103 054 läst · 356 svar
103k läst
356 svar
Saltad faktura - hantverkare hotar att ta bort allt!
TjaaS SonnyListon skrev:
Jag driver eget vvs firma och det förekommer med småjobb med 50% påslag på materialet
Påslaget vi tar är pengar vi hämtar för att täcka kostnader/vinsten vi vill ha för företaget.
Större jobb mindre % påslag inga konstigthet.
Kunderna som säger sig ha googlat priser kan lika väl göra jobbet själv
L Lassiter skrev:Tjaa
Jag driver eget vvs firma och det förekommer med småjobb med 50% påslag på materialet
Påslaget vi tar är pengar vi hämtar för att täcka kostnader/vinsten vi vill ha för företaget.
Större jobb mindre % påslag inga konstigthet.
Kunderna som säger sig ha googlat priser kan lika väl göra jobbet själv
få hantverkare tar helt ansvar och gör ett riktigt bra jobb. Inte så sällan kollar de ens vad kunden behöver utan det bli en mix av olika saker. Det är sällan det blir enplanshus eller acceptera att kunden kanske redan har uponor så väljs något annat när det blir något annat. Istället för att göra en bra trappomkopplare med korsomplare när tre knappar ska användas köps Plejd in utan att fråga kunden osv osv. Många gånger måste kunden vara med i alla val för annars blir det ännu en udda lösning. Oftast bra nog men i sammanhanget helt fel.L Lassiter skrev:
Japp, det är precis det jag gör nu . Bra tips till andra också.L Lassiter skrev:Tjaa
Jag driver eget vvs firma och det förekommer med småjobb med 50% påslag på materialet
Påslaget vi tar är pengar vi hämtar för att täcka kostnader/vinsten vi vill ha för företaget.
Större jobb mindre % påslag inga konstigthet.
Kunderna som säger sig ha googlat priser kan lika väl göra jobbet själv
Elektriker har jag hittat, jag kan köpa grejer på Bauhaus, inga problem, han installerar. Nu behöver jag inte bli blåst längre, en underbar känsla.
Bra för dig.S SonnyListon skrev:
Jag vet att det finns folk därute som håller på med välgörenhet Det gör inte jag dock har jag bara nöjda kunder ändock
Jag driver eget VVS företag.J Joakim Nordberg skrev:
Jag har visat mina inköpsfakturor med kunder vi har avtalat fast % påslag, några enstaka kunder oftast med nybygge.
Mina kunder är inte dårar då jag avstår från såna kunder
Bara nöjda kunder
Jag bad honom skriva upp den timme han var och uppskattade jobbet. Han ska ha betalt för varenda minut han lägger på jobbet jag har. Även om det handlar om att ligga i soffan och tänka.L Lassiter skrev:
Det jag däremot inte accepterar är skojare som leker med påhittade priser. Lycka till i lågkonjunkturen.
Är vi skojare som tar betalt för bil och materialpåslag?S SonnyListon skrev:
nu är det ju få byggare som når upp till nivå Franzén och det är knappast att kunden går hem till rörmokaren för att få sina rör krökta. Men givet är om man ser det så blir det ju lätt ordentligt tokigt i resonemangen.M mollson skrev:
bäst är ändå när 2st rörmokare åker ut i en bil för att titta på ett jobb och tar betalat för det. Sedan kommer de 8isch i varsin bil och börjar lite men först stänger de av vatten eller värme. . Sedan åker båda iväg till grossisten och köper några rördetaljer och tillbaka efter någon timme. Någon gång på eftermiddagen efter lunch börjar de komma igång lite. Klockan 15:30 är båda borta och vattnet är avstängt. Dagen efter vid 8isch kommer de igen med två bilar och upptäcker att e saknar en detalj igen och det första de gör att åka och handla igen saken och återkommer efter lunch. Har man tur så är de kallar innan 15:30 annars repeteras det igen.S SonnyListon skrev:
Då tar de betalat för 2 bilar i 2 dagar. Resor och tid från långtbortistan till kunden och sedan samma för båda att köpa det de borde haft koll på redan efter första tillfället som de tog betalat för. Och kollar man inte migrant så tar de betalt för hela dagen inklusive lunchtiden.
Så då betalar jag bara den skäliga tiden som de faktiskt arbetade och för en bil avrundat per 8 timmars arbetsdag. Då blir de gnälliga och försöker med kronofogden. Bestrider bara och kompletterar med video när de kom och gick. Och oftast är det bara jobb för en person men många säger att de har som policy att alltid jobba i par men det sägs aldrig i förhand och då kontrar man med att varför kom ni inte 8 pers för det sägs inte heller i förhand.
Detta är dock ett mer stadsfenoment. Ute på landet verkar rörmokarna lite smartare.
Jag håller med att det är nog stadsfenoment!J Joakim Nordberg skrev:bäst är ändå när 2st rörmokare åker ut i en bil för att titta på ett jobb och tar betalat för det. Sedan kommer de 8isch i varsin bil och börjar lite men först stänger de av vatten eller värme. . Sedan åker båda iväg till grossisten och köper några rördetaljer och tillbaka efter någon timme. Någon gång på eftermiddagen efter lunch börjar de komma igång lite. Klockan 15:30 är båda borta och vattnet är avstängt. Dagen efter vid 8isch kommer de igen med två bilar och upptäcker att e saknar en detalj igen och det första de gör att åka och handla igen saken och återkommer efter lunch. Har man tur så är de kallar innan 15:30 annars repeteras det igen.
Då tar de betalat för 2 bilar i 2 dagar. Resor och tid från långtbortistan till kunden och sedan samma för båda att köpa det de borde haft koll på redan efter första tillfället som de tog betalat för. Och kollar man inte migrant så tar de betalt för hela dagen inklusive lunchtiden.
Så då betalar jag bara den skäliga tiden som de faktiskt arbetade och för en bil avrundat per 8 timmars arbetsdag. Då blir de gnälliga och försöker med kronofogden. Bestrider bara och kompletterar med video när de kom och gick. Och oftast är det bara jobb för en person men många säger att de har som policy att alltid jobba i par men det sägs aldrig i förhand och då kontrar man med att varför kom ni inte 8 pers för det sägs inte heller i förhand.
Detta är dock ett mer stadsfenoment. Ute på landet verkar rörmokarna lite smartare.
Samma med så kallade "Lidingöavdraget" och allmänt strul med kunder därför också högre påslag eftersom man ska räkna med förluster då kunder bestrider fakturor