36 208 läst · 415 svar
36k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Tidigare har ju vindkraften ibland pressat ner priset under noll, dvs man har fått betala för att bli av med den.Mikael_L skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Q7y3dA/kraftig-sankning-av-elpriset-blir-negativt-i-natt
Nä så är det ju förstås.Attitudeswe skrev:
Men det visar ju också att det kan finnas ett värde i att vara early adaptor.
Jag missade solcellståget (som Argastesnickaren lyckades pricka), men jag lyckades däremot köpa en begagnad elbil just innan priserna började skena (tyvärr även elen också då, i vissa perioder).
Men här finns det ju lite risktagande med i bilden, ofta får man denna vinstlott om man chansar innan trenden har blivit tydlig och framtiden redan har valt väg. Dvs en risk man tar ifall valet blir en sak som floppar.
GB hade drygt 50 öre negativt elpris för ett tag sedan, under två timmar på sena natten.Snailman skrev:
I Sverige har vi haft kanske typ ett öre, så med de övriga avgifterna för elen blir det ju inte att man får betalt, utan den kostar en hel del ändå.
Men jag förstår vad du menar, och håller med.
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Bifogar kalkylarket. Det är väldigt många parametrar som ska in (alla gula) och de är helt beroende av vilket elhandelsbolag och vilket elnätsbolag man har. Avgränsningen i kalkylen är att batteriet endast används så länge som garantin gäller.D djac skrev:
Genom att mata in alla siffror får man en break-even spotprisskillnad, där batteriinvesteringen går plus minus noll. Den är lite lurig, då moms tillkommer på spotpriset vid inköp men inte vid försäljning. Alltså är siffran 0,84 kr här skillnaden på inköpt spotpris plus moms och sålt spotpris utan moms. Exempelvis, idag i SE4 har elpriset varit 0,44 öre ex. moms eller 0,55 öre ink. moms under billiga timmar på natten. De tre dyraste timmarna idag är 175 öre ex. moms. Skillnaden i inköps- och försäljningsvärde här är alltså 175 - 55 eller 120 öre. Vi når med god marginal alltså upp och förbi break-even-skillnaden på 84 öre idag.
Notera några intressanta saker:
En hybridväxelriktare är billigare efter avdrag än en konventionell, då avdraget för den är högre.
Kalkylen tjänar väldigt mycket på om man kan ta topplaster med batteriet och säkra ner huvudsäkringen då detta blir en stor ackumulerad kostnad över åren.
Kalkylen tjänar på att man kör batteriet så länge som möjligt, om jag ex.vis räknar med 70.000 kWh genom den så är jag nere på 47 öre break-even-skillnad, med andra ord ska man ta hand om sitt batteri.
60-öringen på såld el gör stor skillnad för denna kalkyl.
Priserna på utrustning är från europe-solarstore.com, pålagt frakt och 25 % moms samt översatt till SEK.
Installationskostnaden är uppskattad, det handlar alltså endast som merkostnaden för att installera och koppla in batteriet. Varken elkostnader eller säkringsavgifter är årligt uppräknade utan bara enkelt multiplicerade.
Det kan säkert finnas någon tankevurpa här men i stora drag bör det stämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 412 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 412 inlägg
Hej tompaah7503T tompaah7503 skrev:Bifogar kalkylarket. Det är väldigt många parametrar som ska in (alla gula) och de är helt beroende av vilket elhandelsbolag och vilket elnätsbolag man har. Avgränsningen i kalkylen är att batteriet endast används så länge som garantin gäller.
Genom att mata in alla siffror får man en break-even spotprisskillnad, där batteriinvesteringen går plus minus noll. Den är lite lurig, då moms tillkommer på spotpriset vid inköp men inte vid försäljning. Alltså är siffran 0,84 kr här skillnaden på inköpt spotpris plus moms och sålt spotpris utan moms. Exempelvis, idag i SE4 har elpriset varit 0,44 öre ex. moms eller 0,55 öre ink. moms under billiga timmar på natten. De tre dyraste timmarna idag är 175 öre ex. moms. Skillnaden i inköps- och försäljningsvärde här är alltså 175 - 55 eller 120 öre. Vi når med god marginal alltså upp och förbi break-even-skillnaden på 84 öre idag.
En hybridväxelriktare är billigare efter avdrag än en konventionell, då avdraget för den är högre.
Kalkylen tjänar väldigt mycket på om man kan ta topplaster med batteriet och säkra ner huvudsäkringen då detta blir en stor ackumulerad kostnad över åren.
Kalkylen tjänar på att man kör batteriet så länge som möjligt, om jag ex.vis räknar med 70.000 kWh genom den så är jag nere på 47 öre break-even-skillnad, med andra ord ska man ta hand om sitt batteri.
Priserna på utrustning är från europe-solarstore.com, pålagt frakt och 25 % moms samt översatt till SEK.
Installationskostnaden är uppskattad, det handlar alltså endast som merkostnaden för att installera och koppla in batteriet. Varken elkostnader eller säkringsavgifter är årligt uppräknade utan bara enkelt multiplicerade.
[bild]
Intressant att du har en kalkyl där inte bara elpriser är med, utan även elnätskostnaden.
Du nämner betydelsen av ”60-öringen på såld el gör stor skillnad för denna kalkyl”
Om jag har förstått dig rätt, så innebär en satsning på batteriet att; ”man kan ta topplaster med batteriet och säkra ner huvudsäkringen då detta blir en stor ackumulerad kostnad över åren.”
Det innebär även att eventuella effektavgifter minskar.
Den som tänker investera i solceller kommer alltid att vara beroende av att flytta stora energimängder fram och tillbaka i elnätet. Han blir därför, både beroende av skillnaderna i elpriser vid köp och försäljning, och beroende av elnätskostnader (och dess eventuella framtida förändring) när det gäller lönsamheten.
Det är nog viktigt för TS, att inte bara stirra på elpriset utan även på elnätskostnaden. Blir det en storskalig utbyggnad av solcellsanläggningar (mängdläran) då förändras rimligen de villkor som finns idag gällande t.ex. stöd för inköp och skatteavdrag (60-öringen).
Redigerat:
Fungerar filen utan batteri? Kan du inte skicka själva filen? Skulle vara intressant att jämföra med mina egna beräkningar som inte ligger i excel.T tompaah7503 skrev:Bifogar kalkylarket. Det är väldigt många parametrar som ska in (alla gula) och de är helt beroende av vilket elhandelsbolag och vilket elnätsbolag man har. Avgränsningen i kalkylen är att batteriet endast används så länge som garantin gäller.
[bild]
Om man tittar tillbaka på den gånga sommaren så var elpriset högt under dagtid. Naturligtvis kan man inte veta hur det skulle varit utan solkraft och det är såklart svårt att sia om framtiden 25 år fram i tiden (under effektgarantin). Men so far så jag har fått mer i betalt för såld el än köpt.pacman42 skrev:Solen står idag för ca 2% av förbrukningen i mitten av sommaren. Kompenserar man för dygnets variation så blir det uppåt 5% mitt på dagen. Vindkraften (som ger negativa priser till och från) ligger på runt 12x så mycket produktion som mest (jämfört med 2%, så kanske 6x så mycket från topparna). Jag ser inte det som särskilt otroligt att solen snart (med den utbyggnadstakt som nu sker) kommer att orsaka liknande svängningar i elpriset som vinden gör. Detta gör att jag (trots att jag tittar på solpaneler själv) fortfarande är orolig över framtida elpriser. Särskilt med tanke på kostnadsprofilen (som jag postade tidigare) och risken för borttagna "subventioner" (nätnytta och rabatt på skatter/nätavgifter).
Så, när ni rekommenderar kraftigt överdimensionerade solceller, tar ni hänsyn till dessa risker då?
Bekymret för mig är att "if something looks too good to be true, it probably is!". Ser något väldigt bra ut så är det ofta stora risker inblandade, annars så skulle det inte se så bra ut...S surfarn skrev: