S
Maskintok skrev:
Nä vet du varför?
De har inte gjort det:rofl:;)
Fantastiskt.
 
A
Hep Hep skrev:
Ok, jag ska sluta bråka med dig. Jag tyckte det var roligare än att dammsuga verkstan.

Fast om jag ska vara lite allvarlig. Jag tycker absolut inte att du ska ändra dig, utan fortsätta vara dig själv. Men det du på riktigt borde fundera lite på, är om du på nätet uppfattas som den du är i det riktiga livet. Jag tror tyvärr inte det. Du som person kan massor om dina saker och tvekar inte att säga det. Ibland när någon frågat och ibland för att du bara inte kan låta bli. Jag har en kompis som inte bara jobbar med att fälla träd, utan nog är rätt lik dig som person också. Visst händer det att vi suckar åt honom när han sätter igång och ibland önskar vi att det fanns en avstängningsknapp på gubben. Men det står vi så gärna ut med, då han är skön som han är.

Det som är värre för min kompis är att han försöker vara lika rättfram och expertbufflig även när han är på nätet eller när han diskuterar med bygglovshandläggare på kommunen och likande. Där funkar det inte alls och han uppfattas oftare som jobbigt påstridig och inte som den "sköna snubbe" som vi andra ser. Nu gissar jag såklart då jag inte känner dig, men jag tror att du drabbas av samma sak. Det som dina grannar och vänner ser som en pratglad rackare som som vet en massa och gärna hjälper till, blir i mina (och nog andras) ögon mer en skrikig människa utan ödmjukhet som skriver utan att tänka först.

Jag kanske har helt fel, men jag tror inte det. För lika mycket som du har pluggat och jobbat med träd, har jag gjort med människor och beteenden.

Fundera på om jag kan ha åtminstone lite rätt och tänk i så fall på om du skulle kunna uttrycka dig på ett lite annat sätt här för att inte komma i konflikt så snabbt.

ps. Jag är rätt impulsiv själv och filtrerar mig därför ganska hårt på nätet, jämfört med hur jag är i det fysiska livet. Jag gjorde det mycket mindre förut och det blev inte alltid skitbra om jag uttrycker det milt... ds.
Halvtomt ölglas bredvid en ölburk på en köksbänk, med tidningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du frågade om hur jag dämpade impulsen..
;)
 
  • Grillade revbensspjäll på en tallrik, ett glas öl och en ölburk vid sidan om en grilltång på köksbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
K knutte2 skrev:
Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?
Glöm inte att säga att trädet var planterat av älskad släkting som nu är bortgången
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Men att dra en massa tvärsäkra slutsatser INNAN man faktiskt vet hur skadan ser ut är ju inte särskilt smart, eller hur?
Det är enligt min erfarenhet, Maskintoks spetskompetens.:D

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
kristofo och 9 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är enligt min erfarenhet, Maskintoks spetskompetens.:D

Staffan
Jo jo... ;)
en kan ju komma ihåg saker...
 
A
M maria01 skrev:
Glöm inte att säga att trädet var planterat av älskad släkting som nu är bortgången
lura inte TS med dessa saker..
Även det är lite komiskt... ;)
 
Förlåt. Jag har inte läst hela tråden men hur gick det med trädet;)
 
Maskintok skrev:
spelar ingen roll detta är skadegörelse.
Hade man satt i ett brytblock med kedja runt trädet så hade inte skadan skett men här ser man att vajern från bärgaren har skurit in i stammen och en bit av barken har följt med iom att trädet savar nu.

Denna Björk kommer nu att savblöda som man säger för att hålla skade insekter borta och försöka läka skadan.
Man kan om man har otur få in stockmyror i stammen..

Detta är vansinne och måste anmälas både till polis och bärgarfirman...
Nej, det är inte skadegörelse. Det kräver uppsåt.
 
Violina Violina skrev:
Så utan att ha sett ts träd så vet du, utifrån en beskrivning på ett forum, av en person vars kunskapsnivå vad det gäller trädskador du har noll insikt i, att dennes träd var tvunget att fällas?

Håller jag som högst osannolikt.
det är inte värst svårt att räkna ut om man ser till vikterna som är inblandade...enbart att wincha loss fastkörd fyrhjuling kan skada ett träd rätt orderntligt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K knutte2 skrev:
Så ser skada ut.
Den är körd...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
vederbörande ska ha detta på sitt samvete.
helst stå för hela skiten själv..
Det är förbannade dumheter.
Bara rotstocken är värd pengar.

konstigt att ni inte ansåg detta i tråden om grannens träd... hyckleri...
Då behöver ju ingen som får sin egendom förstörd ersättning, för skiten finns nog överallt.. klart att man ska anmäla inte minst för försäkringens skull..
Sansa dig.
 
A
R Rörmokaren84 skrev:
Sansa dig.
Nej.
Varför skulle jag det.
men visst vill man att det ska hända fler så, jajemän...
Jag skulle inte ta det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är klart att TS inte ska behövs betala för det här, men man behöver ju inte överdriva problemet heller.
Det som komplicerar, och fördyrar, problemet är att trädet tydligen står lite illa till för att man ska kunna fälla det med såg utan vidare. Det gäller för TS att reda ut det ordentligt så att han har ordentligt på fötterna vid kontakt med bärgningsfirman.

TS bör också säkerställa att björken står på hans fastighet och inte på nån samfällighetsväg eller liknande.
 
Redigerat:
A
P pmd skrev:
Det som komplicerar, och fördyrar, problemet är att trädet tydligen står lite illa till för att man ska kunna fälla det med såg utan vidare. Det gäller för TS att reda ut det ordentligt så att har ordentligt på fötterna vid kontakt med bärgningsfirman.

TS bör också säkerställa att björken står på hans fastighet och inte på nån samfällighetsväg eller liknande.
Det första håller jag inte med dig om..
Det är en rätt enkel fällning men kräver planering.
Resten håller jag med om.
 
P
Violina Violina skrev:
Och bara för att det är ditt yrke så är du synsk och kan utifrån en beskrivning på internet av en lekman dra slutsatser om exakt hur skadan på ett träd ser ut?

Bland det dummaste jag hört på länge isåfall.
En del av oss har superkrafter. Inte alltid inom samma område som vi uttalar oss i, men tillsammans kan vi uträtta storverk. :–)
 
  • Haha
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.