J
Skumpe Skumpe skrev:
Är det fakturan 30 dagar eller 10 dagar du får se och redovisar de också sin cashback?
Du är en slug rackare du! Kanske ska lägga fakturan på 364 dagar så du får ta del av underlag på eventuell skatteåterbäring med? Lever du i någon slags värld där du tror att man får en massa pengar tillbaka av grossisterna?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
T tonyjo72 skrev:
Fullt normalt!
Betala och var glad
Beskriv gärna något moment i det utförda arbetet som är normalt och som skulle hålla för en besiktning :)
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ahlsell är ingen grossist. Därav är prisbilden som man kan förvänta sig av en detaljhandel.
Men att de är signifikant dyrare än näthandel stämmer inte.
Vad är Ahlsell om inte grossist?
 
J
S Sir Duke skrev:
Beskriv gärna något moment i det utförda arbetet som är normalt och som skulle hålla för en besiktning :)
Samtliga moment på bilderna skulle hålla för en ”besiktning”. Men visst, det finns annan tejp att använda sig av. Sen kan man ju dra 10 varv med plasttejp själv utanpå med, men det är enklare att skriva en gnäll-novell på forum :)
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
:cool::cool:
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
Varför är det så många som gör såhär… Försöker mjölka så mycket som möjligt..! synd att man ska behöva ha den bilden av hantverkare… Jag har byggt hus så jag förstår… Har vart i liknande sist. Säg bara som det är, han kan gärna komma och plocka ner skiten. Men då anmäler du han för förstörelse. Du betalar det som är skäligt, resten tar ni i annan instans. Punkt slut. Funkar, dom kan inte bete sig hur som helst… Särskilt när lag och försäkringsbolag kräver VVS och elektriker… :mad::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J
S Sallader skrev:
:cool::cool:
Varför är det så många som gör såhär… Försöker mjölka så mycket som möjligt..! synd att man ska behöva ha den bilden av hantverkare… Jag har byggt hus så jag förstår… Har vart i liknande sist. Säg bara som det är, han kan gärna komma och plocka ner skiten. Men då anmäler du han för förstörelse. Du betalar det som är skäligt, resten tar ni i annan instans. Punkt slut. Funkar, dom kan inte bete sig hur som helst… Särskilt när lag och försäkringsbolag kräver VVS och elektriker… :mad::cool:
Nej, varför ska dårarna ta tillräckligt betalt för att firman ska finnas kvar under garantitiden? Förstår du inte hur pinsamt det är när folk pratar utan kunskap?
 
  • Gilla
chrillelundmark och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Nej, varför ska dårarna ta tillräckligt betalt för att firman ska finnas kvar under garantitiden? Förstår du inte hur pinsamt det är när folk pratar utan kunskap?
Finnas kvar genom att salta räkningar ?? Haha, det är bara å jobba på som alla andra vet du. Dags att tänka om, VVS har hur mycket jobb som helst. Dom går under om dom gör ett dåligt jobb och saltar räkningar..
Pinsamt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Nej, varför ska dårarna ta tillräckligt betalt för att firman ska finnas kvar under garantitiden? Förstår du inte hur pinsamt det är när folk pratar utan kunskap?
Och jo, jag har 2 bekanta som är VSS och x antal andra entreprenader. Helt född igår är jag inte. Jobbar du som VVS ?
 
J
S Sallader skrev:
Och jo, jag har 2 bekanta som är VSS och x antal andra entreprenader. Helt född igår är jag inte. Jobbar du som VVS ?
Nej, tack och lov gör jag inte det men sitter i en roll där jag har med VVS att göra väldigt mycket :) Jag vet ju precis vad företagen tjänar på sista raden på årsbasis, debiterade timmar, materialvinst utslaget på projekt osv. Jag tycker absolut inte att vinstmarginalen är för hög i branschen.
 
  • Gilla
Björkskär och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det bara jag som tycker totalkostnaden ca 8500 kr ink moms är rätt ok för att få en vp inkopplad ?
Vettig kommentar. Häpnar över hur folk uttrycker sig i övrigt. Verkar fasen som att gemene man tycker att hantverksjobb ska vara gratis. Jobbar visserligen med bilar, men gud vad folk ska ifrågasätta kostnaden hela tiden. Yrkeskunskap är INTE gratis. Att sedan googla vad delar kostar är inte proffsigt. Som amatör kan du ju handla på någon obskyr hemsida, funkar inte för en hantverkare. Där ska ju delarna förskottsbetalas och sedan kommer ju kunden ändå gnälla över hur dyrt det är. Tycker folk borde skämmas.
 
  • Haha
  • Gilla
linkanbygg och 4 till
  • Laddar…
A Aversjö skrev:
Vettig kommentar. Häpnar över hur folk uttrycker sig i övrigt. Verkar fasen som att gemene man tycker att hantverksjobb ska vara gratis. Jobbar visserligen med bilar, men gud vad folk ska ifrågasätta kostnaden hela tiden. Yrkeskunskap är INTE gratis. Att sedan googla vad delar kostar är inte proffsigt. Som amatör kan du ju handla på någon obskyr hemsida, funkar inte för en hantverkare. Där ska ju delarna förskottsbetalas och sedan kommer ju kunden ändå gnälla över hur dyrt det är. Tycker folk borde skämmas.
Det var väl bara materialkostnaden som var på 8500 kr?

/S
 
  • Gilla
  • Haha
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
A Aversjö skrev:
Vettig kommentar. Häpnar över hur folk uttrycker sig i övrigt. Verkar fasen som att gemene man tycker att hantverksjobb ska vara gratis. Jobbar visserligen med bilar, men gud vad folk ska ifrågasätta kostnaden hela tiden. Yrkeskunskap är INTE gratis. Att sedan googla vad delar kostar är inte proffsigt. Som amatör kan du ju handla på någon obskyr hemsida, funkar inte för en hantverkare. Där ska ju delarna förskottsbetalas och sedan kommer ju kunden ändå gnälla över hur dyrt det är. Tycker folk borde skämmas.
Mjo, problemet är väll kanske att man fokuserar på dom gånger man inte tycker man fått en okej faktura. Många gånger är det ju inga problem.. Men men, nu ska vi inte sno tråden mer och snacka om hantverkare generellt kanske :)
Jag tycker i alla fall hantverkaren ska kunna lämna underlag så man som kund känner att det är seriöst och okej.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det var väl bara materialkostnaden som var på 8500 kr?

/S
Ja så förstod jag det som.
 
MrJay
A Aversjö skrev:
Vettig kommentar. Häpnar över hur folk uttrycker sig i övrigt. Verkar fasen som att gemene man tycker att hantverksjobb ska vara gratis. Jobbar visserligen med bilar, men gud vad folk ska ifrågasätta kostnaden hela tiden. Yrkeskunskap är INTE gratis. Att sedan googla vad delar kostar är inte proffsigt. Som amatör kan du ju handla på någon obskyr hemsida, funkar inte för en hantverkare. Där ska ju delarna förskottsbetalas och sedan kommer ju kunden ändå gnälla över hur dyrt det är. Tycker folk borde skämmas.
Först och främst, 8kkr är INTE totalkostnaden utan bara vad han vill ha för materialet, arbete
tillkommer men den kostnaden var inte ifrågasatt trots att TS tycker den var lite hög. Så yrkeskunskap får han betalt för trots att installationen är tydligt skit.

Jag skulle inte kalla elbutik, rinkabyrör mfl ”obskyra sidor”, detta är väldigt seriösa bolag som omsätter bra mer än valfri grossist i din stad och har bättre kundservice än rörinstallatören.

Min mekaniker som är seriös (ingen gubbe med garageverksamhet) har jag sett beställa prylar från Autodoc, vad jag vet har ingen klagat på delarna ännu…
 
  • Gilla
  • Haha
Pytt och 5 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ingen hantverkare kommer att hämta prylarna...

Mycket dålig PR.

Enmansfirma? Eller möjligtvis en anställd dräng som uppgett fel uppgifter?
Dålig pr?

Det är olagligt så in i helvete.. materialet har bytt ägare och nu är det en tvistefråga som ska lösas i rätten om man inte kan komma överens.

Betala som sagt in det du anser rimligt, bestrid resterande del. Är det under 22k ungefär som du bestrider så blir de förenklat tvistemål om han vill gnälla, så även om du förlorar - tveksamt, så kostar de bara ca 2300kr i rättegångavgift för dig. O tvärtom om du vinner.. El du får 1500kr ca.. då de kommer va han som betalt stämningsavgift.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.