pacman42 pacman42 skrev:
Jag installerade LLVP för 3000kr för ett år sedan, efter ROT. Killen var inte här mer än en timme så det var rätt bra timlön ändå, trots tiden i bilen för att komma ut på landet där jag bor.
Det var ju precis det jag skrev hade det inte funnits ROT så hade du inte betalat mer för installationen men skattepengarna hade gått till välfärden som vi alla är beroende av, Skola sjukvård eller något annat som skattepengarna går till
 
F fsn skrev:
Jag har en bekant på ett stort kommunalt nätbolag, han säger att det är ett högst världsligt problem som inte är nåt större problem. Han är garanterat betydligt bättre insatt än vad du är. Jag tror snarare det handlar om en inställning, att det är bra som det är och att man vägrar acceptera att världen och samhället är i en ständig förändring. Ryck fetvadden och kom in i matchen.
Jag får tacka för ditt initierade svar och be dig sluta gissa om vad jag är insatt i eller inte. I denna frågan lovar jag att jag inte står efter några du över huvud taget kommer i kontakt med.som en hypotes med väldigt litet osäkerhetsband. Och ett tips i all välmening uppför dig om möjligt lite hyfsat i svaren även om det ofta är ren sluggerstil ++.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Timprisrekord i SE4 hade vi i augusti 2022, så under sommaren när det fanns mycket solel.
Men har man en för stor produktion som man av någon anledning behöver begränsa, kan man ju välja att dra en duk över anläggningen när priset är som lägst och satsa på produktion när det lönar sig mest.
Antar att du skämtar
 
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Tips:
Det är mycket trevligare om du FRÅGAR istället för IFRÅGASÄTTER. Då hade jag sluppit bli irriterad på att du verkar förutsätta att jag är dum i huvet.
Sorry. Ursäkta.

Ärligt talat var det typ en retorisk fråga, lite ironi.
Jag vet att det är skitdumt att försöka vara ironisk i skrift, men jag dabbar mig ibland.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Antar att du skämtar
Svaret kom på fel, plats
 
Mikael_L
T TWX skrev:
Det är inget problem det vet alla det är därför det behövs reglerbar elkraft så som vatten, kärnkraft, men läs hela tråden så ser du att det jag svarade på var ett inlägg där det pratades om priset för vindkraft tillverkad el var.
Kärnkraften är inte speciellt reglerbar.
Vi snackar timmar för att justera effekten ett tiotals procent.
Sen tror jag att de får ett termiskt slitage som de vill undvika.
Svenska kk-verk har nästan alltid kört på 98-100% hela tiden, 24/7.

Det finns väl lösningar för att göra de mer reglerbara, en är att köra det på 100% men bara dumpa den energi man inte behöver som värme till omgivningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
what goes around comes around.., det gäller alltså dig med, gnälljävel.
Hej fsn
På vilket sätt hjälper ditt språkbruk och ditt ordval TS?

Istället borde du, likt de som driver och ansvarar för elnäten, beskriva villkoren för att kunna ansluta solceller till elnätet i varierande storlek, det som TS frågar om.

Så här skriver t.ex. EON på sin hemsida gällande krav och regelverk de är skyldiga att följa;

”Solceller och förstärkningar av elnätet
När solcellerna är köpta är det självklart att vilja komma igång med egen elproduktion så snart som möjligt. Ibland kan det dock behövas förstärkning av elnätet när solceller ska anslutas, vilket kan innebära ytterligare väntetid.
En av anledningarna till detta är att vi som elnätsföretag är skyldiga att följa gällande regelverk för att inte äventyra elleveransens kvalitet och säkerhet. Därför kan vi inte ansluta mer produktion än vad elnätet kan ta emot.
Här kan du läsa mer om bakgrunden till varför det kan krävas förstärkning av elnätet när du vill ansluta solceller.

Skillnader mellan elkonsumtion och produktion
Det finns några grundläggande skillnader mellan konsumtion och produktion av el. Om en villaägare har ett elnätsabonnemang och en säkring på 20 A är det sällan säkringen belastas maximalt. Det brukar handla om enstaka toppar i elförbrukningen över dygnet, till exempel när hushållet lagar mat eller tvättar. Alla grannar i kvarteret lagar heller inte mat eller tvättar samtidigt, vilket gör att topparna i elförbrukningen sprids ut.
När det gäller solcellsanläggningar är de i regel i drift under dygnets ljusa timmar (10–13 timmar), soliga dagar i mars till september. Det gör att det inte rör sig om enstaka tillfällen, utan långa perioder med hög belastning.

Formella krav på god kvalitet på elleveranser
I korthet handlar det om elsäkerhet. Svenska elnätsföretag behöver följa gällande regelverk för att kunderna inte ska drabbas av problem med spänningskvalitet, något som kan förstöra elektriska apparater och orsaka bränder.
Kraven på elproduktion är högre än för konsumtion. När det gäller den el som levereras till kunder tillåter regelverket en variation i spänningen upp eller ned med högst 10 procent. För produktion från egna solceller på taket får variationen i spänning inte vara större än 5 procent i anslutningspunkten, och högst 3 procent i kabelskåp/stolpe där kunder med solceller sammankopplas med övriga kunder.
Detta innebär bland annat att en kund kan konsumera 20 A, men inte producera 20 A på samma anslutning.

Finns det andra lösningar om man vill använda sin solel snabbare?
För att kunna sälja överskottsel och mata in den till elnätet behöver du vänta in att elnätsförstärkningen blir klar. Vill du börja använda din solel i ditt eget hushåll kan du via den installatör eller leverantör som du köpt solcellerna från få tillgång till tekniska lösningar för detta. Detta innebär dock en kostnad som du själv får stå för. Leverantören/installatören ska sedan vända sig till E.ON för att diskutera de förutsättningar som gäller just i ditt ärende.”
https://www.eon.se/artiklar/solceller-och-foerstaerkningar-av-elnaetet


På Energimarknadsinspektionens hemsida finns ett Konsumentforum;
https://konsumentforum.ei.se/org/en...natsforetaget-ratt-att-neka-min-solcellsanla/

Där finns en del frågor och svar som kan vara bra att känna till när det gäller installation av solcellsanläggningar i olika storlekar till ett elnät.
 
Redigerat:
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn
På vilket sätt hjälper ditt språkbruk och ditt ordval TS?

Istället borde du, likt de som driver och ansvarar för elnäten, beskriva villkoren för att kunna ansluta solceller till elnätet i varierande storlek, det som TS frågar om.

Så här skriver t.ex. EON på sin hemsida gällande krav och regelverk de är skyldiga att följa;

”Solceller och förstärkningar av elnätet
När solcellerna är köpta är det självklart att vilja komma igång med egen elproduktion så snart som möjligt. Ibland kan det dock behövas förstärkning av elnätet när solceller ska anslutas, vilket kan innebära ytterligare väntetid.
En av anledningarna till detta är att vi som elnätsföretag är skyldiga att följa gällande regelverk för att inte äventyra elleveransens kvalitet och säkerhet. Därför kan vi inte ansluta mer produktion än vad elnätet kan ta emot.
Här kan du läsa mer om bakgrunden till varför det kan krävas förstärkning av elnätet när du vill ansluta solceller.

Skillnader mellan elkonsumtion och produktion
Det finns några grundläggande skillnader mellan konsumtion och produktion av el. Om en villaägare har ett elnätsabonnemang och en säkring på 20 A är det sällan säkringen belastas maximalt. Det brukar handla om enstaka toppar i elförbrukningen över dygnet, till exempel när hushållet lagar mat eller tvättar. Alla grannar i kvarteret lagar heller inte mat eller tvättar samtidigt, vilket gör att topparna i elförbrukningen sprids ut.
När det gäller solcellsanläggningar är de i regel i drift under dygnets ljusa timmar (10–13 timmar), soliga dagar i mars till september. Det gör att det inte rör sig om enstaka tillfällen, utan långa perioder med hög belastning.

Formella krav på god kvalitet på elleveranser
I korthet handlar det om elsäkerhet. Svenska elnätsföretag behöver följa gällande regelverk för att kunderna inte ska drabbas av problem med spänningskvalitet, något som kan förstöra elektriska apparater och orsaka bränder.
Kraven på elproduktion är högre än för konsumtion. När det gäller den el som levereras till kunder tillåter regelverket en variation i spänningen upp eller ned med högst 10 procent. För produktion från egna solceller på taket får variationen i spänning inte vara större än 5 procent i anslutningspunkten, och högst 3 procent i kabelskåp/stolpe där kunder med solceller sammankopplas med övriga kunder.
Detta innebär bland annat att en kund kan konsumera 20 A, men inte producera 20 A på samma anslutning.

Finns det andra lösningar om man vill använda sin solel snabbare?
För att kunna sälja överskottsel och mata in den till elnätet behöver du vänta in att elnätsförstärkningen blir klar. Vill du börja använda din solel i ditt eget hushåll kan du via den installatör eller leverantör som du köpt solcellerna från få tillgång till tekniska lösningar för detta. Detta innebär dock en kostnad som du själv får stå för. Leverantören/installatören ska sedan vända sig till E.ON för att diskutera de förutsättningar som gäller just i ditt ärende.”
[länk]


På Energimarknadsinspektionens hemsida finns ett Konsumentforum;
[länk]

Där finns en del frågor och svar som kan vara bra att känna till när det gäller installation av solcellsanläggningar i olika storlekar till ett elnät.
Å, vad präktiga vi kan vara då…. Massa jävla domedagstrams. Det är inget problem, det finns OFTA bra med utrymme för solceller och om det inte finns det så får man inte GO av sin nätägare. Vad fan är det som är svårt. Ni har ta mig fan aldrig halvfulla glas, det är alltid halvtomma. Försök vara lite pragmatisk och se inte problem, INGEN kommer att få lov att installera om nätbolaget inte har täckning för det, det finns inget att noja över.
 
F fsn skrev:
Å, vad präktiga vi kan vara då…. Massa jävla domedagstrams. Det är inget problem, det finns OFTA bra med utrymme för solceller och om det inte finns det så får man inte GO av sin nätägare. Vad fan är det som är svårt. Ni har ta mig fan aldrig halvfulla glas, det är alltid halvtomma. Försök vara lite pragmatisk och se inte problem, INGEN kommer att få lov att installera om nätbolaget inte har täckning för det, det finns inget att noja över.
Meh! glasen är ju alltid fulla. (såtillvida du inte har stoppat dem i en vacumkamnare) ;)

Sen är ju frågan vad man vill ha dem fulla med.
Personligen försöker jag fylla dem med nått gott då tex bitter smakar värdelöst i mitt tycke.
(alldeles för trött för att inte åtminstone försöka skriva nått roligt med dubbel innebörd )
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn
På vilket sätt hjälper ditt språkbruk och ditt ordval TS?

Istället borde du, likt de som driver och ansvarar för elnäten, beskriva villkoren för att kunna ansluta solceller till elnätet i varierande storlek, det som TS frågar om.

Så här skriver t.ex. EON på sin hemsida gällande krav och regelverk de är skyldiga att följa;

”Solceller och förstärkningar av elnätet
När solcellerna är köpta är det självklart att vilja komma igång med egen elproduktion så snart som möjligt. Ibland kan det dock behövas förstärkning av elnätet när solceller ska anslutas, vilket kan innebära ytterligare väntetid.
En av anledningarna till detta är att vi som elnätsföretag är skyldiga att följa gällande regelverk för att inte äventyra elleveransens kvalitet och säkerhet. Därför kan vi inte ansluta mer produktion än vad elnätet kan ta emot.
Här kan du läsa mer om bakgrunden till varför det kan krävas förstärkning av elnätet när du vill ansluta solceller.

Skillnader mellan elkonsumtion och produktion
Det finns några grundläggande skillnader mellan konsumtion och produktion av el. Om en villaägare har ett elnätsabonnemang och en säkring på 20 A är det sällan säkringen belastas maximalt. Det brukar handla om enstaka toppar i elförbrukningen över dygnet, till exempel när hushållet lagar mat eller tvättar. Alla grannar i kvarteret lagar heller inte mat eller tvättar samtidigt, vilket gör att topparna i elförbrukningen sprids ut.
När det gäller solcellsanläggningar är de i regel i drift under dygnets ljusa timmar (10–13 timmar), soliga dagar i mars till september. Det gör att det inte rör sig om enstaka tillfällen, utan långa perioder med hög belastning.

Formella krav på god kvalitet på elleveranser
I korthet handlar det om elsäkerhet. Svenska elnätsföretag behöver följa gällande regelverk för att kunderna inte ska drabbas av problem med spänningskvalitet, något som kan förstöra elektriska apparater och orsaka bränder.
Kraven på elproduktion är högre än för konsumtion. När det gäller den el som levereras till kunder tillåter regelverket en variation i spänningen upp eller ned med högst 10 procent. För produktion från egna solceller på taket får variationen i spänning inte vara större än 5 procent i anslutningspunkten, och högst 3 procent i kabelskåp/stolpe där kunder med solceller sammankopplas med övriga kunder.
Detta innebär bland annat att en kund kan konsumera 20 A, men inte producera 20 A på samma anslutning.

Finns det andra lösningar om man vill använda sin solel snabbare?
För att kunna sälja överskottsel och mata in den till elnätet behöver du vänta in att elnätsförstärkningen blir klar. Vill du börja använda din solel i ditt eget hushåll kan du via den installatör eller leverantör som du köpt solcellerna från få tillgång till tekniska lösningar för detta. Detta innebär dock en kostnad som du själv får stå för. Leverantören/installatören ska sedan vända sig till E.ON för att diskutera de förutsättningar som gäller just i ditt ärende.”
[länk]


På Energimarknadsinspektionens hemsida finns ett Konsumentforum;
[länk]

Där finns en del frågor och svar som kan vara bra att känna till när det gäller installation av solcellsanläggningar i olika storlekar till ett elnät.
Det finns såklart fakta i målet, nu är det nog många med mig som inte sätter så hög tilltro till nätbolagen, tex eon, dels har man nog mest dålig erfarenhet av deras kundhantering över lag, det är ju anekdotiskt, men framförallt är deras intressen inte alls samma som våra. De driver ett aktiebolag och deras överordnade mål, lagstadgat, är att maximera avkastningen, de kan inte beakta samhälleliga vinster och fördelar, de måste alltid gå för vinsten. Det gör att deras påståenden alltid måste läsas i det ljuset, det de säger kan alltid antas betyda att det är mest lönsamt för bolaget, resten är sekundärt.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns såklart fakta i målet, nu är det nog många med mig som inte sätter så hög tilltro till nätbolagen, tex eon, dels har man nog mest dålig erfarenhet av deras kundhantering över lag, det är ju anekdotiskt, men framförallt är deras intressen inte alls samma som våra. De driver ett aktiebolag och deras överordnade mål, lagstadgat, är att maximera avkastningen, de kan inte beakta samhälleliga vinster och fördelar, de måste alltid gå för vinsten. Det gör att deras påståenden alltid måste läsas i det ljuset, det de säger kan alltid antas betyda att det är mest lönsamt för bolaget, resten är sekundärt.
Hej djac

För att balansera, just detta, ett uttalande från enbart ett nätbolag, gällande att beskriva villkoren för att kunna ansluta solceller till elnätet i varierande storlek, så tog jag även, i mitt inlägg, med det Konsumentforum som finns på Energimarknadsinspektionens hemsida; https://konsumentforum.ei.se/org/en...natsforetaget-ratt-att-neka-min-solcellsanla/

Läs igenom dessa frågor och svar.

Där i Konsumentforum på Energimarknadsinspektionens hemsida (dit jag hänvisade) hittar ni även en rapport från Energimarknadsinspektionen ” Kortare ledtider för anslutning av nya laddningspunkter till elnätet” där vi i sammanfattningen på sid 5 bl.a. kan läsa;

”Resultaten från den konsultstudie Ei upphandlat för uppdraget visar att ledtiderna för anslutning av laddningspunkter varierar mellan 4 och 36 månader. En stor del av variationen beror på hur stor effekt i kilowatt (kW) som anläggningen ansluts på, där mindre anläggningar, 100–200 kW, kan tas i bruk inom 4–13 månader medan tiden för att ansluta större anläggningar, 600–1 400 kW, kan vara upp till 36 månader. Handläggningstiden hos elnätsföretagen lyfts fram som en av de största flaskhalsarna i anslutningsprocessen. En del av problemet ligger i den tid som går från det att ansökan kommer in till det att en handläggare har tid att bearbeta den. Många ansökningar får vänta på handläggning upp till flera månader på grund av ett högt ansökningstryck, inte bara från laddoperatörer utan även från andra elektrifieringsprojekt och ny elproduktion. Även nätförstärkningar lyfts fram som en väsentlig påverkande faktor, både när det kommer till tidsåtgång och vad som är kostnadsdrivande.”
https://www.ei.se/download/18.4e2a3bf1184b408adc431ce/1669883762925/Kortare-ledtider-för-anslutning-av-nya-laddningspunkter-till-elnätet-Ei-R2022-08.pdf

Det är samma elnätsbolag som både ansluter solcellsanläggningar och laddstationer till sina elnät och ”flaskhalsarna i anslutningsprocessen” finns för båda.

Idag är det på grund av den stora tillströmningen av kunder en väntetid både på beställning/leverans av solcellsanläggningar samt väntetider på montage.

För att sedan få börja leverera effekt in i elnätet måste man ha ett tillstånd (godkännande) från elnätsbolaget att de kan ta emot effekten i sitt elnät.

Av Konsumentforum på Energimarknadsinspektionens hemsida framgår dilemmat för de som har betalat för en solcellsanläggning och inte får börja leverera in i elnätet.


TS behöver goda råd i beslutet och i valet av storlek av anläggning.
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

För att balansera, just detta, ett uttalande från enbart ett nätbolag, gällande att beskriva villkoren för att kunna ansluta solceller till elnätet i varierande storlek, så tog jag även, i mitt inlägg, med det Konsumentforum som finns på Energimarknadsinspektionens hemsida; [länk]

Läs igenom dessa frågor och svar.

Där i Konsumentforum på Energimarknadsinspektionens hemsida (dit jag hänvisade) hittar ni även en rapport från Energimarknadsinspektionen ” Kortare ledtider för anslutning av nya laddningspunkter till elnätet” där vi i sammanfattningen på sid 5 bl.a. kan läsa;

”Resultaten från den konsultstudie Ei upphandlat för uppdraget visar att ledtiderna för anslutning av laddningspunkter varierar mellan 4 och 36 månader. En stor del av variationen beror på hur stor effekt i kilowatt (kW) som anläggningen ansluts på, där mindre anläggningar, 100–200 kW, kan tas i bruk inom 4–13 månader medan tiden för att ansluta större anläggningar, 600–1 400 kW, kan vara upp till 36 månader. Handläggningstiden hos elnätsföretagen lyfts fram som en av de största flaskhalsarna i anslutningsprocessen. En del av problemet ligger i den tid som går från det att ansökan kommer in till det att en handläggare har tid att bearbeta den. Många ansökningar får vänta på handläggning upp till flera månader på grund av ett högt ansökningstryck, inte bara från laddoperatörer utan även från andra elektrifieringsprojekt och ny elproduktion. Även nätförstärkningar lyfts fram som en väsentlig påverkande faktor, både när det kommer till tidsåtgång och vad som är kostnadsdrivande.”
[länk]

Det är samma elnätsbolag som både ansluter solcellsanläggningar och laddstationer till sina elnät och ”flaskhalsarna i anslutningsprocessen” finns för båda.

Idag är det på grund av den stora tillströmningen av kunder en väntetid både på beställning/leverans av solcellsanläggningar samt väntetider på montage.

För att sedan få börja leverera effekt in i elnätet måste man ha ett tillstånd (godkännande) från elnätsbolaget att de kan ta emot effekten i sitt elnät.

Av Konsumentforum på Energimarknadsinspektionens hemsida framgår dilemmat för de som har betalat för en solcellsanläggning och inte får börja leverera in i elnätet.


TS behöver goda råd i beslutet och i valet av storlek av anläggning.
Japp, som sagt, långa ledtider och allmänt obstruerande är kopplat till lönsamheten hos bolagen, tekniskt och praktiskt finns det inga hinder men om man kan spara en krona så..

Jag tror de flesta är överens om att TS ska gå så stort det är praktiskt och rimligt möjligt, hen är ju förmodligen ingen nätägare och ska därför inte beakta deras perspektiv, det omvända är heller inte sant.
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker inte TS ska tveka att "överdimensionera" lite.
Ja om takyta räcker till och det inte t.ex. plötsligt behövs två st solcellsinverters.
Som regel blir det procentuellt en ganska låg merkostnad för några paneler till och en inverter på någon extra kW.

Dock bör väl TS (och alla som installerar solceller) ta en fundering på olika framtidsalternativ.
Vad man kan göra med sin anläggning ifall:
* Elpriset går ner kraftigt
* Elpriset går upp kraftigt
* Om elpriset förblir kraftigt volatilt (eller ännu mer)
* Om 60-öringen försvinner
osv

Är det dags att skaffa (el till) elbil, är det bra att skaffa en stor volymtank till värmepumpen osv, ska jag börja vedelda och sälja all el istället? osv osv
 
  • Gilla
Numbe och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, som sagt, långa ledtider och allmänt obstruerande är kopplat till lönsamheten hos bolagen, tekniskt och praktiskt finns det inga hinder men om man kan spara en krona så..

Jag tror de flesta är överens om att TS ska gå så stort det är praktiskt och rimligt möjligt, hen är ju förmodligen ingen nätägare och ska därför inte beakta deras perspektiv, det omvända är heller inte sant.
Väldigt intetsägande för att komma från dig. Vad ska man anta när man bedömer praktiskt och rimligt möjligt? Själv skulle jag titta på det Mikael skrev här ovanför och framförallt inte se mig som producent mer än på marginalen när egenbehovet inräknat närliggande framtid i elfordon etc som inte är på plats är med i kalkylen.

Men ändå är det svårt att se rationalitet i att bygga så oordnat i liten skala om det blir stora antal anläggningar. Det går ju så länge det bara är ett fåtal och där gräshoppsvärmen sen drar vidare till andra marker innan det blir av betydelse i stort.

Nu får du svara med gnälljävel, gubbjävel, fetvadd ur osv allt efter din kreativitet på temat gott uppförande.
 
D
GK100 GK100 skrev:
Nu får du svara med gnälljävel, gubbjävel, fetvadd ur osv allt efter din kreativitet på temat gott uppförande.
Förlåt, du kanske blandar ihop mig med någon annan?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.