Violina Violina skrev:
"Jag dricker kaffe och njuter av skogens arbete"

Så nej, det var inte alls skrivet.

Alla är inte så synska som dig så vi direkt förstår de exakta omständigheterna efter någon annans (kortfattade) beskrivning på internet.
Japp då var vi igång igen...
Jag tror vi alla har förstått nu att du inte gillar @Maskintok
(och ja, han hade rätt på ts fråga tidigt i denna tråd vare sig du vill eller inte)

Så ge dig nu

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sökresultatsida med bilder på skogsarbetare i arbetskläder som utför röjning i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser en massa folk som röjer
Violina Violina skrev:
[bild]
Jag ser inte en enda som röjer sly, gör du?

För eftersom jag inte är synsk så är det vad jag föreställer mig när någon pratar om "skogens arbete"

Inte röja sly
om vi då tar skogens levnad i stegform

1 plantering
2 röjning
3 gallring
4 underröjning
5 slutavverkning

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men jösses.
I branden 2018 gick 6 man och fällde trän från räddningstjänsten.
Även jag var med där och fällde.
Vi gjorde brandgator för att elden inte skulle sprida sig i topparna.
Jo, förstår att de behöver kunna "nödfälla" ett träd, men jag trodde de slutat "träna" på att fylla swimmingpooler och göra trädgårdsarbete etc. Men kanske är det nyttigt för dem att göra om de har tid över, som övning.

Jag antar att man prioriterar att få ned trädet snabbt om det brinner och man ska fram, inte att de tar ned gren för gren som görs när man normalt tar ned ett träd i tätbebyggt område. Att fälla ett träd i skogen och sen bara låta allt vara håller jag med om att det kanske inte är nån stor sak av, men på en villatomt vill man ju bli av med stubbe och troligen vara försiktig om växter, staket... städa, frakta bort ris. Det jobbet torde det inte vara nödvändigt att träna på. Tror knappast TS blir gladare om de kommer tillbaka och fäller trädet med krona och allt tvärs över hallonland och gräsmatta och sen åker därifrån. Brann huset skulle det vara helt ok, men inte i detta läge.

Jag tänkte så; att man kunde låta stubbarna vara, men har man en liten trädgårdstomt så kommer stubbarna ivägen för andra projekt så jag skulle säga att man måste räkna med att stubbar ska bort. Så när jag tog dit trädfällarn nästa gång fick han ta alla de gamla stubbarna på tomten åxå som jag irriterat mig på i flera år... :D

A
Violina Violina skrev:
[bild]
Jag ser inte en enda som röjer sly, gör du?

För eftersom jag inte är synsk så är det vad jag föreställer mig när någon pratar om "skogens arbete"

Inte röja sly
Du glömde plantörer, röjare, maskinförare, trädfällare, taxerare, utsynare, virkesköpare, planerare mfl... De är alla SKOGSARBETARE.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Japp då var vi igång igen...
Jag tror vi alla har förstått nu att du inte gillar @Maskintok
(och ja, han hade rätt på ts fråga tidigt i denna tråd vare sig du vill eller inte)

Så ge dig nu
Helt ärligt så har jag (just för tillfället) inget bättre för mig då jag är hemma och vabar med ett sjukt barn som inte har sovit alls i natt och nu ÄNTLIGEN har somnat i mitt knä..

Tv tittar jag inte på och datorn har jag ingenstans att ha, så byggahus får bli trakasserat.

Och nej, jag har faktiskt inget emot honom alls, jag älskar att munhuggas, både virtuellt och irl.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du glömde plantörer, röjare, maskinförare, trädfällare, taxerare, utsynare, virkesköpare, planerare mfl... De är alla SKOGSARBETARE.
Javisst, men i en tråd där du pratar om hur duktig trädfällare du är, tror du att röja sly blir den parallellen man drar när du pratar om att arbeta i skogen ;)

skoge skoge skrev:
[bild]

ser en massa folk som röjer

om vi då tar skogens levnad i stegform

1 plantering
2 röjning
3 gallring
4 underröjning
5 slutavverkning
Ja, söker man på röjning vore det ju konstigt annars.. :p

A
J JohanLun skrev:
Jo, förstår att de behöver kunna "nödfälla" ett träd, men jag trodde de slutat "träna" på att fylla swimmingpooler och göra trädgårdsarbete etc. Men kanske är det nyttigt för dem att göra om de har tid över, som övning.

Jag antar att man prioriterar att få ned trädet snabbt om det brinner och man ska fram, inte att de tar ned gren för gren som görs när man normalt tar ned ett träd i tätbebyggt område. Att fälla ett träd i skogen och sen bara låta allt vara håller jag med om att det kanske inte är nån stor sak av, men på en villatomt vill man ju bli av med stubbe och troligen vara försiktig om växter, staket... städa, frakta bort ris. Det jobbet torde det inte vara nödvändigt att träna på. Tror knappast TS blir gladare om de kommer tillbaka och fäller trädet med krona och allt tvärs över hallonland och gräsmatta och sen åker därifrån. Brann huset skulle det vara helt ok, men inte i detta läge.

Jag tänkte så att man kunde låta stubbarna vara, men har man en liten trädgårdstomt så kommer stubbarna ivägen för andra projekt så jag skulle säga att man måste räkna med att stubbar ska bort.
beror ju på också, de kan ju få chansen att rätta till efter sig.

Ska nämna det också att det har blivit lite status att klättra i träd..
förr fällde man likartade träd från marken utan större problem, men när det blev för dyrt med maskiner så har det blivit vanligare med arborister..

Inget fel med det..
Är ett härligt jobb men tar tid..

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Helt ärligt så har jag (just för tillfället) inget bättre för mig då jag är hemma och vabar med ett sjukt barn som inte har sovit alls i natt och nu ÄNTLIGEN har somnat i mitt knä..

Tv tittar jag inte på och datorn har jag ingenstans att ha, så byggahus får bli trakasserat.

Och nej, jag har faktiskt inget emot honom alls, jag älskar att munhuggas, både virtuellt och irl.
Finns fler förutom er två här, TS och dess forumsmedlemmar.

Så jag står kvar i mitt tycke, ge dig.

• Gilla
kristofo och 5 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Javisst, men i en tråd där du pratar om hur duktig trädfällare du är, tror du att röja sly blir den parallellen man drar när du pratar om att arbeta i skogen ;)
att röja är att arbeta i skogen, som skogsarbetare..

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
En inte oviktig poäng som @Maskintok gör är att det inte är en bra tid att ta ner björk nu när saven stiger. Men nog är väl inte trädet mer skadat än att man kan vänta till vintern med att ta ner det?

Min egen modesta kunskap säger mig att saven stiger i stammen och att returen går i/vid barken (det är därför ringbarkning av asp är bra något år före fällning, så den slutar få tillbaka näring till roten).

Hur som helst, bara för att trädet är skadat nu innebär det väl inte att det är bråttom att få ner det. Att barken är skadad är väl egentligen bara ett problem inför nästa vår. Eller?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En inte oviktig poäng som @Maskintok gör är att det inte är en bra tid att ta ner björk nu när saven stiger. Men nog är väl inte trädet mer skadat än att man kan vänta till vintern med att ta ner det?

Min egen modesta kunskap säger mig att saven stiger i stammen och att returen går i/vid barken (det är därför ringbarkning av asp är bra något år före fällning, så den slutar få tillbaka näring till roten).

Hur som helst, bara för att trädet är skadat nu innebär det väl inte att det är bråttom att få ner det. Att barken är skadad är väl egentligen bara ett problem inför nästa vår. Eller?
Nä det är ingen brådska,.
håll koll på stockmyror eller andra skadeinsekter bara.
björken kommer försöka sava över skadan för att få ett skydd, men saven är söt till lukten och smaken så den drar också till sig skadeinsekter mm.
Även hackspett är vanligt att se sitta och hacka i skador på lövträd.
får man dit en gröngöling så är det snart slut med trädet och det riskerar att blåsa av i vinden...
gröngöling är en hackspett..

Redigerat:
M mxjolle skrev:
Finns fler förutom er två här, TS och dess forumsmedlemmar.

Så jag står kvar i mitt tycke, ge dig.
Det finns en alldeles utmärkt ignorera funktion på det hör forumet som du är så välkommen så att använda om jag nu är så jobbig (y)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det finns en alldeles utmärkt ignorera funktion på det hör forumet som du är så välkommen så att använda om jag nu är så jobbig (y)
En funktion som inte ska behöva användas om folk *host* föräldrar beter sig som vuxna

• Gilla
olsjo och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
att röja är att arbeta i skogen, som skogsarbetare..
Absolut, men som sagt, när någon som är så kompetent inom trädfällning som du är pratar väldigt mycket om det i en tråd och sedan säger att den tar en paus från "skogens arbete" så är vi nog få som får den inre bilden att du gått och röjt sly :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.