H Husqvarna220Ac skrev:
denna verkar aningen läka
H Husqvarna220Ac skrev:
När man stänger vår så läker det rejält
Rickard. Rickard.ag skrev:
Eller att själva ventilen läker men det bör den inte göra då den är ny.
Många LÄKANDE ventiler i samma tråd

• Gilla
  • Haha
Mugmaz och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Vi norrlänningar har lite svårt att inte blanda in dialekten i skriftspråket ;)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jag är norrlänning och även med talspråk är det suspekt med kranar som läker...

Jo, men nog hade det varit praktiskt i det här fallet.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Rickard.
S scim skrev:
Jag är norrlänning och även med talspråk är det suspekt med kranar som läker...
Norrland är stort :)

A
Jag tror att det är dialektalt. Jag har hört folk från Ö-vik och Umeå uttala ”det läcker” som ”det läker”. Däremot säger de ”en läcka”, inte ”en läka”.

A
Vi får hoppas att kranen läker nu.:D

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Eller läcker den?

Då ska ni se min nya kran - Läcker som fan.

• Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 4 till
  • Laddar…
Plastikkirurgi?

• Haha
etompau
  • Laddar…
Den tätande delen i en sån utkastare är fjädrad i änden så eg spelar det inte så stor roll om man skruvar den i botten eller något varv ifrån? Sista biten är som sagt fjäderbelastad och den går genom hela väggen och sitter på insidan, därav frostsäker, allt som är i röret i väggen rinner då ut.
Har man slang på så rinner det mycket.
Det räcker därmed att skruva åt tills den tömmer sig och lite till, så det slutar rinna.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Betydligt mer en matsked, vår sprutar rejält när man stänger av, helst om slangen som sitter på är stängd..

Är den helt stängd/åtdragen?
Det i själva kranen är inte mer än vad som ryms i en 2-4dm lång rörbit med diametern 22mm.
Det ger 7,6-15,2cl vatten. (π r2 h, 3,14*11^2*200=76000mm^3)

En matsked är 15ml, så ja det blev 5-10st matskedar.

Med en 20m lång slang på så kan det kanske bli några/flera deciliter.

• Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Mitt rör är nog närmare 2dm och innerdiametern på ett 22mm rör är bara 20mm, dessutom så tar ju det i röret lite volym också, men ok, två matskedar kan jag möjligtvis gå med på :cool:

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
2dm 20mm rör innehåller drygt 4 matskedar, vad det nu har med saken att göra.
Uppenbarligen har kranen läckt, men efter man dragit åt den så den tömt sig själv och sedan slutat rinna ska den inte läcka eftersom fjädern tätar. Är mest troligt inte tätt innuti.
Däremot kan man dra något halvvarv extra efter det slutar rinna eftersom fjädern brukar vara ganska lång.
Det rörmokaren troligen menade är att man inte ska dra vredet i botten och lite till eftersom man då bara skadar tätningen.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Den tätande delen i en sån utkastare är fjädrad i änden så eg spelar det inte så stor roll om man skruvar den i botten eller något varv ifrån? Sista biten är som sagt fjäderbelastad och den går genom hela väggen och sitter på insidan, därav frostsäker, allt som är i röret i väggen rinner då ut.
Har man slang på så rinner det mycket.
Det räcker därmed att skruva åt tills den tömmer sig och lite till, så det slutar rinna.
Jag har inte öppnat just den modellen, men är du verkligen säker på att det är en fjäder i den, det låter lite udda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.