Nä nu är jag trött på skiten. :mad:

Den sågar bättre med nästan ingen bladspänning alls än vad den gör med högre spänning. Min nya teori är att hög bladspänning snedställer hjulen. Övre hjulet hänger på en roterande axel som möjliggör tiltandet av övre hjulet. Där är lite glapp i denna axelrotation, höger vänster om man ser bandsågen rakt uppifrån.
 
Kan du mäta på axeln om det är den som rör sig eller om den är still och hjulet rör sig? Om bara hjulet för sig, och om hjulet inte är snett, så är det väl troligen kullagret?
 
50-årskalas igår (inte mitt), sängläge till 13 sen pizza o coca cola och vid 14 kunde jag stappla ner till verkstan på svajiga ben.

Pillade lite med sågen, lite wd40 i spåret där övre hjulets infästning glider när fjädern spänns (rosa pil) efter att ha snubblat över nån tråd på nåt utländskt forum där någon haft problem med "stickyness" här.

Mekade lite fram o tillbaka med bladspänning o sågen sågar numer hur bra som helst. :x har faktiskt inte gjort nåt speciellt, låg eller hög bladspänning, snabb eller långsam matning, tunt eller tjockt ämne...så lyckas jag inte upprepa de fula snitten jag haft tidigare. Skumt och jag litar inte helt på sågen än men ett steg i rätt riktning iaf. Två plankor av hyfsat lika tjocklek i bild 2 visar tydligt skillnaden förr och nu.

Låg spänning ger lite drift, skruvade upp till jag blev av med den.

Där jag har lite axelglapp är vid blå pilen.

Bandsågsdetalj där rosa pil visar övre hjulets glidskena med WD40 och blå pil axelglapp, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två tjocklekar av sågade plankor med synlig skillnad i snittkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Ah, där är bara en stålaxel som löper i ett hål, iaf på min som dock är något äldre än din..
Om glappet återkommer kan du bara knacka ut axeln. shimsa om det glappar i sidled alternativt ny axel om den slitits ner (borde gå att shimsa med men en ny axel är nog lättare)
 
Ja, det sitter en axel fast i sidorna på u-formade detaljen. Där är det inte glappt. Axeln löper sen genom "hjulvinklingsdetaljen" och där är lite glapp. Har dock svårt att tro det skulle va slitet, det är ju inget som konstant roterar utan används bara när man trackar bladet. Jaja, nu funkar som sagt det mesta som det ska. Svarvar en ny axel om jag tror den ställer till problem.
 
Viktiga är att den går bra nu.
Tänkte höra med dig om du tror att någon av fjädrarna du beställde skulle passa fint i incan? Och isåfall vilken av fjädrarna?
 
Jag pillade faktiskt isär Incan helgen som gick för att se hur fet fjäder den hade och om den var klenare eller starkare än nya bandsågens dito. Nu har jag mekat ihop den igen, putsat o gjort den fin o tänkte sälja den. Inte så sugen på att skruva isär igen.

Incan borde ha en något klenare fjäder och så såg det ut också, dock ingen jätteskillnad.

Fjädrarna hittade jag här http://springs.lesjoforsab.se/tryckfjadrar/verktygsfjader Kan du bara lista ut fjäderkonstanten är det enkelt att hitta en passande fjäder:) Fjäderkonstanten kan man "enkelt" lista ut om man har en referensfjäder med känd fjäderkonstant http://www.swedishwoodworking.com/a...e-tension-spring-on-the-hammer-n4400-bandsaw/
 
Åh, du tänkte behålla den nya tillslut? Får man fråga vad som avgjorde?
Hade ju hoppats att du skulle räknar ut konstanten redan ;)
 
Det som avgjorde är att den numer sågar bra:)

...Egenbyggda anhållet är kanonbra, Incan saknade anhåll och jag körde med ett Incra geranhåll som jag mycket gärna vill ha på bordsågen. Utsuget är vida överlägset Incans, jag kan köra bredare blad, den är tyngre o stabilare...ja osså har jag lagt ner så mycket tid på den att jag omöjligt kan göra mig av med den inom överskådlig framtid.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Lite trådlyft. Semestern har börjat och tänkte titta över min bandsåg som är av samma typ som din, Ola, och med ungefär samma problem. Tänkte höra vilken typ av fjäder du beställde till det övre hjulet? Det känns som min skulle behöva ett utbyte. Ska också beställa nya sågblad.
 
O UlfY skrev:
Lite trådlyft. Semestern har börjat och tänkte titta över min bandsåg som är av samma typ som din, Ola, och med ungefär samma problem. Tänkte höra vilken typ av fjäder du beställde till det övre hjulet? Det känns som min skulle behöva ett utbyte. Ska också beställa nya sågblad.
Jag beställde 4 olika, var inte riktigt säker på vilken som skulle passa bäst. Den jag slutligen valde var #5317 i denna lista http://springs.lesjofors.se/tryckfjadrar/verktygsfjader

Jag har också en #5316, den har ungefär samma maxkraft, högre fjäderkonstant men är något kortare. Som jag minns det funkade den också, kan skicka den om du vill så kan du testa. Fjädrarna va rätt billiga så betalning kan du strunta i:)
 
  • Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
Det låter ju perfekt. Tack! Du har pm. Ulf
 
Utmärkt!
Jag felsöker också en LINI B350 och har gjort en tråd om det. Tänkte uppdatera när jag fått hem lite mätverktyg och donat med det. Dock tror jag att fjädern i min är för svag. Det går lätt att komprimera den fullt utan att få någon vidare bladspänning. Ska beställa hem ett par fjädrar som du rekommenderar OlaC, tack
 
Nu när ni är två som ska meka såg så fixade jag lite länkar till det jag gjort med min såg, förutom det i denna tråden. Ligger annars utspritt lite varstans i "vad har du gjort med verktyg idag"-tråden

Så, here we go styrningar, anhåll, utsug (som för övrigt fungerar helt fantastiskt bra), täckkåpa för baksidan, hjulunderrede och iläggsplatta

Angående fjädrarna så se till att inte trycka ihop dom mer än "S3" i länken jag postade tidigare inlägg, för 5317 fjädern betyder det 19mm hoptryckning och för 5316 fjädern 15mm.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Tack för det.
För mig blir det att leta rätt på någon slags nytt kilremshjul till drivningen med. Även hållaren till bordet är trasigt (avbrutet gjutjärn som är lött men lagningen är trasig). Jag har goda förhoppningar om att kunna laga med ek.
Som jag skrev ovan, jag kommer lägga ut lite bilder på maskin och vad som går bra och mindre bra, så de kan komma någon annan till nytta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.