37 353 läst · 415 svar
37k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
Det är inte en subvention eller ett stöd. Det är betydligt rimligare att grönt avdrag försvinner.Mikael_L skrev:
Nja, nog tror jag vi kan förutsätta att 60-öres subventionen till sist någon gång försvinner.
Sådana politiska styrmedel bevaras ju bara så länge de gör nytta och driver utvecklingen åt det hållet som politiken bestämt. När det går av sig självt så brukar subventionen försvinna.
Som med stödet för förnybar elproduktion (bl.a vindkraft) som togs bort i förtid den 31/12 2021, för att den bedömdes inte ha någon verkan längre på de investeringsbeslut som görs.
1. Jag tror inte du får betalt för de kWh du levererar men inte köper tillbaka. Vet inte varför, men så verkar man avtala mot hushåll.N Numbe skrev:Sorry om denna fråga redan är utredd i forumet, men jag har inte hittat någon sådan tråd.
Frågan:
Är det (framtids)vettigt att i dag installera en anläggning som årligen kan producera ca 10 000 kWh, även om fastighetens konsumtion under överskådlig tid inte kommer att överstiga ca 7 000 kWh?
Jag känner till reglerna de nuvarande om egen förbrukning som gräns för den extra 60-öringen, liksom att det kan finnas begränsningar i vad nätägaren medger att en mikroproducent bidrar med. Vad jag är ute efter här är därför snarare strategiska inspel och klokskap i frågan. Jag funderar exempelvis så här:
- Kommer mikroproducenter av solgenererad el att bli en helhetsmässigt sett viktig spelare på elmarknaden de kommande åren - och kommer därmed subventionsregler mm att utvecklas positivt, sedda ur mikroproducentens perspektiv?
- Kommer spotpriset på el - även under de varma månader som mikroproducenterna faktiskt bidrar med något - under kommande år att bli så höga att den uteblivna "60-öringen" vid överproduktion i praktiken förlorar sin betydelse?
- Om vi skulle sälja vår fastighet inom, säg, 5-10 år, kommer då en "för stor" anläggning att höja värdet på fastigheten mer än en "rätt" dimensionerad skulle göra? (Nästa ägare kan ju exempelvis ha två elbilar att föda...)
Jag tänker att den här frågan kan vara intressant för ganska många solcellsmänniskor i forumet att reflektera kring. Så, har du några upplysande kunskaper eller spådomar att tillföra - gör gärna det för mångas skull! ;-)
2. Jag tror inte att en "för stor" solcellsanläggning ses som negativt vid försäljning. Men premium kanske stannar vid den egna förbrukningen. Dvs du får inte betalt för de extra panelerna vid försäljning. Men det handlar också om vilka köpare som just då vill buda. Det här tror jag är svårt att spekulera kring.
3. Som nämnts så kanske du skaffar skaffa elbil. Och börja göra av med mer. Eller börja ha varmare inne. Eller börja mina bitcoin. Vem vet. Den extra elen kommer nog börja förbrukas med tiden. Du kanske kan sälja laddning av elbilar till grannarna. Du kan sälja billigt varje kWh blir ju ren vinst.
4. För min del tror jag skatterabatten kommer försvinna på solpanelinstallationer. Kan inte säga när. Kan dröja något år.
5. Priset på solanläggningar uppfattar jag som extra högt nu. Någon med bättre marknadskoll får rätta mig om jag har fel. Detta drivet av starkt ökad efterfrågan som producenterna inte hunnit möta. Dvs jag tror både verkningsgrad går upp och pris ned om 1-2 år. Själv tänker jag avvakta. Men köpa en stor anläggning när jag köper.
6. Spotpriset på el tror jag går ned. Det finns ingen fundamenta i att det är så högt som det varit. Ny landbaserad vindkraft kan producera för ca 32 öre/kWh. Lägg på 10 öre för lagringskostnad. Priset kommer ta sig till ca 42 öre/kWh om marknadskrafterna får verka. Plus skatter då.
Så när man räknar på payofftid bör man nog räkna med ca 90 öre/kWh. Och då får man fundera om man kan få bättre avkastning på kapitalet. Avkastningen blir inte så hög. Eller så gillar man bara solel och skaffar av det skälet. Eller hatar elbolag eller något annat irrationellt.
Den situation du verkar beskriva är att den aggregerade överproduktionen (på sommaren) är större än den aggregerade max konsumtionen (på vintern), för abonnenterna.pacman42 skrev:
Du har ett spänningsfall i transformatorn pga förluster, detta finns även i motsatt riktning. När nu strömmen växlar riktning i transformatorn så skall plötsligt solcellsanläggningarna kompensera för detta spänningsfall, annars sänks spänningen på högspänningsnätet på andra sidan. Detta ger snabba förändringar i nätspänningen i lokalnätet. Här får man nu dessutom en energiförlust (energiförlusterna är störst vid låga spänningar). Det största problemet här är dock om summan av solelen en solig sommardag överskrider vad transformatorn klarar av. Det är faktiskt rätt lätt att man hamnar där om man har några solcellsanläggningar i grannskapet, transformatorernavör dimensionerade efter förbrukning, inte efter produktion. Här får man helt plötsligt ett krav på uppgradering av transformatorn pga produktion. Vem skall betala för detta? Konsumenterna? De har ingen nytta av en större transformator...
...producenterna tjänar dock pengar på denna...
Kopplingen till ursprungsfrågan är risken för att producenterna skall betala för transformatorn. Jag och ett antal papper anser att detta är rimligt, de som installerar solceller verka tycka att det är vansinnigt. Jag tycker att det är rättvist!
Låter inte det extremt osannolikt att det skulle uppstå. I alla fall de närmaste decennierna.
Jag vet inte om skattebetalarna pyntar något till mig för som pensionär och låg pension så blir det inte något att kvitta ut med.S SueCia skrev:
Men angående solceller så är varje producerad KWh en bra KWh timme och mer av egenproducerad som man använder så blir det mindre kostnader. Varje KWh som jag köper kostar energiskatt 39,6 öre + elöverföring 19,6 öre påslag 3,9 öre + moms = 78,875 öre sen tillkommer KW priset. Kan man sedan lagra på batteri så man t.ex kan slippa att köpa på natten ett batteri på ca.30 KWh så är man självförsörjande under minst 7 månader, dessutom så finns det möjlighet att få betalt av företag för att man lagrar ström på ett batteri. Just nu så ligger det på 30 000 kr pm året men inget som kommer att be stå men kan man få det under 2 år så har man ju fått tillbaka lite pengar på investeringen.
Själv så har jag fått 14,5% i avkastning på min anläggning under 6 månader och då har jag inte räknat med att få några skatteavdrag såsom 60 öre/KWh eller 15% på investeringen som jag har gjort det får jag se vad det blir när slutskattsedeln kommer skulle det bli 5 000 kr så ökar avkastningen med 1 % osv.
Så rådet till TS är köp så mycket du kan och har råd med det kommer att löna sig under lång tid, den takten som våra politiker leker med energiproduktion så lär det ta minst 10 år innan något är på plats.
Beredd att hålla med dig där i det sista stycket. Någon ska dessutom betala för investeringarna som görs, som troligen blir någon form av kärnkraftverk. Och det lär inte vara politikernas löner som bekostar det eller t.ex Vattenfalls chefslöner. Investeringen kommer ju drabba oss vanligt dödliga skattebetalare på ett eller annat sätt, troligen högre energiskatt.T TWX skrev:Jag vet inte om skattebetalarna pyntar något till mig för som pensionär och låg pension så blir det inte något att kvitta ut med.
Men angående solceller så är varje producerad KWh en bra KWh timme och mer av egenproducerad som man använder så blir det mindre kostnader. Varje KWh som jag köper kostar energiskatt 39,6 öre + elöverföring 19,6 öre påslag 3,9 öre + moms = 78,875 öre sen tillkommer KW priset. Kan man sedan lagra på batteri så man t.ex kan slippa att köpa på natten ett batteri på ca.30 KWh så är man självförsörjande under minst 7 månader, dessutom så finns det möjlighet att få betalt av företag för att man lagrar ström på ett batteri. Just nu så ligger det på 30 000 kr pm året men inget som kommer att be stå men kan man få det under 2 år så har man ju fått tillbaka lite pengar på investeringen.
Själv så har jag fått 14,5% i avkastning på min anläggning under 6 månader och då har jag inte räknat med att få några skatteavdrag såsom 60 öre/KWh eller 15% på investeringen som jag har gjort det får jag se vad det blir när slutskattsedeln kommer skulle det bli 5 000 kr så ökar avkastningen med 1 % osv.
Så rådet till TS är köp så mycket du kan och har råd med det kommer att löna sig under lång tid, den takten som våra politiker leker med energiproduktion så lär det ta minst 10 år innan något är på plats.
Har lite dålig koll på vad det kostar att bygga en kärnkraftsreaktor/verk och hur många ören energiskatten skulle gå upp, men detta ger ev. en fingervisning:
https://www.uniper.energy/sv/sverige/om-uniper-i-sverige/elsystemet-i-framtiden/smr
"I USA har Bill Gates TerraPower, GEH och X-Energy fått 160 miljoner USD för att bygga två avancerade demonstrationsreaktorer, och bolaget NuScale har fått federala medel för att uppföra 12 SMR"
Största problemet med vindkraft är att ingen vill ha det där de själva bor, senaste utspelet från en kommun var att ändra på avståndet till närmaste hus från 500 m till 7,5 X höjden på vindkraftverket så med dagens höjder så skulle det behövas ca. 1500 m till närmaste hus fågelvägen. Är inte många platser det kan bli några vindkraftverk på och alla kommuner har ju veto rätt.D daVinci skrev:1. Jag tror inte du får betalt för de kWh du levererar men inte köper tillbaka. Vet inte varför, men så verkar man avtala mot hushåll.
2. Jag tror inte att en "för stor" solcellsanläggning ses som negativt vid försäljning. Men premium kanske stannar vid den egna förbrukningen. Dvs du får inte betalt för de extra panelerna vid försäljning. Men det handlar också om vilka köpare som just då vill buda. Det här tror jag är svårt att spekulera kring.
3. Som nämnts så kanske du skaffar skaffa elbil. Och börja göra av med mer. Eller börja ha varmare inne. Eller börja mina bitcoin. Vem vet. Den extra elen kommer nog börja förbrukas med tiden. Du kanske kan sälja laddning av elbilar till grannarna. Du kan sälja billigt varje kWh blir ju ren vinst.
4. För min del tror jag skatterabatten kommer försvinna på solpanelinstallationer. Kan inte säga när. Kan dröja något år.
5. Priset på solanläggningar uppfattar jag som extra högt nu. Någon med bättre marknadskoll får rätta mig om jag har fel. Detta drivet av starkt ökad efterfrågan som producenterna inte hunnit möta. Dvs jag tror både verkningsgrad går upp och pris ned om 1-2 år. Själv tänker jag avvakta. Men köpa en stor anläggning när jag köper.
6. Spotpriset på el tror jag går ned. Det finns ingen fundamenta i att det är så högt som det varit. Ny landbaserad vindkraft kan producera för ca 32 öre/kWh. Lägg på 10 öre för lagringskostnad. Priset kommer ta sig till ca 42 öre/kWh om marknadskrafterna får verka. Plus skatter då.
Så när man räknar på payofftid bör man nog räkna med ca 90 öre/kWh. Och då får man fundera om man kan få bättre avkastning på kapitalet. Avkastningen blir inte så hög. Eller så gillar man bara solel och skaffar av det skälet. Eller hatar elbolag eller något annat irrationellt.
Angående priset på el så tycker jag att det hade varit alldeles perfekt om jag hade fått 50 öre/KWh det hade tagit fler år att räkna hem investeringen men samtidigt hade vi fått samma kostnadsläge som vi hade för 5 år sedan så då hade det gynnat mig med lägra kostnader för mat och annat som man behöver och ingen ränta på de pengar man har på banken alltså 0 % och då hade min investering inbringat 5 % så det hade jag tyckt vara bra för alla i hela Sverige.
Man får 60 öre för den mängd man köper så köper man 5000 KWh och säljer 15 000 Kwh så får man 5 000X60= 3000 kr
Även renarna har tydligen åsikter om vindkraften:T TWX skrev:Största problemet med vindkraft är att ingen vill ha det där de själva bor, senaste utspelet från en kommun var att ändra på avståndet till närmaste hus från 500 m till 7,5 X höjden på vindkraftverket så med dagens höjder så skulle det behövas ca. 1500 m till närmaste hus fågelvägen. Är inte många platser det kan bli några vindkraftverk på och alla kommuner har ju veto rätt.
Angående priset på el så tycker jag att det hade varit alldeles perfekt om jag hade fått 50 öre/KWh det hade tagit fler år att räkna hem investeringen men samtidigt hade vi fått samma kostnadsläge som vi hade för 5 år sedan så då hade det gynnat mig med lägra kostnader för mat och annat som man behöver och ingen ränta på de pengar man har på banken alltså 0 % och då hade min investering inbringat 5 % så det hade jag tyckt vara bra för alla i hela Sverige.
- https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/samernas-kritik-skarper-striden-om-vindkraften/
Jag misstänker att vindsnurrorna stör deras perifera syn som de använder för att upptäcka rovdjur. Om min överlevnad var beroende av att upptäcka rörelse så skulle inte heller jag vilja ha en vindsnurra i synfältet. Läste någon annanstans att det främst var under kalvningen de var känsliga för vindsnurrorna, vilket ytterligare stärker denna tesen.T TWX skrev:
Betala kärnkraft med skattepengar? I princip kan det delvis bli så, du betalar ju redan skatt för att finansiera solkraft, batterilagring, vindkraft, laddboxar till elbilar tex.M mortimer skrev:Beredd att hålla med dig där i det sista stycket. Någon ska dessutom betala för investeringarna som görs, som troligen blir någon form av kärnkraftverk. Och det lär inte vara politikernas löner som bekostar det eller t.ex Vattenfalls chefslöner. Investeringen kommer ju drabba oss vanligt dödliga skattebetalare på ett eller annat sätt, troligen högre energiskatt.
Har lite dålig koll på vad det kostar att bygga en kärnkraftsreaktor/verk och hur många ören energiskatten skulle gå upp, men detta ger ev. en fingervisning:
[länk]
"I USA har Bill Gates TerraPower, GEH och X-Energy fått 160 miljoner USD för att bygga två avancerade demonstrationsreaktorer, och bolaget NuScale har fått federala medel för att uppföra 12 SMR"
Men ditt din grundtanke med statsfinansierad kärnkraft är lite för mycket DDR. Staten skall skapa de långsiktiga förutsättningarna för investeringen som sen skall finansieras, byggas och drivas av ett eller flera bolag. Vattenfall kan naturligtvis vara ett av de bolagen.
Det är inte så ovanligt redan nu i vissa områden och nätkonfigurationer. Att det hela tiden glider förbi här i tråden där en handfull nämner det ofta men slås ner av de som vad jag uppfattar det som i stort oinsatta i frågan. Många verkar leva i drömvärldar som små solitärer med psyket låst i avkastning, investeringsmodeller, pris vid försäljning av bostäder osv.D daVinci skrev:
Kommer att tänka på det nutida " orka" när man ser pacman och Martin mot väderkvarnarna som tex sluggern fsn.
Hur skulle investeringarna annars finansieras på sikt? Ska t.ex Vattenfall göra ett större påslag på elpriset ut till kund som de andra aktörerna inte behöver göra som därmed innebär att i detta fallet får Vattenfall allt färre kunder ? Eller tar Vattenfalls VD investeringskostnaden från sitt lönekonto ? Eller väljer politikerna att höja inkomstskatten ?F fsn skrev:Betala kärnkraft med skattepengar? I princip kan det delvis bli så, du betalar ju redan skatt för att finansiera solkraft, batterilagring, vindkraft, laddboxar till elbilar tex.
Men ditt din grundtanke med statsfinansierad kärnkraft är lite för mycket DDR. Staten skall skapa de långsiktiga förutsättningarna för investeringen som sen skall finansieras, byggas och drivas av ett eller flera bolag. Vattenfall kan naturligtvis vara ett av de bolagen.
Det kommer mycket sannolikt ett helt omarbetat elhandelsavtal inom EU som tar hänsyn till planerbar elproduktion (Frankrike som pådrivande), så det blir "gröna investeringar" och med kärnkraft i framtiden. Sen blir det då naturligvist ett högre elpris i framtiden som inte är volatilt, ny kärnkraft SMR reaktorer ligger runt 60 öre/kWh.M mortimer skrev:Hur skulle investeringarna annars finansieras på sikt? Ska t.ex Vattenfall göra ett större påslag på elpriset ut till kund som de andra aktörerna inte behöver göra som därmed innebär att i detta fallet får Vattenfall allt färre kunder ? Eller tar Vattenfalls VD investeringskostnaden från sitt lönekonto ? Eller väljer politikerna att höja inkomstskatten ?
Högre inves
Utifrån detta som du skriver paralun så bör det isåfall innebära att kostnaden för solcellsinstallation inte kommer sjunka, fler och fler länder skriker efter solceller så med högre efterfrågan än vad som troligen tillverkarna hinner med (om det nu blir några kineser kvar efter Corona) så sticker ju priserna på paneler och övriga komponenter såsom växelriktare m.m.. Ännu en anledning till att inte avvakta med solceller om man går i installationstankar.
Låter ju fantastiskt bra, högre elpriser i framtiden när man gör om elmarknaden. Det gillar ju vi som investerar i solcellsanläggningar. Vi får hoppas på skyhöga priser efter detta, gärna 100kr/kwh.P paralun skrev:Det kommer mycket sannolikt ett helt omarbetat elhandelsavtal inom EU som tar hänsyn till planerbar elproduktion (Frankrike som pådrivande), så det blir "gröna investeringar" och med kärnkraft i framtiden. Sen blir det då naturligvist ett högre elpris i framtiden som inte är volatilt, ny kärnkraft SMR reaktorer ligger runt 60 öre/kWh.
Utifrån detta som du skriver paralun så bör det isåfall innebära att kostnaden för solcellsinstallation inte kommer sjunka, fler och fler länder skriker efter solceller så med högre efterfrågan än vad som troligen tillverkarna hinner med (om det nu blir några kineser kvar efter Corona) så sticker ju priserna på paneler och övriga komponenter såsom växelriktare m.m.. Ännu en anledning till att inte avvakta med solceller om man går i installationstankar.
Jag har en bekant på ett stort kommunalt nätbolag, han säger att det är ett högst världsligt problem som inte är nåt större problem. Han är garanterat betydligt bättre insatt än vad du är. Jag tror snarare det handlar om en inställning, att det är bra som det är och att man vägrar acceptera att världen och samhället är i en ständig förändring. Ryck fetvadden och kom in i matchen.GK100 skrev:
Det är inte så ovanligt redan nu i vissa områden och nätkonfigurationer. Att det hela tiden glider förbi här i tråden där en handfull nämner det ofta men slås ner av de som vad jag uppfattar det som i stort oinsatta i frågan. Många verkar leva i drömvärldar som små solitärer med psyket låst i avkastning, investeringsmodeller, pris vid försäljning av bostäder osv.
Kommer att tänka på det nutida " orka" när man ser pacman och Martin mot väderkvarnarna som tex sluggern fsn.
Redigerat av moderator: