useless useless skrev:
Elbutik t ex har 10 000 kvadratmeter lager. I princip allt jag har köpt därifrån har skickats samma dag eller dagen efter från deras lager.
Inte roligt när du ska reklamera, tro mig jag har provat.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Angående skrivningar på fakturan som @chrillelundmark hänvisar till så skriver advokatfirman Inter att dessa inte är giltiga. Länk till artikeln: länk.

Citat från artikeln:
För att ett återtagande- eller äganderättsförbehåll ska anses vara giltigt mot köparens borgenärer krävs det att förbehållet har ställts upp före eller senast samtidigt med att egendomen överlämnas till köparen. Skulle förbehållet avtalats först efter det att säljaren låtit godset komma i köparens besittning är det inte giltigt. En skrivning på faktura om att säljaren förbehåller sig äganderätten till egendomen till dess den är fullt betald, förekommer ofta i affärslivet. Förbehållet är emellertid inte giltig om det inte ställts upp före eller senast samtidigt med leveransen.
"Vad hade ni avtalat innan arbetet startade? Bara att betala och var nöjd!"

"Det står på fakturan du fått efter att jobbet är avslutat att materialet tillhör hantverkaren tills full betalning erlagts! Bara att betala och var nöjd!"

Skönt att täcka in alla eventualiteter. :crysmile:
 
L lbgu skrev:
Du verkar ha haft med en bedragare att göra. Med tanke på silvertejpen är det väl tveksamt om han ens borde kunna kalla sig professionell hantverkare. Fast faktureriugskursen på hantverkarskolan verkar han ju ha gott då du antagligen blivit blåst med Ahlsells (eller annan grossist) bruttopriser där han lär ha uppåt 80% rabatt på en del grejer som du inte får se.
Jag tycker nog att silvertejpen är ett mindre problem, kabeln ska vara dragavlastad i dosa och utedel. Frågan är varför man har använt en slang som inte är UV-beständig helt i onödan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man tror man måste jämföra för att inse att listpris hos Ahlsell och Co är högre än hos andra inköpsställe, på nätet eller i butik, så är man nog helt okunnig om hur listpriserna ser ut

En standard väggutagg som kostar 80-120 kronor på normala ställen kan kosta 500-600 hos Ahlsell (som exempel). Om man tror att det är för att man är så förbaskat duktig förhandlare som man som företagare får köpa det för 100-lappen hos Ahlsell är man åter igen ute och cyklar.

Ahlsell skriver själva att listpriserna inte är tänkta som utpris till hantverkarens kunder, så när du skriver att många hantverkare fakturerar listpris så kanske det blir tydligt att det är feltänkt.
Inte för att skriva dig på näsan men ett standarduttag, Schneider Exxakt halvinfällt med snabbanslutningar som kostar 115 kr på elbutik.se har som listpris hos solar 212 kr. Vad vinner du på att ta i så du nästan skiter ner dig? :) Med det sagt är fortfarande 212 avsevärt dyrare än 115 men kom ihåg att det handlar om personer som driver företag och att ingen bedriver företag för att de är goda samariter. Eller hur?
 
Redigerat:
Thomas59
Många hantverkare är av åsikten att man ”ju MÅSTE göra vinst” och att man måste ha 100% beläggning. Därför skarvar man med antal arbetade timmar och påslag tills man gör vinst.

Tyvärr finns det dock ingen naturlag som säger att ett företag måste gå runt, även om aktiebolagslagen säger att det är syftet med ett AB. Om inte timdebitering plus ett rimligt påslag gör att företaget går runt finns det inte marknad att driva företag, i just den branschen. Måste man debitera 1500kr/h om man har rimligt påslag på material, för att gå med vinst, och kunderna inte är villiga att betala detta så är det bara att byta bransch eller acceptera en lägre eller ingen vinst. Det kallas marknadsekonomi.

Väljer många hantverkare att då lägga ner sina bolag blir det brist på hantverkare, vilket normalt gör att kunder som MÅSTE få arbete utfört är beredda att betala mer per timme för att få arbete utfört. I en marknadsekonomi ökar då betalningsviljan hos kunderna och hantverkarna kan öka timdebiteringen tills kunderna inte längre anser att jobbet som ska utföras är värt pengarna det kostar. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Vad många hantverkare gör är att försöka runda detta genom att ange ett lägre timpris och sen ha väldigt stora påslag på material. Påslag som kundena har svårt att förutse, och som ofta på ett bedrägligt presenteras för kunder som ”x% påslag” på ett inköpspris som är påhittat (läs tex Ahlsells bruttoprislista som ofta används för att ge en falsk bild av hantverkarens inköpspris) varför totalpriset ofta kommer som en obehaglig överraskning.

Naturligtvis vore det bra om alla kunder avtalade om rimligt påslag på hantverkarens inköpspriser men väldigt få kunder har den insynen och/eller kunskapen, vilket utnyttjas av skamlösa hantverkare.

Jag brukar påstå att för att kunna köpa in hantverkstjänster, och bedöma resultatet, bör man i princip ha samma kunskaper som den hantverkare man avser att upphandla om man inte ska riskera att bli blåst. Det har de flesta INTE, och det utnyttjas i många fall av hantverkare som ”ju MÅSTE gå med vinst”.

Det jag beskriver ovan gäller givetvis inte ALLA hantverkare, men tillräckligt många för att det ska vara ett problem. Orsaken till att detta ändå förekommer är inte bara oproffsiga kunder utan också att transparensen vad gäller prissättning är dålig. En normalkund har ingen, eller liten möjlighet att jämföra och/eller bedöma priser på material, och för den delen kvaliet på det utförda arbetet.

Har ingen patentlösning på hur detta problem ska hanteras men forum som Byggahus.se fyller en viktig roll där ofta proffs som lägger ner obetald tid att svara på frågor från missnöjda kunder, är ett ovärderligt inslag.

Just my 2 cents!

J JT8 skrev:
För att ett företag går inte runt på en timlön om denna inte ska skjutsas upp till typ 1500kr/tim ex moms och herregud vad upprörd du hade varit här på forumet då. Problemet är att människor som aldrig drivit ett företag i hantverksbranschen helt plötsligt blir proffs för dom lyckas hitta lite billigare delar online. Det är ingen som tvingar er att anlita någon form av hantverkare! Det står alla fritt att utbilda sig och göra arbetet själva medan det låter på er som att VVS-arbete är likställt med TV-avgiften.

För all del spendera lite tid på allabolag och läs årsredovisningar på alla dessa miljardärer som pungslår er på pengarna ni tjänat i ert otroligt lågt prissatta yrke med nettopriser på material, gratis utkörningar och inga fikaraster. Kanske, men bara kanske kommer du inse att vandringssägner på byggshow om den giriga rörmokaren är smått överdrivna då.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 10 till
  • Laddar…
E
Thomas59 Thomas59 skrev:
Många hantverkare är av åsikten att man ”ju MÅSTE göra vinst” och att man måste ha 100% beläggning. Därför skarvar man med antal arbetade timmar och påslag tills man gör vinst.

Tyvärr finns det dock ingen naturlag som säger att ett företag måste gå runt, även om aktiebolagslagen säger att det är syftet med ett AB. Om inte timdebitering plus ett rimligt påslag gör att företaget går runt finns det inte marknad att driva företag, i just den branschen. Måste man debitera 1500kr/h om man har rimligt påslag på material, för att gå med vinst, och kunderna inte är villiga att betala detta så är det bara att byta bransch eller acceptera en lägre eller ingen vinst. Det kallas marknadsekonomi.

Väljer många hantverkare att då lägga ner sina bolag blir det brist på hantverkare, vilket normalt gör att kunder som MÅSTE få arbete utfört är beredda att betala mer per timme för att få arbete utfört. I en marknadsekonomi ökar då betalningsviljan hos kunderna och hantverkarna kan öka timdebiteringen tills kunderna inte längre anser att jobbet som ska utföras är värt pengarna det kostar. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Vad många hantverkare gör är att försöka runda detta genom att ange ett lägre timpris och sen ha väldigt stora påslag på material. Påslag som kundena har svårt att förutse, och som ofta på ett bedrägligt (läs tex Ahlsells bruttoprislista) varför totalpriset ofta kommer som en obehaglig överraskning.

Naturligtvis vore det bra om alla kunder avtalade om rimligt påslag på hantverkarens inköpspriser men väldigt få kunder har den insynen och/eller kunskapen, vilket utnyttjas av skamlösa hantverkare.

Jag brukar påstå att för att kunna köpa in hantverkstjänster, och bedöma resultatet, bör man i princip ha samma kunskaper som den hantverkare man avser att upphandla om man inte ska riskera att bli blåst. Det har de flesta INTE, och det utnyttjas i många fall av hantverkare som ”ju MÅSTE gå med vinst”.

Det jag beskriver ovan gäller givetvis inte ALLA hantverkare, men tillräckligt många för att det ska vara ett problem. Orsaken till att detta ändå förekommer är inte bara oproffsiga kunder utan också att transparensen vad gäller prissättning är dålig. En normalkund har ingen, eller liten möjlighet att bedöma priser, och för den delen kvaliet på det utförda arbetet.

Har ingen patentlösning på hur detta problem ska hanteras men forum som Byggahus.se fyller en viktig roll där ofta proffs som lägger ner obetald tid att svara på frågor från missnöjda kunder, är ett ovärderligt inslag.

Just my 2 cents!
En hantverk som inte vill gå med vinst låter ju märkligt, men finns det kapital att ta av så var för inte.

Kanske mer intresserad av lajks och rejtings då.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med listpriser gissar jag att du menar Ahlsells hittepåpriser som ligger mil ifrån verkligheten.
Jag har aldrig sagt att hantverkaren ska jaga priser. Tvärtom - Vederbörande får gärna handla hos sin lokala "grossist" så att det går smidigt och prylarna finns för avhämtning. Problemet är just dessa prislistor (som man sen lurar i kunden att man får rabatt på). Varför inte bara ta inköpspriset och lägga på ett antal procent?

Hantverkare som använder Ahlsells listpris är bedragare som ska bojkottas.
Det ligger dig fritt att bojkotta vem du vill, eller hur! :) På samma sätt som det är hantverkaren fritt att ta ett uppdrag där du är beställare. Av någon konstig anledning tror jag dock du skulle "gnälla" om du vill ha en viss hantverkare och denna tackar nej, av den enkla anledningen att visse personligheter går ej att behaga, hur man än gör. Det var precis av den anledningen jag slutade jobba med privatkunder. Experter på allt, behöver ändå någon som ska göra jobbet för dem och i slutändan vill de inte betala vad det kostar. Snacka om moment unpleasable! :)
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E
C chrillelundmark skrev:
Det ligger dig fritt att bojkotta vem du vill, eller hur! :) På samma sätt som det är hantverkaren fritt att ta ett uppdrag där du är beställare. Av någon konstig anledning tror jag dock du skulle "gnälla" om du vill ha en viss hantverkare och denna tackar nej, av den enkla anledningen att visse personligheter går ej att behaga, hur man än gör. Det var precis av den anledningen jag slutade jobba med privatkunder. Experter på allt, behöver ändå någon som ska göra jobbet för dem och i slutändan vill de inte betala vad det kostar. Snacka om moment unpleasable! :)
Mata inte trollet.
 
  • Gilla
chrillelundmark
  • Laddar…
Thomas59
E El-Löken66 skrev:
En hantverk som inte vill gå med vinst låter ju märkligt, men finns det kapital att ta av så var för inte.

Kanske mer intresserad av lajks och rejtings då.
Haha, har inga problem med att hantverkare vill göra vinst. Det är SÄTTET man gör det på som är problemet och som skapar missnöjda kunder.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
S Sallader skrev:
:cool::cool:
Varför är det så många som gör såhär… Försöker mjölka så mycket som möjligt..! synd att man ska behöva ha den bilden av hantverkare… Jag har byggt hus så jag förstår… Har vart i liknande sist. Säg bara som det är, han kan gärna komma och plocka ner skiten. Men då anmäler du han för förstörelse. Du betalar det som är skäligt, resten tar ni i annan instans. Punkt slut. Funkar, dom kan inte bete sig hur som helst… Särskilt när lag och försäkringsbolag kräver VVS och elektriker… :mad::cool:
Vi förstår vad du menar. Och vi är inte i juridik-forumet.

Men man ska uttrycka sig noggrant och balanserat när man har en tvist. TS bör absolut INTE säga "kom gärna och plocka ner skiten".

Han ska antingen reklamera tjänsten och begära rättelse om han inte är nöjd med utförandet. Betala inget förrän det är klart.

Om han däremot är nöjd med utförandet men inte med priset och prisberäkningssättet ska han invända mot det. Betala det som är skäligt.

Skriv torrt och korrt. Blomma inte ut, det ger bara hål och öppningar som man fastnar i senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Inte roligt när du ska reklamera, tro mig jag har provat.
Jag har också reklamerat ett par gånger under de år jag snickrat på huset. Har alltid fått jättesnabb och bra hjälp.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
A Aversjö skrev:
Vettig kommentar. Häpnar över hur folk uttrycker sig i övrigt. Verkar fasen som att gemene man tycker att hantverksjobb ska vara gratis. Jobbar visserligen med bilar, men gud vad folk ska ifrågasätta kostnaden hela tiden. Yrkeskunskap är INTE gratis. Att sedan googla vad delar kostar är inte proffsigt. Som amatör kan du ju handla på någon obskyr hemsida, funkar inte för en hantverkare. Där ska ju delarna förskottsbetalas och sedan kommer ju kunden ändå gnälla över hur dyrt det är. Tycker folk borde skämmas.
Du skjuter brevid målet nu

Hela grejen är ju att kunden vill betala för expertkompetensen, via timpenningen.

Men inte 2-3 gånger mer för materialet. Alltså för exakt samma pryl. Det ligger ju ingen expertkompetens i att hantverkaren handlar för dyrt.
 
  • Gilla
  • Älska
Kromo och 9 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Jag tycker nog att silvertejpen är ett mindre problem, kabeln ska vara dragavlastad i dosa och utedel. Frågan är varför man har använt en slang som inte är UV-beständig helt i onödan.

Silvertejpen är snarare en indikation på att mycket annat är tokigt med. En hantverkare som använder silvertejp (särskilt utomhus) visar med önskad tydlighet att han inte har koll på mycket. Så alla hans andra lösningar är antagligen lika inkompetent utförda.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Inte för att skriva dig på näsan men ett standarduttag, Schneider Exxakt halvinfällt med snabbanslutningar som kostar 115 kr på elbutik.se har som listpris hos solar 212 kr. Vad vinner du på att ta i så du nästan skiter ner dig? :) Med det sagt är fortfarande 212 avsevärt dyrare än 115 men kom ihåg att det handlar om personer som driver företag och att ingen bedriver företag för att de är goda samariter. Eller hur?
Nu angav han ju att det var Ahlsell som hade dessa påslag. Så att du hittar andra priser (också absurt höga) hos en annan säger ju inte mycket. Ahlsell är ökända för att ha bruttopriser på ibland 4 gånger 'normalpriset'. Själv har jag inget konto hos Ahlsell så det går inte att se priset (undrar varför de vill hemlighålla det?) men jag är relativt säker på att det är högre än det pris du hittade. Någon som har tillgång till Ahlsellpriset kan kanske uppge deras bruttopris.
 
L lbgu skrev:
Nu angav han ju att det var Ahlsell som hade dessa påslag. Så att du hittar andra priser (också absurt höga) hos en annan säger ju inte mycket. Ahlsell är ökända för att ha bruttopriser på ibland 4 gånger 'normalpriset'. Själv har jag inget konto hos Ahlsell så det går inte att se priset (undrar varför de vill hemlighålla det?) men jag är relativt säker på att det är högre än det pris du hittade. Någon som har tillgång till Ahlsellpriset kan kanske uppge deras bruttopris.
Ja, han angav förmodligen Ahlsell då detta är en grossist du inte åker till om du är elektriker, därav den skeva jämförelsen. Jag angav en grossist som är vanlig bland elektriker men hey, skjut mig om du vill, jag försöker ju bara få lite sunt förnuft istället för massa gnäll in i debatten. Men för att stilla min nyfikenhet, när du köper en ny Volvo, åker du till BMW då eller var vänder du dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.