59 904 läst · 430 svar
60k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
Hep skrev:Ok, jag ska sluta bråka med dig. Jag tyckte det var roligare än att dammsuga verkstan.
Fast om jag ska vara lite allvarlig. Jag tycker absolut inte att du ska ändra dig, utan fortsätta vara dig själv. Men det du på riktigt borde fundera lite på, är om du på nätet uppfattas som den du är i det riktiga livet. Jag tror tyvärr inte det. Du som person kan massor om dina saker och tvekar inte att säga det. Ibland när någon frågat och ibland för att du bara inte kan låta bli. Jag har en kompis som inte bara jobbar med att fälla träd, utan nog är rätt lik dig som person också. Visst händer det att vi suckar åt honom när han sätter igång och ibland önskar vi att det fanns en avstängningsknapp på gubben. Men det står vi så gärna ut med, då han är skön som han är.
Det som är värre för min kompis är att han försöker vara lika rättfram och expertbufflig även när han är på nätet eller när han diskuterar med bygglovshandläggare på kommunen och likande. Där funkar det inte alls och han uppfattas oftare som jobbigt påstridig och inte som den "sköna snubbe" som vi andra ser. Nu gissar jag såklart då jag inte känner dig, men jag tror att du drabbas av samma sak. Det som dina grannar och vänner ser som en pratglad rackare som som vet en massa och gärna hjälper till, blir i mina (och nog andras) ögon mer en skrikig människa utan ödmjukhet som skriver utan att tänka först.
Jag kanske har helt fel, men jag tror inte det. För lika mycket som du har pluggat och jobbat med träd, har jag gjort med människor och beteenden.
Fundera på om jag kan ha åtminstone lite rätt och tänk i så fall på om du skulle kunna uttrycka dig på ett lite annat sätt här för att inte komma i konflikt så snabbt.
ps. Jag är rätt impulsiv själv och filtrerar mig därför ganska hårt på nätet, jämfört med hur jag är i det fysiska livet. Jag gjorde det mycket mindre förut och det blev inte alltid skitbra om jag uttrycker det milt... ds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du frågade om hur jag dämpade impulsen..
Glöm inte att säga att trädet var planterat av älskad släkting som nu är bortgångenK knutte2 skrev:Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?
Nej, det är inte skadegörelse. Det kräver uppsåt.Maskintok skrev:spelar ingen roll detta är skadegörelse.
Hade man satt i ett brytblock med kedja runt trädet så hade inte skadan skett men här ser man att vajern från bärgaren har skurit in i stammen och en bit av barken har följt med iom att trädet savar nu.
Denna Björk kommer nu att savblöda som man säger för att hålla skade insekter borta och försöka läka skadan.
Man kan om man har otur få in stockmyror i stammen..
Detta är vansinne och måste anmälas både till polis och bärgarfirman...
det är inte värst svårt att räkna ut om man ser till vikterna som är inblandade...enbart att wincha loss fastkörd fyrhjuling kan skada ett träd rätt orderntligtViolina skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Sansa dig.Maskintok skrev:vederbörande ska ha detta på sitt samvete.
helst stå för hela skiten själv..
Det är förbannade dumheter.
Bara rotstocken är värd pengar.
konstigt att ni inte ansåg detta i tråden om grannens träd... hyckleri...
Då behöver ju ingen som får sin egendom förstörd ersättning, för skiten finns nog överallt.. klart att man ska anmäla inte minst för försäkringens skull..
Det som komplicerar, och fördyrar, problemet är att trädet tydligen står lite illa till för att man ska kunna fälla det med såg utan vidare. Det gäller för TS att reda ut det ordentligt så att han har ordentligt på fötterna vid kontakt med bärgningsfirman.Nötegårdsgubben skrev:
TS bör också säkerställa att björken står på hans fastighet och inte på nån samfällighetsväg eller liknande.
Redigerat:
Det första håller jag inte med dig om..P pmd skrev:Det som komplicerar, och fördyrar, problemet är att trädet tydligen står lite illa till för att man ska kunna fälla det med såg utan vidare. Det gäller för TS att reda ut det ordentligt så att har ordentligt på fötterna vid kontakt med bärgningsfirman.
TS bör också säkerställa att björken står på hans fastighet och inte på nån samfällighetsväg eller liknande.
Det är en rätt enkel fällning men kräver planering.
Resten håller jag med om.
En del av oss har superkrafter. Inte alltid inom samma område som vi uttalar oss i, men tillsammans kan vi uträtta storverk. :–)Violina skrev: