J
S svedbo skrev:
så om jag inte frågar vad en vara eller tjänst kostar innan så är det per automatik helt ok för en hantverkare att sätta vilket pris hen vill?
M Muhrman skrev:
Då har jag fel.
Men ja skrev iallafall att priset jag angav gäller en luft luft pump.
Inom ->rimliga<- gränser, absolut. Med rimliga menar jag inte ”jag-är-IT-konsult-som-googlat-hela-dagen-på-polska-VVS-butiker”, utan 50-ish procent på nettopriset eller runt där. Du kan säkert ta ännu mer än så utan att vara kriminell men din kundkrets lär minska hyfsat fort. Gällande arbete så tar man betalt för tiden man arbetar och tiden det tar i övrigt för kundens räkning.
 
  • Gilla
betongponta
  • Laddar…
J
Kan ju vara värt att notera att samtliga branscher jobbar på samma vis gällande priser men hobbysnickarna har inte riktigt samma insyn gällande annat än namnet som inte får nämnas.. (Ahsell). Vilket för övrigt är en riktigt bra butik, bortsett från konstigt prissättning ‍♂️
 
S Sylvek skrev:
nej hantverkare kan inte matcha nätpriser! sanningen är att det är billigare att köpa vvs material på nätet än vad hantverkarna betalar även efter deras " enorma " rabatter,

en tumregel är att priserna på rinkabyrör är samma priser som rörläggarna betalar grossist ibland är rinkabys priser nån krona lägre,
och det är egentligen inget konstigt, för man måste förstå att lagerförda varor kostar,

en ny installation av en pump kostar runt 25 tusen,
en flytt av en pump är i princip samma som en ny installation,

Betala och be om en offert nästa gång!
Hur får du första och andra stycket att hå ihop?
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
P
J JT8 skrev:
Ännu en hobbytyckare som är proffs Var ser du ingreppet i köldmediekretsen någonstans? Att ha 60% marginal på material är varken brottsligt eller oetiskt. Det borde dock vara brottsligt att inte begära in pris innan man beställer något som man uppenbarligen inte har koll på :)
I väldigt många fall innebär flytt av ena delen att kylmediakrets måste hanteras.. om det är så i just det här fallet är såklart svårt att veta men det ser ut att vara mycket grejer intejpat där..
ja jag vet att inte alla vattenvärmepumpar cirulerar gas mellan utedel och hus utan vissa har bara vatten OM det är en sån här framgår inte riktigt eller så kolla jag inte tillräckligt noga men utan exakt info om vilken modell det gäller så blir det ju bara ett antagande..

OM det är en värmepump som bara cirulerar vatten och inte gas till ute enheten så behövs såklart inget tillstånd för att jobba med gas krets

Sen angående pris sättning så är kunder som känner sig grundlurade ett mindre bra tecken för ett lyckligt företagande men det är kanske fullt upp med att fika på ahsell om dagarna så.. som kund förväntar man sig ett proffsigt kunnigt och väl utfört jobb som även ska vara fackmannamässigt utfört, annars rekomenderas att ge upp yrkesrollen och ägna sig åt att fika på heltid men på sin egen bekostnad
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J
Hur ofta använder du en pexslang till gas är min följdfråga på det? Folk är otroligt snabba med att pissa på hantverkare generellt här :) Så snabba att dom inte ens bryr sig att läsa trådstarten ordentligt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J
P polaris78 skrev:
I väldigt många fall innebär flytt av ena delen att kylmediakrets måste hanteras.. om det är så i just det här fallet är såklart svårt att veta men det ser ut att vara mycket grejer intejpat där..
ja jag vet att inte alla vattenvärmepumpar cirulerar gas mellan utedel och hus utan vissa har bara vatten OM det är en sån här framgår inte riktigt eller så kolla jag inte tillräckligt noga men utan exakt info om vilken modell det gäller så blir det ju bara ett antagande..

OM det är en värmepump som bara cirulerar vatten och inte gas till ute enheten så behövs såklart inget tillstånd för att jobba med gas krets

Sen angående pris sättning så är kunder som känner sig grundlurade ett mindre bra tecken för ett lyckligt företagande men det är kanske fullt upp med att fika på ahsell om dagarna så.. som kund förväntar man sig ett proffsigt kunnigt och väl utfört jobb som även ska vara fackmannamässigt utfört, annars rekomenderas att ge upp yrkesrollen och ägna sig åt att fika på heltid men på sin egen bekostnad
Vad arbetar du själv med där man inte har fikarast? Allting en egenföretagare gör är på egen bekostnad förövrigt.
 
E
J JT8 skrev:
Vad arbetar du själv med där man inte har fikarast? Allting en egenföretagare gör är på egen bekostnad förövrigt.
Dom flesta män i skor är på jobb minst nio om inte tio timmar.
Då finns det råd att ta lite pausse.
 
J jeric.cire skrev:
Han. Ska va auktoriserad enligt Thermia.

Hade en mardrömseefarenhet med en annan Thermia installatör för 4 år sen när jag skaffade pumpen.

Nu valde jag en annan men kan knappast säga att jag är nöjd så här långt :sweat:

De va här 2 pers 3 timmar 50 min - alltså på plats. Sen viss restid osv. Fakturerar 11 timmar

(De flyttade pumpen då jag ska bygga ut - och fick göra två håltagningar och satte nya rör hela vägen - då förra amatören satte för smala rör så pumpen fick flödesfel och felmeddelande så fort de blev kallt och pumpen började jobba hårdare än varma dagar)
Hantverkare måste köpa material vem ska betala detta?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
S
J JT8 skrev:
Inom ->rimliga<- gränser, absolut. Med rimliga menar jag inte ”jag-är-IT-konsult-som-googlat-hela-dagen-på-polska-VVS-butiker”, utan 50-ish procent på nettopriset eller runt där. Du kan säkert ta ännu mer än så utan att vara kriminell men din kundkrets lär minska hyfsat fort. Gällande arbete så tar man betalt för tiden man arbetar och tiden det tar i övrigt för kundens räkning.
Varför är det rimligt att lägga på 50% för att hämta ut material? Otroligt vilken verklighet ni lever i... Dessutom tar ni betalt i timmar för att handla. Och bil för att frakta t-röret i.
 
  • Gilla
Mirkan
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Varför är det rimligt att lägga på 50% för att hämta ut material? Otroligt vilken verklighet ni lever i... Dessutom tar ni betalt i timmar för att handla. Och bil för att frakta t-röret i.
Ok men räkna hur mycket du behöver att köpa och hämta VVS material från ditt boende till närmaste Ahlsell eller hornbach,bil resa trängselskatten osv
 
P
J JT8 skrev:
Vad arbetar du själv med där man inte har fikarast? Allting en egenföretagare gör är på egen bekostnad förövrigt.
Självklart var det i samband med skyhöga priser på ahlsell som bjuder alla på gratis fika/frukost som gör att alla rörmokare alltid glömt nåt som måste hämtas.. därför varje arbetsplats med 2 rörkrökare på plats alltid drar iväg flera stycken för att "hämta glömda saker" istället för som alla andra yrkesgrupper som skickar en gubbe att hämta den glömda grejen... :) och många rörkrökare aldrig missar chansen att trycka lite fika på ahsell.. i slutänden så är det ju det höga priserna som prackas på kunderna som i slutänden bjuder rörkrökaren på gratis fika och frukost helst ett par ggr per dag

Ett tips för alla icke rörkrökare är att passera ahsell runt frukosten och kolla hur parkeringen ser ut varenda rörkrökare inom 5 mil är där... och har "glömt" några saker som måste hämtas alltid med allt folk med sig även om dom är 3 i nån bil så är alla med dit för att hämta 3 rörkopplingar :)

Problemet är inte att man har frukostrast i xx min utan att man är borta all åktid dit och därifrån och att man krånglar så man alltid ska få lov att äka och hämta nåt avglömt.. måste vara det mest oplanerade och mest glömska hantverkargruppen men om ahslell slutade med gratis fika skulle produktiviteten hos rörkrökare öka med säkert 20% :) :)
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 3 till
  • Laddar…
E
Dusan Simic Dusan Simic skrev:
Ok men räkna hur mycket du behöver att köpa och hämta VVS material från ditt boende till närmaste Ahlsell eller hornbach,bil resa trängselskatten osv
Håller inte andan Susan, hur du än vrider och vänder kommer du alltid ha en sida mot dej.

Nu är den rygg dunkar klubben som före språkar att allt ska in gå i timpriset denna vecka och då ska du bara ta 15 kronor milen så du ej gör vinst.

Okej, jag sänker säjer du, nu kommer nästa brödraskap in och meddelar att du får inte ha materia på slag eftersom det faktum att allt måste beställas från Amazonas.

Okej, inga på slag säjer du men när du nu utfört väl utfört arbete så kommer dom ändå inte vara nöjda.

Du kan ju inte ta tusen kronor i timmen!

Men ni sa ju..

Inga men, inga män.

Då ska ni hellre jobba till själ kostnads pris!
 
S
Dusan Simic Dusan Simic skrev:
Ok men räkna hur mycket du behöver att köpa och hämta VVS material från ditt boende till närmaste Ahlsell eller hornbach,bil resa trängselskatten osv
Varför ska jag åka till ahlsell när bauhaus har samma vara för en tredjedel av priset? Och jag handlar gärna materialet själv, men nej nej det går inte. Då får jag hitta en annan hantverkare.
Det kostar mig 0kr i trängselavgifter. Bil och tid faktureras ju sen utöver 50% påslag. Varför? Vad är argumentet?
 
P
S SonnyListon skrev:
Varför ska jag åka till ahlsell när bauhaus har samma vara för en tredjedel av priset? Och jag handlar gärna materialet själv, men nej nej det går inte. Då får jag hitta en annan hantverkare.
Det kostar mig 0kr i trängselavgifter. Bil och tid faktureras ju sen utöver 50% påslag. Varför? Vad är argumentet?
Argumentet är alltid mer dold vinst på materialet med ahlsell modell av hittepå prislista som ingen betalar... och gratis fika på ahsell varje gång dom är dit och hämtar nåt.. :)
Men det ärliga sanna svaret jag just gav kommer aldrig utan det är alla möjliga förklaringar med alla möjliga argument med tveksam sanningshalt..
Och vad har man den där stora skåpbilen till om den aldrig innehåller det man behöver på jobbet för man skrev väl en lista exakt vad som behövdes redan första gången man var dit men ändå har man alltid "råkat" glömma nåt så alla i bilen måste åka och hämta på ahsell...
inte undra på att dom flesta rörmokare över 30 är lite av karaktären värme på vintern och skugga på sommarn.. förskönande omskrivning på tjockis.. :)
 
  • Gilla
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
S
P polaris78 skrev:
Argumentet är alltid mer dold vinst på materialet med ahlsell modell av hittepå prislista som ingen betalar... och gratis fika på ahsell varje gång dom är dit och hämtar nåt.. :)
Ja, det är väl därför man aldrig får något rakt svar på hur 50% påslag är motiverat.
Jag har full förståelse för att man fakturerar tiden, men påslaget finns det ingen motivering för.
 
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.