H hempularen skrev:
Och som sagt. river han bort något så är det skadegörelse, polisanmäl i så fall! Ta en mängd bilder på hur det ser ut nu, så du kan bevisa vad som förstörts om han river.

Låt din elektriker brorsa titta på hur de installerat. Det ser inte direkt fackmannamässigt ut vad gäller elen.
Låt att tycka till när man inte har en aning märker jag. Känner du igen denna standardfras från någon faktura du fått av en hantverkare? Ha överseende med att citatet kanske inte överensstämmer till 100%. "Materialet tillhör installatören tills dess att full betalning erhållits". Försök bestrida den med en polisanmälan om skadegörelse. :rofl:

Det gäller isf att hantverkaren återställer som det var innan arbetet påbörjades…. Går således inte bara att ta bort det nymonterade.

J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material

Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
Del ett: En sak ni som klagar på hantverkare har gemensamt är att ni inte förstår en grundläggande aspekt när ni sitter och jämför priserna från en grossist och en nätbutik är att flänga runt och leta lägsta priser är ingenting ni är beredda att betala för. Som hantverkare har man en grossist man åker till och man letar inte lägsta pris för man vet att det får man inte betalt för. Grossisterna har höga priser på vissa saker och hantverkare säljer ofta till listpris. Att de sedan har rabatter ska väl knappast du som kund tjäna pengar på?

Del två: En hantverkare har lärt sig genom erfarenhet vilka produkter den jobbar med, vilka som har bäst kvalitet och vilka som går snabbast att installera. Allt till kundens fördel. Att du sedan sitter och jämför pris mot någon e-shop som säljer "samma" produkt fast med kanske en annan infästning som tar dubbelt så lång tid att montera blir i slutändan dyrare för dig, då du inte har koll på detta med infästningar eller snabbkoppling istället för skruvkoppling, som exempel. Vill du snåla in frågar du efter vilket material han kommer behöva, åker och köper det själv och betalar tiden som det tar att montera allt, tveksamt om du dock får någon som kommer och hjälper dig under de förutsättningarna därför det är ett skitjobb i hantverkarens värld och det är inte pga man inte kan ta betalt för materialet utan för man måste jobba med skitmaterial av dålig kvalitet.

Del tre: Materialet tillhör hantverkaren tills det att det till fullo är betalt, kolla fakturan och du ser att det mest troligt finns en rad om det på fakturan.

DOCK ska en hantverkare alltid lämna en utförlig specifikation på material, arbetstid och körtid, annars får du inget rot beviljat. Får du ingen fakturaspecifikation skulle jag betala in fakturan till länsstyrelsen, bestrida fakturan och informera hantverkaren att du gjort en inbetalning dit och att du inte släpper pengarna innan du fått din fakturaspecifikation. Då har han ingen laglig rätt och komma och plocka ner materialet och han kan heller inte skicka fodran vidare till kronofogden.

Lycka till!

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Har faktiskt inte sett den formleringen på någon faktura eller offert. Om det bara står på fakturan, som kommer efter att marialet monterats, så är den inte giltig. Man kan inte ta tillbaka något man redan släppt iväg. När materialet kommit i "beställarens hand", så tillhör det beställaren. Hantverkaren har en fordran, så beställaren är skyldig pengar, inte material. Och den fordran får hantverkaren driva in med "vanliga" metoder, kronofogde, tingsrätt osv. Precis som andra obetalda skulder.

Men även om en sådan klausul avtalats före leverans, så ger det inte någon rätt att göra åverkan på beställarens egendom. Eller att ens beträda fastigheten för att "återta egendomen".

Sedan är det en annan femma att om beställaren ex. inte klarar att betala, så kan ju ett sätt att delvis lösa problemet, vara att man kommer överens om att leverantören får tillbaka material.

• Gilla
linkanbygg och 5 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Del ett: En sak ni som klagar på hantverkare har gemensamt är att ni inte förstår en grundläggande aspekt när ni sitter och jämför priserna från en grossist och en nätbutik är att flänga runt och leta lägsta priser är ingenting ni är beredda att betala för. Som hantverkare har man en grossist man åker till och man letar inte lägsta pris för man vet att det får man inte betalt för. Grossisterna har höga priser på vissa saker och hantverkare säljer ofta till listpris. Att de sedan har rabatter ska väl knappast du som kund tjäna pengar på?
Det är fortfarande inte skäligt att ta 2-3 gånger så mycket betalt för exakt samma produkter. "Grossisternas" priser är inte så dåliga jämfört med de butiker privatpersoner kan handla i och jämföra med.

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är fortfarande inte skäligt att ta 2-3 gånger så mycket betalt för exakt samma produkter. "Grossisternas" priser är inte så dåliga jämfört med de butiker privatpersoner kan handla i och jämföra med.
Så du är beredd att betala för att hantverkaren ska sitta och jämföra sina listpriser med nätbutiker för att faktureringen ska bli rätt? Jag har aldrig varit med om en hantverkare som fakturerar högre än listpris, har du? Och bara för att säkerställa att vi inte pratar förbi varandra, du förstår vad jag menar med listpriser va?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Okej jag brukar generellt inte svara på såna här inlägg men jag blir lite trött.
Till att börja med jag har ett förflutet inom rör men jobbar idag på en annan possition inom byggbranchen så har god insyn.
Om vi börjar med montaget så är det ej godkänt, armaflextejp bör användas i skarvarna sen är inte stripes ett godkänt fäsmaterial för rören.

Men om vi bortser får utförandet och kollar på materialpriserna (jag har själv konto som inte används och har således standard rabatter som inte är dom bästa.
Om vi utgår från bilden och texten du har skrivit så kan jag först säga att han har handlat på Dahl.

Han har använt LK pal rör 32, finns på 50m rulle (färdigisolerad) listpris 11175kr
2 st Altech reduceringsmuff 28-22 listpris 331kr
2 st LK rak övergång pal 32-28 listpris 323kr

Hans totala rabatt bör då ligga på ca 50%
det gör att hans kostnad exklusive moms bör vara om vi räknar på 25m slang ca 3500(avrundat)
på dessa 3500 behöver han ha en vinst. där säger vi att han lägger på 20% (det ska täcka alla verktyg och förbrukningsmaterial, lokalkostnad m.m) sen är det ytterligare 25% moms på det vilket gör att vi då landar på ca 5250kr inklusive moms.

Han verkar således ha gett dig listpriser vilket inte är ok i min mening. dock listpris ex moms och inget påslag.
då kan man fundera på vad han har för kringkostnader.

Vad gäller grossistpriser kontra nätet kan jag bara hålla med honom tyvärr, när jag köper själv köper jag via nätet då det blir billigare. de riktigt stora drakarna (Bravida, Caverion, Assemblin m.m) dom har brutala rabatter men de vanliga små hantverkarna får offta bara ett standard avtal likt mitt.
Lägg oxå till garantiansvaret som hantverkaren ta på sig det är värt ganska många kronor.

Skulle jag vara du, be om avdrag på 1000-1500kr på materialet med detta som underlag så har ni gått halva vägen var så kan ni hålla god ton för framtiden om du behöver hjälp

Sen är det ju tyvärr så har man inte avtalat innan är det svårt att komma i efterhand och tjaffsa. då detta är ett återkommande problem kanske det borde finnas avtalsmallar för lättare jobb här på sidan som är latta för alla att använda.

Som anekdot kan jag berätta att jag även har ett konto på Ahlsell. har tjaffsat om att få ned priserna där och sen kollar jag lite priser och då kostar ett par peltos ws alertt xpi min strax över 6000kr exklusive moms där medan jag kan köpa som i vilken vanlig butik somhelst för ca 5000kr inklusive moms så alsells priser har inte någon verklighetsförankring så den kan starkt diskuteras.

• Gilla
Gillar att bygga och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har faktiskt inte sett den formleringen på någon faktura eller offert. Om det bara står på fakturan, som kommer efter att marialet monterats, så är den inte giltig. Man kan inte ta tillbaka något man redan släppt iväg. När materialet kommit i "beställarens hand", så tillhör det beställaren. Hantverkaren har en fordran, så beställaren är skyldig pengar, inte material. Och den fordran får hantverkaren driva in med "vanliga" metoder, kronofogde, tingsrätt osv. Precis som andra obetalda skulder.

Men även om en sådan klausul avtalats före leverans, så ger det inte någon rätt att göra åverkan på beställarens egendom. Eller att ens beträda fastigheten för att "återta egendomen".

Sedan är det en annan femma att om beställaren ex. inte klarar att betala, så kan ju ett sätt att delvis lösa problemet, vara att man kommer överens om att leverantören får tillbaka material.
Första fakturan jag plockade fram, ska jag plocka fram fler? Visa gärna länkar som stöd till dina "påståenden" om att det tillhör beställaren etc. Lycka till! :)
Textutdrag om ägandeöverföring vid köp, åtaganden, adress, telefon, bankinfo. Textutdrag om ägandeöverföring vid köp, åtaganden, adress, telefon, bankinfo.

Fairlane
C chrillelundmark skrev:
Så du är beredd att betala för att hantverkaren ska sitta och jämföra sina listpriser med nätbutiker för att faktureringen ska bli rätt? Jag har aldrig varit med om en hantverkare som fakturerar högre än listpris, har du? Och bara för att säkerställa att vi inte pratar förbi varandra, du förstår vad jag menar med listpriser va?
Om man tror man måste jämföra för att inse att listpris hos Ahlsell och Co är högre än hos andra inköpsställe, på nätet eller i butik, så är man nog helt okunnig om hur listpriserna ser ut

En standard väggutagg som kostar 80-120 kronor på normala ställen kan kosta 500-600 hos Ahlsell (som exempel). Om man tror att det är för att man är så förbaskat duktig förhandlare som man som företagare får köpa det för 100-lappen hos Ahlsell är man åter igen ute och cyklar.

Ahlsell skriver själva att listpriserna inte är tänkta som utpris till hantverkarens kunder, så när du skriver att många hantverkare fakturerar listpris så kanske det blir tydligt att det är feltänkt.

• Gilla
Daniel 109 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
C chrillelundmark skrev:
Första fakturan jag plockade fram, ska jag plocka fram fler? Visa gärna länkar som stöd till dina "påståenden" om att det tillhör beställaren etc. Lycka till! :)
[bild][bild]
Jag tror du missförstod. Att det står på fakturan, som kommer efter avslutat arbete, betyder inte automatiskt att det är giltigt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
För all del spendera lite tid på allabolag och läs årsredovisningar på alla dessa miljardärer som pungslår er på pengarna ni tjänat i ert otroligt lågt prissatta yrke med nettopriser på material, gratis utkörningar och inga fikaraster. Kanske, men bara kanske kommer du inse att vandringssägner på byggshow om den giriga rörmokaren är smått överdrivna då.
Jag kollade upp ett random lokalt rörbolag här i byn, 1,5miljoner i utdelning förra året, 13 miljoner omsättning, vinst på 2 miljoner. Inte fasen går det då dåligt för det bolaget med sina 8 anställda inte.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Angående skrivningar på fakturan som @chrillelundmark hänvisar till så skriver advokatfirman Inter att dessa inte är giltiga. Länk till artikeln: länk.

Citat från artikeln:
För att ett återtagande- eller äganderättsförbehåll ska anses vara giltigt mot köparens borgenärer krävs det att förbehållet har ställts upp före eller senast samtidigt med att egendomen överlämnas till köparen. Skulle förbehållet avtalats först efter det att säljaren låtit godset komma i köparens besittning är det inte giltigt. En skrivning på faktura om att säljaren förbehåller sig äganderätten till egendomen till dess den är fullt betald, förekommer ofta i affärslivet. Förbehållet är emellertid inte giltig om det inte ställts upp före eller senast samtidigt med leveransen.

• Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Sen kanske man skall hålla sig väl med sådana här firmor så någon öht kommer och lagar vp den dagen den går sönder, eller stannar av någon anledning. = Oftast julafton etc ;)
Ett företag som använder silvertejp för att montera en värmepump är antagligen anledningen till varför pumpen slutar funka på julafton, så sådana klåparfirmor bör man hålla sig borta från.

• Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Angående skrivningar på fakturan som @chrillelundmark hänvisar till så skriver advokatfirman Inter att dessa inte är giltiga. Länk till artikeln: länk.

Citat från artikeln:
För att ett återtagande- eller äganderättsförbehåll ska anses vara giltigt mot köparens borgenärer krävs det att förbehållet har ställts upp före eller senast samtidigt med att egendomen överlämnas till köparen. Skulle förbehållet avtalats först efter det att säljaren låtit godset komma i köparens besittning är det inte giltigt. En skrivning på faktura om att säljaren förbehåller sig äganderätten till egendomen till dess den är fullt betald, förekommer ofta i affärslivet. Förbehållet är emellertid inte giltig om det inte ställts upp före eller senast samtidigt med leveransen.
Bra med förtydligandet, jag kollade offert och det står även på den. Dock är det tämligen ovanligt med offert på mindre installationer, även om jag personligen alltid begär en offert före uppdrag. Den fakturan som hade detta förbehållet var ett ganska stort projekt och det är kanske också mer rimligt att säljaren avtalar fram detta, ju större risk och projekt det handlar om, för säljaren.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Med listpriser gissar jag att du menar Ahlsells hittepåpriser som ligger mil ifrån verkligheten.
Jag har aldrig sagt att hantverkaren ska jaga priser. Tvärtom - Vederbörande får gärna handla hos sin lokala "grossist" så att det går smidigt och prylarna finns för avhämtning. Problemet är just dessa prislistor (som man sen lurar i kunden att man får rabatt på). Varför inte bara ta inköpspriset och lägga på ett antal procent?

Hantverkare som använder Ahlsells listpris är bedragare som ska bojkottas.

• Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.