59 909 läst · 430 svar
60k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
Jag med.Violina skrev:
När jag arbetar med "trädfällning" i skogen står väl själva fällandet för ensiffrig procent av arbetstiden. Resten är betydligt "surare" uppgifter, väl jämförbara med slyröjning.Violina skrev:
Tänk den dag man bara kund gå omkring och "tippa" omkull träden och någon annan magiskt gjorde allt det jobbiga (riktiga arbetet) efteråt.
Ja..Alfredo skrev:Jag med.
När jag arbetar med "trädfällning" i skogen står väl själva fällandet för ensiffrig procent av arbetstiden. Resten är betydligt "surare" uppgifter, väl jämförbara med slyröjning.
Tänk den dag man bara kund gå omkring och "tippa" omkull träden och någon annan magiskt gjorde allt det jobbiga (riktiga arbetet) efteråt.
Värst var när vi fick städa upp efter Gudrun..
Vi hade ~100 ha avverkningsklar skog
i den bästa av världar kanske det blir 4000kr.Violina skrev:
Men det kanske är att ts kräver att de utför allt arbete dvs hittar arborist, skriver offert, avtal, ordnar tidpunkt för utförande osv. Sedan efteråt ska fakturan betalas. Och sedan eventuellt krångel på det...
Det kanske blir xx antal timmar - värdefull arbetstid utöver dessa 4000kr.
Jämför det med att betala 35 000kr i självrisk och sen är det över.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Då är väl den stora frågan om han har rätt i sak eller?N Nicke M. skrev:
Ibland blir man skogstokig då man sitter med djupa kunskaper i ett ämne och så kommer det i***ter som inget kan och uttalar sig tvärsäkert och samtidigt 100% fel.
Då kan det vara liiite svårt att uttrycka sig diplomatiskt, men jag brukar försöka vara lite "snällare" än @Maskintok fast jag är nära hjärnblödning.
Ja. Jag fick samma inre syn som du. Ungefär som denna berättelse från verkligheten hur arbete i skogen går till. Inte ett ord om "slyröjning"Violina skrev:
Åter till björken. Alternativet är att vänta och se. Ibland sker det oväntade. så en tanke kan vara att snacka med brandkåren och om de erkänner, be dom vänta med fällandet och istället hålla tummarna att björken mot alla odds, likväl klarar sig.
Staffans
nå jo det är nog säkert så.A Autodidak1 skrev:Då är väl den stora frågan om han har rätt i sak eller?
Ibland blir man skogstokig då man sitter med djupa kunskaper i ett ämne och så kommer det i***ter som inget kan och uttalar sig tvärsäkert och samtidigt 100% fel.
Då kan det vara liiite svårt att uttrycka sig diplomatiskt, men jag brukar försöka vara lite "snällare" än @Maskintok fast jag är nära hjärnblödning.
Jag är ingen diplomat och har tröttnat på folk i största allmänhet..
Men man jobbar ju med det man älskar..
Så det blir skogen..
vinner jag mer på att vara diplomatisk eller att vara den idiot ni tycker jag är, fast jag är rak och ärlig... Ja det får ju ni avgöra..
På ett amatörforum handlar det inte bara om att ha rätt i sak, det handlar även om att övertyga andra att man har rätt. Och om jag minns trädstarten rätt, var det flera som sa att det kunde vara allvarligt, men att man behövde se skadan för att kunna säga mer.
Jag tycker att det på många sätt är ett bättre svar än @Maskintok som direkt säger att trädet är bortom räddning.
Om man nu är expert på något, ska man dela med sig av sin kunskap och inte bara ge rätt svar.
Jag tycker att det på många sätt är ett bättre svar än @Maskintok som direkt säger att trädet är bortom räddning.
Om man nu är expert på något, ska man dela med sig av sin kunskap och inte bara ge rätt svar.
Kan moderator röja upp i tråden?
Mycket ikke-relevanta inlägg mellan olika medlemmar (som fortsättningsvis kan sluta tjafsa i tråden och sköta det på pm).
Väntar på fortsättning. Är överraskande hur lågt ett gammalt träd verkar värderas.
Kanske kan brandkåren betala dig motsvarande vad arborist med stubbfräs skulle kostat - så du får möjlighet att utföra arbetet själv och få kanske 30-40 k för besväret?
Mycket ikke-relevanta inlägg mellan olika medlemmar (som fortsättningsvis kan sluta tjafsa i tråden och sköta det på pm).
Väntar på fortsättning. Är överraskande hur lågt ett gammalt träd verkar värderas.
Kanske kan brandkåren betala dig motsvarande vad arborist med stubbfräs skulle kostat - så du får möjlighet att utföra arbetet själv och få kanske 30-40 k för besväret?
Jaså.. jo jo..harry73 skrev:På ett amatörforum handlar det inte bara om att ha rätt i sak, det handlar även om att övertyga andra att man har rätt. Och om jag minns trädstarten rätt, var det flera som sa att det kunde vara allvarligt, men att man behövde se skadan för att kunna säga mer.
Man ska övertyga folk...
Jaså minsann, det ger jag då själva fan i.
När någon frågar en fråga så svarar man väl på den frågan och korrekt.. vill ni hålla på och övertyga folk om att ni kanske har rätt, så fortsätt och lek...
Japp en vårtbjörk med skovelnäver.M Maz0n skrev:
När trädet växer fort och gynnsamt så får den dessa svarta näverflagor som man ser på bilden, nävern är flera cm tjock och är ett skyddande hölje för trädet.
fäller man en sådan här Björk och låter den ligga så tar det evigheter innan nävern försvinner..
själva virket kan vara ruttet och förstört sedan länge men hålls ihop av nävern.
samma sak med stående björkar, de kan vara så slut att du puttar omkull dem, men nävern håller dem på plats. men bara om ingen skada finns i eller på nävern..
K knutte2 skrev:Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?
Kan vara en trafikskada möjligen och då är det strikt ansvar som gäller. Om du inte vet vem som orsakat skadan så kontakta Trafikförsäkringsföreningen TFF och hör efter vad som kan gälla. UlfK knutte2 skrev:Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?