Nu är fjädern bytt. Det blev en 5316 som @Ola C så generöst skickade. Den nya orkade spänna mer och sågsnittet blev bättre. Men det borde kunna bli ännu bättre. Fortfarande lite vågigt. Väntar på nytt blad från tuffsaws nu.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ny uppdatering. Jag har nu fått bladen från Tuffsaws, men tyvärr blev det fel längd beställd av mig... Så behöver någon 2362-blad så är det bara att höra av sig. För att vara helt säker så har jag klippt upp ett gammalt blad, men jag vet inte om det töjt sig. Fick det till 2330 mm. Så en fråga, vilken längd brukar ni beställa? Är det någon som har manual som vet exakt längd?

Dock gick det delvis att spänna så jag tror att det kommer att bli ett mycket bättre blad. Såg redan bättre ut än gamla snittet.

• Vertikal bandsåg i en verkstad med spån och ett öppet blad, fel storlek beställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O UlfY skrev:
Ny uppdatering. Jag har nu fått bladen från Tuffsaws, men tyvärr blev det fel längd beställd av mig... Så behöver någon 2362-blad så är det bara att höra av sig. För att vara helt säker så har jag klippt upp ett gammalt blad, men jag vet inte om det töjt sig. Fick det till 2330 mm. Så en fråga, vilken längd brukar ni beställa? Är det någon som har manual som vet exakt längd?

Dock gick det delvis att spänna så jag tror att det kommer att bli ett mycket bättre blad. Såg redan bättre ut än gamla snittet.
Ajdå, vad tråkigt. Jag kör 2340 blad, första beställningen för nåt år sen köpte jag 2330 och det funkade men var lite tajt att få på dom så efter det har jag gått upp till 2340.

Edit. Vad är det som hindrar ytterligare spänning av 2362 bladet? Slut på justerlängd i skruven eller går övre hjulet i kåpan? Om det är skruven kan du peta in en distans mellan skruv och mötande yta.

Edit2. På tillverkningsskylten på insidan av min såg står 2350. Det var vad som satt på när jag köpte men tyckte det va för långt.

Redigerat:
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Bandlängden bör vara 2 x centrumavståndet + hjuldiametern x 3,14. Mäter du centrumavståndet med maximalt släppt spännskruv kommer det att bli svårt att få på bandet. Mäter du med maximalt spänd kommer det bli svårt att spänna upp bandet. Någonstans mitt mellan dessa bandlängder borde bli bra.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Tack för svaren! Det är gängerna på skruven som tar slut. Har provat med mellanlägg och nu kan jag spänna mer. Men axelcentrum kommer ganska högt. Vet inte om det påverkar? Sågkvalitén bättre, men den kan nog bli ännu bättre.. Fortfarande lite vågigt. Så det blir till att fortsätta men nu kommer ett par andra saker emellan. Hav tålamod!

• Maskin med en spänd skruv och mellanlägg i ett verkstadsliknande miljö, indikerande justering av axelcentrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.