Mathias12 Mathias12 skrev:
[bild] [bild]

Fortfarande vinter
//Mathias
Så jäkla fint :=)
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Hej
Nu har jag börjat kakla väggarna. Jag utgår från mitten och går ut mot kanterna. Då får jag lika stora kantbitar på var sida.

Pågående kaklingsarbete på vägg, utgår från mitten, med verktyg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående kakelarbete med halvsatta vita kakelplattor på en vägg med tydlig mittenutgångspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Mathias
 
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Hej
Små framsteg men det tar tid att kakla. Men jag har inte bråttom, så det får ta lite tid
//Mathias
Halvkaklat badrum med osätt kakel på väggarna runt ett fönster och en stege på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående kakelarbete i rum med stege, ofullständigt kaklade väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Bra jobbat(y)
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Solig vy av snötäckt landskap med träd och berg i bakgrunden, indikerar sen vinter eller tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt landskap med berg under en klarblå himmel, snö smälter i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hej
Skönt att värmen kommer så att snön snart smälter bort
//Mathias
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Bergslandskap med snöfläckar under delvis molnig himmel, vy från en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Mathias
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Otroligt vackert :D
 
Hej
Nyinstallerad takhuven på ett klart tak med förberedelse för solel genom svart dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nyinstallerad takhuv och svart dosa förberedd för solel, mot träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är takhuven på plats. Så nu är taket klart, skönt.

Men nu tittar jag på Solel så det blir kanske lite mer takarbete snart. Jag har förberett med en svart dosa längst ner på takhuven där eventuell Solel ska kunna komma in i huset.
//Mathias
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Centralen för solel sätter man väl vanligtvis ute, vid huvudsäkringarna?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Centralen för solel sätter man väl vanligtvis ute, vid huvudsäkringarna?
Om man måste. Det är ju den absolut fulaste lösningen :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om man måste. Det är ju den absolut fulaste lösningen :)
Vi fick inte ha den på insidan? Gott om plats i garaget för det annars. Inte grannarna heller. Tre olika system.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi fick inte ha den på insidan? Gott om plats i garaget för det annars. Inte grannarna heller. Tre olika system.
Jo det får man visst. Låter mer som lata montörer. Nu väljer jag inte placering eftersom vi är UE åt Svea Solar men jag har installerat runt 10-15st inomhus. Runt 75% av de jag varit på sitter i typ pannrum/garage/förråd

Däremot ska det vara brandskyddat och de kanske kan påverka? Jag har förberett i mitt pannrum för växelriktaren men har väggar, tak och golv i betong
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Hej
Har ingen aning om vad som gäller här. De som var här och titta nämnde inget om det. Min tanke är att den ska sitta inomhus. Jag visade vad jag förberett med dosa för att få in kablarna i huset och var jag tänkt att de ska montera centralen. Sen kommer den att flyttas lite när jag vet hur centralen kommer hamna i garage delen.
Jag vill inte ha den på utsidan av huset. Om det ska vara brandskyddet kan jag sätta den i källaren där det betonggolv , betongtak och betongväggar.
//Mathias
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Däremot ska det vara brandskyddat och de kanske kan påverka? Jag har förberett i mitt pannrum för växelriktaren men har väggar, tak och golv i betong
Har inget pannrum. Vet inte om jag tycker att montörerna är lata när de inte bygger om ett trähus till ett betonghus
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har inget pannrum. Vet inte om jag tycker att montörerna är lata när de inte bygger om ett trähus till ett betonghus
Det finns såklart lösningar för alla hus. Har du träfasad så ska det ändå sättas upp en brandskyddsskiva, ungefär på samma sätt som inne. Gips är brandklassat inne.

Vi kanske ska låta tråden återgå.

Som en liten fotnot så spelar det ingen roll vart växelriktaren sitter. Men du ska kunna bryta strömmen till solcellerna inom 1m (ev 0,5m) från elmätaren. Detta löser man oftast med en brytare till anläggningen i fasadskåpet. Tyvärr är branschen lite av vilda västern och alla företag gör olika.

En annan grej är ju om ni redan fått ett fast pris och sen diskuterar placering. Blir det längre kabeldragningar och mer komponenter så är det ganska enkelt att säga ”man får inte ha den där” istället för ”då kostar det extra”. Detta borde säljaren ta höjd för, men det görs inte alltid, eller som jag skrev, bekväma montörer.
 
Redigerat:
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.