36 208 läst · 415 svar
36k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
En anledning för batterier...
https://sverigesradio.se/artikel/hushall-kan-tjana-pengar-pa-att-stotta-elsystemet
https://sverigesradio.se/artikel/hushall-kan-tjana-pengar-pa-att-stotta-elsystemet
Hej fsnF fsn skrev:
Det jag en gång lärde mig om elnätet, som är ett naturligt monopol, är att det skall finnas en rättvisa mellan de aktörer som använder (drar nytta av) elnätet.
https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrens/monopol/
Det är Energimarknadsinspektionen (Ei) som övervakar att parterna följer regelverket.
Vad jag vet, så betalar man normalt avgifter för att leverera in effekt och energi i elnätet (på samma sätt som vi alla betalar avgifter för att ta ut effekt och energi från elnätet).
Den som t.ex. ansluter ett vindkraftverk till elnätet betalar en fast och rörlig avgift precis som den som ansluter ett hus..
Men det verkar som man för solceller vid t.ex. villor har gjort någon form av undantag (annorlunda hantering) som jag inte har sett förarbetet (och motiveringen) till. Inte heller om det finns några tidsramar som skall följas.
Ni som vet mer får gärna berätta och hänvisa till källor.
Jag förstår att man vill med regler och stöd underlätta för att introducera ny teknik det gör vi (gjorde vi) t.ex. gällande elbilar och elbilsladdning.
Rimligen så borde undantaget (den annorlunda hanteringen), för solceller på hus, på sikt förändras så att samma villkor även finns där.
Redigerat:
Då ska du inte isolera heller, den billiga skivan ger alldeles för stor besparing, måste vara något skumt på gång här!pacman42 skrev:
Nu jämför du äpplen och päron.D djac skrev:
På en balanserad konkurrensutsatt marknad så finns det inte en lösning som är mycket bättre än de andra, det jämnar marknaden ut. Så när något uppenbart är väldigt bra så skall man alltid vara på sin vakt, för oftast finns det risker med den lösningen.
Har inga källor men resonemanget verkar konstigt, alla som har el har betalat för sin anslutning och betalar dessutom löpande för användningen, när du säljer elen till nätet ser nätägaren det som en vinst och betalar dig en (mycket) liten slant för detta. Jag har svårt att de det du förutspår är en naturlag, det verkar redan tagits hand om och transaktioner görs?M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Det jag en gång lärde mig om elnätet, som är ett naturligt monopol, är att det skall finnas en rättvisa mellan de aktörer som använder (drar nytta av) elnätet.
[länk]
Det är Energimarknadsinspektionen (Ei) som övervakar att parterna följer regelverket.
Vad jag vet, så betalar man normalt avgifter för att leverera in effekt och energi i elnätet (på samma sätt som vi alla betalar avgifter för att ta ut effekt och energi från elnätet).
Den som t.ex. ansluter ett vindkraftverk till elnätet betalar en fast och rörlig avgift precis som den som ansluter ett hus..
Men det verkar som man för solceller vid t.ex. villor har gjort någon form av undantag (annorlunda hantering) som jag inte har sett förarbetet (och motiveringen) till. Inte heller om det finns några tidsramar som skall följas.
Ni som vet mer får gärna berätta och hänvisa till källor.
Jag förstår att man vill med regler och stöd underlätta för att introducera ny teknik det gör vi (gjorde vi) t.ex. gällande elbilar och elbilsladdning.
Rimligen så borde undantaget (den annorlunda hanteringen), för solceller på hus, på sikt förändras så att samma villkor även finns där.
Alla journalister är inte tillräckligt vassa för att tänka på sånt.Anna_H skrev:
Någon utredning ifrån en export inom området betyder säkrare resultat.
Nä, du behöver inte redovisa källan, jag bara tänkte att det som du tyckte verkade så självklart, kanske inte alls var något som den som skrev om det ens tänkte på.
Vad tänker du riskerna är, worst case, för du har såklart rätt i att alla investeringar har risker? För min del har jag såklart övervägt detta och tycker de är mindre (även avkastningen är begränsad) än för mycket annat, tycker absolut inte det ser för bra ut för att vara sant men ändå ganska bra, inte mer.pacman42 skrev:
Precis.D djac skrev:
Men vissa solcellsmotståndare hävdar att husets värde inte påverkas, eller att det påverkas negativt för att de är så fula. Men om det skulle vara sant borde hus som dessa inte gå att sälja överhuvudtaget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trams.Mikael_L skrev:Alla journalister är inte tillräckligt vassa för att tänka på sånt.
Någon utredning ifrån en export inom området betyder säkrare resultat.
Nä, du behöver inte redovisa källan, jag bara tänkte att det som du tyckte verkade så självklart, kanske inte alls var något som den som skrev om det ens tänkte på.
Journalister gör inte sådana undersökningar.
Det var Axel Bolin, mastersstudent i Nationalekonomi med miljöinriktning på SLU som skrev.
https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solceller-okar-vardet-pa-huset/
Läs rapporten från EnergiForsk:D djac skrev:Vad tänker du riskerna är, worst case, för du har såklart rätt i att alla investeringar har risker? För min del har jag såklart övervägt detta och tycker de är mindre (även avkastningen är begränsad) än för mycket annat, tycker absolut inte det ser för bra ut för att vara sant men ändå ganska bra, inte mer.
- https://energiforsk.se/media/30735/el-fran-nya-anlaggningar-energiforskrapport-2021-714.pdf
Den belyser problemen. Att sedan staten för ögonblicket håller uppe sol, det är ju något som gynnar den just nu, men hur länge gör de det?
Nä, kanske mer att de bara rapporterar om någon undersökning. Och inte säkert att de får med allt.Anna_H skrev:
Är det ett akademiskt arbete så ökar ju chansen att det har tänkts på sådana faktorer.
Nåväl, jag lägger ner nu, jag tror väl själv också att husets värde ökar med solceller på - rent generellt. Varför skulle det inte göra det.
Det var inte för att tvivla på utsagan jag skrev, utan jag bara kom på att beroende på vem som undersökt, samt vem som rapporterat så kan väl olika saker missas, för att försöka förklara varför jag ens gav mig i detta ...
Hej djacD djac skrev:Har inga källor men resonemanget verkar konstigt, alla som har el har betalat för sin anslutning och betalar dessutom löpande för användningen, när du säljer elen till nätet ser nätägaren det som en vinst och betalar dig en (mycket) liten slant för detta. Jag har svårt att de det du förutspår är en naturlag, det verkar redan tagits hand om och transaktioner görs?
När mitt hus för drygt 50 år sedan anslöts till elnätet då betalade man för att ansluta huset med en effektriktning. Kablar, transformatorer, spänningsreglering etc. byggdes för ett uttag av effekt från elnätet.
Jag har redan skrivit (och hänvisat) tidigare här i tråden bl.a. om dubbla spänningsfall (dubbel polaritet på spänningsfall) vid dubbel effektriktning (se mitt inlägg #5 i denna tråd).
Man har bl.a. infört begreppet mikroproducent, för att beskriva att det är en skillnad om man i ett hus en gång anslutet för en effektriktning börjar att leverera effekt till elnätet på årsbasis i nivå med effektuttaget från elnätet under ett år.
Man kräver även två mätare (en för vardera effektriktningen) när man börjar leverera in effekt i elnätet.
Om ett hus i ett bostadsområde med 100 villor sätter solceller på sitt tak och börjar mata in effekt är det normalt inget bekymmer men desto fler som matar in (nettoeffekt) ökar risken att det blir nödvändigt (det jag kallar mängdläran) att göra åtgärder som kostar, och som de anslutna elabonnenterna måste betala på något sätt.