59 913 läst · 430 svar
60k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
Tråden förtjänar att alla tar ett steg ut från tangentbordet.
Jag kan förstå att han drog den slutsatsen han gjort baserat på TS. Det var allt - han tog ts ord som korrekta. Och det är väl inget fel det?
Jo, men han blev ifrågasatt direkt. Så inte att maskintok är ensam att behöva applicera en stressboll....VidarH skrev:Jag litar fullt ut på dina, MaskinToks, kunskaper. Men jag föreslår att du skaffar en stressboll eller går ut i tvättstugan och skriker lite för att få utlopp för din frustration innan du skriver ett svar. Och funderar ett varv på om du behöver skriva ett (för)svar eller dela en länk istället som förklarar din inställning. För just nu är det lite rörigt med alla inlägg som formligen exploderar...
Jag kan förstå att han drog den slutsatsen han gjort baserat på TS. Det var allt - han tog ts ord som korrekta. Och det är väl inget fel det?
Redigerat:
TS ord är ju helt och hållet korrekta.L larka742 skrev:Tråden förtjänar att alla tar ett steg ut från tangentbordet.
Jag kan förstå vad
Jo, men han blev ifrågasatt direkt. Så inte att maskintok är ensam att behöva applicera en stressboll....
Det är en ytterst klumpig bärare som utfört denna metod, att man sedan försöker skriva ner värdet på själva trädet jo visst.
Det är en Björk... Men den tillhör någon och detta är skadegörelse.
För att få smidigare gång med sitt och bärgarens försäkrings bolag så ska man ha anmält detta. inga konstigheter.
utbildningen på en skogsbrukstekniker är 3 år.
2 år är komvux.
Då skippar man helt den biten av skador och manuellt arbete, det är maskin som gäller.
Nä då jag kan framstå som en allmän idiot.VidarH skrev:
Men sparkar du på mig när du vill ha hjälp så får du den oavsett om du är en idiot emot mig eller ej. läser för övrigt inlägg från ignorerade personer, de kan ju skriva något vettigt.
använder telefon.
Jo då jag förstod att det var av välmening
Ok, jag ska sluta bråka med dig. Jag tyckte det var roligare än att dammsuga verkstan.Maskintok skrev:
Fast om jag ska vara lite allvarlig. Jag tycker absolut inte att du ska ändra dig, utan fortsätta vara dig själv. Men det du på riktigt borde fundera lite på, är om du på nätet uppfattas som den du är i det riktiga livet. Jag tror tyvärr inte det. Du som person kan massor om dina saker och tvekar inte att säga det. Ibland när någon frågat och ibland för att du bara inte kan låta bli. Jag har en kompis som inte bara jobbar med att fälla träd, utan nog är rätt lik dig som person också. Visst händer det att vi suckar åt honom när han sätter igång och ibland önskar vi att det fanns en avstängningsknapp på gubben. Men det står vi så gärna ut med, då han är skön som han är.
Det som är värre för min kompis är att han försöker vara lika rättfram och expertbufflig även när han är på nätet eller när han diskuterar med bygglovshandläggare på kommunen och likande. Där funkar det inte alls och han uppfattas oftare som jobbigt påstridig och inte som den "sköna snubbe" som vi andra ser. Nu gissar jag såklart då jag inte känner dig, men jag tror att du drabbas av samma sak. Det som dina grannar och vänner ser som en pratglad rackare som som vet en massa och gärna hjälper till, blir i mina (och nog andras) ögon mer en skrikig människa utan ödmjukhet som skriver utan att tänka först.
Jag kanske har helt fel, men jag tror inte det. För lika mycket som du har pluggat och jobbat med träd, har jag gjort med människor och beteenden.
Fundera på om jag kan ha åtminstone lite rätt och tänk i så fall på om du skulle kunna uttrycka dig på ett lite annat sätt här för att inte komma i konflikt så snabbt.
ps. Jag är rätt impulsiv själv och filtrerar mig därför ganska hårt på nätet, jämfört med hur jag är i det fysiska livet. Jag gjorde det mycket mindre förut och det blev inte alltid skitbra om jag uttrycker det milt... ds.
njo vi har alla våra sidor.Hep skrev:Ok, jag ska sluta bråka med dig. Jag tyckte det var roligare än att dammsuga verkstan.
Fast om jag ska vara lite allvarlig. Jag tycker absolut inte att du ska ändra dig, utan fortsätta vara dig själv. Men det du på riktigt borde fundera lite på, är om du på nätet uppfattas som den du är i det riktiga livet. Jag tror tyvärr inte det. Du som person kan massor om dina saker och tvekar inte att säga det. Ibland när någon frågat och ibland för att du bara inte kan låta bli. Jag har en kompis som inte bara jobbar med att fälla träd, utan nog är rätt lik dig som person också. Visst händer det att vi suckar åt honom när han sätter igång och ibland önskar vi att det fanns en avstängningsknapp på gubben. Men det står vi så gärna ut med, då han är skön som han är.
Det som är värre för min kompis är att han försöker vara lika rättfram och expertbufflig även när han är på nätet eller när han diskuterar med bygglovshandläggare på kommunen och likande. Där funkar det inte alls och han uppfattas oftare som jobbigt påstridig och inte som den "sköna snubbe" som vi andra ser. Nu gissar jag såklart då jag inte känner dig, men jag tror att du drabbas av samma sak. Det som dina grannar och vänner ser som en pratglad rackare som som vet en massa och gärna hjälper till, blir i mina (och nog andras) ögon mer en skrikig människa utan ödmjukhet som skriver utan att tänka först.
Jag kanske har helt fel, men jag tror inte det. För lika mycket som du har pluggat och jobbat med träd, har jag gjort med människor och beteenden.
Fundera på om jag kan ha åtminstone lite rätt och tänk i så fall på om du skulle kunna uttrycka dig på ett lite annat sätt här för att inte komma i konflikt så snabbt.
ps. Jag är rätt impulsiv själv och filtrerar mig därför ganska hårt på nätet, jämfört med hur jag är i det fysiska livet. Jag gjorde det mycket mindre förut och det blev inte alltid skitbra om jag uttrycker det milt... ds.
Inte lägger jag någon större roll i om ni skämtar eller är elak emot mig, vill jag inte delta så byter jag sida.
lika roligt är det att jävlas tillbaka och en del tänder direkt.
Jag har långt tålamod och min impulskontroll är bra, men det är kul när det finns lite gung i debatten, inte när det tar 24 Tim sedan smackar en kommentar om att jag skulle vara dum i huvudet ner..
klart som fan du ska jävlas med mig istället för att dammsuga.. beror på va frugan tycker naturligtvis
Sällan jag kliver in i debatt och skriver tvärsäkert men inom detta och motorenoveringar av alla dess slag är jag grym..
Sedan har säkert dödsolyckan satt sina spår i skallen.. det får vara... Så..
Tack för svaret! Lär bli dyrt att fälla trädet, får anlita aborginist eftersom bostadshuset ligger i fallriktningen:K knutte2 skrev:
Nötegårdsgubben skrev:Trädet ör förstört och måste tas om hand, det åker den som hade sönder det på. Ersättningen är i princip timmervärdet, men det rimliga är väl att du själv får det som ved, om du eldar något. Återplantering ingår förvisso också i skadevärdet, men det är som sagt en björk på vad som ser ut som en naturtomt, så det värdet är ju obetydligt.
Jag ringde Assistansbolaget som bärgade lastbilen (brandbil), Han är oskyldig, hade använt duk runt trädet och brytblock säger brandfolket försökt själva, det förklarar kanske det oproffisionella bärgningsförsäket. Jag kom till platsen efter att brandbilen kört i diket, vet inte hur länge de stått där, jag antog helt enkelt att de nyligen kört i diket. De sa inget om det misslyckade bärgningsförsöket, Brandstationen öppnar på måndag, då får jag snacka med dem. Det är väl de som ska kontakta aborginist och ansvara för att trädet kommer ned? bättre än att de erbjuder en klumpsumma. Tack för all hjälp jag fått i forumet.
Rent teoretiskt sett kan man också få någon ersättning för tappat insynsskydd eller affektionsvärde, men återigen, nja, knappast här.
Så hör du av dig till bärgaren och meddela att de kört sönder trädet och att du vill ha det nedtaget, uppsågat i 35 cm-längder och riset bortfraktat. Kanske stubben fräst också. Sen går du vidare i livet.
Nötegårdsgubben skrev:Trädet ör förstört och måste tas om hand, det åker den som hade sönder det på. Ersättningen är i princip timmervärdet, men det rimliga är väl att du själv får det som ved, om du eldar något. Återplantering ingår förvisso också i skadevärdet, men det är som sagt en björk på vad som ser ut som en naturtomt, så det värdet är ju obetydligt.
Rent teoretiskt sett kan man också få någon ersättning för tappat insynsskydd eller affektionsvärde, men återigen, nja, knappast här.
Så hör du av dig till bärgaren och meddela att de kört sönder trädet och att du vill ha det nedtaget, uppsågat i 35 cm-längder och riset bortfraktat. Kanske stubben fräst också. Sen går du vidare i livet.
Jag ringde Assistansbolaget som bärgade lastbilen (brandbil), Han är oskyldig, hade använt duk runt trädet och brytblock säger brandfolket försökt själva, det förklarar kanske det oproffisionella bärgningsförsäket. Jag kom till platsen efter att brandbilen kört i diket, vet inte hur länge de stått där, jag antog helt enkelt att de nyligen kört i diket. De sa inget om det misslyckade bärgningsförsöket, Brandstationen öppnar på måndag, då får jag snacka med dem. Det är väl de som ska kontakta aborginist och ansvara för att trädet kommer ned? bättre än att de erbjuder en klumpsumma. Tack för all hjälp jag fått i forumet.Maskintok skrev:
Japp det är det.K knutte2 skrev:Jag ringde Assistansbolaget som bärgade lastbilen (brandbil), Han är oskyldig, hade använt duk runt trädet och brytblock säger brandfolket försökt själva, det förklarar kanske det oproffisionella bärgningsförsäket. Jag kom till platsen efter att brandbilen kört i diket, vet inte hur länge de stått där, jag antog helt enkelt att de nyligen kört i diket. De sa inget om det misslyckade bärgningsförsöket, Brandstationen öppnar på måndag, då får jag snacka med dem. Det är väl de som ska kontakta aborginist och ansvara för att trädet kommer ned? bättre än att de erbjuder en klumpsumma. Tack för all hjälp jag fått i forumet.
vajer som vajer.
fullkomligt vårdslöst och dumt gjort.
heder åt bärgarfirman isåfall.
Det är inte lite kraft som skurit in i trädet.
Men det går på deras ansvarsförsäkring.
Missade en sak.K knutte2 skrev:Jag ringde Assistansbolaget som bärgade lastbilen (brandbil), Han är oskyldig, hade använt duk runt trädet och brytblock säger brandfolket försökt själva, det förklarar kanske det oproffisionella bärgningsförsäket. Jag kom till platsen efter att brandbilen kört i diket, vet inte hur länge de stått där, jag antog helt enkelt att de nyligen kört i diket. De sa inget om det misslyckade bärgningsförsöket, Brandstationen öppnar på måndag, då får jag snacka med dem. Det är väl de som ska kontakta aborginist och ansvara för att trädet kommer ned? bättre än att de erbjuder en klumpsumma. Tack för all hjälp jag fått i forumet.
De kan fälla detta själva om de känner för det och städa efter sig hänt förr..