A
Jag har en likadan såg, men grön och märkt Luna.
En undran, vad använder du för slags trä i bladstyrningarna?
 
Ola C skrev:
Hjulet är lite krönt, kan vara att jag slipade bort lite med min planslipning. Tror dock koplanariteten är stora boven.
Mät upp hela gummibanan med klocka. Även om det nu är ganska bra på toppen av (den lilla?) kröningen behöver den ju inte vara det närmare kanterna?
 
Den här är inte dum alls (han tiltar hjulet ett par grader för att få till vinkeln) och jag har ju en metallsvarv där hjulet teoretiskt får plats...Hmmm. Det får bli backup om jag inte får rätt på det.

En metallsvarv med ett lutande hjul monterat för att skapa en vinkel, omgiven av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Vet du om hjulen är plana eller välvda under gummit? På min 14" såg så är hjulen i sig lite välvda, vet inte riktigt hur gummit beter sig om man då slipar det plant i mitten (risk att det trycks ut?). Trodde du slipade med liten vinkel redan. Borde det inte gå att lägga 'toppen' en millimeter längre ut på övre hjulet och på så sätt få bladets löpbana koplan även om hjulen inte är koplana? Bara en tanke..
Är gummit fastlimmat, annars verkar det kunna ge vibrationer/bladvandring (sanning med modifikation, på forum verkar folk komma undan utan limning, för mig har det aldrig funkat utan att limma gummit)
 
Vet inte hur hjulen ser ut under gummit. Nä jag slipade platt med kloss o tving sen frihandstouchade jag lite för att få till en liten vinkel.

Tror det är lättare att koplanera hjulen i sig, det är ganska enkelt gjort. Mardrömscenariot är ju dock om man måste göra detta vid varje bladbyte, kan ju inte vara någon som håller på på det viset.

Min Inca har platta hjul och trackar på framkant och det har aldrig varit det minsta strul. I min bok om alla möjliga trämaskiner https://d4rri9bdfuube.cloudfront.net/assets/images/book/large/9780/9423/9780942391985.jpg står det att alla blad >= 6mm mår bäst av coplanar tracking och att de trackar bäst på platta hjul och att bladet oftast hamnar i framkant av sig själv. Mannen på utsidan har imponerande snickarskägg så boken borde vara en pålitlig källa.:)
 
Ola C skrev:
Det här kommer inte bli nån fancy jigg, får se vad det blir.
Lite senare...

Ola C skrev:
Den här är inte dum alls
[bild]
:p
 
  • Gilla
HökMartin och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Mannen på utsidan har imponerande snickarskägg så boken borde vara en pålitlig källa.:)
Det sitter inte i skägget. Som vissa avundsjukt brukar säga.

Jag mätte föresten upp med klocka mot bakkanten hur mycket mitt haltumsblad vandrar och fick det till +/- 0,15 mm. Trodde det skulle vara mera då jag upplever det som för mycket.
 
Han har inte bara ett stabilt skägg..han har ju också skrivit inca-boken :) Omslaget till "The INCA Woodworking Machinery Handbook" med bilder av olika träbearbetningsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä, är inte rimligt att ställa om hjulen mellan varje bladbyte... Du behöver en bandsåg till varje blad :)
 
Coolt, den boken har jag inte sett. Går nån halvt oidentifirerad skröna om att James Krenov (snickarlegend) byggde alla sina möbler med Incamaskiner, står det nåt om det i boken?
 
Ola C skrev:
Coolt, den boken har jag inte sett. Går nån halvt oidentifirerad skröna om att James Krenov (snickarlegend) byggde alla sina möbler med Incamaskiner, står det nåt om det i boken?
Tror inte jag satt något om det men inte lusläst boken, jag har lånat den då och då på mitt lokala bibliotek.

Annars finns den på nätet också

http://incawoodworking.blogspot.se/2013/09/books-for-inca-injecta.html?m=1


Vet bara att krenov bodde ett bra gäng år i Sverige.. :)

Tillägg: är väl i en av krenovs böcker som det är en bild på ett antal maskiner som någon har idat som inca?
 
Redigerat:
Frustrator skrev:
Hur koplanar var hjulen med den bladspänning du hade nu?
Är hjulen i samma plan hela varvet? Dvs är något av hjulen skevt i andra ledet..
Ska snart hålla helg men var tvungen att meka lite först...nä, de är inte koplant höger/vänster. Koplanerar jag centrum har jag glipa där nere på ena sidan o uppe på andra. Det diffar ca 0.5-1mm per sida. Det här ska jag nog kunna fixa genom att shimsa motorinfästningen, undre hjulet sitter direkt på motoraxeln.

Mäter jag i bakkant på bladet så slår det ungefär 0.3-0.4 och det är flera gånger per varv, en gång per gång klingan passerar ena hjulet.

Har ni gott om fritid så köp en begagnad bandsåg utan att se den först :D
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Har ni gott om fritid så köp en begagnad bandsåg utan att se den först :D
Jag har köpt tre på det sättet.. Och inte fick jag mer fritid..har jag gjort fel? ;)

För att förtydliga, det är översta punkten på övre hjulet som ska vara koplan med nedersta punkt på nedre hjulet. Men man ska också rotera hjulen så att de två punkterna är koplana hlea tiden (inte punkten på hjulet,utan överst på hjulet och nederst på hjulet)..gha,, trasslade in mig i beskrivningen.. Går det att fatta?
 
Du måste väl ha 4 anläggningspunkter på rätskivan för att försäkra att hjulen e koplana, nere o uppe på nedre hjulet och dito på övre hjulet?
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Du måste väl ha 4 anläggningspunkter för att försäkra att hjulen e koplana, nere o uppe på nedre hjulet och dito på övre hjulet?
Ja, jag trasslade bort mig. Menade att man inte får glömma är rotera hjulen och få fyra nya punkter att kontrollera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.