Ola C skrev:
Det här kommer inte bli nån fancy jigg, får se vad det blir.
Och det blir nog så intressant att se. Jag har slipat handhållet på min såg tills jag var tillräckligt nöjd men tror jag borde investera lite tid med jigg och mätklocka för att ta bort det sista spelet. Sen deformeras nog gummit med tiden också vilket är svårt att undvika utan polyuretan så det behöver nog mätas/slipas om då och då. Vilket är förbannat tråkigt jobb så där skulle en jigg kanske underlätta...
 
Jag tror att de vibrationer du får en reaktiv resonans i bladet. Enklaste sättet att testa detta på är att spänna bladstyrningarna och se vad som händer.
Jämför med att stoppa resonansen i ett klingande glas genom att lägga fingret på det.
Att mekaniskt frikoppla gjutjärnsmaskinen från underredet kommer nog inte ha någon inverkan på denna typ av resonans. Däremot minskar det vibrationen i golvet om rätt val av gummi används och att massa tillförs i själva stativet (betong tex).
 
Jag har sågat med rätt inställda styrningar. Det går inte ens att såga 30mm material utan vibrationer och fult snitt.

Men jag håller med om resonansspåret, och att ändra fria bladlängden borde kunna ändra denna frekvens men som sagt, det strular även med styrningarna på plats.
 
Ja, ju längre den fria bladlängden är desto lägre ned i frekvens hamnar resonansen och omvänt vid kortare fri bladlängd.
 
Om vi jämför analogin med det ringande glaset så kan du enkelt prova att ta en träbit som du trycker lätt mot bladet på olika ställen och se vad som händer. Om det är en reaktiv resonans krävs nästan ingen kraft alls för att stoppa den. Jag hade ett liknande problem med en kinasåg och där var det för låg bladspänningen som var boven.
 
Ny kväll nya möjligheter. Mätte upp hjulen, nedre slog på 0.2 och övre <0.1. Mitt ögonmått smårisigt med andra ord. Fulslipade ner nedre hjulet så det nu är på 0.07, det måste räcka. Vet inte om det hjälpte nämnvärt mot vibrationerna.

Spände bladet hårt som f_n. Det sågar rätt bra nu om jag håller uppe matningshastigheten, drog igenom 150mm ek utan större problem. Har hela tiden tyckt det varit "sluggigt" när jag sågar o nya filmen från sidan visar varför, klingan vandrar fram o tillbaka nån mm i djupled. Kan ha varit det som varit problemet hela tiden.

https://youtu.be/1s1ZVwTYD3Y

Så, vad göra åt detta?

Mätinstrument på bandslipmaskins hjul för att kontrollera rörelseprecision i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsåg med ett mätverktyg placerat på hjulet för att justera och kalibrera sagbladets spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsåg i en verkstad med ett stycke trä fastspänt för sågning, verktyg och verktygslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett ljust trästycke med synlig ådring och märkpenna, troligen förberedelse för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Shimsa bakre lager?
 
Hur koplanar var hjulen med den bladspänning du hade nu?
Är hjulen i samma plan hela varvet? Dvs är något av hjulen skevt i andra ledet..
 
Testat med ytterligare något blad? Även tuffcut kan ju göra enstaka dåliga blad..
 
Försökt skumma igenom med mobilen så kan ha missat, men hur ser din mekanism för bladspänning ut?
 
Har du mätt och slipat hela ytan på gummit?
Om ja så tror jag du ska ta det lungt tills du får hem nya tufftbladen. Underskatta inte hur dåligt en fulblad kan vara. Räcker med en liten vinkelavvikelse i bladets svetsfog för att skapa ett helvete. Jag har reklamerat två blad till min metallbandsåg av den anledningen.
 
nanowire skrev:
Har du mätt och slipat hela ytan på gummit?
Om ja så tror jag du ska ta det lungt tills du får hem nya tufftbladen. Underskatta inte hur dåligt en fulblad kan vara. Räcker med en liten vinkelavvikelse i bladets svetsfog för att skapa ett helvete. Jag har reklamerat två blad till min metallbandsåg av den anledningen.
Skrev han inte i första inlägget att detta var tuffsaw-bladet? Eller så fattade jag iaf.

Förresten, handslipade du övre gummit? Isåfall replikerar du bara det gamla spåret, såvida du inte har tokstabila handleder :) Fördelen med en jigg är att du får höjden på gummit på exakt samma ställe hela hjulet runt..
 
Frustrator skrev:
Skrev han inte i första inlägget att detta var tuffsaw-bladet? Eller så fattade jag iaf.

Förresten, handslipade du övre gummit? Isåfall replikerar du bara det gamla spåret, såvida du inte har tokstabila handleder :) Fördelen med en jigg är att du får höjden på gummit på exakt samma ställe hela hjulet runt..
Fel av mig, står ju tydligt att detta var med nytt blad.
 
Detta är nya bladet ja. 6mm som följde med sågen slår också lite på samma vid.

Handslipade vet jag inte om man kan kalla det, satte en kloss med tving o minimalt ingrepp, vevade några varv o kolla att det va lagom motstånd och sen körde jag sågen. Övre hjulet har jag inte slipat på.

Så här ser fjädermekanismen ut https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=217784&d=1493137412&thumb=1

Koplanariteten va väl inom 1mm. Den va bra med gamla 6mm bladet. Får försöka meka med det i helgen. Jag kan omöjligt hålla på o "koplanera" när jag byter blad, kräver lageravdragare för att knuffa ut nedre hjulet, skulle man ju få spel på i längden.

Edit. Bladet ser ut att gå rätt stabilt på övre hjulet men vandra lite fram o tillbaks på nedre.

Ska prova ett annat tuffsaw blad i helgen.
 
Redigerat:
Kan ha missat något här, men ska verkligen gummit vara planslipat? Enligt logiken i dena länk kanske bladet skulle sluta vandra om hjulet var "krönt"? Eller löses det på annat sätt i en (så här pass) modern maskin?

http://woodgears.ca/bandsaw/crowned_pulleys.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.