Efter sommarens "nyttiga" projekt runt om i huset och på tomten drog jag igång ett lite mer höstbetonat projekt - en arbetsbänk för kap/gersåg och förvaring av diverse andra småmaskiner som inte används så mycket.

Kraven på bänken var följande:
  • Kompatibel med mitt mobila stativ för kap och gersågen (tror den är köpt på Clas Ohlson) för att enkelt kunna flytta sågen däremellan.
  • Gott om förvaring för tillbehör till alla maskiner i bänken.
  • Inbyggd support för sågen på ena sidan och kompatibel med redan tillverkade "vingar"

Efter lite skissande i sketchup så kände jag mig redo att sätta igång.

3DSketch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Alla modeller av maskiner är lånade på 3D warehouse)

Började med att klyva ner och hyvla fram allt material och såga det i rätt längder, utgår från reglar som fått torka i 1-2 år i min källarlokal.

Step1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter blev det sammanfogning med hjälp av domino och ihoplimning med gradvis ökande komplexitet. Sista steget var svettigast och jag insåg efter en stunds letande att spännbandet jag tänkt använda var på väg hem från fruns jobb i vår bil. Ibland har man tur...

Step2.jpg

Hållaren till sågen på den sågbänk jag har är designad för att ansluta till två 40mm metallrör, jag hittade rätt dimension som ett 2000mm långt avgasrör på biltema och sågade till rätt dimension med hjälp av vinkelslip. Dimensioneringen fick göras med hjälp av tvingar eftersom jag saknar tillräckligt stort skjutmått.

Step3.jpg

Efter att övriga bitar till lådan som sågen skall sitta i sågats fram så kunde jag prova om det passade - det verkade fungera bra!

Step4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ramen målades i samma grå kulör som övriga bänkar och lådan provmonterades. För att kunna justera in sågen mot bänken till vänster så sätter jag in några M8 bultar som den får vila på. Genom att skruva ner/upp dem i underdimensionerade hål direkt i ramen kan allt justeras och därefter låses lådan med hjälp av några skruvar i övre delen av lådan.

Step5.jpg

En ganska bred låda får husera allt från reservblad till manuell gersåg, perfekt att ha alla redskap för sågning samlat på ett enda ställe. Lådan gjordes av enkel konstruktionsplywood med en målad front av MDF.

Step6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är bänken klar för användning men det är kvar några features som jag tänkt ordna men inte hunnit ännu.

Step7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 22 till
  • Laddar…
Tur jag inte har en Kapex, om du förstår hur jag menar ;)
Snyggt jobbat - som vanligt!
 
Snyggt jobbat!
 
Mkt snyggt!
 
Mycket snyggt! Gav mig många bra tankar då jag är tvungen och bygga om min egen kap/gerstation (Kapex:en är betydligt bredare än min gamla bosch gcm8sjl)

Man skulle inte kunna få din skiss?

Du har inga fler bilder på din "vinge" du har på höger sidan? Är den ihopsatt med festool bordet?
 
Jag kan bara instämma i lovorden, riktigt prydligt bygge(y)
 
Instämmer, ser mkt bra ut!
 
Tjusigt!
Hmm...ytterligare ett projekt på önskelistan..
 
Snyggt. Jag har funderat på något liknande till min Bosch fast stationär.
 
H
Mycket snyggt!
 
Stort tack för all feeedback! Alltid kul att skapa projekttrådar när man får så fin respons.

devizion skrev:
Mycket snyggt! Gav mig många bra tankar då jag är tvungen och bygga om min egen kap/gerstation (Kapex:en är betydligt bredare än min gamla bosch gcm8sjl)

Man skulle inte kunna få din skiss?

Du har inga fler bilder på din "vinge" du har på höger sidan? Är den ihopsatt med festool bordet?
Skissen kan du absolut få, pma din adress så skickar jag den.

Det kommer lite fler bilder och förklaringar senare, hade tänkt inkludera vingarna i detta. De bygger i princip på Festools egen breddning med T-track så den sitter ihop med sågen på så sätt dock inte med något MFT-bord på andra sidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Som stöd för vingen på höger sida klurade jag på en del olika lösningar, när jag använder den mobila arbetsbänken använder jag helt enkelt de stag med rullar som den har och det känns som att det blir stabilt nog för reglar och annat. I verkstaden så hanterar jag inte så ofta så kraftiga saker så ett mindre stöd känns möjligt.

Limmade ihp en triangel av lite ekbitar som blivit över från annat projekt, triangeln monterades på lådan som sågen sitter i med gångjärn för att kunna fälla undan om det inte används. Här fick dessvärre ett av mina Hilti TX10 bekänna färg - ek är hårt! En M10 bult monterades på spetsen för att kunna justera vingen till att bli i våg med bordet på sågen.

Step8.jpg

När bänken står mot väggen finns det även möjlighet att lägga till stöd vid väggen men det känns som att stödet ändå är tillräckligt starkt så jag har inte gjort det ännu.

Step9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vingen är byggd av ett gammalt virrvarr hyllplan (starkt laminat) och en Incra T-track plus. Den fästes i sågen med Festools vinkelstöd (crown stop AB-KS / 494369. Har försökt att göra så lite åverkan på dessa detaljerna som möjligt så hyllplanet är fäst med några stålbitar.

Step10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som kvarstår för vingarna är att göra flippbara stopp, det är lite irriterande att behöva ta bort stoppen för att såga nästa bit och det blir inte repetitivt. Det har också visat sig att mina nuvarande stopp är lite för bräckliga då de endast har en fästpunkt. Tanken är att göra nya som istället går in i kanalen över en längre bit och sen har en stoppskruv.
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.