Hur mycket växtmassa tar du bort per månad med daglig klippning jämfört med en klippning. Med en klippning får växten tillgång till mer solenergi. Så det räcker naturligtvis inte med att det är en större massa, det behöver vara en betydligt större massa. Men det vill jag påstå att det är på ett etablerat bestånd. För klena plantor bör man ta den oftare.
 
  • Gilla
Cdalsland
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Tack för att du delar med dig. Vart körde ni massorna som blev över? Förstår jag det rätt om det blev ca 5 lass med lastbil?
Har ströläst lite till nu och ville förtydliga vart vi gjorde av massorna.

Vi vart erbjudna att få hem en container av Stena efter att jag tagit kontakt. Kommer inte ihåg priset per tömning men med tanke på vilka massor jag förväntade mig att få upp vart det helt enkelt för dyrt för min renoveringsplånbok.

Så vi dumpade skiten i en avlägsen och privat sjö (ägaren känd/informerad och var villig att hjälpa till). Har vart där efteråt och växten har inte etablerat sig.

Det kändes som en bra idé då och tydligen funkade det för oss. Växten har ju inte kommit upp där.

Men efter viss eftertanke kanske det inte vart helt riskfritt eller smart då parksliden enligt vad jag läst idag trivs vid strandkanter. Så håll lite vakt om du får för dig att göra nåt gǥ
 
Att dumpa material i sjöar är definitivt inte lämpligt ut fler perspektiv än att den kan etablera sig i stranden och då bli ett rejält problem. Gör INTE så.
 
C Cdalsland skrev:
Har ströläst lite till nu och ville förtydliga vart vi gjorde av massorna.

Vi vart erbjudna att få hem en container av Stena efter att jag tagit kontakt. Kommer inte ihåg priset per tömning men med tanke på vilka massor jag förväntade mig att få upp vart det helt enkelt för dyrt för min renoveringsplånbok.

Så vi dumpade skiten i en avlägsen och privat sjö (ägaren känd/informerad och var villig att hjälpa till). Har vart där efteråt och växten har inte etablerat sig.

Det kändes som en bra idé då och tydligen funkade det för oss. Växten har ju inte kommit upp där.

Men efter viss eftertanke kanske det inte vart helt riskfritt eller smart då parksliden enligt vad jag läst idag trivs vid strandkanter. Så håll lite vakt om du får för dig att göra nåt gǥ
Dessutom så kan rotfragment flyta iväg och etablera sig på andra strandkanter. Det finns vetenskapliga publikationer som visar att spridning längs åar är en vanlig orsak till spridning av PS-bestånd. Man kan tänka sig att så även kan ske i sjöar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A
Jag svarade här men tyvärr tog Marlene Eskilsson bort inlägget. Det finns en super enkel lösning. Men får inte skriva den för administratören. Antagligen vill väl inte administratören att en lösning kommer fram, för då slutar ju folk att skriva i forumet.
 
A
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Jag har erfarenhet av att schackta en tomt.
Det är enklaste sättet att bli av med parkslide är att spraya med Glysofat så nära första frostnatten som möjligt. Det kommer aldrig tillbaka. Inte många minuters jobb..
 
  • Gilla
Oliver 278
  • Laddar…
S
A Anvandarnamn_ skrev:
Jag svarade här men tyvärr tog Marlene Eskilsson bort inlägget. Det finns en super enkel lösning. Men får inte skriva den för administratören. Antagligen vill väl inte administratören att en lösning kommer fram, för då slutar ju folk att skriva i forumet.
Det kan ju också bero på att det var uppenbart felaktig information.

Beroende på storleken och den lagrade energin i beståndet så tar det olika många år att få bort parksliden med glyfosat. Jag har en poängskala i mitt dokument (https://bit.ly/parkslide) för att kunna få en någorlunda bra uppfattning av livskraften. Ligger du under 5 poäng går det förmodligen på en behandling att få bort parksliden. Dan Jones behandlade sina provytor under 2 år och parksliden var långt ifrån död. Se https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5 . Han pratar för övrigt aldrig om att döda utan kontrollera parkslide eftersom glyfosatbehandlingar kan lämna kvar levande djupt liggande rötter som kan komma igång om man t.ex. gräver.

Läs gärna mer i dokumentet om hur man skall hantera glyfosat. Dessutom beskriver jag flera andra fungerande giftfria metoder.
 
A
S STB skrev:
Det kan ju också bero på att det var uppenbart felaktig information.

Beroende på storleken och den lagrade energin i beståndet så tar det olika många år att få bort parksliden med glyfosat. Jag har en poängskala i mitt dokument ([länk]) för att kunna få en någorlunda bra uppfattning av livskraften. Ligger du under 5 poäng går det förmodligen på en behandling att få bort parksliden. Dan Jones behandlade sina provytor under 2 år och parksliden var långt ifrån död. Se [länk] . Han pratar för övrigt aldrig om att döda utan kontrollera parkslide eftersom glyfosatbehandlingar kan lämna kvar levande djupt liggande rötter som kan komma igång om man t.ex. gräver.

Läs gärna mer i dokumentet om hur man skall hantera glyfosat. Dessutom beskriver jag flera andra fungerande giftfria metoder.
Nej, ägnar tiden åt andra saker.. tar längre tid att läsa ditt dokument än att spraya på en omgång glysofat.
 
S STB skrev:
Det kan ju också bero på att det var uppenbart felaktig information.

Beroende på storleken och den lagrade energin i beståndet så tar det olika många år att få bort parksliden med glyfosat. Jag har en poängskala i mitt dokument ([länk]) för att kunna få en någorlunda bra uppfattning av livskraften. Ligger du under 5 poäng går det förmodligen på en behandling att få bort parksliden. Dan Jones behandlade sina provytor under 2 år och parksliden var långt ifrån död. Se [länk] . Han pratar för övrigt aldrig om att döda utan kontrollera parkslide eftersom glyfosatbehandlingar kan lämna kvar levande djupt liggande rötter som kan komma igång om man t.ex. gräver.

Läs gärna mer i dokumentet om hur man skall hantera glyfosat. Dessutom beskriver jag flera andra fungerande giftfria metoder.
Handlade det om studien där man behandlade rutor i ett stort bestånd?

Då finns det ju ingen möjlighet att döda hela beståndet. Ska man bli av med den måste hela beståndet åtgärdas.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Handlade det om studien där man behandlade rutor i ett stort bestånd?

Då finns det ju ingen möjlighet att döda hela beståndet. Ska man bli av med den måste hela beståndet åtgärdas.
Japp,
Än efter fem år har ingenting ung växt upp där jag har sett att det har sprayats glysofat.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Handlade det om studien där man behandlade rutor i ett stort bestånd?

Då finns det ju ingen möjlighet att döda hela beståndet. Ska man bli av med den måste hela beståndet åtgärdas.
Det är den studie som jag länkar till som avses. Nästa gång jag konverserar med Dan Jones så skall jag nämna att vi har en Daniel_109 här i Sverige som kan mer än han om parkslidebekämping och hur vetenskapliga experiment bör utföras.
 
Antingen är parkslide en växt som med fotosyntes får energi av ljuset. I så fall är Daniels metod miljövänlig, enkel, tidskrävande och fungerande förutsatt att samtliga nya rotskott kan kontrolleras.

Eller så är parkslide en mutantväxt som kan få energi oberoende av solen och i så fall måste dödas på kemisk, och enbart kemisk, väg.

Eller så funkar båda metoderna.

Varför kan det inte finnas flera svar på en fråga? Vilka andra frågor i livet har helt absoluta svar?
Helt galet att ni krigar över vallgraven om det här.
 
Även om jag bara läste sammanfattningen ser det ut att vara den studien ja. Det skulle ju även kunna vara din tolkning av resultaten som är problemet.

Jag har sett en tydlig skillnad på hur ryckning påverkar ett bestånd om det finns obehandlade stammar från samma bestånd i närheten. Jag kan tänka mig att det finns liknande effekter med glyfosat.
 
Claes Sörmland
Vi också pratar också om extremt olika förutsättningar. Denna studie gällde alltså extremt stora och etablerade bestånd av parkslide. Det vi vanligen diskuterar här på BH är mindre isolerade bestånd, kanske en rugge eller häck i trädgården. Det finns naturligtvis helt olika mängder med energibärande rötter i dessa scenarios. Och det milda brittiska klimatet är också något annat än det kalla svenska klimatet med korta somrar, i alla fall här uppe vid huvudstaden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.