta på Netflix så länge de orkar vara vakna. IP-telefoni kostar 29:-/mån extra. (Jag har också ett gammalt abonnemang, och där ingår det).

Att telekomoperatörerna skulle låta alla som vill kolla Netflix HD (eller motsvarande) så länge de vill för 300:-/mån inom överskådlig framtid det håller jag för otroligt.

Tompamannen skrev:
Jag har ett kombiabbonemang från Telenor med mobilt bredband och telefoni för 249kr/mån.
Då är det väl bara att gratulera, du har dragit en vinstlott någon gång med att hoppa på en kampanj där det fanns ett mobilt bredband med obegränsad datamängd.

Var rädd om det, om du skulle behöva ny-teckna ett avtal med telenor finns det inte, på deras hemsida, något abbonemang med obegränsad datamängd mobilt. Inte heller någon annan aktör jag har hittat verkar erbjuda obegränsade abbonemang till privat personer.

Max datamängd du kan få med telenor är 40 GB. Då har du ett månadsbelopp på 598 kr/mån för kombiabbonemanget. Billigaste nytecknade kombiabbonemang ligger på 398 kr/mån då har du 10 GB.

För ett hushåll där 10 GB räcker gott och väl. Då får jag väl hålla med att fiber skulle ta en väldigt lång tid att tjäna in installationskostnaderna för fiber. Även om man räknar på ett nytecknat abbonemang för att ge fördel fiber i jämförelsen.

Men för vårt hushåll - i andra ändan av spektrat - där 40GB kan gå åt på en helg... Så har vi tjänat in de där 20000 för att gräva in fiber på några få år i billigare abbonemangs kostnader. Bara för internet.
Sen tillkommer billigare telefon, och besparningar i att satellit kanalerna kunde bytas ut mot en online baserad filmtjänst. (79 kr/mån för netflix vs. 425 kr/mån för filmkanaler i tvn.) Som en bonus.

Redigerat:
I
http://www.dn.se/ekonomi/prisras-pa-mobilsurf-som-manga-missar/
Som sagt, jag tror på mobilt bredband för de flesta. Fiber kan säkert vara bra för den fasta uppkopplingen men hur många vill betala för båda. Finns kanske en möjlighet att en kombination till ett bra pris blir ett konkurrensmedel.
Jag har ett till mitt adsl, ett mobilt modem som kostar 9kr dygnet om jag startar det, annars inget. Hur mycket jag får ladda ner för det priset vet jag inte, har bara använt några gånger när det fasta haft problem och ibland på resande fot, men jag är ingen storförbrukare.

För 10 år sen fanns det knappt något mobilt bredband som hade trafiktak, det var "fri surf" under 30 dagar (eller hur mycket man nu laddade). Så det låter som Prisfakta gör en konstig jämförelse, de tittar kanske på priser för surf utan datapaket? Jag lyckades inte hitta den där statistiken på deras hemsida.

Ett normalt hushåll idag (med datoranvändande ungdomar) bränner troligen runt 70-100 GB data per person och månad på sitt fasta bredband.

I
Nerre skrev:
För 10 år sen fanns det knappt något mobilt bredband som hade trafiktak, det var "fri surf" under 30 dagar (eller hur mycket man nu laddade). Så det låter som Prisfakta gör en konstig jämförelse, de tittar kanske på priser för surf utan datapaket? Jag lyckades inte hitta den där statistiken på deras hemsida.

Ett normalt hushåll idag (med datoranvändande ungdomar) bränner troligen runt 70-100 GB data per person och månad på sitt fasta bredband.
Jag är inte värst insatt, men anar ett priskrig mellan systemen, undantaget adsl som om jag förstått bara existerar så länge telia tycker det ska få göra det. Det är väl deras kabel, som de kan dra upp när helst de vill?

Hur är det med framtidskompabiliteten med fibern egentligen? Var går gränsen med den fiber som tex jag har (anno 2007, vill jag minnas).
Kör idag gigabit, vilket är vad stadsnätet här har pratat om hela tiden, dock har jag inte hört något om hastiheter därutöver. Finns tex 10gigabit som konsumentprodukt, gissar inte, men finns det planer/standarder för detta, som funkar på den billiga fibern som ligger grävd fram till våra hus?

De öppna alternativen är så fruktansvärt dyra, vi har ownit, 139 kronor för 100/100 och iptv/telefon samt 169 för 1000/100

vespaman skrev:
Hur är det med framtidskompabiliteten med fibern egentligen? Var går gränsen med den fiber som tex jag har (anno 2007, vill jag minnas).
Kör idag gigabit, vilket är vad stadsnätet här har pratat om hela tiden, dock har jag inte hört något om hastiheter därutöver. Finns tex 10gigabit som konsumentprodukt, gissar inte, men finns det planer/standarder för detta, som funkar på den billiga fibern som ligger grävd fram till våra hus?
Ja, alltså du har ingen "billig" fiber till ditt hus utan en helt vanlig singlemod duplex-fiber (typiskt. Vissa här på forumet har tydligen multiplex, men vad jag vet är det inte vanligt).

Denna fiber klarar redan idag terrabithastighet över flera mil. Så du kommer med ny utrustning i ändpunkterna, speciellt givet att din fiber är förhållandevis så kort att den knappt kan mätas, kunna kör "hur fort som helst", i åtminstone 50 år. Fiber kan åldras, men vi har inte mycket erfarenhet av fiber i duct till hus, utan det mesta är erfarenheter från long haul professionella installationer. Så 50 år är en konservativ bedömning.

Större hastighet än 1Gbps finns dock inte till rimlig penning för slutanvändare idag, men i proffssammanhang så är både 10Gbps och 40Gbps vanliga, så det är känd teknik. Nu tror jag att vi kommer få leva med max 1Gbps länkhastighet för konsumentfiber under överskådlig tid (men det är som sagt svårt att sia, och särskilt om framtiden), men om man vill uppgradera så är det i så fall bara att byta utrustningen i ändpunkterna. Man behöver inte göra något med fibern, inte ens kontaktera om den. (Den sitter typiskt med kontakt i änden hos kunden).

Summa summarum, jag kan inte komma på någon installation i ett vanligt hus med kombinationen längre livslängd och större framtidssäkerhet. Ur det sammanhanget så är valet bland det enklaste man kan göra som villaägare.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.