Det har att göra med att läckaget inte har något med kranens självdränerande funktion att göra, eftersom röret bara innehåller små mängder vatten.

Inte säker på den modellen men de jag monterat har sett ut så.
Man märker det om man kan öppna på vatten, sedan försiktigt stänga tills den tömmer röret och blir tät och sedan kan vrida ytterligare säkert två varv till efter det.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Okej, det var en annan model jag öppnade, den hade inte fjäder.

@Allinug det låter som om att montören kapade av manöverstången mer än själva röret, då kommer inte ventilkäglan sluta helt tätt mot sätet fastän ventilen är åtskruvad till max.

• Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Borde den inte droppa konstant då? Iofs lär det ju vara en ispropp nu.

Jag har en sån där kran. Den läcker inte, men är jäkligt svåröppnad.
Förmodligen felinstallerad på något sätt, men den sitter svåråtkomligt under diskbänken.
Hade gärna haft en vanlig kulventil på röret dit, så man kunde stänga av den säkert i oktober, och öppna i april/maj.

A
Vilken är manöverstången?

Montören kapade rören jättemycket, eftersom väggen är så tunn (bara 10 cm mineralull). Så här mycket rör blev det över:
Överblivna kopparör kapade av montör, liggande mot en kartongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är den tunna/smala som är manöverstången/spindelförlängaren.
Här är montageanvisningen, https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4316696.pdf

Funderar på om dom missat följande: "Måttet ska vara 39 ±1 mm när spindelförlängaren bottnar i ventilhuset med fjädern ihoptryckt." utan mätt när fjädern är i normalläge, då kommer inte käglan att täta mot ventilsätet när kranen är åtskruvad. Det kan även bero på att dom missade detta " Ytterröret skall bottna i ventilhuset." när dom skruvade fast ventilhuset (vinkeln) på ytterröret.

• Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
En generell sak i vattenutkastarnas värld är att man alltid ska kapa innerrör och ytterrör exakt lika mycket. För vattenutkastaren är färdig att installera rakt ur kartongen från fabrik, utan kapning.

Då behöver man inte mäta något alls.

Det ser helt felaktigt kapat ut om alla rör på bilden tillhör vattenutkastaren i fråga.

• Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
...För vattenutkastaren är färdig att installera rakt ur kartongen från fabrik, utan kapning....
Ja, behöver man inte kapa av utrymmesskäl så ska man låta det vara. Bara bra om ventilen kommer en bit in i rummet även om ytterväggen råkar vara tunn. Eller kanske ännu viktigare just då!

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Har haft droppläckage på en sådan FMM själv. Yttersta kransen på käglan (på utomhussidan) hade brustit av i en "ring". Saknade biten finns inte med på bilden.
Lite märkligt eftersom det borde vara o-ringarna som tätar ute, och ventilen via spindeln därinne. Men det blev väl fel på avstånden.
Metallventil med synlig skada på ytterkanten markerad med en röd pil, som orsakat läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Det är 27,3 cm rör bortkapade. Bägge rören är lika långa så noga jag kan mäta med en tumstock. Det är en vattenutkastare från Gustavsberg (för väggtjocklek 30-400 mm).

Det finns inte så mycket utrymme på insidan för utstickande rör, eftersom det är köksskåp där.

Under sommaren har slangen varit påkopplad hela tiden, och därför kan ett ev läckage ha missats.

Samfällighetsföreningen har stängt av vattnet vid ett par tillfällen för att installera temperaturmätare i radhuskrypgrunden. Jag klurar på om något kan ha hänt när ledningarna trycksattes igen. Fast vad jag kommer ihåg så var det inte minusgrader då.

Lägg den korta tjocka på den långa tjocka samt den smala bredvid, då ska den tunna och dom tjocka vara lika långa.

Så som dom ligger nu så ser det ut som om dom tjocka är lite längre än den tunna.

Om ventilkäglan precis tätar mot ventilsätet så kan käglan fjädra upp när det kommer tryckstötar.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.