A
Ja jösses! nu har vi hamnat på kaserngården? Svårt att hänga med i svängarna här! :rofl:

• Haha
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det vore nog bra att knoppa av en sån här urspårning, men hur gör man? Klickar på anmälknappen?
Den gäller väl för anmälan av ett enstaka inlägg?
Jag ”brukar” skriva anmälan vid det första inlägget jag tycker spårat ur och föreslå ungefär vad som borde brytas ur. Jag har väl i bästa fall en 50 %-ig hit rate på att få material utbrutet, det innebär ju trots allt en del arbete för moderatorerna att fixa till en tråd.

Här finns ju heller inte någon röd tråd att bryta ut. Ska man göra något är det väl bara att radera några hundra inlägg, oklart vilka.

A
säg mig varför hakar ni upp er på detta istället för att fortsätta skriva om det tråden handlar om?

fortsätter tråden på detta sättet så kommer absolut inte TS att vilja skriva fortsättningen här..

Jag och fler med mig vet ju hur man ska få ner trädet snällt och fint utan att klättra i det.
sen har man en massa runt också som man kan diskutera..

E
Maskintok skrev:
säg mig varför hakar ni upp er på detta istället för att fortsätta skriva om det tråden handlar om?

fortsätter tråden på detta sättet så kommer absolut inte TS att vilja skriva fortsättningen här..

Jag och fler med mig vet ju hur man ska få ner trädet snällt och fint utan att klättra i det.
sen har man en massa runt också som man kan diskutera..
Hoj hoj, hur gick det, blir det någon ny tråd, det lät intressant och tragiskt, tyvärr på så vis det går att dra lärdomar?

A
E El-Löken66 skrev:
Hoj hoj, hur gick det, blir det någon ny tråd, det lät intressant och tragiskt, tyvärr på så vis det går att dra lärdomar?
beror ju på, slipper jag angrepp och påhopp i en sådan tråd så skapar jag en men får jag en massa sånt som jag fått här så....

E
Maskintok skrev:
beror ju på, slipper jag angrepp och påhopp i en sådan tråd så skapar jag en men får jag en massa sånt som jag fått här så....
Det tror jag inte.
Kan ju tyvärr inte garantera något.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
För att tråden gått i stå efter att TS inte återkom om ifall brandkåren tar på sig skadan eller inte.

Hur man gör, och vem som rimligen ska betala för det, är som sagt utrett sedan länge, men vare sig TS eller andra i liknande situationer är behjälpta av att tråden drar iväg i allmänt snack. Och jag menar inte att sitta på några höga hästar här, jag har också en väl dokumenterad förmåga att skriva om mina favoritämnen snarare än det trådar borde handla om, men försöker hejda mig tills jag tror att sakfrågan är utagerad.

Nu får vi väl hoppas att TS redan fått nog med kött på benen, men sannolikheten att vi får svar på hur det gick minskar förstås när fokus försvinner.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att tråden gått i stå efter att TS inte återkom om ifall brandkåren tar på sig skadan eller inte.

Hur man gör, och vem som rimligen ska betala för det, är som sagt utrett sedan länge, men vare sig TS eller andra i liknande situationer är behjälpta av att tråden drar iväg i allmänt snack. Och jag menar inte att sitta på några höga hästar här, jag har också en väl dokumenterad förmåga att skriva om mina favoritämnen snarare än det trådar borde handla om, men försöker hejda mig tills jag tror att sakfrågan är utagerad.

Nu får vi väl hoppas att TS redan fått nog med kött på benen, men sannolikheten att vi får svar på hur det gick minskar förstås när fokus försvinner.
Nja enda tråden kan hjälpa är ju de som har fått en skada på sitt träd oavsett hur men inte vet om trädet måste fällas eller om det klarar av skadan.

Björk är ett vanligt men ändå känsligt trädslag, tycker inte om när man kör maskiner över rötterna, pressar alltså samman jorden över och omkring.

skador i savningsperioden är i direkt fara för dess framtid. är det ytliga skador som inte når igenom in till själva veden så är det ingen större fara, men blöder den så blöder den mycket och som jag skrivit förr då blir skadeinsekter ett större problem för stunden.
Medans på längre sikt så är röta ett annat.

liknande situation kan man finna på granar medans tall inte är känslig alls.
Där kan man barka 75% av stammen och skapa kådved, eller kåtfuru som man sa förr.
kådved beskrivs som tjurved en fet ved.
Mycket lämplig till byggnationer eller för att få fram tjära, såpa mm.
finns något som heter fetvedens vänner.

A
E El-Löken66 skrev:
Det tror jag inte.
Kan ju tyvärr inte garantera något.
vi gör så här löken.
Jag tar och funderar på detta tills ikväll så får vi se..

Jag ska försöka hålla god ton själv i den tråden...
Vad det gäller lärdomar så är det en erfarenhet av att sitta åtalad och dömd på förhand i media, hot, hotbild, underliggande stress och hur man kan hitta orken att slåss när allt är i brand runt omkring en...

resan jag har gjort har kostat mig mycket.
Inte bara ekonomiskt utan även psykiskt och fysiskt.. den som tror att det tar slut med ett domslut tar fel....

• Gilla
ikeo och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vederbörande ska ha detta på sitt samvete.
helst stå för hela skiten själv..
Det är förbannade dumheter.
Bara rotstocken är värd pengar.

konstigt att ni inte ansåg detta i tråden om grannens träd... hyckleri...
Då behöver ju ingen som får sin egendom förstörd ersättning, för skiten finns nog överallt.. klart att man ska anmäla inte minst för försäkringens skull..
Jag fick bra betalt för björk

• Gilla
1
  • Laddar…
K knutte2 skrev:
Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.