D
GK100 GK100 skrev:
Väldigt intetsägande för att komma från dig. Vad ska man anta när man bedömer praktiskt och rimligt möjligt? Själv skulle jag titta på det Mikael skrev här ovanför och framförallt inte se mig som producent mer än på marginalen när egenbehovet inräknat närliggande framtid i elfordon etc som inte är på plats är med i kalkylen.

Men ändå är det svårt att se rationalitet i att bygga så oordnat i liten skala om det blir stora antal anläggningar. Det går ju så länge det bara är ett fåtal och där gräshoppsvärmen sen drar vidare till andra marker innan det blir av betydelse i stort.

Nu får du svara med gnälljävel, gubbjävel, fetvadd ur osv allt efter din kreativitet på temat gott uppförande.
Om man bortser från din sista obegripliga kommentar så tror jag nog att jag ska kunna redogöra för vad jag känner i frågan.

Rent generellt bortser jag alltid från scenarios som bygger på -tänk om alla, för det har aldrig hänt i någon fråga.

Sen kan jag tycka att det här med solcellsköp fortfarande diskuteras som om det rörde sig om en Marsresa, det har funnits ett bra tag och är idag inget exotiskt. Jag tycker att om man nu gör investeringen, på normalt sätt med en firma som installerar, så sätter man upp så mycket paneler som taket(n) kan hysa, med hänsyn taget till det estetiska eller andra frågor som ligger individen varmt om hjärtat, som Mikael säger kan saker som växelriktarbehov etc, som är praktisk/ekonomiska, spela in men de är enkla att förstå och bedöma.

Alla diskussioner om en eventuellt kommande energirevolution är ju rena spekulationer, det förefaller inte idag som att energiproduktionen kommer bli gratis i närtid, tvärtom är vi i en omställning och det kommer krävas investeringar, som i sin tur kommer belasta den sista köparen.

Man kan göra det supersvårt, för att man tycker det är roligt, eller så tar man ett steg bak och betraktar helheten.

Idag köper vi en bil utan dessa funderingar, summerar ihop tåg, buss och taxiresor, inköp av eventuell cykel osv men vid solceller blir det väldigt nervöst.
 
  • Gilla
Numbe och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Rent generellt bortser jag alltid från scenarios som bygger på -tänk om alla, för det har aldrig hänt i någon fråga.

Sen kan jag tycka att det här med solcellsköp fortfarande diskuteras som om det rörde sig om en Marsresa, det har funnits ett bra tag och är idag inget exotiskt. Jag tycker att om man nu gör investeringen, på normalt sätt med en firma som installerar, så sätter man upp så mycket paneler som taket(n) kan hysa, med hänsyn taget till det estetiska eller andra frågor som ligger individen varmt om hjärtat, som Mikael säger kan saker som växelriktarbehov etc, som är praktisk/ekonomiska, spela in men de är enkla att förstå och bedöma.

Alla diskussioner om en eventuellt kommande energirevolution är ju rena spekulationer, det förefaller inte idag som att energiproduktionen kommer bli gratis i närtid, tvärtom är vi i en omställning och det kommer krävas investeringar, som i sin tur kommer belasta den sista köparen.

Man kan göra det supersvårt, för att man tycker det är roligt, eller så tar man ett steg bak och betraktar helheten.

Idag köper vi en bil utan dessa funderingar, summerar ihop tåg, buss och taxiresor, inköp av eventuell cykel osv men vid solceller blir det väldigt nervöst.
Hej djac

När jag talar om mängdläran så menar jag många (en mängd) inte alla.

Jag tror inte att ”att energiproduktionen kommer bli gratis i närtid” däremot är det rimligt att den elpriset varierar alltmer (”en mer volatil spotmarknad”). Det kan tex. innebära ett högt elpris i Sverige vintertid och ett lågt elpris under sommartid.

I sin långtidsprognos; ”Framtidens elmarknad: Bixias prognos 2022 – 2035” så kan vi i sammanfattningen läsa;

”Sammanfattning av rapporten:
  • Miljö- och energimål driver tillsammans med fallande investeringskostnader på utvecklingen av förnybar elproduktion i hela Europa
  • Elanvändningen i Norden förväntas öka med omkring 95 TWh till 2035 (47 TWh i Sverige)
  • Elproduktionen i Norden förväntas öka med omkring 145 TWh till 2035 (55 TWh i Sverige)
  • Överskott av produktion i Norden kommer hålla nere elpriserna om kraften inte kan exporteras
  • Elnätet står för stora utmaningar vilket kommer kräva kontinuerliga investeringar
  • Större andel förnybar produktion ger en mer volatil spotmarknad
  • Profilkostnaden förväntas stiga successivt för den förnybara produktionen
  • Inledningsvis stigande priser mot 2030. Därefter avtagande i takt med utbyggnaden av havsbaserad vindkraft och lägre marginalkostnader i Europa
  • Inledningsvis högre priser i södra Sverige men i takt med ökad ledningskapacitet jämnas elområdesdifferenserna ut och rör sig ned närmare systempriset under ett normalår. De södra elområdena i Norge och svenska SE4 kommer allt oftare bli högprisområden”
https://www.bixia.se/energi-i-fokus/framtidens-elmarknad-bixias-prognos-2022---2035

I mina inlägg, gällande TS frågeställning, har jag försökt beakta helheten i en eventuell investering i solceller. På samma sätt som jag försöker beakta helheten om jag funderar på att köpa hus, bil, bergvärmepump etc. Därför så finns t.ex. elnäten och hur elnätsföretagen agerar mm, med i min helhetsbedömning.

I de flesta fall är jag efteråt nöjd med min satsning. Genom att ”ta ett steg tillbaka” och placera det jag avser att göra i ett helhetsperspektiv, så undviker jag i möjligaste mån kostsamma misstag.
 
  • Gilla
Numbe och 1 till
  • Laddar…
Såvida inte ett mirakel skulle ske som att mänskligheten plötsligt får gratis Tesla energi så är det nog rätt kört nu.
Klaus Schwab och globalistmaffian har ju lagt ner kraftproduktionen och skadorna av det kommer ta många år att reparera som det ser ut nu.

Jag ser inga tecken på att solceller kommer bli billigare i det korta loppet. Dom kommer bli smidigare, effektivare med möjlighet till lagring men sålänge efterfrågan är större än tillgången kommer priserna ligga högt.
Tror inte det är någon nackdel att investera i större anläggning än du förbrukar, snarare tvärtom tror jag det är en fördel.
Enligt nya regler ska man ju kunna dela en solanläggning med sina grannar, vet inte exakt hur detta kommer fungera men kanske kan du dela med dig till dina grannar och få betalt utav dom på nåt sätt.

Jag ska installera paneler på mitt fritidshus. Produktionen kommer överstiga förbrukningen med råge men om jag har samma elbolag på bägge husen får jag tydligen kvitta produktionen på fritidshuset mot förbrukningen på hemadressen vilket då kommer bli ca plus minus noll.
Så om allting fungerar som tänkt kommer jag kanske bara betala för nätavgiften framöver, förutsatt att staten inte straffbeskattar mig för minskade intäkter för energiskatt eller upptäcker att solceller smutsar ner jorden.

Jag skulle säga att det bara är att köra på, har du pengarna köp mer än du behöver för den extra kostnaden att installera när byggställning och montörer är på plats är bara några extra timmar och material.
Kan du sedan lagra i batterier och sälja vid rätt tillfälle så kan du mycket väl tänkas kunna tjäna en slant på kuppen.
En kollega som fått solsting har maxat sin solanläggning till gränsen för mikroproduktion. Han tjänar flera tusen varje månad som jag har förståt.
 
  • Gilla
Numbe och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Såvida inte ett mirakel skulle ske som att mänskligheten plötsligt får gratis Tesla energi så är det nog rätt kört nu.
Klaus Schwab och globalistmaffian har ju lagt ner kraftproduktionen och skadorna av det kommer ta många år att reparera som det ser ut nu.

Jag ser inga tecken på att solceller kommer bli billigare i det korta loppet. Dom kommer bli smidigare, effektivare med möjlighet till lagring men sålänge efterfrågan är större än tillgången kommer priserna ligga högt.
Tror inte det är någon nackdel att investera i större anläggning än du förbrukar, snarare tvärtom tror jag det är en fördel.
Enligt nya regler ska man ju kunna dela en solanläggning med sina grannar, vet inte exakt hur detta kommer fungera men kanske kan du dela med dig till dina grannar och få betalt utav dom på nåt sätt.

Jag ska installera paneler på mitt fritidshus. Produktionen kommer överstiga förbrukningen med råge men om jag har samma elbolag på bägge husen får jag tydligen kvitta produktionen på fritidshuset mot förbrukningen på hemadressen vilket då kommer bli ca plus minus noll.
Så om allting fungerar som tänkt kommer jag kanske bara betala för nätavgiften framöver, förutsatt att staten inte straffbeskattar mig för minskade intäkter för energiskatt eller upptäcker att solceller smutsar ner jorden.

Jag skulle säga att det bara är att köra på, har du pengarna köp mer än du behöver för den extra kostnaden att installera när byggställning och montörer är på plats är bara några extra timmar och material.
Kan du sedan lagra i batterier och sälja vid rätt tillfälle så kan du mycket väl tänkas kunna tjäna en slant på kuppen.
En kollega som fått solsting har maxat sin solanläggning till gränsen för mikroproduktion. Han tjänar flera tusen varje månad som jag har förståt.
Hej lars80

Det projekt du beskriver ser intressanta ut med tanke på TS frågeställning

Skulle inte du, här i denna tråd under några år framöver kunna redovisa hur de två projekt du beskrivit här lyckats, utifrån de planer som finns idag.

1. "Jag ska installera paneler på mitt fritidshus. Produktionen kommer överstiga förbrukningen med råge men om jag har samma elbolag på bägge husen får jag tydligen kvitta produktionen på fritidshuset mot förbrukningen på hemadressen vilket då kommer bli ca plus minus noll.
Så om allting fungerar som tänkt kommer jag kanske bara betala för nätavgiften framöver, förutsatt att staten inte straffbeskattar mig för minskade intäkter för energiskatt eller upptäcker att solceller smutsar ner jorden."

2. "En kollega som fått solsting har maxat sin solanläggning till gränsen för mikroproduktion. Han tjänar flera tusen varje månad som jag har förståt."

Energifrågorna är viktiga, och det sista året så har verkligen många fått upp ögonen för kostnaderna och funderat på möjliga åtgärder (besparingsinsatser).

Målet med att vi skriver här i byggahus.nu, är att hjälpa varandra och dela med oss av erfarenheter.

För att det skall fungera är det viktigt att inte bara idéerna redovisas, utan även hur man lyckas under en lång tidsperiod (mer än 3–5 år).
 
Redigerat:
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Beredd att hålla med dig där i det sista stycket. Någon ska dessutom betala för investeringarna som görs, som troligen blir någon form av kärnkraftverk. Och det lär inte vara politikernas löner som bekostar det eller t.ex Vattenfalls chefslöner. Investeringen kommer ju drabba oss vanligt dödliga skattebetalare på ett eller annat sätt, troligen högre energiskatt.
Har lite dålig koll på vad det kostar att bygga en kärnkraftsreaktor/verk och hur många ören energiskatten skulle gå upp, men detta ger ev. en fingervisning:
[länk]
"I USA har Bill Gates TerraPower, GEH och X-Energy fått 160 miljoner USD för att bygga två avancerade demonstrationsreaktorer, och bolaget NuScale har fått federala medel för att uppföra 12 SMR"
Flamanville 3 som nu byggs i Frankrike har fått den senaste kostnadsestimeringen satt till 19.5 mdr EUR. Dvs ca 200 mdr SEK. Elen därifrån när den blir klar beräknas ligga på 200 öre/kWh.
Det är just Flamanville 3 som vår nuvarande Regering är entusiastisk över ser jag i media. Och det tror jag också att förlusterna för detta spektakel är något som skattebetalarna kommer åka på att betala över skattsedeln.

Hade varit bättre om marknaden fått sköta detta. Då hade det bara byggts kärnkraftverk om någon seriös räknat fram en lönsamhet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T TWX skrev:
Största problemet med vindkraft är att ingen vill ha det där de själva bor, senaste utspelet från en kommun var att ändra på avståndet till närmaste hus från 500 m
Jag hade nog inte haft något problem med ett vindkraftverk i närheten. Men jag bor i stad så då är man nog mindre känsligt.

Men jag hade inte haft något emot en regel som säger att man inte får bygga Hyreshus närmare annan bebyggelse än 500 meter. Vet du om den där regeln för vindkraftverk också gällde hyreshus?


T TWX skrev:
Är inte många platser det kan bli några vindkraftverk på och alla kommuner har ju veto rätt.
Byggs en hel del i norra Sverige. Kan det vara så att folk där är mindre ynkliga?


T TWX skrev:
Angående priset på el så tycker jag att det hade varit alldeles perfekt om jag hade fått 50 öre/KWh
Med 32 öre/kWh från ny vindkraft plus några öre/kWh för lagring så borde man landa under 50 öre.

Detta om marknaden får härja fritt. Då kommer vi nog ned dit. Risken är överhängande att vi åker på mängder av politiska beslut som fördyrar.

Solpaneler får hela tiden förbättrad verkningsgrad så priset per kWh för den sjunker stadig. För egenproducerad el kommer man ifrån en del skatter. Än så länge. Så det gör solpaneler till en svagt lönsam historia. Desto större anläggning desto bättre. Blir bra med 30% verkningsgrad från 2-lagerspaneler.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är inte så ovanligt redan nu i vissa områden och nätkonfigurationer.
Det blev jag lite förbryllad över. Hoppas du eller någon kan konkretisera.

Om man tänker sig 31 hushåll som det nämndes. Och så dimensionerad för 8 kW? per hushåll så blir det 250 kW då.
Hur stor "export" har man på sommaren för ett hushåll? För att situationen skall uppstå behöver väl då alla hushållen överproducera 8 kW. Alla borde sitta med 80 kvm solpaneler i hyggligt vädersträck.
Jag har lite svårt att se det framför mig.
På min gata är det EN som skaffat solpaneler. Och vi är nog ungefär 31 stycken hus här. Och den som har är kanske upp i 20 kvm. Och inte har jag sett många andra i området ha solpaneler. Och de som här är långt från några 80 kvm.
Samtidigt säger du att det inte är ovanligt.

Min gissning är att solpaneler marginellt sänker förbrukningen.


GK100 GK100 skrev:
Att det hela tiden glider förbi här i tråden där en handfull nämner det ofta men slås ner av de som vad jag uppfattar det som i stort oinsatta i frågan. Många verkar leva i drömvärldar som små solitärer med psyket låst i avkastning, investeringsmodeller, pris vid försäljning av bostäder osv.

Kommer att tänka på det nutida " orka" när man ser pacman och Martin mot väderkvarnarna som tex sluggern fsn.
Jag har bara sett folk skriva mer på slagordsnivå och svårt alarmistiskt. Men jag kan ha missat några bra inlägg där man konkretiserat. Och kunnat visa giltighet.
 
D daVinci skrev:
Jag hade nog inte haft något problem med ett vindkraftverk i närheten. Men jag bor i stad så då är man nog mindre känsligt.

Men jag hade inte haft något emot en regel som säger att man inte får bygga Hyreshus närmare annan bebyggelse än 500 meter. Vet du om den där regeln för vindkraftverk också gällde hyreshus?



Byggs en hel del i norra Sverige. Kan det vara så att folk där är mindre ynkliga?



Med 32 öre/kWh från ny vindkraft plus några öre/kWh för lagring så borde man landa under 50 öre.

Detta om marknaden får härja fritt. Då kommer vi nog ned dit. Risken är överhängande att vi åker på mängder av politiska beslut som fördyrar.

Solpaneler får hela tiden förbättrad verkningsgrad så priset per kWh för den sjunker stadig. För egenproducerad el kommer man ifrån en del skatter. Än så länge. Så det gör solpaneler till en svagt lönsam historia. Desto större anläggning desto bättre. Blir bra med 30% verkningsgrad från 2-lagerspaneler.
Jag vet inte om de är ynkliga eller inte ynkliga där det byggs vindkraftverk, där jag bor så finns det inte ett enda vindkraftverk men i kommunen bredvid finns det så det är på kommun nivå, har kommunen som mål att inte ha vindkraftverk så blir det ingen byggnation.
Jag försökte för 10 - 15 år sedan att bygga vindkraft men efter lite sökning och lite frågor så insåg jag att det inte var aktuellt.

Idag har jag istället solceller och för mig är det en bra investering, jag har mina för att minska mina kostnader.
Skulle jag kunna koppla bort mig från nätet och köra helt utan något nät så hade mina solceller varit betalda på 3,5 år, med mängden el och pris under 2021 och 2022 vad som händer 2023 vet jag inte.

Men bara priset på varje KWh som jag slipper köpa är en besparing på 78,875 öre, får man sedan 50 öre för såld el så blir investeringen bra sålde 17 000 KWh under juni - dec 2022 , det som inte är bra är om man får 3,67 kr som man fick i augusti 22 det är kanske bra just då om man är egoist men det är inte bra för Sverige eftersom inflationen drar iväg.
 
L lbgu skrev:
Största problemet med vindkraften är att den inte levererar när den behövs som mest. När det är som kallast på vintern blåser det lite.
Tvärtom blåser det mer på vintern.

L lbgu skrev:
Att bygga ett energisystem som till stor del ska bestå av vindkraft är så feltänkt som det kan bli.
Köper du bara när det skördas?
Mycket produceras bara vid vissa tider på året, men folk köper dagligen. Måste komma som en chock för dig.

Med vindkraft och sol så uppstår prisvariationer på el.
Och som för de flesta andra varor så uppstår då en lönsamhet i att lagra.

Det kommer då uppstå företag som levererar tjänsten lagring. Man köper el när det är billigt och säljer när det är dyrt. Det pressar ihop prisvariationerna.

Så här går det till i den fria världen. Men där staten skall sköta allt så kan det ju bli väldigt konstigt och dyrt. Trabanten var väl ingen kioskvältare i väst.
 
T TWX skrev:
När man installerade en LLV pump så kunde man köpa denna tjänst för 2600 kr. dagen efter att rot infördes kostade samma installation 5200 kr. svaret man fick var ja men du betalar ju inte mer än 2600 kr resterande betalar ju staten.
Så var det inte där jag bodde. Då blev det ingen prisskillnad alls.
Däremot så steg priset när man införde krav på certifiering, för plötslig kunde knappt någon installera lagligt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag installerade LLVP för 3000kr för ett år sedan, efter ROT. Killen var inte här mer än en timme så det var rätt bra timlön ändå, trots tiden i bilen för att komma ut på landet där jag bor.
Du kan få berätta då hur i all världen den killen hann med att:
* montera innerdel
* ta upp hål i väggen.
* montera utedel
* vakuumpumpa
* Kapa/flänsa rören.
* Dra el
* Eventuellt montera skydd.

På bara en timme. Förr tog detta minst en halv dag.
 
D daVinci skrev:
Du kan få berätta då hur i all världen den killen hann med att:
* montera innerdel
* ta upp hål i väggen.
* montera utedel
* vakuumpumpa
* Kapa/flänsa rören.
* Dra el
* Eventuellt montera skydd.

På bara en timme. Förr tog detta minst en halv dag.
De två sista gjordes inte (stickpropp). Men jag vet inte hur han gjorde, han hade uppenbarligen gjort det många gånger förr. Jag hade spenderat mer tid på att fundera över vad jag skulle göra på vägen än vad han använde totalt. Grymt effektivt.
 
D daVinci skrev:
Flamanville 3 som nu byggs i Frankrike har fått den senaste kostnadsestimeringen satt till 19.5 mdr EUR. Dvs ca 200 mdr SEK. Elen därifrån när den blir klar beräknas ligga på 200 öre/kWh.
Det är just Flamanville 3 som vår nuvarande Regering är entusiastisk över ser jag i media. Och det tror jag också att förlusterna för detta spektakel är något som skattebetalarna kommer åka på att betala över skattsedeln.

Hade varit bättre om marknaden fått sköta detta. Då hade det bara byggts kärnkraftverk om någon seriös räknat fram en lönsamhet.
Det är nog en stor grön skröna! Angående Flamanville, Hinkley Point C, OL3 så jovisst är det galna byggen och därför tar även EDF fram en SMR reaktor som då även Fortum skrivit samarbetsavtal.
340 MWe NUWARD
https://www.reuters.com/business/en...y-nuclear-newbuild-finland-sweden-2022-12-08/
Sen ser man nu vad Estland beräknar produktionskostnaden till för sin BWR-300
Cost of electricity generation, estimated 50-60 €/MWh
BWRX-300 - Fermi Energia
Samma reaktor byggs då även i Kanada av OPG som påbörjades före jul.
https://www.opg.com/powering-ontari...ar/darlington-nuclear/darlington-new-nuclear/
Så framtidens elpris blir mycket sannolikt 50öre till 1kr och inte volatilt.
 
T TWX skrev:
Idag har jag istället solceller och för mig är det en bra investering, jag har mina för att minska mina kostnader.
Skulle jag kunna koppla bort mig från nätet och köra helt utan något nät så hade mina solceller varit betalda på 3,5 år, med mängden el och pris under 2021 och 2022 vad som händer 2023 vet jag inte.
Det låter extremt.
Den offert jag fick i somras på en ganska stor anläggning (på mitt tak) gav en payofftid på 10 år vid 150 öre/kWh.
Blir marknadspris snarare 50 öre/kWh de kommande 25 åren så talar vi om en payofftid på 30 år.
Blev inget köp.

Det höga priset lär bero på extremt hög efterfrågan på paneler, växelriktare, optimerare och arbetskraft. Det lär inte bestå. Så jag avvaktar några år. En payofftid på 10 år med rimligt elpris är ok för mig. Men inte 30 år.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det låter extremt.
Den offert jag fick i somras på en ganska stor anläggning (på mitt tak) gav en payofftid på 10 år vid 150 öre/kWh.
Blir marknadspris snarare 50 öre/kWh de kommande 25 åren så talar vi om en payofftid på 30 år.
Blev inget köp.

Det höga priset lär bero på extremt hög efterfrågan på paneler, växelriktare, optimerare och arbetskraft. Det lär inte bestå. Så jag avvaktar några år. En payofftid på 10 år med rimligt elpris är ok för mig. Men inte 30 år.
Jag fick en payofftid på 7 år, men som jag skrev så OM jag hade kunnat använda alla KWh själv och inte haft någon kostnad till elbolaget så hade det tagit 3,5 år. Nu kan man inte det men utan några skatteavdrag så har jag 14,5 % på investeringen under 6 månader, men under 2021 så förbrukade jag 39 000 KWh till en totalkostnad på 96 500 kr och 2022 förbrukade jag 27 500 KWh med en totalkostnad på 102 000 kr som tur är så kunde jag använd egenproducerad ström 4 500 KWh som skulle kostat 13 000 kr och sålt 17 000 Kwh till ett avräknat pris 37 000 kr skulle jag kunnat använda mig av 60 öre av den mängd el som jag har köpt så skulle det inbringa ytterligare 10 200 kr men inbetald skatt räcker förmodligen inte till så det räknar jag inte med. Så fortsätter det såhär så tar det 6 år men det är inte bra jag ser helst att det tar 10 år innan den är betald för det gynnar alla som bor och lever i Sverige, för den producerar ström under 25 år sedan tillkommer det lite underhåll men inte så det stör så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.