A
skoge skoge skrev:
nä de är beundransvärda...sliter på kropp & själ,jobbar för en förbannat dålig lön
Jajemän de får se och ta mycket skit.

Skärmdump av en nyhetsartikel på helahalsingland.se om en rättegång efter en dödsolycka vid trädfällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
[bild]
Precis.
fast killen var 24 år inte 26 år.
min kusin.

Hade mycket övrigt att önska i medias bevakning då..
sitter här idag friad men fan inte har man glömt det..

Där har du en del av det
@El-Löken66

Redigerat:
F
Violina Violina skrev:
Nej, varken ovanligt eller väldigt dyrt ;)

Mycket, mycket ovanligare än solidtråd och dyrare med. Men menar du fluxfylld tråd som går med gas eller menar du metallpulverfylld rörtråd som inte slaggar? Båda är ju såklart dyrare men det går väl att räkna hem på ökad produktivitet.

F fsn skrev:
Mycket, mycket ovanligare än solidtråd och dyrare med. Men menar du fluxfylld tråd som går med gas eller menar du metallpulverfylld rörtråd som inte slaggar? Båda är ju såklart dyrare men det går väl att räkna hem på ökad produktivitet.
Min anekdotiska bevisföring säger dock annat ;)

Har knappt svetsat annat än rörtråd de senaste tio åren (både slaggade och icke-slaggande)

Men visst, beror ju på typen av svetsning också, jag föredrar grova material, och då blir ju rörtråden "automatiskt" bästa alternativet..
Vet faktiskt inte hur lång tid det skulle ta mig att stränga upp ett par meter med a18 i mått med solid tråd:thinking:

Sen vill man ju åt inbränningen också som man får med rörtråden :love::love:

F
Maskintok skrev:
Precis.
fast killen var 24 år inte 26 år.
min kusin.

Hade mycket övrigt att önska i medias bevakning då..
sitter här idag friad men fan inte har man glömt det..
Beklagar verkligen, måste vara otroligt jobbigt när sånt händer. Har en bekant som fick ett träd över sig, punkterad lunga, flera skelettbrott och krossskador, svår hjärnskakning. Flera månader på sjukhus.

A
Hade en höggravid fru, väntade vårt första barn.

Efter olyckan började hoten, samtal i natten..
bloddränkta tebbybjörnar som satt i brevlådan.. lappar där man ville skära halsen av mitt barn..

Fick ingen hjälp med samtal..
frun mådde dåligt.
Jag fick stå upp i vinden som ven runt. mig..
spriten åkte ut ur huset...
Tog 2 år i ovetande innan åtal kom.

berättat lite om detta i tråden om Hedin.
Så jag vet mycket väl hur illa man kan bli behandlad av samhället.. när miljöåklagare får härja...

Redigerat:
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Min anekdotiska bevisföring säger dock annat ;)

Har knappt svetsat annat än rörtråd de senaste tio åren (både slaggade och icke-slaggande)

Men visst, beror ju på typen av svetsning också, jag föredrar grova material, och då blir ju rörtråden "automatiskt" bästa alternativet..
Vet faktiskt inte hur lång tid det skulle ta mig att stränga upp ett par meter med a18 i mått med solid tråd:thinking:

Sen vill man ju åt inbränningen också som man får med rörtråden :love::love:
Ja, absolut. Den ökade arean ger en stor produktionsfördel men då är det väl i första hand metallfylld rörtråd det handlar om och inte FCAW?

vi tillverkar och säljer miljontals km tråd/år, prislistorna (efter rabatt) pekar på att det är rätt stor skillnad i pris. Men rimligtvis tar man igen det på ökad produktivitet.

ser du ofta slagginneslutningar vid kontrollen med slaggande gastråd?

A
F fsn skrev:
Beklagar verkligen, måste vara otroligt jobbigt när sånt händer. Har en bekant som fick ett träd över sig, punkterad lunga, flera skelettbrott och krossskador, svår hjärnskakning. Flera månader på sjukhus.
Hoppas din vän mår bra idag.
Jag ser min kusin var kväll när jag lägger mig. jackan som jag bar den dagen var totalt dränkt.. stora kroppspulsådern hade brustit...

• Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, absolut. Den ökade arean ger en stor produktionsfördel men då är det väl i första hand metallfylld rörtråd det handlar om och inte FCAW?

vi tillverkar och säljer miljontals km tråd/år, prislistorna (efter rabatt) pekar på att det är rätt stor skillnad i pris. Men rimligtvis tar man igen det på ökad produktivitet.

ser du ofta slagginneslutningar vid kontrollen med slaggande gastråd?
Vilken tråd det handlar om beror på vad som svetsats, noggrannare än så kan jag nog inte beskriva det..

Inte när jag själv har svetsat :cool:

A
@skoge

Du är en av mina bästa vänner, och tack vare dig så mår jag bra idag.
även om vi aldrig träffats så är vår kontakt väldigt viktig för mig det ska du veta.

Tack min vän .:coffee::strong:

• Älska
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
@skoge

Du är en av mina bästa vänner, och tack vare dig så mår jag bra idag.
även om vi aldrig träffats så är vår kontakt väldigt viktig för mig det ska du veta.

Tack min vän .:coffee::strong:
blir i sommar det...ska för första gången på 18 år ta en bilsemester

• Gilla
1
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Vilken tråd det handlar om beror på vad som svetsats, noggrannare än så kan jag nog inte beskriva det..

Lite nyfiken på det för jag såg en som svetsade nån specialtråd med gas och flux och det blev så jävla snyggt men vid kontroll så var det jättemycket slagg i svetsen. Har aldrig svetsat sån tråd själv. Har svetsat 2,4mm metallpulverfylld 14.00 rörtråd (mest för att prova utrustning och inte så mycket för själva svetsandet) samt självskyddande fluxtråd i allt för stor omfattning men det sistnämnda är ju mer ett straff skulle jag säga, borde vara förbjudet.

A
skoge skoge skrev:
blir i sommar det...ska för första gången på 18 år ta en bilsemester
Då jävlar är det dags.. ;)
(y)

F
Violina Violina skrev:

Kan du ge några exempel på när man väljer att använda en FCAW istället för en MCAW? Finns det situationer där det inte finns några andra alternativ än FCAW?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.