A
A azellen skrev:
Nu blir jag nyfiken. Skulle det funka att sätta ett ”tak” på stubben eller behöver man spara 1m med grenar som även fungerar som regnskydd?
Jo då det går utmärkt.
Vill man att trädet ska fortsätta leva så sparar man grenar för det är grenar som håller ett träd vid liv, stammen är bara ryggmärgen där man transporterar näringen igenom..
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Stort träd mot grå himmel, liknande det som tidigare fälldes för 4500 kr plus moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Syskonet” till den här kostade kr4.500:- + moms att få nerplockad med gripsåg för 3 år sedan.
Men då tog jag hand om allt ris m.m. själv och stubben är fortfarande kvar i gräsmattan
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
[bild]
”Syskonet” till den här kostade kr4.500:- + moms att få nerplockad med gripsåg för 3 år sedan.
Men då tog jag hand om allt ris m.m. själv och stubben är fortfarande kvar i gräsmattan
Där på bilden så ser man om man zoomar in riktigt nära hur björkens översta grenar börjar bli svarta och kala.
Det kommer börja bli mindre och mindre med kvistar på dessa grenar, då vet man att det är dags för en diskussion om fällning.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
[bild]
”Syskonet” till den här kostade kr4.500:- + moms att få nerplockad med gripsåg för 3 år sedan.
Men då tog jag hand om allt ris m.m. själv och stubben är fortfarande kvar i gräsmattan
har du en något så när koll på antal timmar du fick lägga ner?
5625 kr för att kapa ner trädet inkl moms.
Lät hyfsat billigt (y)
 
Han var generös och fakturerade tre timmar för nerplockningen......
Tyvärr börjar det bli aktuellt att fälla den där med :sweat:
Skulle gissa att det börjar ”regna” grenar inom kort (2-5år)..... men den där finns det en möjlighet att fälla, fast det är inget jag ger mig på själv:thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Han var generös och fakturerade tre timmar för nerplockningen......
Tyvärr börjar det bli aktuellt att fälla den där med :sweat:
Skulle gissa att det börjar ”regna” grenar inom kort (2-5år)..... men den där finns det en möjlighet att fälla, fast det är inget jag ger mig på själv:thinking:
Fullt förståeligt.. (y)
 
P
Maskintok skrev:
Med tanke på att du även gillade detta inlägg, så syns det extremt tydligt att du är ute efter att provocera....
Gillade vilket inlägg?

– Agent provocateur pmd
 
P
skoge skoge skrev:
vad skulle problemet vara med den där fällningen?
En okunnig fällare, förmodligen.
 
Maskintok skrev:
spelar ingen roll detta är skadegörelse.
Hade man satt i ett brytblock med kedja runt trädet så hade inte skadan skett men här ser man att vajern från bärgaren har skurit in i stammen och en bit av barken har följt med iom att trädet savar nu.

Denna Björk kommer nu att savblöda som man säger för att hålla skade insekter borta och försöka läka skadan.
Man kan om man har otur få in stockmyror i stammen..

Detta är vansinne och måste anmälas både till polis och bärgarfirman...
Att någon är klumpig behöver inte rendera till ett brott. Tror inte han hade uppsåt att förstöra trädet. Så då är det inte skadegörelse. Jag ska imorgon lämna in bilen för omlackning då lackfirman har varit klumpig. Eller ska jag först anmäla dem för skadegörelse? Det är därför ärenden i sådana här fall inte utreds av polis. Då många tror att polisen ska lösa det mesta och utreda saker åt andra.

Däremot kan han anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Som i sin tur uppmanar honom att kontakta bärgningsfirman för att de ska åtgärda skadan. Får han inget gehör kan försäkringsbolaget möjligen hjälpa till.
 
Redigerat:
A
S slurppe99 skrev:
Att någon är klumpig behöver inte rendera till ett brott. Tror inte han hade uppsåt att förstöra trädet. Så då är det inte skadegörelse. Däremot kan han anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Som i sin tur uppmanar honom att kontakta bärgningsfirman för att de ska åtgärda skadan. Får han inget gehör kan försäkringsbolaget möjligen hjälpa till.
Går du in på annans mark sätter fast en vajer och skadar någons egendom så ser jag det som skadegörelse oavsett.
Du har ju ansvar för vad du gör som vuxen.
Så i vilken av de uppsåts delarna som finns detta hamnar vet jag ej men illa gjort är det.

Sedan vet jag ju att ni inte håller äganderätten högt, men det gör jag...
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Gillade vilket inlägg?

– Agent provocateur pmd
Va int menat åt dig:cool:
 
Maskintok skrev:
Går du in på annans mark sätter fast en vajer och skadar någons egendom så ser jag det som skadegörelse oavsett.
Du har ju ansvar för vad du gör som vuxen.
Så i vilken av de uppsåts delarna som finns detta hamnar vet jag ej men illa gjort är det.

Sedan vet jag ju att ni inte håller äganderätten högt, men det gör jag...
Det är inte frågan om äganderätt som du tydligen säger att du håller högt. Men att sedan spontat påstå att en viss sak är skadegörelse. Då kanske du ska läsa på vad som innebär för skadegörelse ska uppnås innan du skriver att det är det.

Sedan är det helt klart att bärgningsfirmans försäkring får lösa detta. Där de troligen anlitar någon som besiktar även skadan av trädet. Då bärgaren kan ha varit både klumpig och försumlig då han lägger vajern direkt mot barken.
 
A
S slurppe99 skrev:
Det är inte frågan om äganderätt som du tydligen säger att du håller högt. Men att sedan spontat påstå att en viss sak är skadegörelse. Då kanske du ska läsa på vad som innebär för skadegörelse ska uppnås innan du skriver att det är det.

Sedan är det helt klart att bärgningsfirmans försäkring får lösa detta. Där de troligen anlitar någon som besiktar även skadan av trädet. Då bärgaren kan ha varit både klumpig och försumlig då han lägger vajern direkt mot barken.
Ska ha varit räddningstjänsten som skadat trädet inte bärgaren.

Det är isåfall likgiltighetsuppsåt.
Och det är inte lätt att ha koll på detta utan att vara jurist mm.

Likgiltighetsuppsåt | lagen.nu
https://lagen.nu/begrepp/Likgiltighetsuppsåt

Men nog tusan skulle jag ha gjort en anmälan allt. :cool:
det är bara bra om folk låter bli andras egendomar..
 
Maskintok skrev:
Ska ha varit räddningstjänsten som skadat trädet inte bärgaren.

Det är isåfall likgiltighetsuppsåt.
Och det är inte lätt att ha koll på detta utan att vara jurist mm.

Likgiltighetsuppsåt | lagen.nu
[länk]

Men nog tusan skulle jag ha gjort en anmälan allt. :cool:
det är bara bra om folk låter bli andras egendomar..
Maskintok skrev:
Ska ha varit räddningstjänsten som skadat trädet inte bärgaren.

Det är isåfall likgiltighetsuppsåt.
Och det är inte lätt att ha koll på detta utan att vara jurist mm.

Likgiltighetsuppsåt | lagen.nu
[länk]

Men nog tusan skulle jag ha gjort en anmälan allt. :cool:
det är bara bra om folk låter bli andras egendomar..
Maskintok skrev:
Ska ha varit räddningstjänsten som skadat trädet inte bärgaren.

Det är isåfall likgiltighetsuppsåt.
Och det är inte lätt att ha koll på detta utan att vara jurist mm.

Likgiltighetsuppsåt | lagen.nu
[länk]

Men nog tusan skulle jag ha gjort en anmälan allt. :cool:
det är bara bra om folk låter bli andras egendomar..
Tyvärr kan det då bli ännu svårare beroende på vad som har hänt. Då det finns en räddningslag. Lagen om skydd mot olyckor som nu heter något annat. Som räddningstjänsten kan luta sig mot. Där de inte jämt är skyldiga att ersätta skador som kan ha uppstått vid räddningstjänst. Så då behöver man veta mer om olyckan.

Låt säga att lastbilen innehöll något ämne som skulle skada en vattentäkt och de måste förankra lastbilen för att den inte skulle välta. Sedan brukar de av godo ersätta skador inklusive polisen om en tredje part blir drabbad.
 
A
S slurppe99 skrev:
Tyvärr kan det då bli ännu svårare beroende på vad som har hänt. Då det finns en räddningslag. Lagen om skydd mot olyckor som nu heter något annat. Som räddningstjänsten kan luta sig mot. Där de inte jämt är skyldiga att ersätta skador som kan ha uppstått vid räddningstjänst. Så då behöver man veta mer om olyckan.

Låt säga att lastbilen innehöll något ämne som skulle skada en vattentäkt och de måste förankra lastbilen för att den inte skulle välta. Sedan brukar de av godo ersätta skador inklusive polisen om en tredje part blir drabbad.
Du förstod att det var räddningstjänstens egen bil som var i diket va? ;)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.