Om det är en oseriös hantverkare som "hotar" att plocka ner kundens ägodelar efter ett jobb är det ett mycket bra sätt att få saken ur världen, speciellt då det kan bevisas att det är lite "ockerpriser" på materialet.
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
Är det en iTec Eco 12 kw ?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E epw skrev:
Vad hade ni kommit överens om innan du beställde jobbet?
Denna motfråga kommer ALLTID i den här typen av trådar. Om han inte har kommit överens om någonting, utan bara förväntar sig att hantverkarn gör ett bra jobb så billigt och bra som möjligt - är han en fullständig idiot då? Är det så man ska betrakta hantverkarbranschen - som en djungel där alla kör på 100% så fort de ser en möjlighet?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
JoEmLu och 18 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Jag undrar samma sak. Jag tycker man läser i var och varannan tråd att man bara ska "betala in det man tycker är skäligt och dra resten till tinget" . Var kan man hitta laglig grund för att det är så det ska gå till? Det är jag genuint intresserad av att läsa om.
Är det så svårt att googla fram? Tex https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/#Ym1INlwjuMMDlfe4bnP3R
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
nej hantverkare kan inte matcha nätpriser! sanningen är att det är billigare att köpa vvs material på nätet än vad hantverkarna betalar även efter deras " enorma " rabatter,

en tumregel är att priserna på rinkabyrör är samma priser som rörläggarna betalar grossist ibland är rinkabys priser nån krona lägre,
och det är egentligen inget konstigt, för man måste förstå att lagerförda varor kostar,

en ny installation av en pump kostar runt 25 tusen,
en flytt av en pump är i princip samma som en ny installation,

Betala och be om en offert nästa gång!
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
B
J jeric.cire skrev:
Han. Ska va auktoriserad enligt Thermia.
Hade en mardrömseefarenhet med en annan Thermia installatör för 4 år sen när jag skaffade pumpen.
Nu valde jag en annan men kan knappast säga att jag är nöjd så här långt :sweat:
De va här 2 pers 3 timmar 50 min - alltså på plats. Sen viss restid osv. Fakturerar 11 timmar
(De flyttade pumpen då jag ska bygga ut - och fick göra två håltagningar och satte nya rör hela vägen - då förra amatören satte för smala rör så pumpen fick flödesfel och felmeddelande så fort de blev kallt och pumpen började jobba hårdare än varma dagar)
Suck! Och så var vi där igen….

▪️ Har du SKICKAT BILDERNA TILL THERMIA och vad tycker de isf om jobbet en av ”deras” installatörer har åstadkommit?
▪️ Jag är så trött på alla dåliga hantverkare, som om och om igen blåser sina kunder. Jag har skrivit om detta tidigare i forumet. VAR ÄR YRKESSTOLTHETEN när man som den värsta amatör använder silvertejp? Ser ju inte ens bra ut nu när det är nygjort!
▪️ Sedan SPÄR DE PÅ FAKTURORNA med både timmar och material som gått åt.
▪️ Ni som känner igen er och lämnat era kunder åt sitt öde, fundera över hur långt girigheten kan driva er.
▪️ Alla snyfthistorier om att firman knappt går ihop. Att ni måste jobba så många många timmar övertid, för att ens kunna sätta mat på bordet och klä era barn :cry: (Tur att jag alltid bjuder på både fika och lunch när ni jobbar hemma hos mig. Trots att JAG BJUDER har det funnits de som skrivit upp och försökt debitera mig för tiden de ätit. Förstår ni det jag skriver om att vara girig?)
▪️ Hur många som än hackat på mig här, om hur synd det är om hantverkare; frågan är ju då VARFÖR någon ens vill bli hantverkare? Dessa hårda branscher (alla sorters hantverkare inkluderade) som knappt ger en mat och livets nödtorft :thinking:
▪️ Svaret är enkelt! Det är lönsamt och bra att vara hantverkare. FRITT GÄLLANDE TIDER och kunna komma och gå som man själv bestämmer till stor del. FRITT ATT KÖRA UPP KUNDER som har tummen mitt i handen. Eller som de snarstuckna brukar skriva här ”- Klaga inte! Gör jobbet själv då, för fan”.
▪️ Det är inte så det ska vara! Jag betalar gärna en anständig timlön och för det material som gått åt, men inte mer. Jag VILL INTE FINANSERA era kommande privata altaner, kompisarnas bastubyggen, svärföräldrarnas friggebod osv med ”överblivet” material som köpts till det ni byggt åt mig och andra kunder. Och fakturerats oss. Dessa privata byggen ska betalas av er själva. Ni har råd att betala själva, men GIRIGHETENS LAG SÄGER: MYCKET VILL HA MER”
▪️ Dags för mycket mer ärlighet.
▪️ Tänk de FÅ GÅNGER man träffat på en yrkesstolt hantverkare. En hantverkare som är både duktig, kunnig, ärlig och lämnar en I trygg förvisning om att jobbet är bra gjort och att hantverkaren gjort sitt yttersta för att leverera ett sjysst jobb till ett acceptabelt pris. DET ÄR LYCKA och det borde vara den naturligaste saken i världen. Varför är det inte så? Dags till förändring….
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Vardagsrum och 59 till
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Brorsan är elektriker, så vet hur inköpspriserna funkar där, och fattar att de är samma på VA inköp. Därför jag inte betalat
Det är ju bra om rätt är rätt. Du har inget att göra med en hantverkares inköpspris om du inte har avtalat om ett partnerskap i upphandling så kan det bli hur dyrt som helst, upphandling och avtal från början styr allt och att klaga efteråt är helt fel ta lärdom och gör upp först. Och självklart så behöver du inte anlita den firman mera.
Däremot om du tillsammans med besiktningsman eller sakkunniga inte vill betala pga fel mm så kan aldrig någon ta tillbaka eller demontera fast monterad utrustning exempelvis en tvättmaskin som är fast monterad utan stickpropp det är egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Jag skulle ha varit nöjd om jag hittade någon som för fast tid på 11h flyttade min värmepump, lät snabbt. Materialet lät väl inte så orimligt om slangen du själv hittade om du skulle köpa den stod för nästan 3000kr av summan. I slutändan är det några få tusenlappar du bråkar om och det finns bättre saker att lägga sin energi på!
För den där installationen hade jag inte betalat ett öre och dom som kallar det hantverksmässigt vet inte vad dom pratar om.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Suck! Och så var vi där igen….

▪️ Har du SKICKAT BILDERNA TILL THERMIA och vad tycker de isf om jobbet en av ”deras” installatörer har åstadkommit?
▪️ Jag är så trött på alla dåliga hantverkare, som om och om igen blåser sina kunder. Jag har skrivit om detta tidigare i forumet. VAR ÄR YRKESSTOLTHETEN när man som den värsta amatör använder silvertejp? Ser ju inte ens bra ut nu när det är nygjort!
▪️ Sedan SPÄR DE PÅ FAKTURORNA med både timmar och material som gått åt.
▪️ Ni som känner igen er och lämnat era kunder åt sitt öde, fundera över hur långt girigheten kan driva er.
▪️ Alla snyfthistorier om att firman knappt går ihop. Att ni måste jobba så många många timmar övertid, för att ens kunna sätta mat på bordet och klä era barn :cry: (Tur att jag alltid bjuder på både fika och lunch när ni jobbar hemma hos mig. Trots att JAG BJUDER har det funnits de som skrivit upp och försökt debitera mig för tiden de ätit. Förstår ni det jag skriver om att vara girig?)
▪️ Hur många som än hackat på mig här, om hur synd det är om hantverkare; frågan är ju då VARFÖR någon ens vill bli hantverkare? Dessa hårda branscher (alla sorters hantverkare inkluderade) som knappt ger en mat och livets nödtorft :thinking:
▪️ Svaret är enkelt! Det är lönsamt och bra att vara hantverkare. FRITT GÄLLANDE TIDER och kunna komma och gå som man själv bestämmer till stor del. FRITT ATT KÖRA UPP KUNDER som har tummen mitt i handen. Eller som de snarstuckna brukar skriva här ”- Klaga inte! Gör jobbet själv då, för fan”.
▪️ Det är inte så det ska vara! Jag betalar gärna en anständig timlön och för det material som gått åt, men inte mer. Jag VILL INTE FINANSERA era kommande privata altaner, kompisarnas bastubyggen, svärföräldrarnas friggebod osv med ”överblivet” material som köpts till det ni byggt åt mig och andra kunder. Och fakturerats oss. Dessa privata byggen ska betalas av er själva. Ni har råd att betala själva, men GIRIGHETENS LAG SÄGER: MYCKET VILL HA MER”
▪️ Dags för mycket mer ärlighet.
▪️ Tänk de FÅ GÅNGER man träffat på en yrkesstolt hantverkare. En hantverkare som är både duktig, kunnig, ärlig och lämnar en I trygg förvisning om att jobbet är bra gjort och att hantverkaren gjort sitt yttersta för att leverera ett sjysst jobb till ett acceptabelt pris. DET ÄR LYCKA och det borde vara den naturligaste saken i världen. Varför är det inte så? Dags till förändring….
:heart::heart::heart::heart:

nog för att det ser förjävligt ut med silvertejp!
men ta dit en isolerare så blir det riktigt fint, och kostar därefter!
 
  • Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Denna motfråga kommer ALLTID i den här typen av trådar. Om han inte har kommit överens om någonting, utan bara förväntar sig att hantverkarn gör ett bra jobb så billigt och bra som möjligt - är han en fullständig idiot då? Är det så man ska betrakta hantverkarbranschen - som en djungel där alla kör på 100% så fort de ser en möjlighet?
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt, men inte går du till Ica och köper en paprika utan prislapp och sen klagar på priset? Jag kollar alltid pris innan oavsett tjänst eller vara
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Det är ju bra om rätt är rätt. Du har inget att göra med en hantverkares inköpspris om du inte har avtalat om ett partnerskap i upphandling så kan det bli hur dyrt som helst, upphandling och avtal från början styr allt och att klaga efteråt är helt fel ta lärdom och gör upp först. Och självklart så behöver du inte anlita den firman mera.
Däremot om du tillsammans med besiktningsman eller sakkunniga inte vill betala pga fel mm så kan aldrig någon ta tillbaka eller demontera fast monterad utrustning exempelvis en tvättmaskin som är fast monterad utan stickpropp det är egenmäktigt förfarande.
Men man har väl absolut rätt att ta del av underlagen för debitering? Och där inkluderas väl fakturor med inköpspris? Man har väl absolut rätt att vägra betala innan man får sånt underlag, eller har jag fel?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Men man har väl absolut rätt att ta del av underlagen för debitering? Och där inkluderas väl fakturor med inköpspris? Man har väl absolut rätt att vägra betala innan man får sånt underlag, eller har jag fel?
Varför skulle du få det om det inte är avtalat innan?
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför skulle du få det om det inte är avtalat innan?
Jag tänker att det följer naturligt av att det (enligt högsta domstolen) är upp till hantverkaren att bevisa att priset han begär är skäligt och att det är svårt eller t.o.m omöjligt att visa på att priset han begär för material är skäligt utan att visa de underliggande kostnader?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
J
Sa hobbyjuristen på byggahus-forumet.

M meca skrev:
Nej han äger inget material. Detta är en fast installation som övergår till fastighetsägaren i samma ögonblick som det monteras.
Därefter uppstår en skuld som skall regleras på något sätt.
H Hybro skrev:
Ingen hantverkare kommer att hämta prylarna...

Mycket dålig PR.

Enmansfirma? Eller möjligtvis en anställd dräng som uppgett fel uppgifter?
Rekommenderar alltid samtliga hantverkare att ha det som villkor på fakturan ”Materialet ägs av ABCD AB tills full slutlikvid erlagts”. Det ger en
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Suck! Och så var vi där igen….

▪️ Har du SKICKAT BILDERNA TILL THERMIA och vad tycker de isf om jobbet en av ”deras” installatörer har åstadkommit?
▪️ Jag är så trött på alla dåliga hantverkare, som om och om igen blåser sina kunder. Jag har skrivit om detta tidigare i forumet. VAR ÄR YRKESSTOLTHETEN när man som den värsta amatör använder silvertejp? Ser ju inte ens bra ut nu när det är nygjort!
▪️ Sedan SPÄR DE PÅ FAKTURORNA med både timmar och material som gått åt.
▪️ Ni som känner igen er och lämnat era kunder åt sitt öde, fundera över hur långt girigheten kan driva er.
▪️ Alla snyfthistorier om att firman knappt går ihop. Att ni måste jobba så många många timmar övertid, för att ens kunna sätta mat på bordet och klä era barn :cry: (Tur att jag alltid bjuder på både fika och lunch när ni jobbar hemma hos mig. Trots att JAG BJUDER har det funnits de som skrivit upp och försökt debitera mig för tiden de ätit. Förstår ni det jag skriver om att vara girig?)
▪️ Hur många som än hackat på mig här, om hur synd det är om hantverkare; frågan är ju då VARFÖR någon ens vill bli hantverkare? Dessa hårda branscher (alla sorters hantverkare inkluderade) som knappt ger en mat och livets nödtorft :thinking:
▪️ Svaret är enkelt! Det är lönsamt och bra att vara hantverkare. FRITT GÄLLANDE TIDER och kunna komma och gå som man själv bestämmer till stor del. FRITT ATT KÖRA UPP KUNDER som har tummen mitt i handen. Eller som de snarstuckna brukar skriva här ”- Klaga inte! Gör jobbet själv då, för fan”.
▪️ Det är inte så det ska vara! Jag betalar gärna en anständig timlön och för det material som gått åt, men inte mer. Jag VILL INTE FINANSERA era kommande privata altaner, kompisarnas bastubyggen, svärföräldrarnas friggebod osv med ”överblivet” material som köpts till det ni byggt åt mig och andra kunder. Och fakturerats oss. Dessa privata byggen ska betalas av er själva. Ni har råd att betala själva, men GIRIGHETENS LAG SÄGER: MYCKET VILL HA MER”
▪️ Dags för mycket mer ärlighet.
▪️ Tänk de FÅ GÅNGER man träffat på en yrkesstolt hantverkare. En hantverkare som är både duktig, kunnig, ärlig och lämnar en I trygg förvisning om att jobbet är bra gjort och att hantverkaren gjort sitt yttersta för att leverera ett sjysst jobb till ett acceptabelt pris. DET ÄR LYCKA och det borde vara den naturligaste saken i världen. Varför är det inte så? Dags till förändring….
:heart::heart::heart::heart:
Amen to that!
kunde inte skrivit det bättre, det är min erfarenhet också. snubben jag hade hos mig ville att jag skulle betala för 350 m list, trots att det gick åt ca 22 m hos mig. När jag frågade honom om jag får behålla resterande då "nej, det fattar du väl fan att du inte får", läs (skånska ala 1700 talet).
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
linkanbygg och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.