Appendix Appendix skrev:
I den här tråden har du visat problemet med just akademien. Du försöker komm in von oben och skriva folk på pannan. Och du vägrar inse att folks faktiska upplevelser kan skilja sig från det som akademin producerat.
Här håller jag inte alls med dig. Folk kan uppleva saker som inte alls stämmer. Det är många som drar felaktiga slutsatser när kunskapen inte riktigt finns.

Problemet är att studierna inte visar det som referenten påstår. Tyvärr är det även väldigt vanligt att studier inte visar som påstås i studien.

Men att folk upplever saker i enskilda sammanhang som inte riktigt stämmer med vetenskapen är inte ett argument mot den.

• Gilla
Herr Apa
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Vi har en del Parkslide men jag har aldrig sett att den blommar konstigt nog.
Då kan det vara Jätteslide. De har grönvita blommor under kort period.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Här håller jag inte alls med dig. Folk kan uppleva saker som inte alls stämmer. Det är många som drar felaktiga slutsatser när kunskapen inte riktigt finns.

Problemet är att studierna inte visar det som referenten påstår. Tyvärr är det även väldigt vanligt att studier inte visar som påstås i studien.

Men att folk upplever saker i enskilda sammanhang som inte riktigt stämmer med vetenskapen är inte ett argument mot den.
Jag misstänker att du och @Appendix också menar lite olika saker när ni pratar om "vetenskap". I samtiden och politiken rör man ofta ihop vetenskapssamhället (där en del är "akademin", eller ska vi säga universitetsvärlden på svenska?) med den vetenskapliga metoden och den kunskap som har genererats av vetenskapssamhället. Ja ni känner till den politiska retoriken: "vetenskapen har visat", ett oklart uttalande.

Den vetenskapliga metoden är som metod effektiv för att generera värdefull kunskap. Den ska idealt sett tillämpas av vetenskapssamhället vilket idealt sett gör att vetenskapssamhället sitter på god kunskap.

Så är det ofta men det finns som du påpekar problem, t ex att studier produceras med påståenden som går utöver vad som visas empiriskt eller med t ex en trovärdig modell. Och till det att viskleken är utpräglad i dag, det är så lätt att producera och publicera text att det skrivs en väldig massa artiklar som citerar andra artiklar o s v till den grad att i grunden svagt empiriskt stöd kan citeras till att bli "sanning". Det görs helt enkelt för få empiriska försök och skrivs för mycket text istället i relation till den massa av frågeställningar som behandlas av vetenskapssamhället (större än någonsin!).

Vi såg ju ett exempel i tråden där text som är förment vetenskaplig men alltså hade skrivits som läroövningar (uppsatser) inom ramen för akademin och EU-politiken (!) länkades in istället för de originalarbeten med riktiga empiriska försök som faktiskt använder vetenskaplig metod.

Men man kan ju också tillämpa den vetenskapliga metoden privat utanför vetenskapssamhället, det är ingen metod som måste tillämpas enbart inom akademin.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
N

det är precis så jag tänker att vi får göra. Blir glad att höra att det finns positiva historier också. Tänker dessutom be markentreprenören gräva med extra god marginal just runt ställena med parkslide
Har du bara några parkslide, kan du klippa av stammen nedtill och hälla en blandning av bensin-olja i stjälken, ingen växt klarar det.
Gäller även Jättebjörnfloka, den är också ihålig.

peteds01 peteds01 skrev:
Har du bara några parkslide, kan du klippa av stammen nedtill och hälla en blandning av bensin-olja i stjälken, ingen växt klarar det.
Tyvärr är det ganska mycket, 1x1 meter på ett antal ställen på tomten. Så får bli taktiken att schakta bort med god marginal runt alla ”plantor” och hoppas man får med allt. Sen är vi beredda på att det kommer växa upp men då får vi helt enkelt bara där och bearbeta direkt.
Även hittat plantex premium Markduk som ska klara av att hålla parkslide nere under några år

Varför krångla till det? Glyfosat, (gamla sortens Roundup) tar parkslide. Och rötterna dör vilket är det viktigaste. Har kört på jättebalsamin och jättebjörnloka utan problem.

S
peteds01 peteds01 skrev:
Förutom att vara direkt olagligt så är det också riktigt dåligt för miljön. Dessutom är det inte ens speciellt effektivt. Parkslide har ett mycket stort rotsystem (rhizom) och precis som andra växter med liknande rotsystem så är det bra på att avskilja delar som är förgiftade. Glyfosat är effektivt tack vare att det verkar så långsamt och på ett indirekt sätt att det hinner spridas innan de lokala delarna dör. Läs gärna mer om det i mitt dokument. https://bit.ly/parkslide Nästan alla frågor som ställs här om parkslide får svar i dokumentet.

Jag hade en buske på tomten, inte jättestor, men ändå en del. Grävde bort så mycket av roten jag kunde. Har inte kommit något på 4 år. Det är som allt annat ogräs, man får vara enveten och hålla lite koll bara.

• Gilla
onaka och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S STB skrev:
Förutom att vara direkt olagligt så är det också riktigt dåligt för miljön. Dessutom är det inte ens speciellt effektivt. Parkslide har ett mycket stort rotsystem (rhizom) och precis som andra växter med liknande rotsystem så är det bra på att avskilja delar som är förgiftade. Glyfosat är effektivt tack vare att det verkar så långsamt och på ett indirekt sätt att det hinner spridas innan de lokala delarna dör. Läs gärna mer om det i mitt dokument. [länk] Nästan alla frågor som ställs här om parkslide får svar i dokumentet.
Jag skulle snarare säga att om parkslidebeståndet inte står vid ett vattendrag eller en sjö så är glyfosatmedelsbehandling helt OK för miljön. Låg risk för människa och miljö och troligen betydligt miljövänligare än grävinsatser och annat energi- och arbetskonsumerande. Men olagligt är det sen gamla MP-S-regeringen ville göra politik av det och vinna en symbolfråga i sitt kulturkrigande.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle snarare säga att om parkslidebeståndet inte står vid ett vattendrag eller en sjö så är glyfosatmedelsbehandling helt OK för miljön. Låg risk för människa och miljö och troligen betydligt miljövänligare än grävinsatser och annat energi- och arbetskonsumerande. Men olagligt är det sen gamla MP-S-regeringen ville göra politik av det och vinna en symbolfråga i sitt kulturkrigande.
Har vi inte haft hela den diskussionen redan tidigare i den här tråden?

Claes Sörmland
S STB skrev:
Har vi inte haft hela den diskussionen redan tidigare i den här tråden?
Säkert. Och glyfosat har inte blivit farligare under tiden.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säkert. Och glyfosat har inte blivit farligare under tiden.
Och folk har inte på något magiskt sätt lärt sig läsa bruksanvisningar heller.

Jag har en bra idé. Vi kan göra copy-paste från den tidigare diskussionen så slipper vi skriva så mycket nytt själva. :D

Claes Sörmland
S STB skrev:
Och folk har inte på något magiskt sätt lärt sig läsa bruksanvisningar heller.

Jag har en bra idé. Vi kan göra copy-paste från den tidigare diskussionen så slipper vi skriva så mycket nytt själva. :D
AI kan säkert lösa det.

S STB skrev:
Han frågade mig i egenskap av det. Det är därför han frågar mig och inte dig om pris. Hur kan det missförstås? Om det är besvärligt för dig att förstå så hoppa tillbaka till hans meddelande där mitt tidigare meddelande är citerat. Du behöver inte vara en Einstein för att förstå det.
Jag har dessutom inte ens haft med diskutabla åsikter (propaganda) utan bara kalla fakta.

Edit: Jag vill dessutom gärna uppmana dig till att posta ett enda inlägg i tråden som faktiskt tillför något för TS. Hittills är det bara debatt om annat och intetsägande "oneliners".
Tack, det var supertydligt, både svaret och att du jobbade för företaget! Många tiotusenlappar är naturligtvis inte speciellt roligt, men om det står mellan det och att inte få sitt hus sålt för många miljonlappar verkar det rimligt.

Nu står ju allt (ovan jord) utom ett litet skott på grannens tomt, och de var de som fick dit eländet en gång i tiden via kontaminerad jord. Jag ska lobba för er metod; men det kommer krävas lite övertalning, givet att det väl i princip motsvarar att man släpper ett taktiskt kärnvapen som utlånar allt levande i deras trädgård 😊

T
Hörde att injicera glyfosat med en spruta ner i hålrummet i stjälken funkade.

Det var en trädgård utanför EU som hade problemet jag hörde om och där var tydligen glyfosat inte förbjudet vilket det är för privatpersoner i sverige, bara bönder får pumpa ut massor om jag förstår rätt.

Produkten finns i tyskland.
https://www.ebay.co.uk/itm/39469009...AjjpretgqY0OLAxkulS6AvL8ihct|tkp:BFBMlLDUp_Fj

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.