276 784 läst · 714 svar
277k läst
714 svar
Sjövalla gård
Hej
Nu har jag börjat kakla väggarna. Jag utgår från mitten och går ut mot kanterna. Då får jag lika stora kantbitar på var sida.
//Mathias
Nu har jag börjat kakla väggarna. Jag utgår från mitten och går ut mot kanterna. Då får jag lika stora kantbitar på var sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
//Mathias
Hej
Nu är takhuven på plats. Så nu är taket klart, skönt.
Men nu tittar jag på Solel så det blir kanske lite mer takarbete snart. Jag har förberett med en svart dosa längst ner på takhuven där eventuell Solel ska kunna komma in i huset.
//Mathias
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är takhuven på plats. Så nu är taket klart, skönt.
Men nu tittar jag på Solel så det blir kanske lite mer takarbete snart. Jag har förberett med en svart dosa längst ner på takhuven där eventuell Solel ska kunna komma in i huset.
//Mathias
Jo det får man visst. Låter mer som lata montörer. Nu väljer jag inte placering eftersom vi är UE åt Svea Solar men jag har installerat runt 10-15st inomhus. Runt 75% av de jag varit på sitter i typ pannrum/garage/förrådAnna_H skrev:
Däremot ska det vara brandskyddat och de kanske kan påverka? Jag har förberett i mitt pannrum för växelriktaren men har väggar, tak och golv i betong
Hej
Har ingen aning om vad som gäller här. De som var här och titta nämnde inget om det. Min tanke är att den ska sitta inomhus. Jag visade vad jag förberett med dosa för att få in kablarna i huset och var jag tänkt att de ska montera centralen. Sen kommer den att flyttas lite när jag vet hur centralen kommer hamna i garage delen.
Jag vill inte ha den på utsidan av huset. Om det ska vara brandskyddet kan jag sätta den i källaren där det betonggolv , betongtak och betongväggar.
//Mathias
Har ingen aning om vad som gäller här. De som var här och titta nämnde inget om det. Min tanke är att den ska sitta inomhus. Jag visade vad jag förberett med dosa för att få in kablarna i huset och var jag tänkt att de ska montera centralen. Sen kommer den att flyttas lite när jag vet hur centralen kommer hamna i garage delen.
Jag vill inte ha den på utsidan av huset. Om det ska vara brandskyddet kan jag sätta den i källaren där det betonggolv , betongtak och betongväggar.
//Mathias
Det finns såklart lösningar för alla hus. Har du träfasad så ska det ändå sättas upp en brandskyddsskiva, ungefär på samma sätt som inne. Gips är brandklassat inne.Anna_H skrev:
Vi kanske ska låta tråden återgå.
Som en liten fotnot så spelar det ingen roll vart växelriktaren sitter. Men du ska kunna bryta strömmen till solcellerna inom 1m (ev 0,5m) från elmätaren. Detta löser man oftast med en brytare till anläggningen i fasadskåpet. Tyvärr är branschen lite av vilda västern och alla företag gör olika.
En annan grej är ju om ni redan fått ett fast pris och sen diskuterar placering. Blir det längre kabeldragningar och mer komponenter så är det ganska enkelt att säga ”man får inte ha den där” istället för ”då kostar det extra”. Detta borde säljaren ta höjd för, men det görs inte alltid, eller som jag skrev, bekväma montörer.
Redigerat: