103 017 läst · 356 svar
103k läst
356 svar
Saltad faktura - hantverkare hotar att ta bort allt!
Det är ganska lätt. Finns gott om utfall. Ska man som hantverkare vara trygg i det man gör så ska man inte avvika för långt från man själv betalar och det ska ligga i paritet med va andra i samma bransch tar betalt. Och det blir givet tjafs når hantverkaren tar 780kr+moms för ett uttag som kostar 300 inkl moms i näthandeln och i butik samtidigt som hantverkaren inte vill redovisa. Då är det fuffens eller så är det en korkad hantverkare.L Lassiter skrev:
skälig prissättning kan bestridas men eftersom det inte finns någon grund så vet jag ingen kund som vunnit i domstol förutom om onödig vara, oskäligt mycket eller helt enkelt att arbetet inte är fackmannamässigt utförtL Lassiter skrev:
Det är såna kunder som blir utan hjälp ...J Joakim Nordberg skrev:bäst är ändå när 2st rörmokare åker ut i en bil för att titta på ett jobb och tar betalat för det. Sedan kommer de 8isch i varsin bil och börjar lite men först stänger de av vatten eller värme. . Sedan åker båda iväg till grossisten och köper några rördetaljer och tillbaka efter någon timme. Någon gång på eftermiddagen efter lunch börjar de komma igång lite. Klockan 15:30 är båda borta och vattnet är avstängt. Dagen efter vid 8isch kommer de igen med två bilar och upptäcker att e saknar en detalj igen och det första de gör att åka och handla igen saken och återkommer efter lunch. Har man tur så är de kallar innan 15:30 annars repeteras det igen.
Då tar de betalat för 2 bilar i 2 dagar. Resor och tid från långtbortistan till kunden och sedan samma för båda att köpa det de borde haft koll på redan efter första tillfället som de tog betalat för. Och kollar man inte migrant så tar de betalt för hela dagen inklusive lunchtiden.
Så då betalar jag bara den skäliga tiden som de faktiskt arbetade och för en bil avrundat per 8 timmars arbetsdag. Då blir de gnälliga och försöker med kronofogden. Bestrider bara och kompletterar med video när de kom och gick. Och oftast är det bara jobb för en person men många säger att de har som policy att alltid jobba i par men det sägs aldrig i förhand och då kontrar man med att varför kom ni inte 8 pers för det sägs inte heller i förhand.
Detta är dock ett mer stadsfenoment. Ute på landet verkar rörmokarna lite smartare.
Alltså det är ju en icke-fråga om jag köper det själv. Er logik haltar. Ni måste betala dyrt för materialet eftersom lagerhållning kostar. Jag säger då att jag kan köpa materialet själv, ni slipper det arbetet. Men nej, det går inte. Alltså handlar det enbart om ett påslag. Men stå för det då, speca det vid offert: Bonuskostnad: 12 000.L Lassiter skrev:
Jag har som sagt inga problem att betala för bil, timkostnad för inhandling (1gång). Den elektriker jag har nu kommer även att få ett från mig frivilligt påslag. Jag är varken snål eller missunsam, men jag är heller inte en komplett idiot som låter sig bli blåst av skojare.
håller med. En uppdragsgivare fick en faktura där det stod material 180 000 + frakt + hanteringskostnad + entreprenörsarvode + moms.S SonnyListon skrev:Alltså det är ju en icke-fråga om jag köper det själv. Er logik haltar. Ni måste betala dyrt för materialet eftersom lagerhållning kostar. Jag säger då att jag kan köpa materialet själv, ni slipper det arbetet. Men nej, det går inte. Alltså handlar det enbart om ett påslag. Men stå för det då, speca det vid offert: Bonuskostnad: 12 000.
Jag har som sagt inga problem att betala för bil, timkostnad för inhandling (1gång). Den elektriker jag har nu kommer även att få ett från mig frivilligt påslag. Jag är varken snål eller missunsam, men jag är heller inte en komplett idiot som låter sig bli blåst av skojare.
Vi landade till slut på runt 54000 plus moms. Resten var dubbelfakturerat. Deras påslag på Ahlsells orabatyerade priset plus att de tagit betalt per hel timme når de beställt, fakturerat osv osv. Det föll främst på att de hade varit bedrägliga i att de påstår att Ahlsell pris var det pris de hade men kunde aldrig visa upp en faktura.
Men återigen, varför köper inte hantverkaren materialet hos nätbutikerna om det är så mycket billigare där, och lägger på en skälig vinstprocent på det?L Lassiter skrev:
Jag har jobbat som ue (både som platschef och arb.ledare) på entreprenader mellan 2 och 22 miljoner kronor, och om beställaren begärt in underlag och jag inte kunnat visa dem har jag inte fått fakturera en enda krona!
Varför tror hantverkare att det är ok att blåsa/ockra privatpersoner?
Om du behöver mer betalt för jobbet, berätta det för kunden vid besök och speca då på fakturan vad det är och en rättvis kostnad på de raderna också.
Så fungerar det ju i den riktiga värden med seriösa leverantörer/entreprenörer.
Vissa saker är lite billigare på grossisterna vissa har jag samma inköpspris och ibland billigare på nätet.N Nizzlon skrev:Men återigen, varför köper inte hantverkaren materialet hos nätbutikerna om det är så mycket billigare där, och lägger på en skälig vinstprocent på det?
Jag har jobbat som ue (både som platschef och arb.ledare) på entreprenader mellan 2 och 22 miljoner kronor, och om beställaren begärt in underlag och jag inte kunnat visa dem har jag inte fått fakturera en enda krona!
Om du behöver mer betalt för jobbet, berätta det för kunden vid besök och speca då på fakturan vad det är och en rättvis kostnad på de raderna också.
Jag har slutat kolla på nätpriserna.
Det är ingen ide att köpa på nätbutikerna pga leveranserna, via grossisterna känner jag chaufförer och har dagen efter leverans vilket är smidigt för mig.
Nätbutikerna erbjuder inte heller lika bra garantivillkor som grossisterna.
Jag specar använt material och pris, hittills nöjda kunder
N Nizzlon skrev:Men återigen, varför köper inte hantverkaren materialet hos nätbutikerna om det är så mycket billigare där, och lägger på en skälig vinstprocent på det?
det är för att då kan de inte sitta och äta gratis frukost hos leverantören samtidigt som de debiterar. Det är ju såååå krångligt att ha lite framförhållning fastän de vill ha betalt för att titta på arbetet och planera.L Lassiter skrev:Vissa saker är lite billigare på grossisterna vissa har jag samma inköpspris och ibland billigare på nätet.
Jag har slutat kolla på nätpriserna.
Det är ingen ide att köpa på nätbutikerna pga leveranserna, via grossisterna känner jag chaufförer och har dagen efter leverans vilket är smidigt för mig.
Nätbutikerna erbjuder inte heller lika bra garantivillkor som grossisterna.
Jag specar använt material och pris, hittills nöjda kunder
Jag vet inte, jag har jobbat som röris 7 år och drivit eget 4 år, jag har aldrig ätit frukost på grossisten.J Joakim Nordberg skrev:
Frukost äter man hemma innan jobb. jag brukar beställa hem grejer man behöver hos kund.
Jag debiterar tid för "materialhantering"
Gott. Undantagen bekräftar reglen och lyfter verkligen.L Lassiter skrev:
Själv debiterar jag inte för hanteringen om vi tjänar pengar på materialet.
Grundregel är att debitera det tid det tar allt som allt, dumt att jobba gratis.J Joakim Nordberg skrev:
Sen rimligt påslag på material. Det ser även bättre ut på fakturan.
Liknande trådar
-
Fundersam på faktura - grön skattereduktion?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Har jag blivit lurad? - muntlig offert och rotavdraget på fakturan?
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Saltad el-faktura
Saltad faktura? - Hjälp uppskattas
Juridik