59 936 läst · 430 svar
60k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
Det jag fått ut av denna tråd (som fick scrollas åtskilligt) var att jag skulle varit än mer tacksam för karlen (som hade trädfällningsfirma o egen skog) som bara tog 1 000 kr svart för att fälla min 60+ år gamla väldigt stora björk mitt i ett bostadsområde. Hela björken fick han med sig och det var inte ens ett skräp kvar (förutom stubben). Trädet var heller inte i speciellt dåligt skick men hade börjat få röta en grop ca 1 meter upp på stammen.
Det är vär rätt uppenbart att det inte gäller militära anläggningar eller är det bara jag som tycker det? På samma sätt har militärpolis polisbefogenheter..... inom militärt område och gentemot militär personal.Alfredo skrev:
Frågan att ställa är väl i första hand om räddningstjänsten har tagit på sig att bekosta nertagning. Allt annat är bara tidsfördriv till det svaret kommer.Maskintok skrev:
Brandkåren kan ju ta med sig trädet hem till stationen. Så kan dom naja fast en lovikavante eller nåt en bra bit upp och öva på att ta ner katter från träd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 711 inlägg
Sannolikheten att TS hänger kvar/kommer tillbaka när tråden spårar såhär är väl rätt liten.
När jag gjorde vakttjänstgöring på regementet så var instruktionen nåt i den här stilen, om vaktpatrullen skulle påträffa en inkräktare. Eskalering till närmast högre nivå skulle göras om inkräktaren inte lydde order.F fsn skrev:Det är ett skyddsobjekt. Men då kommer du kanske ihåg även vilka befogenheter du hade utanför skyddsobjektet, eller kanske snarare vilka befogenheter du INTE hade. Det var väl så att din skyldighet om det inte var direkt fara för skyddsobjektet var att larma polis eller hur? Och det fanns kanske tydliga regler på i vilken omfattning och hur ni fick lämna skyddsobjektet och ta upp en eventuell jakt?
- Ropa halt.
- Ropa halt eller jag skjuter skarp.
- Skjut ett varningsskott bredvid inkräktaren.
- Skjut för att oskadliggöra inkräktaren. Sikta främst på benen, men huvudsaken är att inkräktaren stoppas.
Det här var i forntiden så det är mycket möjligt att dagens militär är lite mer för lågaffektiv dialog.
Och ja, regementet var nog ett skyddsobjekt.
Redigerat:
Hade en lumparpolare som hade svårt att få in den där sekvensen i skallen när vi övade. Han blev väl nervös eller nåt och skrek alltid "Halt jag skjuter skarpt!!" redan på 1.P pmd skrev:När jag gjorde vakttjänstgöring på regementet så var instruktionen nåt i den här stilen om vaktpatrullen skulle påträffa en inkräktare. Eskalering till närmast högre nivå skulle göras om inkräktaren inte lydde order.
- Ropa halt.
- Ropa halt eller jag skjuter skarp.
- Skjut ett varningsskott bredvid inkräktaren.
- Skjut för att oskadliggöra inkräktaren. Sikta främst på benen, men huvudsaken är att inkräktaren stoppas.
Det här var i forntiden så det är mycket möjligt att dagens militär är lite mer för lågaffektiv dialog.
Och ja, regementet var nog ett skyddsobjekt.