Hej
Igår kväll kopplade jag ihop golvvärmen och luftade systemet i utbyggnaden.
Känns skönt när väderleks rapporten visar runt -15 till -20.
Idag var det varmt och skönt på golvet.
I badrummet har jag både el och vattenburen golvvärme. El värmen slog av nu och vatten tar över.
//Mathias
 
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Hej!

Grundtanken var som sagt mycket mer än bara planteringen och nu var det dags för nästa etapp i detta bygge. Återigen tog jag hem en liten grävare. Har en liten förkärlek för allt som har motorer.

[bild]

Eftersom det är kul att gräva så grävde jag lite för djupt. Tittar ni noga så ser ni en liten djupare dränerings dike ungefär i mitten. marken sluttar lite mot mitten.

[bild]

På med fiberduk och en hel del grus, tror att det vart ungefär 2 dm tjockt. Men hellre för mycket än för lite.

[bild]

Efter jag kört padda så vart det några meter regel. En liten altan kräver få reglar och en stor kräver lite fler.

//Mathias
Mathias12 Mathias12 skrev:
Hej!

Mera bilder på etage planteringen!

[bild]
[bild]
Gruset utanför lådorna kommer att täckas med matjord.
[bild]
Varannan låda med jord och varannan med grus. I botten av varje låda ligger det fiberduk.
[bild]
Kortet taget ifrån bron på huset.
[bild]
[bild]
Plantering pågår.

//Mathias
Hej! Vilket fantastiskt fint resultat!
Din etageplantering är precis vad jag letar efter!! Min vision är densamma men kommer sträcka sig som din fast i endast ett fack men att det ska vara grusad trappa på ena sidan. MEN!
Hur konstrueras dessa? Bygga de i lutningen som banken har och att det nerifrån blir översta brädans slut som blir nästa etages understa bräda? Behövs något bakstycke byggas för att hålla kvar dem? Slog du i några stöttor för att de inte ska röra sig?

Bästa hälsningar Jessica
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
J Jessica Lindén skrev:
Hej! Vilket fantastiskt fint resultat!
Din etageplantering är precis vad jag letar efter!! Min vision är densamma men kommer sträcka sig som din fast i endast ett fack men att det ska vara grusad trappa på ena sidan. MEN!
Hur konstrueras dessa? Bygga de i lutningen som banken har och att det nerifrån blir översta brädans slut som blir nästa etages understa bräda? Behövs något bakstycke byggas för att hålla kvar dem? Slog du i några stöttor för att de inte ska röra sig?

Bästa hälsningar Jessica
Hej
Ursäkta sent svar.
Lådorna är anpassade efter hur backen lutade. Varje rad byggdes nerifrån och upp. Sen började jag på nästa rad.
Jag byggde lådor som jag staplade ovanpå varandra och grävde ur slänten för att stämma med lådan nedanför.
Varje låda är limmad med träpluggar i varandra.
Längderna på lådorna mättes för varje rad sen så anpassades backen runt för att ge slutresultatet.

//Mathias
 
  • Gilla
Jessica Lindén
  • Laddar…
Hej
Har inte blivit så mycket gjort i vinter. Har varit mycket snö och kallt.
Men nu har jag fått gjort lite grann i alla fall.
Detta är i källaren under garaget, där ska det bli ett litet rum för bergvärme pump och el mm.
Pågående bygge i källare med OSB-skivor, vit takplåt och en nybyggd hylla med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick lite virke över så började även på en hylla utanför rummet också. På hyllorna ligger galvad plåt och under det osb.
//Mathias
 
  • Gilla
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.