F
E Emanuel01 skrev:
Låter lågt jag har mindre anläggning i s3 och mina paneler har dragit in ca 20000kr 2022.
Då har jag räknat in egen förbrukning, såld el samt 60öringen.
defininiera ”dragit” in? Jag har precis som Attitudeswe skrev ”tjänat” 37576kr 2022 och jag har sålt el för 24016kr och med ”60-öringen visar kalkylen på totalt ”cash in” 30721kr.

• Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
defininiera ”dragit” in? Jag har precis som Attitudeswe skrev ”tjänat” 37576kr 2022 och jag har sålt el för 24016kr och med ”60-öringen visar kalkylen på totalt ”cash in” 30721kr.
F fsn skrev:
Missade hans -tecken.

Attitudeswe
F fsn skrev:
Så -22 stod egenförbrukningen bara för 20% av förtjänsten - men då hade du iofs ansträngt dig för att sälja med på dyrtid...

Hur mycket av energibehovet har du lyckats täcka med egenförbrukning -21 under juli-augusti?

F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så -21 som väl är max producent bra som man kan räkna med långsiktigt så gick du plus 17kkr på anläggningen. Är det 8-10år breakeven utan kalkylränta?
jag betalade 110000kr efter bidrag för anläggningen. Jag gjorde det löjligt lätt för mig, räknade inte med nån kalkylränta och då inflationen ”på den tiden” var rimligt låg och jag bedömde ”avbetalningstiden” som rätt kort så har jag inte gjort nån nuvärdesberäkning heller. Jag är fullt medveten om att en sån beräkning förlänger tiden. Men 2021 gav då 15,94% så runt 6,5 år då om man inte tar nån hänsyn till nån ränta på stålarna. 2022 gav 34,16%.

Det som gör mig rätt nöjd är att om jag räknar på ett elpris på noll öre hela året, vilket borde vara en katastrof och jag tar hänsyn till 60-öringen, energiskatt och överföringsavgift samt maximerar egenförbrukning så gör jag strax över 7% ändå. Det är lite konstigt men jag har räknat på det två gånger och kommer till samma resultat.

• Gilla
Numbe och 2 till
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
OT Vad gäller barn finns faktiskt två sidor. Alla har varit barn själva, att solidariskt finansiera drägliga vilkor för dagens barn borde inte vara kontroversiellt. Det behövs även folk som håller samhället igång när du är pensionär, dina eller andras.

Vad gäller solceller är nuvarande regler idiotiska då det uppmuntrar små installationer i dåliga lägen vilket är uppenbart ineffektivt. Ex: På mina föräldrars lantbruksfastighet finns en solscellsanläggning i perfekt läge som lätt kunde utvidgas (stort södertak), men tveksam lönsamhet på det eftersom de inte använder mer el än vad som produceras nu. På min fastighet finns bara halvdåliga lägen (fel rikting på tak, skuggning av takåsarna) men pga av stöden vore det "bättre" att bygga solceller hos mig.
Jag skojade såklart om barnbidraget, har inget problem med det men om man ska ta på så själviska och kritiska ögon så behöver man inte ta många steg mellan fasorna, hela samhället är ju riggat mot personer med sådana känslor.

Att bara jämföra estimerad produktion på 10000kWh med 7000kWh saknar en dimension. Man vill ju veta hur mycket av de extra 3000kWh som man skulle egenförbruka också.

Iaf så tycker jag att man skall maxa anläggningen, mest som en framtidsförsäkring. Även fast hembatterier inte är lönsamt idag så kommer det nog vara en helt annan prisbild om 10 år. Dock så skulle det kunna vara en lösning till problemet med mättade lokalnät.

Dock så ser jag inte att staten på något sätt ska kunna beskatta egenförbrukning av el. Men på den säljande delen tror jag att det kommer införas massor av spännande saker men jag tror att man kommer vänta tills att förutsättningarna för att folk skulle acceptera är lite mer fördelaktig.

• Gilla
Numbe
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och Energiforsk, som jag redan har skrivit i tråden, har räknat ut detta:

1) Vindkraft på land: 32 öre per kWh
2) Solel, stora parker: 43 öre per kWh
3) Kraftvärme, avfall: 48,5 öre per kWh
4) Vattenkraft, ny station: 52 öre per kWh
5) Vindkraft till havs: 53 öre per kWh
6) Kraftvärme, skogsflis: 55 öre per kWh
7) Kärnkraft: 56 öre per kWh
8) Solel, små villasystem: 79 öre per kWh

Det är konstigt att man delar ut bidrag till #8.

Det stora problemet med #1 och #2 är att de behöver stöd av energislag längre ned i listan när det inte blåser och solen inte skiner. Dessa blir dyrare, vilket i praktiken riskerar att ge en dyrare el och större miljöpåverkan då energiproduktion måste vila när annan produktion tar över.
Jag är tveksam till dessa siffrorna, som jag sagt innan så är det oklart hur de uppstått, för den du pekar ut, solel, blir det väldigt svårt att komma upp i den kostnaden ens för hemmaanläggningar, då håller inte anläggningen ens under garantitiden.

D
L lbgu skrev:
Visst är alla investeringar risktaganden. En solcellsinvestering saknar ju inte precis risker.
- Framtida beskattning
. Framtida elpris
- Kvalitet på de solceller/utrustning som installeras idag. Många leverantörer lovar ju långa garantier, men vad är det värt egentligen? Hur många finns kvar om några år. Och skulle det bli allvarliga kvalitetsproblem kommer inga vara kvar för då har de inte råd att reda upp det.

Så de som beskriver solceller som en garanterad vinstaffär låter som oseriösa säljare. Ingen kan lova det.
Självklart, alla investeringar har risker, precis som att inte investera innebär en risk, inget nytt, det jag reagerade på var om det var en "bra" investering och det saknas ju definition på vad detta är.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
...min bästa gissning är att vindkraften kommer att skicka priset upp och ned som en jojo. Det enda som kan hindra det är storskalig lagring av energin och där verkar vätgas vara alltför dyr/ineffektiv. Hittar vi någon bättre lagring så kanske vi slipper det dock.
Och det var ju det jag hade i åtanke, lagra energi i acctank.
Men den lagringen kanske inte gills.

Trådkapning..

Finns det någon som sitter på ett bra Excel-ark för ifyllnad som räknar ut avkastningen för solceller?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det var ju det jag hade i åtanke, lagra energi i acctank.
Men den lagringen kanske inte gills.
För ett enskilt hushåll är ack-tank ett bra alternativ. Jag funderar på det själv ..

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Att bara jämföra estimerad produktion på 10000kWh med 7000kWh saknar en dimension. Man vill ju veta hur mycket av de extra 3000kWh som man skulle egenförbruka också.

Iaf så tycker jag att man skall maxa anläggningen, mest som en framtidsförsäkring. Även fast hembatterier inte är lönsamt idag så kommer det nog vara en helt annan prisbild om 10 år. Dock så skulle det kunna vara en lösning till problemet med mättade lokalnät.

Dock så ser jag inte att staten på något sätt ska kunna beskatta egenförbrukning av el. Men på den säljande delen tror jag att det kommer införas massor av spännande saker men jag tror att man kommer vänta tills att förutsättningarna för att folk skulle acceptera är lite mer fördelaktig.
Sen får man inte glömma att någon ska betala de investeringarna som föreslås ich som ev. blir verklighet om EU godkänner det. Tänker då på bl.a nya kärnkraftverk av någon storlek oavsett vem som bygger de. Den kostnaden tror jag inte någon politiker, företagsledare tar ur sitt egna lönekuvert. Mer sannolikt är att det kommer innebära högre energiskatt.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, priset för batteri är mycket högre än vinsten på elpriset.
Man kan inte säga nej på frågan om batteriet är lönsamt.
Det går helt enkelt inte att veta eftersom det är helt avhängigt av elpriserna under batteriets livslängd.

Har tidigare redovisat att man behöver en skillnad på runt 80 öre/kWh i spotpriset mellan fyllning och tömning av batteriet för att man ska nå break-even. 80 öres skillnad har vi ofta, ofta mycket mer än så. Idag är skillnaden runt 140 öre mellan den låga och den höga perioden av spotpriset.

Så, om batteri är ekonomiskt lönsamt eller inte går helt enkelt inte säga, om man inte har en kristallkula som kan förutspå elpriset de närmaste 10-12 åren framåt. Att skaffa batteri av ekonomiska skäl är gambling om framtidens elpriser.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Man kan inte säga nej på frågan om batteriet är lönsamt.
Det går helt enkelt inte att veta eftersom det är helt avhängigt av elpriserna under batteriets livslängd.

Har tidigare redovisat att man behöver en skillnad på runt 80 öre/kWh i spotpriset mellan fyllning och tömning av batteriet för att man ska nå break-even. 80 öres skillnad har vi ofta, ofta mycket mer än så. Idag är skillnaden runt 140 öre mellan den låga och den höga perioden av spotpriset.

Så, om batteri är ekonomiskt lönsamt eller inte går helt enkelt inte säga, om man inte har en kristallkula som kan förutspå elpriset de närmaste 10-12 åren framåt. Att skaffa batteri av ekonomiska skäl är gambling om framtidens elpriser.
Om vi tittar på elpriserna före dagens situation så skulle inte batterier vara lönsamma. Det blir dessutom väldigt lång avskrivningstid om de inte kan användas nästan varje dygn.

Men helt rätt, vi vet inte. Ännu en osäkerhet i planeringen

K Klacken skrev:
Lite siffror på en liten anläggning (i SE4)
Installerad effekt:11.250kWp (Skuggfritt)
Install väderstreck: 6st Öst 3st syd 21väst.
Total produktion 2022 9333kWh
Såld el 6784kWh
Egen förbrukning solel 2549kWh
Köpt el 4481kWh
Som du ser så är det mesta i Ö-W riktning, o därmed blir produktionen lägre än ett rent sydriktning. Däremot börjar den producera tidigare på dagen samt stänger senare, så jag använder troligen lite mer av sol-elen själv.
Satsade på en hybridväxelriktare. Dock har jag inte batteri eftersom jag inte kan se någon lönsamhet det.
Men det kan ju ändras ändras.... CO2 Saving 6555kg Tillverkarens siffror.
Min eventuella negativa inverkan på elsystemen, statsbudgeten o annat som jag absolut inte kan påverka bryr jag mig inte ett dugg om. Samma om att elpriserna skulle helt plötsligt skulle rasa, en åsikt som vissa torgför...
Tänk på att dom flesta som är negativa till solel inte har någon som helst erfarenhet av det.
Jo det är en mycket låg energiförbrukning i det här huset jämfört med andra med solceller som man kan se i Byggahus egen undersökning.
https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning?bostadstyp=villa&uppvarmning=14
Om vi tar ett medel så behöver det då tillföras cirkus 5000 kWh jämfört med din kalkyl osv för hus med högre energiförbrukning. Jag har ett par grannar som jag skämtsamt brukar fråga och det blir ofta ett "muttrande" svar om vinsten och "en kul grej" som svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.