E
S SonnyListon skrev:
Ja, det är väl därför man aldrig får något rakt svar på hur 50% påslag är motiverat.
Jag har full förståelse för att man fakturerar tiden, men påslaget finns det ingen motivering för.
Sony.
Du behöver inte förstå något.
Hantis har redan gjort uträkning.
Och du behöver bara betala vad hen före språkar.
Så får du en fack mässig installation och alla är vänner till nästa gång.
 
S SonnyListon skrev:
Ja, det är väl därför man aldrig får något rakt svar på hur 50% påslag är motiverat.
Jag har full förståelse för att man fakturerar tiden, men påslaget finns det ingen motivering för.
Det brukar vara något svammel om garantier.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
P
P Paxman skrev:
Det brukar vara något svammel om garantier.
Garanti för övervikt på röris inom några års fikande på ahsell då eller :) :)
 
  • Haha
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Taffligt och dåligt utfört. Mer än ett fel. De ska åtgärda felen först innan betalning är på tal.
El ska sitta fast. Silvertejp…

kusinens ex kanske kunde gjort det på samma sätt full för några tusen.

kommer de och hämtar grekerna är det egenmäktigt förfarande.

Om de inte åtgärdar felen så ta in ett par priser på vad det kostar att åtgärda installationen så den blir fackmannamässigt utförd med garantier.

meddela dem vilka kostnader du står inför så brukar det lösa sig.

Fick du egenkontrolldokument på tex el?
 
Skumpe
J jliljeha skrev:
De hantverkare jag anlitat på senare tid kör med öppna kort och bifogar sina fakturor från Ahlsell(inkl deras väl tiltagna rabatter) och har sedan ett fast påslag. Det blir ändå dyrare än om jag sitter och letar priser på nätet förstås men de kan ju åka och hämta prylar när det behövs och jag vet att jag inte blir tokblåst så jag tycker det är rimligt.
Är det fakturan 30 dagar eller 10 dagar du får se och redovisar de också sin cashback?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Jag är inne lite på samma sak.. Jag håller med dig helt o fullt att detta känns lite kryddat. Men som ovan säger " vad diskutera ni för pris mellan tummen o pekfingret INNAN han satte igång? Jag är varken rik eller fattig, men har nog aldrig anlitat en hantverkare oavsett jobb utan att fått en uppfattning om detta kommer kosta 10 eller 50tusen.
HAHAHAHAHAHA famous last words (egentligen inte det minsta roligt nej) - fråga en som bett en fkn släkting med stor fkn firma ge en mellantummenåpekfingret-uppskattning av kostnaden för ett jobb, och där slutpriset landade på 2,5-3 ggr högre. Bägge beloppen sexsiffriga. :mad:

(Ja, vi lärde oss en dyr läxa där, shit happens och livet går vidare osv osv. Men mellantummenåpekfingret-uppskattningar är en typ av gratis ekonomisk rådgivning, d v s värd varenda spänn) :giggle:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Fullt normalt!
Betala och var glad
 
Är någon av killarna elbehöriga, om detta saknas kanske det kan vara ett argument att anmäla ? (Omvänt hot, be att få se intyg , eller liknande) https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/

Sen kanske man skall hålla sig väl med sådana här firmor så någon öht kommer och lagar vp den dagen den går sönder, eller stannar av någon anledning. = Oftast julafton etc ;)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
Vi har i Sverige nåt som heter fri konkurrens. Beställer du ett jobb på löpande räkning så är det löpande räkning. Ett glas vin på krogen 110 :- jag kan köpa flaska med tre i detaljhandeln för 89:- . Hantverkaren måste leva ! Tar betalt för bilresan . Det tycker alla är rätt men icke tjäna nån krona på en kran ! Gör jobben själva och sluta gnäll på priser satta i en fri värld .
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Självklart var det i samband med skyhöga priser på ahlsell som bjuder alla på gratis fika/frukost som gör att alla rörmokare alltid glömt nåt som måste hämtas.. därför varje arbetsplats med 2 rörkrökare på plats alltid drar iväg flera stycken för att "hämta glömda saker" istället för som alla andra yrkesgrupper som skickar en gubbe att hämta den glömda grejen... :) och många rörkrökare aldrig missar chansen att trycka lite fika på ahsell.. i slutänden så är det ju det höga priserna som prackas på kunderna som i slutänden bjuder rörkrökaren på gratis fika och frukost helst ett par ggr per dag

Ett tips för alla icke rörkrökare är att passera ahsell runt frukosten och kolla hur parkeringen ser ut varenda rörkrökare inom 5 mil är där... och har "glömt" några saker som måste hämtas alltid med allt folk med sig även om dom är 3 i nån bil så är alla med dit för att hämta 3 rörkopplingar :)

Problemet är inte att man har frukostrast i xx min utan att man är borta all åktid dit och därifrån och att man krånglar så man alltid ska få lov att äka och hämta nåt avglömt.. måste vara det mest oplanerade och mest glömska hantverkargruppen men om ahslell slutade med gratis fika skulle produktiviteten hos rörkrökare öka med säkert 20% :) :)
Ahlsell slutade med frukost när pandemin kom och har inte börjat igen. Iallafall inte i Stockholmsområdet.
Dock finns det ju alltid kaffe
 
  • Gilla
Slaktarn82 och 3 till
  • Laddar…
M Muhrman skrev:
25 tusen är nästan ocker. 4-8 tusen är rimligt för en luft luft pump.
M Muhrman skrev:
Bara att kolla runt lite. Betalar man 25 för bara installation blir man lurad. Snittet ligger bara lite över 6. Normala kostnaden ligger mellan 12-25 för pump inklusive montering.
Kolla runt lite själv tycker jag. Tex så du kommenterar rätt saker. Detta är knappast Luft-Luft va?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
J Josel skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt, men inte går du till Ica och köper en paprika utan prislapp och sen klagar på priset? Jag kollar alltid pris innan oavsett tjänst eller vara
Ofta går det inte att ge ett fast pris i förväg utan att utföra både inspektion på plats och sedan räkna på både projekt och risker. Är du beredd att betala de tusenlappar det kostar för att få se prislappen?

Jag anlitar gärna hantverkare jag kan lita på med öppen räkning, det ger både bäst resultat, minst tjafs och mest flexibilitet. Dessutom är jag övertygad om att det i snitt ger ett lägre pris/prestanda eftersom riskerna inte behöver sättas högt tak på.

Att jämföra en paprika på Ica med ett full custom jobb av en hantverkare på befintlig fastighet känns liksom inte ett dugg relevant.

Däremot ser jobbresultatet inte bra ut. Silvertejp utomhus är inte fantastiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Jag tänker att det följer naturligt av att det (enligt högsta domstolen) är upp till hantverkaren att bevisa att priset han begär är skäligt och att det är svårt eller t.o.m omöjligt att visa på att priset han begär för material är skäligt utan att visa de underliggande kostnader?
Precis.

Konsumenttjänstlag 1985:716

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

NJA 2016 s. 1011:Konsumenttjänst. Näringsidkaren har bevisbördan för att omständigheterna sammantagna är sådana att det begärda priset är skäligt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.


40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

https://lagen.nu/1985:716
 
  • Gilla
  • Haha
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
J
S SonnyListon skrev:
Varför ska jag åka till ahlsell när bauhaus har samma vara för en tredjedel av priset? Och jag handlar gärna materialet själv, men nej nej det går inte. Då får jag hitta en annan hantverkare.
Det kostar mig 0kr i trängselavgifter. Bil och tid faktureras ju sen utöver 50% påslag. Varför? Vad är argumentet?
För att ett företag går inte runt på en timlön om denna inte ska skjutsas upp till typ 1500kr/tim ex moms och herregud vad upprörd du hade varit här på forumet då. Problemet är att människor som aldrig drivit ett företag i hantverksbranschen helt plötsligt blir proffs för dom lyckas hitta lite billigare delar online. Det är ingen som tvingar er att anlita någon form av hantverkare! Det står alla fritt att utbilda sig och göra arbetet själva medan det låter på er som att VVS-arbete är likställt med TV-avgiften.

För all del spendera lite tid på allabolag och läs årsredovisningar på alla dessa miljardärer som pungslår er på pengarna ni tjänat i ert otroligt lågt prissatta yrke med nettopriser på material, gratis utkörningar och inga fikaraster. Kanske, men bara kanske kommer du inse att vandringssägner på byggshow om den giriga rörmokaren är smått överdrivna då.
 
  • Haha
  • Gilla
linkanbygg och 4 till
  • Laddar…
J
T TobiasStockholm skrev:
Men man har väl absolut rätt att ta del av underlagen för debitering? Och där inkluderas väl fakturor med inköpspris? Man har väl absolut rätt att vägra betala innan man får sånt underlag, eller har jag fel?
Du har helt fel.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.