Ola C skrev:
Jag fortsätter spamma mina framsteg med bandsågen. Svarvat fram styrningar i lignum vitae trä, kallas även pockenholz såvitt jag förstår och ska vara det ultimata materialet för styrklossar. Näst efter mattiasp's 30.000 kr keramiska styrningar då :)

Körde ungefär samma patentare jag gjorde på incan, tunn plåt där ställskruven landar för att undvika gropar i styrklossen.

[bild]

[bild]
Snyggt! Var köpte du pockenholzen?
 
Blocketfyndade en Bosch GCM 8 SJL som var "trasig" för 800kr.
Plockade isär den och fick byta en sladd till startknappen som var av.
Så 30min jobb resulterade i en fullt fungerade såg :)
Bosch GCM 8 SJL kapsåg demonterad på golv med synlig trasig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Snyggt! Var köpte du pockenholzen?
Kommer inte ihåg, haft den liggande några år. Har för mig jag sökte på "lignum vitae pen blanks" och hittade i england, antagligen ebay.
 
Hittade på Slöjdfokus och beställde ett ämne.
Om någon annan behöver ämne till nya styrningar är det bara att hojta till då detta ämne räcker till flera.

Ljusbrunt träändämne till knivskaft på hemsida, artikelnummer och pris synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slängde ihop en barnpall för ungarna att ha i garaget av vanlig 12 mm plyfa. Inget precisionsjobb som ni andra men funktionen blev bra dvs tillräckligt stadig för mig att stå på och lätt nog för barnen att flytta

Hembyggd barnpall av 12 mm plywood i ett garage, stadig och flyttbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéen kommer från John Heisz
 
  • Gilla
Lillkorpen och 1 till
  • Laddar…
S
Ola C skrev:
Dragit i sista skruven i hjulbasen till bandsågen, känns stabil och bra. Givetvis färgmatchad så gubbarna på läktaren håller sig lugna. :) Bara anhållet kvar.]
Vilket märke/typ är det på skruvarna?
 
Hoppas ni kam hjälpa mig, jag har sett en bild eller video av någon (tror jag) här på forumet som byggt ett stationärt "skåp" med tillhörande sågbånk till sin kap och gersåg. Hittar inte bilden eller videon och nu undrar jag om någon av er vet? Är lite sugen på och svänga ihop något liknade att ha i garaget då en gcm 8 sjl väntas anlända i veckan.
 
JLyck skrev:
Hoppas ni kam hjälpa mig, jag har sett en bild eller video av någon (tror jag) här på forumet som byggt ett stationärt "skåp" med tillhörande sågbånk till sin kap och gersåg. Hittar inte bilden eller videon och nu undrar jag om någon av er vet? Är lite sugen på och svänga ihop något liknade att ha i garaget då en gcm 8 sjl väntas anlända i veckan.
Jag gissar att det inte är den här videon, han gör nog antagligen en lite större lösning än det du är ute efter.
https://www.youtube.com/watch?v=HakMdsMPe4s
OBS, 3 videor för att få se hela bygget han gör.

Tror jag kommer göra en liknande lösning som han gör den dagen jag har ett riktigt garage.
 
Perrko skrev:
Jag gissar att det inte är den här videon, han gör nog antagligen en lite större lösning än det du är ute efter.
[länk]
OBS, 3 videor för att få se hela bygget han gör.

Tror jag kommer göra en liknande lösning som han gör den dagen jag har ett riktigt garage.
Ja, jävlar där snackar vi. Dock var jag ute efter en mindre lösning, men har helt klart fått inspiration! Tack för länken!
 
JLyck skrev:
Ja, jävlar där snackar vi. Dock var jag ute efter en mindre lösning, men har helt klart fått inspiration! Tack för länken!
Kolla speciellt in sista videon där han sätter in ett t-spår längs vänstra sidan för att få till ett sågstopp för att kunna kapa flera av samma längd på ett smidigt sätt.
 
JLyck skrev:
Hoppas ni kam hjälpa mig, jag har sett en bild eller video av någon (tror jag) här på forumet som byggt ett stationärt "skåp" med tillhörande sågbånk till sin kap och gersåg. Hittar inte bilden eller videon och nu undrar jag om någon av er vet? Är lite sugen på och svänga ihop något liknade att ha i garaget då en gcm 8 sjl väntas anlända i veckan.
Finns väl några stycken, men här är i varje fall två jag minns/hittar på rak arm:

https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/219677-masse-gone-me-n-tal.html
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/268250-projekt-sagbank.html
 
bygga_bo skrev:
Finns väl några stycken, men här är i varje fall två jag minns/hittar på rak arm:

[länk]
[länk]
Tack! :)
 
Egentligen igår men ändå, första rostornet ihopsatt i sin helhet. Ser mer ut som tvingförvaring just nu men jag har lite funderingar på hur jag ska kunna smycka ut dem lite.

Ihopsatt trärostornet med flera klämkäppar i ett verkstadsrum, ser ej färdigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Egentligen igår men ändå, första rostornet ihopsatt i sin helhet. Ser mer ut som tvingförvaring just nu men jag har lite funderingar på hur jag ska kunna smycka ut dem lite.
Colorful assortment of decorative Christmas baubles with various patterns and textures.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här kanske? :)
Ser bra ut annars.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.