59 904 läst · 430 svar
60k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
Jag är nyfiken!K knutte2 skrev:Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?
Antar att du har ringt Brandkåren (jaja Räddningstjänsten).
Vad säger dem?
Tar de först och främst på sig att det är de som har skadat trädet?
Vill de själva fälla trädet?
Men jösses.J JohanLun skrev:Jag hoppas att brandkåren inte lägger tid på att ta ned träd, eller menar du att det ingår i deras utbildning att ta ned träd om de står i vägen för brandsläckning? Oavsett ska det ju stubbfräsas och marken jämnas till osv. Finns ju ingen anledning att TS ska få en ful tomt och ta omhand grenar, jämna ut mark, plantera nya träd och gräs osv på sin egen bekostnad.
Skulle det kosta bara 3000 att göra så här skulle alla som ville få bort grannens träd bara köra i diket med bilen och sen vinscha upp med nån sågvajer istället för att i lönndom förgifta trädet...
I branden 2018 gick 6 man och fällde trän från räddningstjänsten.
Även jag var med där och fällde.
Vi gjorde brandgator för att elden inte skulle sprida sig i topparna.
En helt vanlig fällning när jag åkte runt och fällde i stort sätt hela Sverige, kostade i branschen ca 15.000 kr om virket och riset skulle väck.J JohanLun skrev:Trist om man gillade trädet. Jag tycker absolut man ska begära ersättning både för skadan samt för nedtagning av trädet och fräsning av stubben. Jag tog ned ett par bjökar på tomten här i ett villaområde och jag kan säga att det absolut inte är skitpengar man ska bjuda denna extremt klantiga bärgare på. Gör man så så ska det fan svida rejält. Nästa gång är det en 400-årig ek han sätter vajern runt.
Jag skulle gissa att ett träd, med bortforsning, städning, stubbfräsning, återfyllning och tillsnyggning av marken kostar 10.000 (nästa träd är sannolikt rejält mkt billigare, men det är ju en startkostnad). Till det kommer ju att det ska planteras ett nytt träd på rot som är hyfsat stort från start. Och att det tar ett antal år för trädet att ge samma skugga och vara lika vackert som en stor björk. Sen kanske den var gammal och ändå snart skulle ge upp.
En lite OT fråga. Jag och grannen lät 2 björkar stå kvar. Den på hans sida tycker jag blev lite tokigt vald då en hackspett har ett bo i den (eller snarare valdes den vara kvar pga detta då jag tror hans fru gillade hackspettarna) - det är jättefint att se hackspettungarna utvecklas (de kommer igen år efter år) men jag är lite orolig att detta gör att denna kanske 20-30 åriga ganska höga björk en vacker (eller snarare stormig) dag kommer falla ned på min uppfart. Träffar den vardagsbilen blir jag nog bara glad, men tyvärr finns lite annat på tomten jag inte vill ha krossat bla ett uthus så... När kan man säga till grannen att det är dags? Den har fortfarande gröna fina blad. De andra björkarna som var jämngamla hade nån begynnande röta men de andra var fina.
Skulle stubben väck också ca 20.000 kr.
klättring, aborist ca det dubbla i totala kostnader.
idag ligger det säkert på runt 20-30.000 kr för normal fällning med städning och miljögifter... Ska företaget som anlitas städa riktigt och noggrant säkert runt 40.000 kr..
inkl moms då vill säga.
om du läser bättre vem som skriver så var det JAG som skrev att han förmodligen röjtViolina skrev:
lunnabo skrev: