A
P pmd skrev:
En del av oss har superkrafter. Inte alltid inom samma område som vi uttalar oss i, men tillsammans kan vi uträtta storverk. :–)
Ha ha.... kul... riktigt kul...
 
Maskintok skrev:
Det första håller jag inte med dig om..
Det är en rätt enkel fällning men kräver planering.
Resten håller jag med om.
Jag tycker också att trädet ser rakt och fint ut det lilla man ser och tror också att det är rätt lättfält bara med motorsåg. Men veta säkert kan man förstås inte utifrån den aktuella bilden.

Å andra sidan är ju det sak samma, för det är ju den som förstört trädet som får stå för nedtagandet. Om nu någon tar på sig att ha orsakat skadan.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker också att trädet ser rakt och fint ut det lilla man ser och tror också att det är rätt lättfält bara med motorsåg. Men veta säkert kan man förstås inte utifrån den aktuella bilden.

Å andra sidan är ju det sak samma, för det är ju den som förstört trädet som får stå för nedtagandet. Om nu någon tar på sig att ha orsakat skadan.
Det är ju det...
Det är dock inte trädet som bestämmer om det är svår fällt eller ej det är alltid omgivningen och planeringen.

Men jag avstår att skriva mer eftersom......
 
P
L larka742 skrev:
Tråden förtjänar att alla tar ett steg ut från tangentbordet.
Alla som skriver i ett webforum borde frammana en inre bild av alla vars inlägg de tänker kommentera. Då kanske diskussionen blir lite snällare? Jag tvivlar på att den senaste ordväxlingen i den här tråden hade ägt rum om vi alla satt på ett fik och diskuterade TS problem.

Men nu återgår vi till ämnet. Handlingsplan för TS.
  1. Kontakta bärgningsbolaget och berätta om trädskadan och att det behövs en expert för att ta ner björken. Ställ ersättningskrav. Föreslå att bärgningsbolaget kontaktar sitt försäkringsbolag om saken.
  2. Kontakta eget försäkringsbolag, berätta om trädskadan och berätta att de kanske kommer att bli kontaktade av bärgningsbolagets försäkringsbolag.
  3. Vänta på reaktioner.

[Tillägg]: Ändra till "kontakta brandkåren". Bärgaren är tydligen oskyldig.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla som skriver i ett webforum borde frammana en inre bild av alla vars inlägg de tänker kommentera. Då kanske diskussionen blir lite snällare? Jag tvivlar på att den senaste ordväxlingen i den här tråden hade ägt rum om vi alla satt på ett fik och diskuterade TS problem.

Men nu återgår vi till ämnet. Handlingsplan för TS.
  1. Kontakta bärgningsbolaget och berätta om trädskadan och att det behövs en expert för att ta ner björken. Ställ ersättningskrav. Föreslå att bärgningsbolaget kontaktar sitt försäkringsbolag om saken.
  2. Kontakta eget försäkringsbolag, berätta om trädskadan och berätta att de kanske kommer att bli kontaktade av bärgningsbolagets försäkringsbolag.
  3. Vänta på reaktioner.
Ts har kontaktat bärgaren, enligt de var det brandkåren som orsakade skadan.

Edit: ts ska ringa brandkåren på måndag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
K knutte2 skrev:
Jag ringde Assistansbolaget som bärgade lastbilen (brandbil), Han är oskyldig, hade använt duk runt trädet och brytblock säger brandfolket försökt själva, det förklarar kanske det oproffisionella bärgningsförsäket.
Det var ju lite mer rimligt att en bärgare inte var så klantig, men lite synd att han inte kontaktade dig och berättade vad som hade hänt.
 
P
Maskintok skrev:
Det första håller jag inte med dig om..
Det är en rätt enkel fällning men kräver planering.
Resten håller jag med om.
Jodå, visst går det att se till att ett träd inte faller i den naturliga fallriktningen, men det behövs nog lite övning innan man gör det i skarpt läge.

Ytterligare anledning att anlita en professionell trädfällare är att slippa behöva bråka med försäkringsbolaget om nånting går snett.
 
A
P pmd skrev:
Jodå, visst går det att se till att ett träd inte faller i den naturliga fallriktningen, men det behövs nog lite övning innan man gör det i skarpt läge.

Ytterligare anledning att anlita en professionell trädfällare är att slippa behöva bråka med försäkringsbolaget om nånting går snett.
P pmd skrev:
Jodå, visst går det att se till att ett träd inte faller i den naturliga fallriktningen, men det behövs nog lite övning innan man gör det i skarpt läge.

Ytterligare anledning att anlita en professionell trädfällare är att slippa behöva bråka med försäkringsbolaget om nånting går snett.
Ingen som har skrivit att vem som helst ska fälla.
Det ska firma göra och den som orsakat detta skall betala.
Är det dock brandförsvaret, så har de behörighet att fälla själva och försäkringar för detta.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte skadegörelse. Det kräver uppsåt.
Torde inte detta vara ett typiskt likgiltighetsuppsåt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Är det dock brandförsvaret, så har de behörighet att fälla själva och försäkringar för detta.
Med tanke på hur trädet ser ut efter förra gången brandkåren var på det så skulle jag helst se att någon annan fäller det, om det vore mitt träd.
 
Det är faktiskt rätt underhållande hur ett troll som "Maskintok" kan provocera och ta så mycket energi från så många på ett forum. Imponerande! :-D
 
  • Gilla
  • Haha
Boktoken och 4 till
  • Laddar…
P
Here we go again ...
 
  • Haha
  • Gilla
CarVal och 5 till
  • Laddar…
A
N Nicke M. skrev:
Det är faktiskt rätt underhållande hur ett troll som "Maskintok" kan provocera och ta så mycket energi från så många på ett forum. Imponerande! :-D
Och din utbildning och kunskapsnivå inom detta är?
Vart är ditt tillägg om att hjälpa TS i frågan?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Here we go again ...
Med tanke på att du även gillade detta inlägg, så syns det extremt tydligt att du är ute efter att provocera....
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jodå, visst går det att se till att ett träd inte faller i den naturliga fallriktningen, men det behövs nog lite övning innan man gör det i skarpt läge.

Ytterligare anledning att anlita en professionell trädfällare är att slippa behöva bråka med försäkringsbolaget om nånting går snett.
vad skulle problemet vara med den där fällningen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.