59 909 läst · 430 svar
60k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
Vissa försäkringsbolag kräver en anmälan..Alfredo skrev:Jag skulle heller inte ta till polisanmälan som första steget men beroende på vilket träd det handlar om skulle jag både kunna rycka på axlarna och hämta sågen eller bli oerhört ledsen och arg på riktigt.
Det som är ogräs i någons ögon kan vara ett oersättligt vårdträd för någon annan och att träd kan anses ha värden långt bortom vedvärdet framgår i otaliga trådar.
Till vilket annat försäkringsbolag än SITT EGET skulle ts kunna anmäla tycker du då?Maskintok skrev:
För mig veterligen är det FÖRSÄKRINGSTAGAREN som gör anmälan till ett försäkringsbolag, ingen annan.
Polisanmälan gör man väl först efter det faktum att den som orsakat skadan vägrar ta sitt ansvar?skoge skrev:
Och en försäkring har man (i detta fall) bara nytta av om man tar det vidare juridiskt (i det fallet ansvariga vägrar ta ansvar) men det är väl knappast värt det?
Utgången kommer ju aldrig bli något annat än att man får ta ned trädet, och eventuella kostnader för ett juridiskt ombud lär snabbt (även med hjälp av hemförsäkringen) överstiga detta belopp.
Är inte så med ansvarsförsäkring.Violina skrev:Polisanmälan gör man väl först efter det faktum att den som orsakat skadan vägrar ta sitt ansvar?
Och en försäkring har man (i detta fall) bara nytta av om man tar det vidare juridiskt (i det fallet ansvariga vägrar ta ansvar) men det är väl knappast värt det?
Utgången kommer ju aldrig bli något annat än att man får ta ned trädet, och eventuella kostnader för ett juridiskt ombud lär snabbt (även med hjälp av hemförsäkringen) överstiga detta belopp.
Och självrisken på en sådan är?Maskintok skrev:
Betydligt högre än eventuella kostnader för att ta ner trädet i fråga, så anmälan till försäkringsbolaget kommer med största sannolikhet inte ske..
Varför denna anmälningshets?
DU som gång efter annan talar om att du jobbar med sånt här borde väl, om någon, vara medveten om detta?