35 752 läst · 268 svar
36k läst
268 svar
Skall få fiber...möjligheter?!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 006 inlägg
Med så höga upp-siffror så är det något mer än Youtube som är populärt. Men det är sant att även om Youtube är ganska bra komprimerat så plockar 1080p 60Hz på en del ändå.b_hasse skrev:
Jag räknade fö bara i nedlänk. Lite oskick att operatörer skall summera upp och nedlänk, eftersom branschen inte ser ut så*). Vi kallar t e x en 100 Mbps ethernet-lina för just 100 Mbps. Inte 200 Mbps (ja, dvs Cisco räknar så, men inte vi andra), så att ta betalt för returtrafiken är egentligen inte "som det var tänkt". Det borde snarare vara den länk (upp/ned) som tar slut först om det skall vara enkelt att förstå. (Eftersom ett mobilkoppel inte är symmetriskt så blir det lite krångligare, särskilt som man inte vill strypa nedlänken, som trots allt är hårdast lastad, för att upplänken med serviceförfrågningar är full av dem som vill ladda upp, men ändå).
*) Tvärtom är det så att om man skickar lika mycket som man mottar från ett nät så går det att förhandla fram kostnadsfri peering. Dvs då blir trafiken mellan näten "gratis".
Jag funderar också på vad den höga "upp-siffran" kan bero på. En del av det är en tonåring som spelar online-spel, t.ex "League of Legends".
Att summera upp- och ner-trafiken är nog korrekt när man ska jämföra med mobilt bredband, för jag tror att mobiloperatörerna räknar på just det sättet. Jag hade alltså fått betala för 829 GByte den senaste månaden om jag hade använt mobilt bredband.
Att summera upp- och ner-trafiken är nog korrekt när man ska jämföra med mobilt bredband, för jag tror att mobiloperatörerna räknar på just det sättet. Jag hade alltså fått betala för 829 GByte den senaste månaden om jag hade använt mobilt bredband.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Spel genererar inte mycket trafik i datamängd, det är små packet men som skickas med hög frekvens
Ja, torrent är nog korrekt, men det verkar vara ett spelbibliotek som byggs upp, inte ett filmbibliotek.Jocke Best skrev:
Jag själv har nog inte kört torrent den senaste månaden. Jag har kört mycket torrent tidigare, men instinkten att "hamstra" filer har minskat betydligt nu när man vet att man kan få tag på i stort sett vad som helst när man behöver det. Dessutom går det nu så snabbt att man kan vänta tills man verkligen "behöver" filen.
Det där känner man igen! Innan hamstrade man inför dåliga tider. Sedan träffade man en bättre hälft som inte uppskattade en vägg med dvder, men som tur var fick man bredband istället och så fick man leka med det istället.
Kör lite tråd nekromancy för att tillägga ett litet.
SQUEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!
Nu har de varit här och grävt fiber kanalisering till vår tomt. Om allt går utan förseningar kan vi ha vettigt bredband lagom till midsommar och semestern.
SQUEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!
Nu har de varit här och grävt fiber kanalisering till vår tomt. Om allt går utan förseningar kan vi ha vettigt bredband lagom till midsommar och semestern.
Vet inte om detta är riktigt rätt tråd att lyfta men jag vill ändå dela med mig en erfarenhet kring 4G.
Kör bredbandet hemma sedan snart 1,5 år 4G från Tre med företagsabonnemang och riktantenn. Detta har legat stabilt på runt 25-35 Mbit dl och 15-10Mbit ul ända sedan installationen. Under sommaren blev det sämre och jag noterade för någon vecka sedan att mottagningen blivit sämre trots riktantennen. (låg stabilt på minst 4/5 "pluppar"), nu är den nere på 2-3/5 pluppar så den förlorade bandbredden har ju sin förklaring i att de vridit runt sina antenner....
Efter ett otal mail med Tre's support kommer det fram att så länge man har över 8Mbit så lyfter de inte ett finger för att åtgärda. Gissa om jag är gruvligt förbannad nu....Det är väl en sak att man inte får maximal bandbredd men att få den halverad från 25-30 till 10-15 och vägra åtgärda får i vart fall mig att se rött. Jag antar att det är OK att bara betala hälften då också....
Nu står jag inte och faller med detta eftersom vi får fiber här om ett tag, men ovanstående är något som kan vara klokt att ha i åtanke för de som funderar på att INTE satsa på fiber.
Jag ska ringa deras support imorgon tänkte jag och höra lite hur de tänker nu....
Kör bredbandet hemma sedan snart 1,5 år 4G från Tre med företagsabonnemang och riktantenn. Detta har legat stabilt på runt 25-35 Mbit dl och 15-10Mbit ul ända sedan installationen. Under sommaren blev det sämre och jag noterade för någon vecka sedan att mottagningen blivit sämre trots riktantennen. (låg stabilt på minst 4/5 "pluppar"), nu är den nere på 2-3/5 pluppar så den förlorade bandbredden har ju sin förklaring i att de vridit runt sina antenner....
Efter ett otal mail med Tre's support kommer det fram att så länge man har över 8Mbit så lyfter de inte ett finger för att åtgärda. Gissa om jag är gruvligt förbannad nu....Det är väl en sak att man inte får maximal bandbredd men att få den halverad från 25-30 till 10-15 och vägra åtgärda får i vart fall mig att se rött. Jag antar att det är OK att bara betala hälften då också....
Nu står jag inte och faller med detta eftersom vi får fiber här om ett tag, men ovanstående är något som kan vara klokt att ha i åtanke för de som funderar på att INTE satsa på fiber.
Jag ska ringa deras support imorgon tänkte jag och höra lite hur de tänker nu....
Vad har du haft för round trip delay? D.v.s. det som brukar kallas ping-tid. Att bara titta på hur många bps man får ut är som lite att titta på en bils topphastighet men strunta i accelerationen. Kul att bilen toppar 200 km/h, mindre kul att det tar 30 sekunder att komma upp i 50 km/hmexitegel skrev:
Min mobil har plötsligt börjat använda LTE (4G) ibland (troligen har Telenor bestämt sig för att börja bjuda alla kunder på 4G utan att man pröjsar extra för det), men jag har varit tvungen att ställa in mobilen på att föredra 3G för jag tycker att med 4G så tappar jag förbindelsen alldeles för ofta (telefonen visar kontakt men trafiken står still). (Jag spelar Ingress och då vill man ha en stabil uppkoppling.)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
I vårat hus skulle ungarna sitta o streama netflix på varsitt rum samtidigt som jag o frugan kollar på något annat, sen när dottern växer upp så lär hon säkert vilja göra nåt liknande, om vi säger att alla vill kolla 4K så hamnar vi på 100Mbit nedåt alltså? Detta är ett VÄLDIGT troligt scenario, utöver detta uppdateras det spel, windows och laddas ned spel från steam i tid och otid. Jag tror iofs att vi skulle klara oss på 100Mbit, men skulle säkert maxa ibland.Helioz skrev:Svårt att se att man som vanlig privatperson har behov av mer än 50/10 de närmsta 5 åren. Den mest bandbreddskrävande framtida tjänsten är strömmande 4K-video (Netflix redan har börjat) vilket endast kräver ca 25 megabit i nedåthastighet.
Kjell har en bra guide om nätbaserad kameraövervakning:
[länk]
Men nu sitter jag med 8/1 ADSL och får lov att förbjuda ungarna att använda netflix eftersom nätet blir oanvändbart för resten av huset då.
Jag behöver både korta svarstider och hög överföringshastighet, delay ligger på ok på runt 40-45 ms och nätet är stabilt så det är inget att klaga på. Tror det bara gått ner en eller två gånger på 1,5 år. Något annat än 4G är inte aktuellt pg.a. både bandbredd och delay.Nerre skrev:Vad har du haft för round trip delay? D.v.s. det som brukar kallas ping-tid. Att bara titta på hur många bps man får ut är som lite att titta på en bils topphastighet men strunta i accelerationen. Kul att bilen toppar 200 km/h, mindre kul att det tar 30 sekunder att komma upp i 50 km/h
Min mobil har plötsligt börjat använda LTE (4G) ibland (troligen har Telenor bestämt sig för att börja bjuda alla kunder på 4G utan att man pröjsar extra för det), men jag har varit tvungen att ställa in mobilen på att föredra 3G för jag tycker att med 4G så tappar jag förbindelsen alldeles för ofta (telefonen visar kontakt men trafiken står still). (Jag spelar Ingress och då vill man ha en stabil uppkoppling.)
Ok, jag har inga siffror från stationära datorer hemma, men min historik i mobilen visar att när jag testat från den (d.v.s. WiFi hemma) så ligger pingtiderna under 20 ms. Då har jag separat accesspunkt så accesspunkten sitter inte i routern utan trafiken passerar accesspunkt och switch innan den hamnar i routern.mexitegel skrev:
Nu märker man kanske ingen enorm skillnad mellan 20 och 40 ms, men det är ju en klart mätbar skillnad.
Men kan man inte få fiber så är ju 4G enda alternativet. Svårt idag att hitta till vettigt pris om man kommer upp i lite trafikmängd. Vi gör av med 200-400 GB i månaden.