F fsn skrev:
det beror nog på var de ligger. Har väldigt svårt att se en nätägare konsekvent blocka.
Och sedan så drar de på sig kostnader när de slutar. Vem skall då betala för dessa?

Det beror ju också på vart de har flaskhaksarna i nätet. Finns det få stora förbrukare under dagtid på sommaren i närområdrtbså kan ju problemen gå allt högre upp i nätet också. Eller så är nätet bättre blandat och då har man bara nytta av solelen.

F fsn skrev:
Det ser rätt bra ut i praktiken med. Nätförlusterna minskar för just den lokalproducerade sol-elen till mer eller mindre noll.
Så länge den nyttjas inom samma transformator. Sedan får man ökande problem.

K
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge de inte får ett problem så är det bra, så snart de får ett problem så är det ett stort problem.

Jag vet att vissa nätägare blockerar fler solelsleversntörer...
Nej, dom blockerar ingen (däremot kan det ibland ta ganska lång tid innan dom åtgärdar) Det är därför viktigt att man har grönt ljus innan man startar installationen.

F fsn skrev:
Det ser rätt bra ut i praktiken med. Nätförlusterna minskar för just den lokalproducerade sol-elen till mer eller mindre noll.
Så gemene man förstår, inkl. jag själv... om nätägaren transporterar t.ex 10kw el från punkt X så kommer inte alla 10kw fram till slutdestinationen(husägare) utan kanske bara 9.5kw ?

K Klacken skrev:
Nej, dom blockerar ingen (däremot kan det ibland ta ganska lång tid innan dom åtgärdar) Det är därför viktigt att man har grönt ljus innan man startar installationen.
Jag känner de som upplever sig blockerade, en arbetskollega fick inget datum utan fick bara veta att "vi hör av oss när det är aktuellt". Det anser jag vara en blockering i alla fall. Inte ens en antydan till hur lång tid det skulle ta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Så gemene man förstår, inkl. jag själv... om nätägaren transporterar t.ex 10kw el från punkt X så kommer inte alla 10kw fram till slutdestinationen(husägare) utan kanske bara 9.5kw ?
Precis.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Och sedan så drar de på sig kostnader när de slutar. Vem skall då betala för dessa?

Det beror ju också på vart de har flaskhaksarna i nätet. Finns det få stora förbrukare under dagtid på sommaren i närområdrtbså kan ju problemen gå allt högre upp i nätet också. Eller så är nätet bättre blandat och då har man bara nytta av solelen.
När vilka slutar? Och vilka kostnader drar de då på sig?

en växelriktare drar ner eller stänger av export vid avvikande spänning och/eller frekvens. Har nån någonsin upplevt det? Det är ju rätt uteslutet att det kan sitta solceller på varje hus, det är rätt självklart. Men man behöver inte bara se problem, speciellt om det i normalfallet är rätt avlägset. Man kan med säkerhet räkna med att nätägaren gör rätt klart att det inte är aktuellt med någon installation innan förstärkning om det inte är möjligt med marginal. Så vad är risken och på vilket sätt är det relaterat till ursprungsfrågan?

F
M mortimer skrev:
Ja, att det är förluster i nätet som blir större med långa avstånd, transformering mm. Ett avstånd som är noll och ingenting med solel för den går till dina närmsta grannar 30 ledningsmeter bort..

K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner de som upplever sig blockerade, en arbetskollega fick inget datum utan fick bara veta att "vi hör av oss när det är aktuellt". Det anser jag vara en blockering i alla fall. Inte ens en antydan till hur lång tid det skulle ta.
Så här skriver energimyndigheten:
"Att koppla på en solcellsanläggning till ett redan befintligt säkringsabonnemang räknas inte som en ny anslutning. Därför kan inte ditt nätföretag neka en sådan inkoppling."

"

• Gilla
Sajlorjohan och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
När vilka slutar? Och vilka kostnader drar de då på sig?

en växelriktare drar ner eller stänger av export vid avvikande spänning och/eller frekvens. Har nån någonsin upplevt det? Det är ju rätt uteslutet att det kan sitta solceller på varje hus, det är rätt självklart. Men man behöver inte bara se problem, speciellt om det i normalfallet är rätt avlägset. Man kan med säkerhet räkna med att nätägaren gör rätt klart att det inte är aktuellt med någon installation innan förstärkning om det inte är möjligt med marginal. Så vad är risken och på vilket sätt är det relaterat till ursprungsfrågan?
Du har ett spänningsfall i transformatorn pga förluster, detta finns även i motsatt riktning. När nu strömmen växlar riktning i transformatorn så skall plötsligt solcellsanläggningarna kompensera för detta spänningsfall, annars sänks spänningen på högspänningsnätet på andra sidan. Detta ger snabba förändringar i nätspänningen i lokalnätet. Här får man nu dessutom en energiförlust (energiförlusterna är störst vid låga spänningar). Det största problemet här är dock om summan av solelen en solig sommardag överskrider vad transformatorn klarar av. Det är faktiskt rätt lätt att man hamnar där om man har några solcellsanläggningar i grannskapet, transformatorernavör dimensionerade efter förbrukning, inte efter produktion. Här får man helt plötsligt ett krav på uppgradering av transformatorn pga produktion. Vem skall betala för detta? Konsumenterna? De har ingen nytta av en större transformator...
...producenterna tjänar dock pengar på denna...

Kopplingen till ursprungsfrågan är risken för att producenterna skall betala för transformatorn. Jag och ett antal papper anser att detta är rimligt, de som installerar solceller verka tycka att det är vansinnigt. Jag tycker att det är rättvist!

K Klacken skrev:
Så här skriver energimyndigheten:
"Att koppla på en solcellsanläggning till ett redan befintligt säkringsabonnemang räknas inte som en ny anslutning. Därför kan inte ditt nätföretag neka en sådan inkoppling."

"
Nej, men det kan ta tid och de kan lägga ytterligare avgifter på elproducenterna för att betala för detta.

K
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men det kan ta tid och de kan lägga ytterligare avgifter på elproducenterna för att betala för detta.
Visa mig ett enda exempel på detta, annars har du fel när det gäller micro-producenter.

K Klacken skrev:
Visa mig ett enda exempel på detta, annars har du fel när det gäller micro-producenter.
Suck! Jag säger inte att det har blivit avgifter på mikroproducenterbän, jag säger att det är en reell risk för att det blir avgifter.

Jag har dock extremt svårt att bedöma hur stora de i så fall blir, vilket gör att jag har väldigt svårt att bedöma hur det skulle påverka en kalkyl.

Men om jag ger mig på att gissa så skulle jag tänka mig att de ca 15 öre en del får för nätnytta skulle kunna vändas till 15 öre i nätkostnad om det är många solceller i ett område. Men det är en ren gissning från min sida då jag inte har koll på alla kostnader och komplexiteter detta skulle leda till.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Du har ett spänningsfall i transformatorn pga förluster, detta finns även i motsatt riktning. När nu strömmen växlar riktning i transformatorn så skall plötsligt solcellsanläggningarna kompensera för detta spänningsfall, annars sänks spänningen på högspänningsnätet på andra sidan. Detta ger snabba förändringar i nätspänningen i lokalnätet. Här får man nu dessutom en energiförlust (energiförlusterna är störst vid låga spänningar). Det största problemet här är dock om summan av solelen en solig sommardag överskrider vad transformatorn klarar av. Det är faktiskt rätt lätt att man hamnar där om man har några solcellsanläggningar i grannskapet, transformatorernavör dimensionerade efter förbrukning, inte efter produktion. Här får man helt plötsligt ett krav på uppgradering av transformatorn pga produktion. Vem skall betala för detta? Konsumenterna? De har ingen nytta av en större transformator...
...producenterna tjänar dock pengar på denna...

Kopplingen till ursprungsfrågan är risken för att producenterna skall betala för transformatorn. Jag och ett antal papper anser att detta är rimligt, de som installerar solceller verka tycka att det är vansinnigt. Jag tycker att det är rättvist!
Och då får man skita i sina ideal och sin jante och göra riskbedömningen om ett sånt scenario är rimligt ur ett antal perspektiv, kanske framförallt politiskt. Vidare kan man fundera på om de minskade förlusterna tom finansierar en hel del nätförstärkning, nätnyttan är trots allt bara en bråkdel av överföringsavgiften. Och som nämnts tidigare, hade nätägarna haft extrema kostnader pga solfarmare så hade dom kanske snarare sänkt nätnyttan med motivering till dessa kostnader snarare än att faktiskt höja.

Hej

Om någon möjligen har missat det så har TS i första inlägget( #1 ) bett om råd gällande framtidsfrågor.

N Numbe skrev:
Frågan:
Är det (framtids)vettigt att i dag installera en anläggning som årligen kan producera ca 10 000 kWh, även om fastighetens konsumtion under överskådlig tid inte kommer att överstiga ca 7 000 kWh?
Många av svaren TS får här, handlar, av helt naturliga skäl, om resultat bakåt i tiden. T.ex. en jämförelse av de senaste årens resultat från de som redan har solceller, det är utmärkt.

Men, det är betydligt enklare att beskriva resultaten bakåt i tiden, än att svara på frågan, som TS ställer, hur ser det ut i framtiden gällande solcellsproduktion. För det vet vi faktiskt inte.

Det är tydligt att vi är oense i många inlägg. Det är också tydligt att några inlägg snarare beskriver ett önsketänkande, hur man önskar att det vore. Än om den praktiska realiteten och de fysikaliska begränsningarna som helt naturligt finns i elnätet.

TS har ingen större nytta av beskrivningar (svar och råd) som inte är förankrade i verkligheten, samtidigt som svaret på frågan kräver kvalificerade bedömningar som är mycket svåra att ge på en elmarknad som just nu genomgår en stark förändring som bara har börjat.

Vem som har mer rätt och vem som har mera fel i sina svar, det får vi rimligen, se i framtiden.

Jag skulle önska att vi kunde hålla en god ton i dialogen, och respektera att vi ger olika svar och olika bedömningar i framtidsfrågor.

• Gilla
Numbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.