pacman42 pacman42 skrev:
De två sista gjordes inte (stickpropp). Men jag vet inte hur han gjorde, han hade uppenbarligen gjort det många gånger förr. Jag hade spenderat mer tid på att fundera över vad jag skulle göra på vägen än vad han använde totalt. Grymt effektivt.
Men vakuum pumpa tar ju minst 45 minuter och det går ju inte att göra när man kommer utan det görs ju till sist så troligen har han inte gjort det så han vet nog inte om den läcker. Jag känner en som gjorde för det behövdes inte sa han, efter några månader frågade han om jag visste varför den inte gick och det visste jag det fanns ingen gas kvar. Notera att detta var på den gamla goda tiden då kunde man göra detta själv, men så fanns det några som förstörde detta ni får fundera ut själva hur de gjorde.
 
D
D djac skrev:
Förlåt, du kanske blandar ihop mig med någon annan?
@GK100 fortfarande oklart vad din tanke var här?
 
D daVinci skrev:
Det blev jag lite förbryllad över. Hoppas du eller någon kan konkretisera.

Om man tänker sig 31 hushåll som det nämndes. Och så dimensionerad för 8 kW? per hushåll så blir det 250 kW då.
Hur stor "export" har man på sommaren för ett hushåll? För att situationen skall uppstå behöver väl då alla hushållen överproducera 8 kW. Alla borde sitta med 80 kvm solpaneler i hyggligt vädersträck.
Jag har lite svårt att se det framför mig.
På min gata är det EN som skaffat solpaneler. Och vi är nog ungefär 31 stycken hus här. Och den som har är kanske upp i 20 kvm. Och inte har jag sett många andra i området ha solpaneler. Och de som här är långt från några 80 kvm.
Samtidigt säger du att det inte är ovanligt.

Min gissning är att solpaneler marginellt sänker förbrukningen.

Jag har bara sett folk skriva mer på slagordsnivå och svårt alarmistiskt. Men jag kan ha missat några bra inlägg där man konkretiserat. Och kunnat visa giltighet.
Jag ska komma ihåg att ge exempel på när och hur det kan bli problem i nätet och även relativt nyanlagda med nivåerna 130/50/10 kV och inmatning via två tryckpunkter och långa radialer mellan. Det blir riktiga fall helt konkreta och uppmätta utredda delvis av undertecknad om det nu är något att lita på gnälljävlar, gubbjävlar med fetvadd i öppningarna. ,)
 
D djac skrev:
@GK100 fortfarande oklart vad din tanke var här?
Det var en ren sammanblandning med annan brukare tidigare i tråden. Så jag får be om ursäkt för det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T TWX skrev:
Jag fick en payofftid på 7 år
Ja, innan Frankrike fick stänga av 30 rostiga kärnkraftverk och LNG priset gick i taket, och därmed elpriset i Europa, så fick man nog 7-8 år payofftid. Men då var det på ett elpris som gällde innan. 45-50 öre kanske.

Det är en helt annan affär än 10 år vid 150 öre.

Nu tror jag priserna på solpanelsinstallationer kommer tillbaka. Det är trots allt marknadskrafterna som gäller för utrustningen. Och produktionen kommer möta efterfrågan nu när Kina till sist ger upp vansinnet med lock down.
Och investeringarna i högre verkningsgrad och billigare produktion kommer ge lägre pris per watt.

(En liten huvudvärk jag har är den höga likspänningen på taket. Det över flera hundra volt. Och därmed risken för ljusbåge. Jag vill ju inte att huset brinner ned. Detta är väl en sak för alla alarmister. Som dom verkar ha missat).
 
GK100 GK100 skrev:
Jag ska komma ihåg att ge exempel på när och hur det kan bli problem i nätet och även relativt nyanlagda med nivåerna 130/50/10 kV och inmatning via två tryckpunkter och långa radialer mellan. Det blir riktiga fall helt konkreta och uppmätta utredda delvis av undertecknad om det nu är något att lita på gnälljävlar, gubbjävlar med fetvadd i öppningarna. ,)
Jag är intresserad.
Vet inte hur du tänker med långa radialer? Vi talar om villakvarter ...
 
D daVinci skrev:
Ja, innan Frankrike fick stänga av 30 rostiga kärnkraftverk och LNG priset gick i taket, och därmed elpriset i Europa, så fick man nog 7-8 år payofftid. Men då var det på ett elpris som gällde innan. 45-50 öre kanske.

Det är en helt annan affär än 10 år vid 150 öre.

Nu tror jag priserna på solpanelsinstallationer kommer tillbaka. Det är trots allt marknadskrafterna som gäller för utrustningen. Och produktionen kommer möta efterfrågan nu när Kina till sist ger upp vansinnet med lock down.
Och investeringarna i högre verkningsgrad och billigare produktion kommer ge lägre pris per watt.

(En liten huvudvärk jag har är den höga likspänningen på taket. Det över flera hundra volt. Och därmed risken för ljusbåge. Jag vill ju inte att huset brinner ned. Detta är väl en sak för alla alarmister. Som dom verkar ha missat).
Nu kom du med en till "grön skröna" om Frankrike. Deras kärnkraft börjar tuffa på fint och är ett av skälen att en akut elkris inte kan ses längre.
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
Sen kommer då aldrig president Macron att tillåta att deras kärnkraftverk bli misshandlad av en marknad men jag tror på 50öre till1kr/kWh som jag skrev.
https://www.france24.com/en/france/...clear-sector-stalled-in-europe-s-hour-of-need
 
D daVinci skrev:
Jag är intresserad.
Vet inte hur du tänker med långa radialer? Vi talar om villakvarter ...
Även villakvarter men framförallt mindre samhällen matas ibland så och som avtappning utefter sträckan. Som sagt jag ska komma ihåg att komma in med lite mer om det vid tillfälle.
 
Mikael_L
D daVinci skrev:
Jag är intresserad.
Vet inte hur du tänker med långa radialer? Vi talar om villakvarter ...
Jag är också lite nyfiken.
Jag har backat lite från vad jag skrev för ett tag sedan, att lokal produktion knappast kan vara något problem.
Jag tror fortfarande inte att det är något problem, inget stort i alla fall, ty då borde det börjat höras om.

Men jag lär mig gärna mer, istället för att gissa själv.
(bli gärna road av min signaturtext nu! :))
 
P paralun skrev:
Nu kom du med en till "grön skröna" om Frankrike.
https://www.enerdata.net/publicatio...tart-27-nuclear-reactors-end-2022-france.html
EDF aims at restarting 27 of its nuclear reactors in France before the end of December 2022, out of 32 reactors that are currently shut down for maintenance or repair. The five remaining reactors are expected to be restarted before the end of February 2023.
32 har varit avstängda (av 56) säger EDF själva här.
30 har varit avstängda för att dom är trasiga. Så 2 här lär vara avstängda för underhåll.

Det är väl så att någon lurat dig rejält, och du tror blint på det, och kallar verkligheten för en skröna.


P paralun skrev:
Sen kommer då aldrig president Macron att tillåta att deras kärnkraftverk bli misshandlad av en marknad
Med statligt ägande så säkerställer dom höga priser.

Frankrike har legat i topp i Europa prismässigt på Nordpool under året. Föga förvånande.
 
D daVinci skrev:
[länk]

32 har varit avstängda (av 56) säger EDF själva här.
30 har varit avstängda för att dom är trasiga. Så 2 här lär vara avstängda för underhåll.
Det är väl så att någon lurat dig rejält, och du tror blint på det, och kallar verkligheten för en skröna.
Med statligt ägande så säkerställer dom höga priser.
Frankrike har legat i topp i Europa prismässigt på Nordpool under året. Föga förvånande.
Jo men man har fått igång ett antal kärnreaktorer och var nere i runt 30GW, nu har man nosat på 45GW så det är en klar förbättring, mer kommer och kan troligen möjliggöra att Tyskland sänker sin skitiga kolproduktion.
Så det är mycket bra inklusive att man ska bygga ett antal känreaktorer till (sen kan vi och Tyskland sitta och sura) Sen får antagligen Tyskland vika ner sig med ett elhandelsavtal som möjliggör planerbar elpoduktion.
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är också lite nyfiken.
Jag har backat lite från vad jag skrev för ett tag sedan, att lokal produktion knappast kan vara något problem.
Jag tror fortfarande inte att det är något problem, inget stort i alla fall, ty då borde det börjat höras om.

Men jag lär mig gärna mer, istället för att gissa själv.
(bli gärna road av min signaturtext nu! :))
Det kommer tids nog men än så länge är det bara de som bor lite mer enskilt och vill ha större anläggningar som får problem.
Grannen har precis beställt solceller och han pratade med kommunen först, de gissade på att ca 8-10 hus kan ansluta solceller på vår gata med ca 50 hushåll. Vi är 4 hittills. Man vet inte exakt förrän man kontrollerat en riktigt solig dag när gatan nyttjar så lite el som möjligt utan kan bara uppskatta, men är elen billig kommer många att köra AC på kyla, ladda elbilar (finns 5 på gatan hittills) och sådant och då kan det ju få plats en anläggning till. Typ så sade de tydligen.
 
@Numbe Hur har det gått här, vad blev det för beställning av storlek på anläggning ?
 
M mortimer skrev:
@Numbe Hur har det gått här, vad blev det för beställning av storlek på anläggning ?
Hallå Mortimer. I nuläget talar det mesta för att vi beställer en "för stor" anläggning. Tack för dina och övrigas inspel!
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
N Numbe skrev:
Hallå Mortimer. I nuläget talar det mesta för att vi beställer en "för stor" anläggning. Tack för dina och övrigas inspel!
Sålänge man inte beställer för liten så är alla val bra på storlek.
Hur stor blir det ?

Jag har beställt en anläggning som beräknas producera 14.000kwh. Använder idag ca 8500kwh. Förbrukning kommer successivt öka. Om 2-3år till ca 11.000kwh, om 10-12 år när vi blir lagom gamla till ca 11-13.000kwh. Degraderingen innebär också att produktionen kommer vara mindre än 14.000kwh om 10-12år i mitt fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.