Snart färdig med den där förb@nnade bandsågen. Idag svarvade jag iläggsplatta med fläns. Har tidigare gjort liknande plattor med fräs o cirkeljigg kryddat med en del svordomar...aldrig ens tänkt tanken att använda svarven. Det här gick betydligt enklare o lätt som en plätt att trimma in lagom greppassning :)

Iläggsplatta med fläns svarvas på en svarv, metallspån syns, verktygsstål i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomskinlig iläggsplatta med fläns svarvad för bandsåg, monterad på en skruv, uppvisas nära en träyta.
Skapa konto

Iläggsplatta med fläns svarvad för bandsåg, perfekt passning i bordsöppning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kilensnickare och 7 till
  • Laddar…
Har prototypat föravskiljare med kinacyklon, förvaringsback i plast och sugslang från Jula. Gick sådär...spånen ramlar inte ner utan stannar i cyklonen. Ser i alla fall roligt ut när de far runt!

Smidde en ordentlig ritsnål till höjdmåttet som jag köpte begagnat för 10 år sedan. Tidigare har jag använt olika slags nödriggningar.

Som råmaterial använde jag en tinne från någon sorts traktordragen hövändare. Jag rätade ut tinnen och kapade av en bit och tunnade ut båda ändorna och härdade dem i spillolja och slipade dem vassa.

• Hemmabyggt höjdmått med ritsnål av traktordragen hövändares tinne på en arbetsbänk med verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Tog tag i bandsågsrenoveringen i dag. Innan jag blästrar och lackar skönheten gör jag klar några modifieringar först. Maskinen levererades utan växellåda. Då jag inte kommer såga metall med denna såg gjorde jag ett lock för att sätta över växelhuset.

Del av en bandsåg där växelhuset saknas med tillverkat lock och synliga tänder på ett sågblad.
Skapa konto

Nygjort metalllock placerat på en del av en bandsåg, redo för montering efter renoveringsarbete.
Skapa konto

Passade på att montera höj- och sänkbara hjul.

En demonterad bandsåg på en verktygsbänk med verktyg, monterade hjul och arbetsredskap i en välorganiserad verkstad.
Skapa konto

Bandsåg under renovering med nytt hjulsystem i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Övre remskiva kastar lite grann och behöver bytas alt. riktas.

En metallremskiva från en bandsåg på en verkstadsbänk under renoveringsarbetet.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Svängde förbi en vän och hjälpte till lite. Det går lite snabbare när man är två :)

Han köpte en lada som var i så mycket sämre skick än utlovat att ca 80 % av stockarna behöver en handpåläggning. Trist när det tar någon timme per stock istället för tio minuter. Märkningen hade dessutom trillat bort på mycket.

Men men.. tids nog blir det klart. Riktigt härligt sätt att snickra på. Trä, trä och motorsåg. Idag körde vi mest med fulvarianten för att såga till passbitarna. De större stockarna tas på Logosolen.

Idag lyckades vi passa in tre stockar i alla fall :)

Person arbetar med att såga till en stor stock vid skymningen.
Skapa konto

Person står bredvid stockar och en motorsåg i skymning, byggarbetsplats i skogsmiljö.
Skapa konto

Sån sjuk tillfredsställelse!
Nysågat träplank med ådring och torkad yta, legat utomhus i två år.
Skapa konto

Dom långa tog vi med grävmaskin.
Kvällsbild av en grävmaskinklo som lyfter en lång stock, med arbetsljus i bakgrunden.
Skapa konto

Gammal trästockskonstruktion som behöver renoveras, synbart slitet med mörk bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
kristofo och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag hyvlat dörrlist

Person använder en bordsåg för att hyvla en dörrlist i en trähantverksverkstad.
Skapa konto

En hyvlad dörrlist ligger på en arbetsbänk i ett snickeri med en hyvelmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
S
Fortsätter med ett nytt projekt till lilltjejen, grovt som vanligt, kan behövs när det ska tränas straffläggningar:)

Svarvat lite ek, fick ju så fint tips på utsmyckning av Shakula... Har inte svarvat så mycket tidigare och det visade sig inte helt enkelt att få till en bit som går från kvadratisk till rund. Att dessutom göra två exakt likadana var visst inte heller helt lätt...

Ett kvadratiskt ekstycke monterat på en svarv, under bearbetning till en rund form.
Skapa konto

Trähantverksprojekt med en svarvad ekdekoration på en stege i en verkstad.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Shakula och 3 till
  • Laddar…
Dribblat ihop ett anhåll till bandsågen. Glider på skena både fram o bak så det inte ramlar ner i gropen där bordet slutar.

Anhållet bygger på en svetsad t-form (tusen tack för hjälpen mästersvetsaren :)), låses med ratt, orka inte klydda med kamlåsning. Klätt med 19mm valchromat.

Sitter en tunn rostfri överbockad plåt mellan ratt o skena för att inte gräva gropar när man spänner.

Bruna o vita prylar är glidmaterial.

Blev väl rätt bra, känns riktigt stabilt och är justerbart på alla håll o vinklar.

...edit...ja det ska väl få lite hårdvaxolja på sig en dag så det blir bra glid.

Egetillverkat anhåll i svetsad t-form på en bandsåg med skenor och ratt, klätt med valchromat och förstärkt med rostfri plåt.
Skapa konto

Anpassat anhåll för bandsåg med svetsad T-form, valchromat klädsel och rattlåsning.
Skapa konto

Självbyggt anhåll för bandsåg med svetsad T-form, rattlåsning och klätt i valchromat på skena.
Skapa konto

Hemmagjort anhåll av valchromat och rostfritt stål på svetsad T-form på bandsåg, med justeringsratt och glidmaterial.
Skapa konto

Hemmagjort anhåll på bandsåg med svetsat t-format stöd och rattlåsning, klätt med valchromat.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
tnuis och 13 till
  • Laddar…
trattalask
Byggt ställ till barnens plattor med barnen. Även känt som konsten att göra något mycket lätt väldans svårt. Nu väntar jag bara på leverans av laddkablar med magnetfäste från den gode Ali, sen är det klart.

Svart ställ för surfplattor och rosa barnhörlurar mot en vägg, i väntan på nya laddkablar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
LsaiboT skrev:
Byggt ställ till barnens plattor med barnen. Även känt som konsten att göra något mycket lätt väldans svårt. Nu väntar jag bara på leverans av laddkablar med magnetfäste från den gode Ali, sen är det klart.

[bild]
Verkar vara väl använd tid. Minns själv såhär ca 40 år senare saker jag gjort som barn med min pappa; en speciell känsla.

Snyggt, för övrigt!
//Ronnie

Rolig tråd, den ska jag följa.

Fotade på småtimmarna men somnade innan jag hann posta. En kåsa från täljogram håller på att ta form.
Hantverksprojekt av en halvfärdig träkåsa och en täljkniv på en trästock.
Skapa konto

• Gilla
norrbottenssnickaren och 1 till
  • Laddar…
Vi behövde en pizzaspade. Rundstav och en pizzaplåt samt lite bets. Tog 30min men jag fick äntligen bara vara i snickarboa. Det var målet.

Hemgjord pizzaspade i trä fastsatt i en skruvstycke på ett arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Hemmagjord pizzaspade med rundstav som handtag och en mörkbetsad pizzaplåt vid en öppen spis.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Dribblat ihop ett anhåll till bandsågen. Glider på skena både fram o bak så det inte ramlar ner i gropen där bordet slutar.

Anhållet bygger på en svetsad t-form (tusen tack för hjälpen mästersvetsaren :)), låses med ratt, orka inte klydda med kamlåsning. Klätt med 19mm valchromat.

Sitter en tunn rostfri överbockad plåt mellan ratt o skena för att inte gräva gropar när man spänner.

Bruna o vita prylar är glidmaterial.

Blev väl rätt bra, känns riktigt stabilt och är justerbart på alla håll o vinklar.

...edit...ja det ska väl få lite hårdvaxolja på sig en dag så det blir bra glid.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Den där teflontejpen?, var köper du den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.