Ingen aning hur bra den funkar :x Är inte riktigt framme vid premiärsågning än på ett tag.

Men jag tror det kommer funka hur bra som helst, enda problemet som jag ser det är om klingan tar med sig spån som inte lossnar av suget, det är där min idé om borstar kommer in.
 
  • Gilla
John*5 och 1 till
  • Laddar…
Kan tala om lite hur bra/dåligt min fungerar. Den fungerar riktigt bra vid "normal" sågning. Visst är det dock lite spån som följer med bladet. I förrgår sågade jag upp en plommonstock (25cm i diameter) till plank. Den var rejält blöt inuti. Här var det ganska rejält med spån som hamnade inuti sågen. Borstar hade säkert hjälpt!
 
Idag har jag hyvlat körsbär för hand för första gången. Det gör jag gärna om.
 
Dragit i sista skruven i hjulbasen till bandsågen, känns stabil och bra. Givetvis färgmatchad så gubbarna på läktaren håller sig lugna. :) Bara anhållet kvar.


Gråmålad hjulbas till bandsåg med skruvade förbindelser och hjul, placerad på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart hjulbas installerad på en bandsåg i ett verkstadsutrymme, matchar sågens färg med stabil konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Dragit i sista skruven i hjulbasen till bandsågen, känns stabil och bra. Givetvis färgmatchad så gubbarna på läktaren håller sig lugna. :) Bara anhållet kvar.


[bild]

[bild]
Snyggt! Skulle gärna veta lite mer. Vad är det för hjul (var köper man dem?). Vad är basen gjord av? Ser vinkeljärn men är det plywood också? Vad väger din såg?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Hjulen hitta jag på hornbach, specade 80kg, det är 50mm (hjuldiameter) dubbelhjul. Min konstruktion sket sig aningen, skulle egentligen ha större hjul men hade inte räknat med bromsarmen så dom fick inte plats när dom skulle skruvas dit. Dom större 70mm dubbelhjulen jag har på monteringsbordet är specade 125 eller 150 om jag minns rätt, köpte dom på bauhaus men lyckas inte surfa fram dom.

Sågens underrede landar på vinkeljärn ja, resten är 18mm björkplywood. Sågen väger nog runt 100.

Konstruktionen är väl rätt lik denna https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a2/bf/ba/a2bfbadf3869a67aa6fd65d4e158e8d8.jpg men med facit i hand hade jag hellre kört på nåt i stil med detta (fast betydligt kraftigare överliggare) för att ge hjulen mer plats https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/a9/31/19/a931190dba80b7b286041e23ecd79508.jpg
 
Redigerat:
Anledningen till att jag frågar är för att jag vill ha en mobil bas till min bandsåg också. Har varit tveksam till om det går att bygga något vettigt av trä och komma billigare undan än att köpa en färdig i stål. Min bandsåg väger 250kg.
 
Jo jag förstod anledningen till frågan :). Jag har en rutlands mobil bas till bordsågen som väger 250, den är billig och funkar bra men bara två av de fyra hjulen är svängbara och jag skulle bli tokig på att ha en sån bas till något jag rullar runt ofta. Ska den bara rulla fram o tillbaka i en riktning funkar den bra.

Sök på mobile base woodworking machines så får du massa idéer, det finns gott om lösningar där folk bygger egna basar till 300kg maskiner.
 
  • Gilla
Folkis
  • Laddar…
Verktyg för träbearbetning och en dammsugarslang på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dominon kanske är jämförelsevis snabb men nå är det kvickare att dra i lite trallskruv å kalla det klart...
 
Tänkte ta tag i skoställen som grabben bett om så det blev premiär för klyvklingan till bordssågen för att klyva 40mm ekskiva.

Bordssåg med dubbla klyvklingor installerade redo för arbete med trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träbitar bearbetade för att bilda sidor till ett skoställ på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att snygga till brända kanterna efter sågningen på Hornbach tänkte jag dra av några 10-delar på alla kanter med fräsen men åkte på att först fixa anhållet då glidytorna av plast hade släppt ...

Träbearbetningsverkstad med klyvklinga, frästa skivor, skruvdragare och mätverktyg på bordssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ett hyllplan så det nu blev det vita hala skivor. Fräste in skenorna upptill och frihandsfräste försänkningarna till skruvarna, sen kunde jag börja med vad jag skulle.

Bordssåg med klyvklinga och fräst vita hyllplansbitar med försänkta skruvhål på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordssåg med klyvklinga och en uppspänd hyllskiva redo för fräsning i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg och komponenter på en arbetsbänk med vit bakgrund för snickeriprojekt med ekskiva och fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Shimsade ut ena sidan på anhållet men två spelkort, lagom för att snygga till sidorna.

Närbild av en klyvklinga ovanför en märklinjal som mäter en 40mm ekskiva för bearbetning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det diskreta ben på gavlarna med hjälp av stoppblock på anhållet,

Ekskiva i en träbearbetningsverkstad med en bordssåg och ett anhåll justerat med vita plastskivor och spelkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekskivor med frästa skenor och försänkta skruvhål mot vit bakgrund, del av skoställsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundade av hörnen med en egen version på mallen ngn här på forumet visade.

Bordssåg med en 40mm tjock ekskiva som genomgått fräsning, intill genomskinlig skiva och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så avsluta med radiefräsning av alla kanter utom nertill på fötterna så alla gavelbitar är klara för håltagning för stängerna.

Ekbräda med rundade hörn och släta kanter redo för ytterligare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra trägavelbitar för skoställ, frästa och färdiga för håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Älskar den där hörnmallen. Så lätt att bara runda av. Snyggt jobbat i övrigt!
 
vectrex skrev:
Anledningen till att jag frågar är för att jag vill ha en mobil bas till min bandsåg också. Har varit tveksam till om det går att bygga något vettigt av trä och komma billigare undan än att köpa en färdig i stål. Min bandsåg väger 250kg.
Min bordssåg väger mera och basen är av trä, så det går. Men så är ju den gjord så att den endast bär vikt de få minuter man drar i spaken för att lyfta den, 99.99% av tiden eller längre står den på egna ben. Den är dock stor, funderat om man skulle byggt något kompaktare i stål.

Sånadära små funderingar man får lägga på hyllan då tiden saknas...
 
Annars har jag nollat och ställt in justerbordet på min såg så den gör 90 graders snitt igen, jag brukar få göra det 1-2 ggr i året.. Kanske jag är hårdhänt, man slår ju ofta benet i den där jäkla stången det glider på.
 
När grejerna är framme får man passa på ...

Bytte till sticksågen istället för fräsen i bordet och gjorde några fönsterbänkar som skall monteras i nya och gamla hallarna.

Omvänd bild av sticksåg som skär trämaterial med arbetsbord och fönsterbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordssåg med sticksågblad i användning för att kapa en brun MDF-skiva med spån och metallsläde synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygjord fönsterbänk i trä monterad under ett öppet fönster inomhus, med synliga verktygsspår och väntar på ytterligare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillbaka till skoställen, kapade till rören så i med metallblad i sticksågen.

Verkstadsutrymme med sågat byggmaterial och metallrör förberedda för ett skoställsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkelt att kapa med släden till bordet jag gjorde tidigare. Allt kapat och avgradat.

Avkapade och avgradade aluminiumrör på en arbetsbänk, redo för vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var lite trögsågat i slutet, förstår varför när jag tittar på sågbladet, ngt igensatt av aluminium ...

Använd sticksågsblad med aluminiumspån och texten "Makita B-22" på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åter till gavlarna. Skivorna satt riktigt stabilt på bordet med bench padsen från Axminster, får se hur länge det håller i sig. Mäta, markera och fräsa (borra?) hålen för rören.

Oljad träskiva placerad på blåa bench pads ovanpå ett arbetsbord i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översikt av en arbetsstation med en sticksåg monterad på ett trästycke för att fräsa hål till ett skoställsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ngt sådant här skall det bli, den andra med tre våningar. Nu skall denna slipas lite lätt, oljas in då denna var av oljad bänkskiva och tillslut epoxilimma fast rören.

Hemmagjorda träskoställ med vita metallrör monterade i oljad bänkskiva, redo för epoxilimning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu, tillbaka till att lägga golvspån så det blir klart idag men det var kul med lite omväxling ...
 
  • Gilla
Setomidor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.