36 207 läst · 415 svar
36k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
Skulle det visa sig lönsamt med batteri så blir effekten av det att den lönsamheten försvinner när 'alla' plötsligt ska ha 'gratispengar'. Då lär skillnaderna mellan dyrtid och billigtid bli mindre då 'alla' plötsligt ska börja ladda batterier på billigtiden. Överlag så kommer nog skillnaderna i pris under dygnet att minska när fler och fler får timdebitering och anpassar sin förbrukning till elpriset.T tompaah7503 skrev:Man kan inte säga nej på frågan om batteriet är lönsamt.
Det går helt enkelt inte att veta eftersom det är helt avhängigt av elpriserna under batteriets livslängd.
Har tidigare redovisat att man behöver en skillnad på runt 80 öre/kWh i spotpriset mellan fyllning och tömning av batteriet för att man ska nå break-even. 80 öres skillnad har vi ofta, ofta mycket mer än så. Idag är skillnaden runt 140 öre mellan den låga och den höga perioden av spotpriset.
Så, om batteri är ekonomiskt lönsamt eller inte går helt enkelt inte säga, om man inte har en kristallkula som kan förutspå elpriset de närmaste 10-12 åren framåt. Att skaffa batteri av ekonomiska skäl är gambling om framtidens elpriser.
Vi får hoppas det. Men batterier hamnar nog främst i villor och ev. större BRF:er i framtiden, kanske inte täcker så stor del av landets förbrukning...L lbgu skrev:Skulle det visa sig lönsamt med batteri så blir effekten av det att den lönsamheten försvinner när 'alla' plötsligt ska ha 'gratispengar'. Då lär skillnaderna mellan dyrtid och billigtid bli mindre då 'alla' plötsligt ska börja ladda batterier på billigtiden. Överlag så kommer nog skillnaderna i pris under dygnet att minska när fler och fler får timdebitering och anpassar sin förbrukning till elpriset.
L lbgu skrev:Skulle det visa sig lönsamt med batteri så blir effekten av det att den lönsamheten försvinner när 'alla' plötsligt ska ha 'gratispengar'. Då lär skillnaderna mellan dyrtid och billigtid bli mindre då 'alla' plötsligt ska börja ladda batterier på billigtiden. Överlag så kommer nog skillnaderna i pris under dygnet att minska när fler och fler får timdebitering och anpassar sin förbrukning till elpriset.
”Alla” kommer inte att ha batterier. Det kommer alltid att vara ett större behov av el dagtid.
Som jag förstod det på dessa leverantörer så var det så, ju längre från stationen du bodde desto högre överföringsavgift hade du. Sen ska jag inte svära på hur det var med detaljerna och om dessa leverantörerna menade inom samma nätägare. Jag lyssnade inte så jättenoga då jag visste att min överföringsavgift var vad den var och skulle bli densamma oavsett vilken solcellsinstallatör jag valde.F fsn skrev:
Fast blir skillnaderna för stora mellan dag och natt så lär den elintensiva industrin gå över till nattskift. Den ökade lönekostnaden lär vara småpotatis jämfört med elprisskillnaden för storförbrukarna.F fsn skrev:
Jamen vad bra.pacman42 skrev:
På någon nivå åtminstone kunde vi mötas i tanken. (och då menade jag inte i acktanken).
Men såhär tänker jag. Är man lite vaken, och inte totalt blockerad av motsträvighet, så brukar man ofta kunna se vad som trendar i samhället.
Jag kastade mig över GSM medan alla vänner skakade på huvudet och menade på att det blir inget bra, NMT är det som gäller. Och då fanns f.ö en massa människor som inte alls kunde tänka sig en mobil -"Nej sånt kommer jag aldrig att skaffa, för dyrt, och man måste hålla på och ladda å så!"
Så man kan se vartåt det bär.
Det blev mobiltelefoner, det blev IP-TV, det verkar bli elbilar, det blev större jämlikhet, det blev alltmer högre utbildningsnivåer osv osv. Saker man kunde se trenda under 60-tal. 70-tal osv till 2020-tal.
Ibland missar man (jag) plötsligt blev inte mobilerna allt mindre (precis när jag börjat fantisera om att den i framtiden skulle limmas fast på en nagel), etanolbilen blev inte heller något..
Men ärligt talat, mycket som vi idag tar för givet var inte alls givet när det började, men de som höll fingret uppe kunde ofta se det komma, och då ofta klara sig bättre. Kastade ut oljepannan i tid innan skiftet till el blev, för att sen installera värmepump i tid när nästa språng kom.
Och sen var det de som tyckte nymodigheterna var löjliga, bytte sist och förlorade mest.
Och jag ser att det trendar saker inom el och energi idag.
Det byggs massor av vindkraft, det sätts upp solceller, och - om man bortser från Kina, Indien, Sydkorea och Ryssland - så byggs det nästan ingen kärnkraft i världen idag.
Detta tolkar jag som att det håller på att förändras.
Och därför använder jag inte min energi på att försöka hejda utvecklingen, eller bara gnälla, utan jag försöker lista ut hur jag ska klara av det som händer på bästa sätt.
Jag tror att varierande elpriser är här för att stanna, så därför planerar jag för det.
Och jag tror på vinst för solceller, så jag kommer nog sätta upp i år eller nästa år.
Det kommer jag ju, såsom elektriker, göra själv.
Och jag kommer ju också få fundera på det som TS frågade om, överdimensionerad eller inte.
Men då tror jag att pusslet måste läggas med el-situationen i övrigt, dvs varierande priser på köpt/såld el. Solcellerna bör helst matcha detta.
Så sälja när det är dyrt, köpa när det är billigt, eller lagra (acktank?) när det är mest lönsamt.
Jag har absolut inget recept att dela med mig av nu, jag har fullt upp med att få den relativt nya övergången till timmätning här hemma att bli så positivt som möjligt.
Men, oavsett hur jag än dimensionerar solcellsanläggningen, så är det bra att skissa på framtida alternativ.
T.ex.:
Om 60-öringen försvinner - då kommer jag börja göra såhär (skaffa batterilager eller vad man nu listar ut)
Om - elpriserna blir ihållande låga så ... (byta andra bilen till elbil etc..)
Man är väl nästan lite skyldig att skissa lite på framtiden då man investerar ganska mycket pengar i något som ska finnas i 20 år framåt.
Angående värde så läste jag i morse att hus med solceller såldes för ca 135 000 mer än liknande hus utan. Mätningen gjordes våren 2022. Sedan dess har ju villapriserna dalat och elen blivit dyrare, och jag tänker personligen att skillnaden då kan ha ökat.
Då har du nog missförstått det tror jag.M mortimer skrev:Som jag förstod det på dessa leverantörer så var det så, ju längre från stationen du bodde desto högre överföringsavgift hade du. Sen ska jag inte svära på hur det var med detaljerna och om dessa leverantörerna menade inom samma nätägare. Jag lyssnade inte så jättenoga då jag visste att min överföringsavgift var vad den var och skulle bli densamma oavsett vilken solcellsinstallatör jag valde.
Det är ju redan så att energiintensiv processindustri redan idag kör nattskift OCKSÅ. Det är all annan industri som toppar upp.L lbgu skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 412 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 412 inlägg
Det kan ju lika gärna vara så att folk med paneler på taket har mer pengar och därför finare kök/läge/badrum och att det är det andra som driver upp värdet.Anna_H skrev:
En förstagångsköpare vill nog ha så mycket värde för pengarna som möjligt. Om inte banken ser en lägre driftkostnad så är det rätt trist att behöva köpa ett hus med 110k sämre annat ifall man maxar lånet banken ger.
Kunde inte skrivit det bättre själv.Mikael_L skrev:Jamen vad bra.
På någon nivå åtminstone kunde vi mötas i tanken. (och då menade jag inte i acktanken).
Men såhär tänker jag. Är man lite vaken, och inte totalt blockerad av motsträvighet, så brukar man ofta kunna se vad som trendar i samhället.
Jag kastade mig över GSM medan alla vänner skakade på huvudet och menade på att det blir inget bra, NMT är det som gäller. Och då fanns f.ö en massa människor som inte alls kunde tänka sig en mobil -"Nej sånt kommer jag aldrig att skaffa, för dyrt, och man måste hålla på och ladda å så!"
Så man kan se vartåt det bär.
Det blev mobiltelefoner, det blev IP-TV, det verkar bli elbilar, det blev större jämlikhet, det blev alltmer högre utbildningsnivåer osv osv. Saker man kunde se trenda under 60-tal. 70-tal osv till 2020-tal.
Ibland missar man (jag) plötsligt blev inte mobilerna allt mindre (precis när jag börjat fantisera om att den i framtiden skulle limmas fast på en nagel), etanolbilen blev inte heller något..
Men ärligt talat, mycket som vi idag tar för givet var inte alls givet när det började, men de som höll fingret uppe kunde ofta se det komma, och då ofta klara sig bättre. Kastade ut oljepannan i tid innan skiftet till el blev, för att sen installera värmepump i tid när nästa språng kom.
Och sen var det de som tyckte nymodigheterna var löjliga, bytte sist och förlorade mest.
Och jag ser att det trendar saker inom el och energi idag.
Det byggs massor av vindkraft, det sätts upp solceller, och - om man bortser från Kina, Indien, Sydkorea och Ryssland - så byggs det nästan ingen kärnkraft i världen idag.
Detta tolkar jag som att det håller på att förändras.
Och därför använder jag inte min energi på att försöka hejda utvecklingen, eller bara gnälla, utan jag försöker lista ut hur jag ska klara av det som händer på bästa sätt.
Jag tror att varierande elpriser är här för att stanna, så därför planerar jag för det.
Och jag tror på vinst för solceller, så jag kommer nog sätta upp i år eller nästa år.
Det kommer jag ju, såsom elektriker, göra själv.
Och jag kommer ju också få fundera på det som TS frågade om, överdimensionerad eller inte.
Men då tror jag att pusslet måste läggas med el-situationen i övrigt, dvs varierande priser på köpt/såld el. Solcellerna bör helst matcha detta.
Så sälja när det är dyrt, köpa när det är billigt, eller lagra (acktank?) när det är mest lönsamt.
Jag har absolut inget recept att dela med mig av nu, jag har fullt upp med att få den relativt nya övergången till timmätning här hemma att bli så positivt som möjligt.
Men, oavsett hur jag än dimensionerar solcellsanläggningen, så är det bra att skissa på framtida alternativ.
T.ex.:
Om 60-öringen försvinner - då kommer jag börja göra såhär (skaffa batterilager eller vad man nu listar ut)
Om - elpriserna blir ihållande låga så ... (byta andra bilen till elbil etc..)
Man är väl nästan lite skyldig att skissa lite på framtiden då man investerar ganska mycket pengar i något som ska finnas i 20 år framåt.
Köpte solceller för 3 år sen och flyttade in i mitt nybyggda hus i augusti för 2.5 år sen.
En del skakade på huvudet men sett i backspegeln så är det något av det bästa som jag gjort
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 412 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 412 inlägg
"Jag la halva lönen på trisslotter. Folk skrattade åt mig. Men jag vann x miljoner. Mitt spelberoende är det bästa som hänt".A Argastesnickaren skrev:
Bara för att solen varit galet bra i 2 år så betyder ju inte det att vi inte kommer tillbaka till normala priser på 20-40 öre. Då tar det igen 12-15 år för nya anläggningar att nå break-even och underhåll av anläggningen och föråldrad teknik är inte lika kul längre.
Kolla 4 år tillbaka.Attitudeswe skrev:"Jag la halva lönen på trisslotter. Folk skrattade åt mig. Men jag vann x miljoner. Mitt spelberoende är det bästa som hänt".
Bara för att solen varit galet bra i 2 år så betyder ju inte det att vi inte kommer tillbaka till normala priser på 20-40 öre. Då tar det igen 12-15 år för nya anläggningar att nå break-even och underhåll av anläggningen och föråldrad teknik är inte lika kul längre.
9 månader av 48 har varit under 40 öre.
Ingen under 20 öre.
Hur tippar du sommarens priser kommer att vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prisbilden nu är en effekt av stor efterfrågan, lite komponentbrist som tvingar tillverkare av växelriktare att säkra nyckelkomponenter på spotmarknad till extremt höga priser och att elpriserna är höga. Men generellt, priserna på solceller ÄR för höga idag. Priserna är i princip +60-80% på 3-4år och men ökade volymer, ökad konkurrens och teknikutveckling så borde priserna snarare gått ner eller åtminstone varit väldigt stablia på högvolyms bulkpaneler.Attitudeswe skrev:"Jag la halva lönen på trisslotter. Folk skrattade åt mig. Men jag vann x miljoner. Mitt spelberoende är det bästa som hänt".