F
Illustration av leende man i historisk dräkt med åsna framför en väderkvarn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
Enligt en annan tråd är Maskintok bilmekaniker, så det är svårt att veta vad man ska tro...
Gäller att ha bred verksamhetsbeskrivning på landsbygden, typ;

Skylt med texten "Lelles Ved och Porr" och kontaktinformation på en röd bakgrund.

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Enligt en annan tråd är Maskintok bilmekaniker, så det är svårt att veta vad man ska tro...
Ja jag har en bil och traktor verkstad.
lagar jordbruksmaskiner, redskap.
Röjer i skogen.
planterar.
fäller träd mm.

Vad är det som är så konstigt med att ha fler ben att stå på i ett företag på landsbygden?
Hade en jonsered butik med verkstad under 18 år men sedan bestämde Hva att lägga ner märket. så då blev det att göra annat.

Vad man väljer att tro på är upp till var och en, jag bryr mig inte så mycket om vad ni tror.. finns ju de som vet hur det verkligen är.

Jag har en far som svetsat på de flesta ställen i Sverige, han var med och jobbade som svetsare på Barsebäck.
jobbade som svetsare på bergsjöverken.
tillverkade bergsjölastare.
Sedan blev det hymas, nuvarande huddig.
sista åren jobbade han med att svetsa och montera flispannor och anläggningar över hela Sverige.
Han har ca 60 års erfarenhet av att svetsa.
pinne, mig, mag, tig ja det som finns på marknaden, av honom har jag lärt mig svetsa, var under 10 år när jag började.
Jag svetsar helst med pinne, och har fått lära mig att man ska vara noga med att slagga av, så alla råd jag gett i detta har varit av välmening till de som ville börja svetsa.

finns det rostfria pinnar eller flusstråd där man inte behöver slagga av inför nästa täckande sömm, grattis tidsbesparande framförallt skönt att slippa, men det är inget jag har koll på. inte tänker jag sitta och leta efter det heller.
säger far åt mig att det ska slaggas då kör jag på det och det har fungerat i alla dessa år även hos kunder i fält.

svetsar en hel del ljuddämpare med rostfritt.
Och en snålvariant av Texas tig men dock utan gas..

Men vad ni anser om svetsning eller annat det är inte något som hör tråden till... här ar det om trädskada och fällning eller inte fällning av den skadade björken...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gäller att ha bred verksamhetsbeskrivning på landsbygden, typ;

[bild]
njo hoppas vederbörande har stor kundkrets..

P
Maskintok skrev:
Läs så förstår du mycket väl.
Den där sortens argumentation är en sorts härskarteknik. Att svara på frågan (eller att strunta i att kommentera) gör stämningen i tråden mycket trevligare. Jag tycker mer om att ha en dialog och förhoppningsvis lära mig en del och förstå andras synpunkter, än att bara munhuggas.

A
P pmd skrev:
Den där sortens argumentation är en sorts härskarteknik. Att svara på frågan (eller att strunta i att kommentera) gör stämningen i tråden mycket trevligare. Jag tycker mer om att ha en dialog och förhoppningsvis lära mig en del och förstå andras synpunkter, än att bara munhuggas.
om man läser tråden så är det uppenbart..
mer än så tänker jag inte förklara då det inte behövs...

om det var så du tolkade svaret du fick så får jag be om ursäkt för det var inte så det skulle tas...

Jag tycker att @Maskintok tillför mer än de flesta som klagar på honom. Må vara att han kanske hade lite tur i den här tråden, men det var nog minst lika delar kunskap som gjorde att han ställde en korrekt diagnos på trädet utan att ens se en bild på det.

Klart han är lite slängig, men han tillför helt klart kunskap som vi som duschar före snarare än efter jobbet inte har lika nära till.

Och om någon undrar, nej, det var inte exempelvis @Violina jag menade som motpol, mer dem som bara hoppar in för att klaga på tonen.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att @Maskintok tillför mer än de flesta som klagar på honom. Må vara att han kanske hade lite tur i den här tråden, men det var nog minst lika delar kunskap som gjorde att han ställde en korrekt diagnos på trädet utan att ens se en bild på det.

Klart han är lite slängig, men han tillför helt klart kunskap som vi som duschar före snarare än efter jobbet inte har lika nära till.

Och om någon undrar, nej, det var inte exempelvis @Violina jag menade som motpol, mer dem som bara hoppar in för att klaga på tonen.
njo man behöver ha tur ibland men det är ju också så att jag mycket väl förstod hur illa det var.. anledningar är några.

trädslaget.
årstiden.
redskapet man använt.

erfarenheten bjuder då på bilder ni inte skulle velat ha sett på träd..framför er
kunskapen säger direkt med isande känsla i ryggen... Detta har inte slutat bra för trädet.

förhoppningen var att den som skapat detta, hade kommit dit och velat lösa detta med TS vilket inte verkar ha hänt ännu..

tråkigt att det blivit som det blivit i tråden.
Men det är lika mycket mitt fel som andras.
Men att konstant hålla på med hån, påhopp mm löser det den irritation som vissa har med mig? blir jag trevligare att ha att göra med då?

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Läs så förstår du mycket väl.
alla gör fel, inget mer med det.
Antingen väljer man att svälja eller så väljer man att tjata och gnabba.
Jag väljer oftast att svälja.
Där ser man. Frågan är vad Lelle på Lelles ved &Porr väljer att göra. Svälja eller spotta ut?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Ja jag har en bil och traktor verkstad.
lagar jordbruksmaskiner, redskap.
Röjer i skogen.
planterar.
fäller träd mm.

Vad är det som är så konstigt med att ha fler ben att stå på i ett företag på landsbygden?
Hade en jonsered butik med verkstad under 18 år men sedan bestämde Hva att lägga ner märket. så då blev det att göra annat.

Vad man väljer att tro på är upp till var och en, jag bryr mig inte så mycket om vad ni tror.. finns ju de som vet hur det verkligen är.

Jag har en far som svetsat på de flesta ställen i Sverige, han var med och jobbade som svetsare på Barsebäck.
jobbade som svetsare på bergsjöverken.
tillverkade bergsjölastare.
Sedan blev det hymas, nuvarande huddig.
sista åren jobbade han med att svetsa och montera flispannor och anläggningar över hela Sverige.
Han har ca 60 års erfarenhet av att svetsa.
pinne, mig, mag, tig ja det som finns på marknaden, av honom har jag lärt mig svetsa, var under 10 år när jag började.
Jag svetsar helst med pinne, och har fått lära mig att man ska vara noga med att slagga av, så alla råd jag gett i detta har varit av välmening till de som ville börja svetsa.

finns det rostfria pinnar eller flusstråd där man inte behöver slagga av inför nästa täckande sömm, grattis tidsbesparande framförallt skönt att slippa, men det är inget jag har koll på. inte tänker jag sitta och leta efter det heller.
säger far åt mig att det ska slaggas då kör jag på det och det har fungerat i alla dessa år även hos kunder i fält.

svetsar en hel del ljuddämpare med rostfritt.
Och en snålvariant av Texas tig men dock utan gas..

Men vad ni anser om svetsning eller annat det är inte något som hör tråden till... här ar det om trädskada och fällning eller inte fällning av den skadade björken...
det är ju skitbra, men du skrev faktiskt slagga av MIG när det begav sig. Läst på den dess ser jag, bra där.

PS... min pappa har snabbare bil än din pappa, och större qk.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
det är ju skitbra, men du skrev faktiskt slagga av MIG när det begav sig. Läst på den dess ser jag, bra där.

PS... min pappa har snabbare bil än din pappa, och större qk.
njo nu har jag valt att svara. och nä jag har inte suttit och läst på. utan funderat på om jag ens skulle göra det.
tvärsäkert svar var nu ifrån dig... felaktigt antagande säger jag.

Ja det gäller mig med. kan bara se till den mig svets jag har själv.
Nu lägger jag ner totalt att Svara dig mer så det blir lugnt.

Maskintok skrev:
njo nu har jag valt att svara. och nä jag har inte suttit och läst på. utan funderat på om jag ens skulle göra det.

Ja det gäller mig med. kan bara se till den mig svets jag har själv.
Nu lägger jag ner totalt att Svara dig mer så det blir lugnt.
tror personligen en yrkessvetsare kan lära ut mer än en hobbysvetsare på ett forum

de som är yrkeslärare inom transport tex
brukar ha 20-30 år i yrket men det behövs väl inte...
man kan ju ha utblildning via ett forum istället

fast jag tar ju bara maskintok i försvar när man försöker hitta mer att hacka på

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
tror personligen en yrkessvetsare kan lära ut mer än en hobbysvetsare på ett forum

fast jag tar ju bara maskintok i försvar när man försöker hitta mer att hacka på

skoge du har ju lika bra kunskap och erfarenhet som mig så du bör ju veta. (y)

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
F
skoge skoge skrev:

Men Sancho lilla gubben, jag är inte hobbysvetsare.

F fsn skrev:
Men Sancho lilla gubben, jag är inte hobbysvetsare.
jag ska ge dig ett gott råd.

gör som jag när nån vill diskutera dator med mig.
då håller jag käften för jag vet att det är inget jag kan nåt om

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.